beantwoord

IC Zwolle - Roosendaal

Reputatie 3
Waarom rijdt de IC Zwolle -Roosendaal vandaag maar tot Nijmegen? Daarbij vertoont de trein zijn oude ritme als stoptrein tussen Arnhem en Nijmegen? Vanwege de 4Daagse in Nijmegen? De NS site e.d. afgezocht, maar kan er geen info over vinden. Dit is k*t, aangezien ik mij gigantisch gehaast heb om deze trein te halen en dan alsnog weer te laat ga komen.

Was gisteren al zo chagerijnig doordat ik zag dat ik de 1ste week van Augustus min 2 uur enkele reis ga doen ipv 1 uur vanwege werkzaamheden bij Eindhoven. En dan ben ik nog niet op eind lokatie......
icon

Beste antwoord door Thomas NS 21 juli 2017, 15:38

Ik begrijp uit dit topic en ook het topic van Piet dat er veel onvrede heerst over deze informatieverschaffing, het gebrek hieraan helaas. Ik zal de de websitebeheerders (en de verantwoordelijken voor de meldingen over storingen en werkzaamheden) het topic laten doornemen, om te illustreren dat, in de huidige situaties waar wij alle afwijkingen (klein en groot) willen verwerken in de reisplanner, hier een eenvoudige melding op het traject gepast en gewenst was. Bedankt Elsie voor het aankaarten hiervan.
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 3
Ik had vanochtend met exact het zelfde te maken. Op mijn dagelijkse reis van Arnhem naar Eindhoven. Kom je op Arnhem aan zie je dat de trein naar Rosendaal 6:23 maar tot nijmegen gaat en daar tussen ovetal stopt. Loop nu 30 minuten vertraging op omdat ik in Nijmegen de stoptrein naar den Bosch moest nemen.

Vooraf ook niets aangekondigd en op de NS site niets te vinden. Hebben wij recht op geld terug bij vertraging ?
Reputatie 3
De frustraties over dit traject icm andere factoren zitten mij vanmorgen hoog. Daardoor vanmorgen een wat minder beschaafd gesprek met een conducteur op Nijmegen. O.a aangegeven dat de NS bagger communiceert. Wijst de man naar de reiziger die hij voor me heeft geholpen en zegt ik heb toch net gecommuniceerd? Momenteel heb ik totaal gehad en sta niet in voor mijn reacties.....
Reputatie 3
@Temlin een keer samen reizen? Denk dat wij bijna dagelijks hetzelfde traject afleggen ?. Voor jouw info de 1ste week van Augustus zijn er bij Eindhoven werkzaamheden, volgens de planner nu ben je dan ca 2 uur aan het treinen ipv van ca 1 uur. Sinds vorige maand met teamleider en collega's al aan het kijken hoe hier mee om te gaan. Een heeft een auto weten te regelen, maar komt vanaf Utrecht
Reputatie 7
Badge +3
Dit is altijd op de vrijdag van de vierdaagse. De reden om de trein Zwolle-Roosendaal te knippen is om te voorkomen dat vertraging zich overal elders voortplanten.
Reputatie 3
Ik vat de reden, maar communicatie naar de reizigers???? Hoorde op station Nijmegen alleen een herhaalde omroepbericht mbt de IC naar Schiphol (dat deze maar tot Arnhem zou gaan)
Reputatie 7
Badge +3
Sorry Elsie, maar er wordt al weken aangekondigd dat de dienstregeling rond Nijmegen met de vierdaagse wordt aangepast en dat je even in de reisplanner moeten kijken. Dus geen communicatie?

