IC rijdt stapvoets langs station om NS personeel (al rijdend) uit te laten stappen?

• 10 april 2018
  • 36 reacties
  • 1746 Bekeken

Toon eerste bericht

36 reacties

Volgens Marcel Strip is de trein kort gestopt, dus er is waarschijnlijk niet uit een rijdende trein zijn gestapt.
Ik weet niet wat ik erger vind, de insinuatie dat ik onzin verkondig (je haalt immers o.a. een topic van mij aan) of de opmerking over het hebben van de hobby om rijdend personeel onder een vergrootglas te leggen. Vind het in ieder geval absoluut geen stijl om dit soort aanvallen te doen naar andere forumleden.
Badge +3
Ik heb in mijn hele carriere nog niet eerder deze opdracht gekregen om een personeelslid te droppen bij een station waar ik niet stop. Ik heb wel eens een extra stop gemaakt ivm de hulpdiensten die ik nodig had. Ben er niet bijgeweest, maar deze opdrachten zijn mij iig onbekend.
Dat (bijna, maar niet helemaal) stoppen is ook niet aan jou dus. Maar doen ze dus wel soms. Het zij zo en blijkbaar mag het gewoon. 🤔
@Robert B

Ik betwijfel of het mag, tenzij er dus uitdrukkelijke toestemming is en die heb ik nog steeds niet meegemaakt. Wordt het gemeld? Nee, ik denk dus van niet. Waarom zou ik bv wel een collega mogen droppen (ongeacht welke reden) en een extra stop voor reizigers niet ivm calamiteiten?
Als een collega ergens moet zijn, wordt vaak een taxi ingezet, dat is mijn ervaring.
Badge +3
Als een collega ergens moet zijn, wordt vaak een taxi ingezet, dat is mijn ervaring.
I know, dat is mijn ervaring ook want ik rijd taxi en regelmatig NS of DB Cargo personeel van × naar y.

Vorige week nog van Acht (rangeerterrein vlakbij Eindhoven Airport) naar Zwijndrecht (Kijfhoek). 55 minuten over gedaan!

Mijn passagiers (twee goederenmachinisten) zeiden al "Was het altijd maar carnaval en vakantie in het zuiden!"... want normaal (A58/A16) duurt zo'n rit om 16:00 standaard anderhalf uur of meer.

Maar goed, mag een IC dus (bijna) stoppen bij een station om een HC (of wie dan ook?) uit de cabine te laten stappen? 🤔Het gebeurt, dus dan zal het wel mogen toch?
Er is een verschil tussen mogen en het gewoon doen. Iedereen doet wel eens iets wat officieel niet mag, daar hoort dit toch echt bij.
Badge +3
Onlangs een klacht gelezen waarom een trein vaak even kort 'toeterde'? Dat bleek te gaan omdat de machinist langs zijn huis (en kids) kwam.

Leuk voor treinspotters even tyfoneren en een hoop duimpjes krijgen👍 of een vliegtuig dat even met de vleugels 'wappert' als groet.

Niet omdat het mag, maar omdat het kán blijkbaar. Grijs gebied, en zolang het mij (als reiziger) geen vertraging kost (of een gevaarlijke situatie op zou kunnen leveren) vind ik het ook wel prima. Onnodig toeteren naar je huis is wél overlast natuurlijk!
Badge
Buiten dat er inderdaad wel eens op de tyfoon getrapt wordt vanwege kids langs de baan die enthousiast staan te zwaaien naar de trein, moet deze tyfoon ook elke dag getest worden door de machinist aangezien de tyfoon er ook voor de veiligheid op zit. In de regelgeving zijn er ook situaties dat de tyfoon gebruikt moet worden.

Maar om nu de tyfoon te gebruiken als je langs je huis rijdt, ik weet niet of je dan nog wel vrienden blijft met de buren 🙂
Reputatie 5
Raar dat zoiets onbelangrijks zo wordt uitvergroot. Ben in het verleden ook wel eens uit een stapvoets rijdende trein gestapt waar deze niet hoorde te stoppen....ben je in het bijzijn van een NS'er, en dan specifiek een HC, en moet je er uit waar geen stop en zelfs geen station is, dan kan het voorkomen dat een machinist je er snel uit even laat. Als er geen vertraging is kan dat toch geen groot probleem zijn?

Er zijn toen precies nul klachten op Twitter ingediend. Nou zal dat zal er vooral aan liggen dat Twitter nog niet bestond.....
Ik lees nu over stapvoets rijden enz. In het algemeen: Hoe vrij is een machinist mbt rijsnelheden dan? mag hij zelf besluiten op een lang stuk bv ipv constant 100 of zo de ene helft van de rit 50 rijden en daarna 150? Als hij stapvoets gaat op eigen houtje lopen de achterliggende treinen niet ook vertraging op ?
Badge
Ik lees nu over stapvoets rijden enz. In het algemeen: Hoe vrij is een machinist mbt rijsnelheden dan? mag hij zelf besluiten op een lang stuk bv ipv constant 100 of zo de ene helft van de rit 50 rijden en daarna 150? Als hij stapvoets gaat op eigen houtje lopen de achterliggende treinen niet ook vertraging op ?
Als machinist kun je voor een deel de snelheid zelf bepalen, maar niet de maximale snelheid want deze wordt grotendeels bewaakt door de Automatische Trein Beveiliging (ATB). Op sommige trajecten is het voor de flow beter als er iets rustiger gereden wordt of dat we de trein bijvoorbeeld over een langer stuk laten uitrollen.

U kwam als ik het goed had uit Almere en als u dan reist richting Weesp met de IC dan merkt u dat er meestal al uitgeschakeld wordt t.h.v. Almere Poort en dat we dan de trein laten uitrollen tot aan de bocht bij Muiderberg aansluiting, mits we op tijd rijden natuurlijk. Dit doen we om daar niet flink te hoeven remmen omdat we het stukje in de bocht tot we door de wissel gaan bij de brug van Weesp maar 80 km/uur mogen rijden.

Velen van ons rijden inmiddels rond met de tablet aan en ook daar kunnen wij op zien wat er voor ons zit en of die treinen vertraging hebben, als je veel op bepaalde routes rijdt dan weet je of je dan al eerder je snelheid moet verlagen om niet voor een rood sein stil te moeten gaan staan.

De maximale snelheid van de gewone treinen is overigens 140 km/uur.

Reageer