IC rijdt stapvoets langs station om NS personeel (al rijdend) uit te laten stappen?

• 10 april 2018
  • 36 reacties
  • 1763 Bekeken

Badge +3
Ik lees met verbazing dit verhaal op Twitter.

Is het normaal dat er een IC trein langzamer gaat rijden om vervolgens bijna tot stilstand te komen om een medewerker van de NS uit te laten stappen (uit een rijdende trein!!) op een station waar die trein dus niet gaat stoppen...?? Echt heel raar, gevaarlijk, etc...

Er wordt door een medereiziger van die persoon gezegd dat het niet de eerste keer is, maar ik vind het een vreemde zaak, dat een trein met geopende deuren ook maar een meter kan rijden. Op dat moment kunnen volgens mij dan ook alle andere deuren geopend worden door op de knop te drukken.. of werkt dat anders?

36 reacties

Reputatie 7
Cabinedeur waarschijnlijk:)
Badge +3
Dat vermoeden had ik ook al ja 🙂
Personeel wordt wel eens afgezet op stations om van daaruit een trein te rijden.
Dit wordt vooral gedaan als het onverwachts werk is.

Het is een van horen zeggen verhaal uit de derde hand, dus waarom dit hier zo plaatsen hier. Voor de sensatie ?

Personeel stapt dan uit via de cabinedeur, deze kan gewoon geopend worden.
Ontgrendelen van reizigersdeuren is helemaal niet mogelijk bij een trein, dit kan pas bij stilstand.

Bij stilstand is ook één deur door personeel ter plekke ge openen, de andere blijven dan wel vergrendeld.

Overigens, maar terzijde, wegrijden met open deuren is technisch wel mogelijk bij treinen, behalve bij SLR, Flirt en SNG.
Badge +3
Duidelijk.

Mijn 'vraag' (eigenlijk een forward uit eerste hand naar hier) was niet uit sensatie maar uit verbazing en interesse.

Op Twitter blijft het namelijk stil verder, afgezien van dank voor het melden... en hier hebben 'we' binnen 10 minuten al veer meer info dan Webcare kan/mag/zal geven denk ik. Vandaar... 😃
Begrijpelijk dat dat raar overkomt voor diegene. Het lijkt me een uitzondering want ik heb zoiets ook nog niet eerder gehoord. Als het om de cabinedeur gaat, dan kunnen de andere deuren van de trein inderdaad niet ook automatisch open gaan wanneer er op de knop gedrukt wordt.
Het is naar mijn idee nooit de bedoeling om personeel op een station te droppen door een trein die daar geen stop maakt. Er zijn calamiteiten te bedenken waarom wel, maar in principe als er bv personeel gedropt wordt, dan zou er een trein onbemenst staan en ook dat is niet zomaar toegestaan.
Uit een rijdende trein springen heb ik nog niet meegemaakt, maar meeliften is bijvoorbeeld in Rotterdam vrij normaal, rangeerder die een trein moet ophalen op het emplacement gaat dan mee in de cabine van de trein richting Gouda welke dan een paar honderd meter verderop even stopt zodat deze kan uitstappen. Er is hier geen perron dus de rangeerder zal dan via het trappetje onder de cabine eruit moeten klimmen waarna de trein weer verder gaat met minimale vertraging.
Vroegen kon je als reiziger uit rijdende treinen stappen. Gelukkig is dat niet meer mogelijk, maar ik heb het in mijn tienerjaren genoeg gezien. Deurtje open en sprinten.... anders was het auw. ?
Reputatie 7
Badge +3
@Nooduitgang
Ha ha, de jongere generatie is opgegroeid met de moderne veiligheidsmanie. Vroeger had je geen airco en als je dan op het balkon ging zitten kon tijdens het rijden lekker de buitendeuren open zetten. Wel even opletten dat er geen conducteur aan kwam want dan kreeg je een boze preek.
Badge +3
Volgens het bericht op twitter werd er (in Oudenbosch) niet gestopt maar reed de intercity gewoon stapvoets zodat het personeelslid (in uniform en met logo op rugtas) er uit kon zonder 'auw'..