Wat ik wel zeer irritant vind is dat NS op de treinaanwijzers gewoon Roosendaal als eindbestemming blijft aangeven terwijl dat Nijmegen is. Dat zelfde speelt ook ieder weekend bij werkzaamheden, ook dan wordt nooit de werkelijke bestemming aangegeven.
Reputatie 3
Pardon weken aangekondigd?? Hoe dan? O.a op Arnhem en in de treinen niets van mee gekregen.
@Elsie
Tijdens de werkzaamheden rondom Eindhoven kan je op werkdagen wel per sprinter Eindhoven Strijp-S bereiken met vanaf Arnhem een reistijd van 1:26 uur. Misschien is dit een optie voor je? Scheelt weer busvervoer of omreizen via Blerick.
Reputatie 3
@Treinspotter123 bedankt. Begrijp ik het goed dat je dan tot Strijp S kan komen? Vandaar nog bij het HTC (richting Veldhoven) zien te komen. Daarvoor pak ik op Eindhoven meestal bus 407 (ca 15 min reistijd) of zoals de laatste tijd de OV fiets (ook ca 15 min fietsen)
Reputatie 7
Ik begrijp uit dit topic en ook het topic van Piet dat er veel onvrede heerst over deze informatieverschaffing, het gebrek hieraan helaas. Ik zal de de websitebeheerders (en de verantwoordelijken voor de meldingen over storingen en werkzaamheden) het topic laten doornemen, om te illustreren dat, in de huidige situaties waar wij alle afwijkingen (klein en groot) willen verwerken in de reisplanner, hier een eenvoudige melding op het traject gepast en gewenst was. Bedankt Elsie voor het aankaarten hiervan.
Reputatie 2
Dit is altijd op de vrijdag van de vierdaagse. De reden om de trein Zwolle-Roosendaal te knippen is om te voorkomen dat vertraging zich overal elders voortplanten.Ik woon zelf in Nijmegen, maar dit is nooit het geval. Normaal worden op de vrijdag alleen de treinen Nijmegen-Schiphol/Den Helder geknipt in Arnhem, waarbij in Arnhem wél een overstap geboden wordt en je dus geen vertraging op loopt.
De IC Zwolle-Roosendaal is altijd op die vrijdag doorgaand gebleven. Dit is voor het eerst dat die geknipt wordt.

En ik ben het verder met Elsie eens, de communicatie is bagger. Nergens stond van tevoren aangegeven dat die knip er zou komen. Je kon er alleen achter komen als je een reis via de reisplanner plant, maar juist de reguliere reiziger op dat traject heeft dat helemaal niet nodig en zal slechts naar de pagina met werkzaamheden etc. kijken om te zien of er iets op hun traject is (zeker als ze van voorgaande jaren weten dat toen Zwolle-Roosendaal toen niet geknipt werd). Zo'n pagina over de 4Daagse-aanpassingen voor vandaag was dit jaar helemaal niet te vinden. Dat het door de enorme drukte tot extra reistijd kan leiden, dat is wel te begrijpen, maar kondig het dan keurig aan. Ik woon in Nijmegen en zelfs nota bene hier heb ik er van tevoren niets over mee gekregen. Dat geeft te denken!

Daarnaast vraag ik me ook af waarom je die knipt in Nijmegen en niet in Arnhem? In Nijmegen (dat al niet zo veel perrons heeft) moet die trein vervolgens zeer kort keren (6 min.) en wordt dus JUIST vertragingsgevoelig (zeker aangezien in Zwolle ook al kort gekeerd wordt), wat gevolgen heeft voor de krappe overstappen die deze intercity in Zutphen en Zwolle heeft.

Daarnaast is het natuurlijk ook voltrekt onlogisch dat je op de drukste dag van het jaar juist minder treinen laat rijden. In plaats van 10 treinen per uur per richting (zoals op een normale vrijdag) rijden er nu slechts 8 per uur.
Daarnaast wordt het problematisch voor reizigers naar Lent, Elst en Arnhem Zuid, want zij kunnen maar de helft van de treinen gebruiken en die treinen zijn ook nog eens aanzienlijk kleiner (en ook hier zitten velen naar Arnhem C in), terwijl diezelfde treinen ook nog eens de enige nog doorgaande treinen zijn en dus ook hierdoor extra reizigers zullen trekken. Hierdoor kan het zijn dat reizigers naar Lent, Elst en Arnhem Zuid niet meer in de trein passen. Vooral voor station Lent is dit altijd een enorm probleem, want de als de (relatief) kleine treinen vol het station binnen komen rijden en er stappen maar weinig mensen uit...

