beantwoord

Ic direct wat een hopeloze zaak

• 11 december 2019
  • 34 reacties
  • 938 Bekeken

Reputatie 2

Vandaag 4 uur gedaan om van Amsterdam naar Breda te komen trein drie keer gereset geëvacueerd en toch weer niet.

Wordt het geen tijd om maar gewoon te stellen dat de ns zijn diensten niet kan leveren?

Ik ben benieuwd wat de punctualiteitscijfers op deze lijn zijn? 

icon

Beste antwoord door Sneltram 11 december 2019, 21:35

Amsterdam Centraal: 94.7%

Breda: 100%

Geen leugens vertellen @Emma NS. We weten allemaal dat het niet zo goed gaat op de HSL. Een score van 100% heb je zelfs op het best presterende station van Nederland niet. De link die ik hierboven plaatste, gaat naar de officiële cijfers van ProRail. Daar staan keurig de cijfers:

Amsterdam Centraal: 79,6% afgelopen 12 maanden

Breda: 82,6% afgelopen 12 maanden

Dat is een stuk lager dan de rest van het land. Helaas. Ik zou het graag anders zien.

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 4

Echt onbegrijpelijk. Stel je voor, je komt net terug van een lange vlucht, waarbij duizenden kilometers worden overbrugd met een vervoermiddel dat in extreme omstandigheden dienst doet maar waarmee echt zelden incidenten zijn.

Dan kom je aan in Nederland, pak je de trein maar door fouten van machinisten en storingen van de trein zelf, sta je vervolgens enkele kilometers verderop urenlang stil in een kille tunnel.

Helaas wordt er nog steeds geen lering getrokken uit de problemen. Vorige keer waren het “””softwareproblemen”””, ben benieuwd wat nu het excuus wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Een trein kan natuurlijk altijd een keer defect raken, niet alleen de HSL treinen maar ook gewone IC's en sprinters raken geregeld defect. Bekijk maar eens over enkele dagen het archief van Rijden de Treinen en je ziet zo een groot aantal meldingen van defecte treinen, waarvan een groot deel nou juist geen HSL treinen zijn.

Maar ik vraag me wel af waarom het met de HSL treinen regelmatig zo lang moet duren voor zo'n defecte trein weer weg is en het treinverkeer weer normaal was.  Als ik kijk op https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/31016-20-december-2019-gestrande-trein-amsterdam-schiphol-rotterdam-hsl  dan heeft het deze keer zo'n 5½ uur geduurd.

Reputatie 6
Badge

Gemiste vlucht: omboeken kost naar verluid 11.000 euro. Gelukkig krijg je het bedrag van je NS ticket wel terug…..

https://www.ad.nl/rotterdam/weer-stranden-reizigers-intercity-direct-in-tunnel-wij-kropen-als-mollen-naar-buiten~abd4f1bf/

Zou een grote waarschuwingssticker op die trein moeten komen. Gaat weer veel mis de laatste weken.

Reputatie 6

IC Direct: vertraagd of defect. Gelukkig heb ik een auto.

Reputatie 7

En wat is de meest voorkomende reden van storingen/uitval op en aan de HSL? Het is het slechtst presterende traject van Nederland als geheel en ik heb het gevoel dat dat zo zal blijven. Als ik een vlucht moet halen of belangrijke afspraak in Rotterdam of Amsterdam heb, vermijd ik de route nog altijd voor de zekerheid. Je hebt nooit garantie maar op het gewone spoor is de kans veel groter dat het goed gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Zoals wel vaker door machinisten is uitgelegd is de HSL spoorlijn niet al te handig aangelegd qua spanningssluizen waardoor het i.c.m. de Traxx locomotieven vaker mis gaat dan op conventioneel spoor. @Edwin  of @Julian kunnen dat vast veel beter uitleggen.

Of lees eens dit draadje op Twitter waarin een andere machinist het één en ander uitlegt erover.  Het kabinet wil echter geen geld uittrekken om de HSL spoorlijn te verbeteren. De verbetering moet dan komen van de nieuwe ICNG treinen die vanaf 2021 op het spoor komen en die de huidige Traxx-ICR stammen gaan vervangen. 

Ik heb geen idee wat er gebeurd is of wat er bedoeld werd met dat "de achterste remmen erop schoten", dus ik kan helaas weinig helderheid verschaffen ben ik bang.

Ik kan alleen mijn eigen ervaringen delen, en die zijn vrij saai: de grootste vertraging door technische problemen die ik heb gehad in de afgelopen maanden was 10 minuten, vanwege een inmiddels opgelost probleem met het ATB systeem. Dat probleem was verder ook niet spannend (hooguit vervelend vanwege de vertraging) en, zoals ik al zei, is dus al opgelost in de meest recente software.