Als ik dat bij een kruising met een STOP bord doe denkt de politie daar anders over, maar ja. 😛
Badge +3
Het is een van horen zeggen verhaal uit de derde hand, dus waarom dit hier zo plaatsen hier. Voor de sensatie?
Ten overvloede, de melder was iemand die werk voor DLSO (Rotterdam, Schiphol, Zwolle en Eindhoven) dus die doet niet aan sensatie.

Ik was de 'messenger' (doorgefluik) hier so please don't shoot me 😛
Het is naar mijn idee nooit de bedoeling om personeel op een station te droppen door een trein die daar geen stop maakt. Er zijn calamiteiten te bedenken waarom wel, maar in principe als er bv personeel gedropt wordt, dan zou er een trein onbemenst staan en ook dat is niet zomaar toegestaan.

In opdracht van de bijsturing kan veel, zeker als er enige spoed noodzakelijk is.
Alle treinen op emplacementen en stations staan als ze niet rijden onbemenst.

Anderzijds is Oudenbosch een wat vreemde plek om een trein te moeyen ophalen als personeelslid, maar we waten er niet bij dus kunnen er niet over oordelen.
Ik heb in mijn hele carriere nog niet eerder deze opdracht gekregen om een personeelslid te droppen bij een station waar ik niet stop. Ik heb wel eens een extra stop gemaakt ivm de hulpdiensten die ik nodig had. Ben er niet bijgeweest, maar deze opdrachten zijn mij iig onbekend.
Och, in Zwolle ook vaak genoeg meegemaakt dat een ret mcn even mocht meeliften en op het opstelterrein uit de cabinedeur stapte.
Ik maak het gemiddeld één keer per jaar mee Loes. 😉
Die opdracht krijgt denk ik de machinist, en niet de conducteur.
Ook wel eens meegemaakt trouwens.
In de gevallen die ik heb gezien was het altijd een onderonsje tussen machinist en retter/collega die blijkbaar goed met elkaar konden 🙂
Hoe weet je dan zeker dat het een "onderonsje" was ?
Of is dit slechts een onbevestigd vermoeden.
Omdat ik ernaast stond, lol.
En dat is dus niet toegestaan. Niet even een melding van gemaakt ?
Als een machinist dit soort verzoeken krijgt, zal hij zijn HC op de hoogte brengen. Andersom doen wij dat ook. Ik krijg heel soms de opdracht te wachten op een vertraagde collega die mijn trein moet halen. Ook dan is zowel HC als machinist op de hoogte. Mompelt iets over samenwerking.
Als ik iedere keer dat ik iemand iets zie doen wat niet mag officieel melding moet gaan maken, dan kan ik bezig blijven. Zal de sfeer er ook niet beter op maken, en uiteindelijk moet ik nog met die mensen kunnen werken 🙂
Reputatie 3
Ik kan dit verhaal bevestigen. Zat ook in deze trein die om 17.07 uur vertrok vanuit station Dordrecht als IC naar Vlissingen. De trein stopte heel kort op station Oudenbosch waarna er iemand uitstapte uit de cabine bij de machinist en de trein weer gelijk doorreed.
Als ik iedere keer dat ik iemand iets zie doen wat niet mag officieel melding moet gaan maken, dan kan ik bezig blijven. Zal de sfeer er ook niet beter op maken, en uiteindelijk moet ik nog met die mensen kunnen werken :)

Eigenlijk wel een interresante opmerking.....

Verder, wat is nu het verdere nut van dit topic, moet de moderatie er dan een officiele melding van maken, terwijl men de reden van stoppen niet weet en de veiligheid dus
zeker niet in het geding is geweest?
Maar wat is nu het grote probleem in deze behalve dat deze medewerker uit een nog rijdende trein stapte met alle risico's van dien ?

Dit is ook een stukje collegialiteit al moet het natuurlijk niet ten kostte gaan van de dienstregeling, maar het gebeurt nu eenmaal wel eens richting een opstel terrein of als een collega erg lang moet wachten op zijn trein die daar wel officieel stopt.

Reageer