Als laatste moet NS nog eens over het poortjesbeleid nadenken. Je zag vandaag in Nijmegen dat het compleet vast liep bij de poortjes, omdat er tegelijkertijd veel te veel mensen zowel het station in wilde als het station uit wilde. NS zou moeten nadenken hoe ze dit volgend jaar beter kunnen aanpakken, zodat het hier niet op stroopt. Zeker omdat rond .15/.45 juist vanuit allerlei kanten tegelijk treinen aankomen op Nijmegen zit je hier met een enorm piekmoment wat het een en ander nog eens verder verergerd. (want je hebt weliswaar knippen en pendeltreinen geïntroduceerd, maar je dan binnenkomst van de treinen niet goed spreidt omdat je aan de oude tijden vast houdt....)

Ik hoop dat NS nog eens goed gaat nadenken over de dienstregeling op deze dag voor volgend jaar. Laat in ieder geval niet juist minder treinen rijden

Mag ik NS een voorstel doen voor volgend jaar:
Als je toch geen doorgaande treinen wilt, kort dan ook alle treinen vanuit Zutphen in tot Arnhem Centraal en alle treinen vanuit Wijchen tot Nijmegen en ga met enkel pendeltreinen werken tussen Arnhem en Nijmegen. Laat al die pendeltreinen dan allemaal als stoppende trein rijden. Lent kent namelijk ook een festivalterrein en een grote 4Daagsecamping én Elst kent natuurlijk nog veel overstappers vanuit de Betuwe.

Weliswaar beperk je de lengte van de treinen dan van 12 bakken VIRM tot 10 bakken VIRM, maar daarmee kun je altijd nog meer capaciteit inzetten dan je nu doet.

Nu rijden die 4 pendel-IC's per uur nog met 12 bakken VIRM, maar de stoppende treinen met slechts 6 bakken NID (IC ri. Zwolle) en 6 bakken SNG (sprinter Wijchen-Zutphen). Dat levert in totaal slechts 5.014 zitplaatsen (2e klas alleen) op.

Als je 8x p/u (zelfde frequentie) zo'n pendelstoptrein met 10 bakken VIRM laat rijden, zit je al op 6.176 zitplaatsen, dat is al 23% meer. Bovendien kun je dan beter gespreid rijden, waardoor je ook minder druk op de poortjes krijgt.

Als je 10x p/u zou rijden (hetzelfde aantal treinen als op een normale vrijdag), dan kun je zelfs 7.720 zitplaatsen (2e klas) bieden. Dat is maar liefst 54% meer als nu.

Denk hier eens serieus over na a.u.b.