Er zijn voor zover ik weet nu eigenlijk geen problemen meer die dit soort dingen kunnen veroorzaken, dus ik ben nu wel heel erg benieuwd wat er nu eigenlijk is gebeurd. Ik kan in ieder geval niet zo snel iets verzinnen.

Ik rij nu 5 jaar op de HSL, maar moet de eerste keer nog tegen komen dat het omschakelen zelf echt specifiek een probleem is. Het zal ongetwijfeld wel eens voorkomen, maar dat is voor zover ik weet geen dagelijkse kost. Als een trein in de spanningssluis strandt, dan is dat eerder een combinatie van factoren dan van een werkelijk defect.

Reputatie 7
Badge

Voor mij is het eigenlijk het zelfde. Ik heb wel een paar keer stilgestaan met uitval van de computers van het beveiligingssysteem, maar dat is over het algemeen vrij snel weer opgelost met een batterij reset.

Ook wel een paar keer problemen met de noodremovername gehad waardoor de trein niet mocht vertrekken, maar ik kan niet zeggen dat het me elke dag gebeurt, sterker nog….ik heb vaker storingen op het reguliere materieel dan met het ICD mat.

Het overschakelen op zich, is het probleem niet. De plek waar dat moet gebeuren kan dat wél zijn. De sluis bij Zevenbergschen Hoek is berucht en binnenkomend op Rotterdam vanuit Schiphol, ga je vanuit de sluis direct een helling van 25 pro mille op, waar je (met de serie 1000 -Amsterdam/Rotterdam vv) vaak even moet wachten op de vertrekkende trein naar Amsterdam.

Reputatie 3

Er wordt behoorlijk gemopperd over de Intercity Direct. Niet ten onrechte. Maar er moet wel eerst gekeken worden wat de redenen zijn van uitval en storingen bij Intercity Direct.  Defecte bovenleiding (ProRail), stalen buizen op het spoor beland (menselijke factor), vertragingen van overige NS treinen tussen Amsterdam C - Hoofddorp, Rotterdam Centraal - Rotterdam Lombardijen, Zevenbergse Hoek - Breda en Breda - aansluiting HSL e.a. zijn geen problemen die door de Intercity Direct treinmaterieel veroorzaakt worden. 

Tussen Dordrecht - Breda - Eindhoven is het nog complexer. Vooral vanaf Breda naar de HSL brug is het erg complex. De omgeleide goederentreinen rijden soms voor de Intercity Direct tussen Breda - aansluiting HSL. Soms moet de Intercity Direct een (vertraagde) Thalys/Eurostar voorlaten die vanaf Antwerpen met 250 - 300 km p/u richting de HSL brug raast. Grijpt de Europese beveiligingssysteem in en laat het de Intercity Direct. Ook tussen Breda - aansluiting HSL heb je sein - en wisselstoringen. Vanaf de verbindingsspoor naar de HSL heb je eerst een fasescheiding en een spanningssluis. Vandaar dat de Intercity Direct naar de HSL brug glijdt. Waardoor het niet sneller rijdt dan hooguit 120 km p/u. Waarna het vanaf de HSL brug snel optrekt naar 160 km p/u. ProRail heeft er al voor gepleit om deze constructie bedacht door andere ontwerpers te veranderen. 

Niettemin is de huidige Traxx + ICR niet betrouwbaar voor het rijden op de HSL. In alle andere landen zijn er geen klachten over de Traxx locomotief. Alleen in Zwitserland was de Traxx een tijdje lang niet toegelaten op de Gotthardlijn omdat het problemen had met ERTMS op die spoorlijn. Maar die problemen zijn voorbij. Net als Bombardier goede software heeft geleverd voor de huidige NS Traxx locomotieven.

Alleen het regelmatig omschakelen met stroomsystemen en beveiligingssystemen is nog steeds een zwak punt. De Traxx is er op gebouwd om alleen bij de grens om te schakelen. En daarna lang door te rijden. Op de HSL Zuid waar veel omgeschakeld moet je een trein hebben die specifiek is aangepast voor het rijden op de HSL Zuid. Zoiets als AGV Italo. Een HST van Alstom die ICNG veel omschakelt van 25 KV (Italiaanse HSL) naar 3 KV (Italiaanse klassieke spoorlijn) en van ERTMS naar Italiaanse beveiligingssysteem. 

Het is wachten totdat de ICNG instroomt. En hopelijk is de overheid ook nog bereid om de HSL te verbeteren via miljoenen extra Euro's.

Reageer