Verder ook een tip voor het traject van/naar 's-Hertogenbosch: laat de intercity extra stoppen op station Wijchen. Hierdoor zouden reizigers vanaf Goffert en Dukenburg (waar ook 4Daagsecampings in de buurt zijn + Goffert) die naar 's-Hertogenbosch en verder moeten ook gebruik maken van de sprinter naar Wijchen, om daar over te stappen op de IC. Hierdoor neemt de druk op de sprinter naar 's-Hertogenbosch al iets af. Die sprinter is wat problematisch, omdat die samen met de IC de 4 verbindingen naar Oss en 's-Hertogenbosch levert, maar de enige is die (voorbij Wijchen) ook de tussenliggende plaatsen bediend. In voorgaande jaren (toen Wijchen nog geen keervoorziening had) reed de 3e/4e sprinter ook door tot Oss, zodat daar op de intercity overgestapt kon worden. Dat is nu niet meer het geval, zorg dan dat dat in Wijchen mogelijk wordt of kijk. De intercity begint nu in Nijmegen (waar hij in 18 minuten keert), dus om de stop in Wijchen mogelijk te maken zou hij prima 2 minuten eerder uit Nijmegen kunnen vertrekken en 2 minuten later aankomen.
Ook een andere mogelijkheid is om de spitssprinter Oss - 's-Hertogenbosch ook te laten rijden de gehele dag. Hierdoor kunnen mensen uit 's-Hertogenbosch Oost, Rosmalen en Oss-West ook 4x p/u van/naar Nijmegen reizen, zodat ook hier de reizigers verspreid kunnen worden en de druk op de doorgaande sprinter afgenomen kan worden. Anderzijds kunnen reizigers vanuit die sprinterstations dan ook voor de spitssprinter ri. 's-Hertogenbosch kiezen, om de enorme drukte in de reguliere sprinter op die dag te ontwijken.
Wellicht kunnen jullie deze 2 zaken ook meenemen.
@Elsie
Je kan vanuit de richting 's-Hertogenbosch dus inderdaad per sprinter Eindhoven Strijp-S bereiken. Gedurende de werkzaamheden is van maandag tot en met vrijdag Eindhoven Strijp-S ook de eindbestemming van deze sprinters. Ik hoop dat je op een redelijke manier van Strijp-S naar je werk kunt reizen.
Wat ik wel zeer irritant vind is dat NS op de treinaanwijzers gewoon Roosendaal als eindbestemming blijft aangeven terwijl dat Nijmegen is. Dat zelfde speelt ook ieder weekend bij werkzaamheden, ook dan wordt nooit de werkelijke bestemming aangegeven.
In de huidige opzet van het informatiesysteem kan dat simpelweg niet, het zou ooit aangepast moeten gaan worden, maar wanneer........ ik zal geen flauwe opmerkingen maken.
Reputatie 3
Er zou al weken worden aangekondigd dat treinen anders rijden op de vrijdag van de vierdaagse. Vreemd dan dat ik dit allemaal gemist zou hebben. Of zijn die aankondigingen er toch niet geweest? Ook wel vreemd dat er naar de reisplanner wordt verwezen, als dagelijkse reiziger ga ik echt niet elke keer naar de reisplanner kijken ik weet onderhand mijn route wel.

Ik kijk wel eens bij de werkzaamheden maar daar stond helemaal niets vermeld van aangepaste treinen in en rond Arnhem / Nijmegen. Ja Elsie ik zag het al, van de werkzaamheden van de zomer. De reisplanner 😛 geeft aan dat ik via Venlo moet reizen maar dat ga ik natuurlijk niet doen. Bedankt Treinspotter123, sprinter naar Strijp-S is voor mij een prima alternatief. Vanaf daar kan ik nog makkelijk naar mijn werk komen.

Elsie, ik weet niet hoe laat jij de trein neemt? Ik check s'ochtends in voor en s'avonds na de spits. Kan gelukkig prima met mijn werktijden, lekker goedkoop reizen met Dal Vrij 🆒
Reputatie 3
@Temlin, ik reisde voorheen met een maandtrajectkaart. Totdat een (buitenlandse!!) collega mij er op wees dat een vrij reizen abo goedkoper zou kunnen zijn. Nu maak ik dus gebruik van dat en maakt het niet uit qua reizen. Ik probeerde veelal de trein van 6:53 te nemen 's ochtends. Maar de laatste tijd niet meer de energie voor. 'S Avonds ben ik vaak op zijn vroegst weer om 19:37 op Arnhem CS. Minder dan 10 min fietsen van hyis. In Eindhoven moet ik naar het HTC, aan de zuidkant dicht bij Veldhoven. Zien of er een goede busverbinding is of OV fiets optie. Ik heb ook geen zin om een uur extra om te reizen via Venlo
Omreizen via Venlo zou sowieso niet nodig zijn. De vervangende bussen tussen Boxtel en Eindhoven staan nog niet in de Reisplanner waardoor er geen snellere route dan via Venlo wordt gevonden. Het is even afwachten helaas, maar de kans is groot dat wanneer je de intercity tot Boxtel pakt en daar de bus naar Eindhoven, de extra reistijd wel mee valt.
Reputatie 7
Badge +3
@Elsie
De handigste oplossing is om de sprinter te nemen naar Strijp-S en vandaar via de westelijke rondweg naar de HTC te fietsen. Alleen moet je dan wel een eigen fiets in Eindhoven hebben want een OV-fiets huren op Strijp-S gaat niet lukken. Er komen ook geen stadsbussen bij station Strijp-S, je moet daarvoor een flink stuk lopen en dan nog kun je alleen naar het centraal station. Als je geen eigen fiets in Eindhoven hebt is de bus in Boxtel nemen nog de minst slechte oplossing. Of eventueel een week vakantie nemen.

@Treinreiziger
Met de bus van Boxtel naar Eindhoven is toch nog wel behoorlijk tijdrovend omdat het station in Boxtel erg ongelukkig ligt ten opzicht van de snelweg.
Reputatie 4
@Elsie
De handigste oplossing is om de sprinter te nemen naar Strijp-S en vandaar via de westelijke rondweg naar de HTC te fietsen. Alleen moet je dan wel een eigen fiets in Eindhoven hebben want een OV-fiets huren op Strijp-S gaat niet lukken. Er komen ook geen stadsbussen bij station Strijp-S, je moet daarvoor een flink stuk lopen en dan nog kun je alleen naar het centraal station.

Halte Strijp T ligt op loopafstand van het station, daar stopt 1 of in de spits 2x per uur Lijn 10 naar Eindhoven CS en het Vliegveld.
Reputatie 7
Badge +3
Wat heb je aan een bus naar het vliegveld als je naar de HTC moet?
Reputatie 4
Daar kun je overstappen op lijn 20 die langs iedere vestiging van de high tech campus komt, daarnaast zullen er enkele meelezers mogelijk wel naar het vliegveld willen.
Reputatie 7
Badge +3
Ha, ha, nou dan is de halve ochtend om voor je op de HTC komt. En als je dan uiteindelijk toch met lijn 20 wil gaan kun je die sowieso beter gelijk in Best nemen.

Voor de Airport kun je of lijn 20 in Best nemen (30 minuten dienst) of enkele honderden meters lopen van Strijp-S naar de halte van lijn 401 (10 minuten dienst).

Zonder eigen fiets op Strijp-S kun je naar de HTC toch echt beter de bus in Boxtel nemen en op het station de 407 nemen.
Reputatie 3
Optie kort gecheckt. 9292OV stuurt mij via Best (voor bus 20), via Oss (vandaar met bus naar Eindhoven), via Blerick (stoptrein; IC naar Eindhoven)). Allemaal zo'n 2:20 tot 2:31 reistijd. Nog steeds een verdubbeling van mijn reistijd
Reputatie 3
Op Station Strijp hebben ze schijnbaar OV fietsen, maar die moeten dan wel beschikbaar zijb (op=op)
Reputatie 7
Badge +3
Ha ha, je snapt natuurlijk ook wel dat als de sprinters allemaal in Strijp-S eindigen dat de kans nul is dat er na 7.00 uur nog een van die paar OV-fietsen daar beschikbaar is. Je kunt beter proberen om een fiets te lenen van een collega die die week op vakantie is.

In Oss de Volans 305 nemen is inderdaad ook een mogelijkheid maar die sluit in Oss niet echt aan op de trein uit Arnhem.

Overigens staat de verbinding via Boxtel nog steeds niet in de planner omdat de vervangende bussen nog ontbreken.
Reputatie 3
Yup....pas 10 dagen van te voren. Heerlijk als mijn werkgever het liefst vandaag of morgen een plan van aanpak van mij wil hebben hoe en wat werk deze week

Reageer