ICDirect Breda stopt ermee bij windkracht 4 ?

• 13 januari 2016
  • 13 reacties
  • 597 Bekeken

Afgelopen week waaide het windkracht 5 of 6 en viel de rest van de dag de verbinding tussen Rotterdam en Breda uit. Navraag bij NS beambte op Rotterdam leerde mij dat ICDirect niet rijdt bij windkracht 4 of meer. Dit kan toch zeker niet waar zijn ? De trein valt al dagelijks uit met seinstoringen, resets en noem maar op.

13 reacties

oh ja, bij 10 minuten vertraging in Rotterdam wordt je ook de ICDirect uitgejaagd en mag je op een boemeltje naar Breda wachten, ik bespeur 0,0 motivatie bij ICDirect om ook maar iets voor de gedupeerde reizigers te betekenen en haken direct af.
Hoi Corkarel, ik heb dit even nagevraagd bij de afdeling Logistiek maar het is niet zo dat de Intercity Direct automatisch komt te vervallen bij windkracht 4.

Bij een windwaarschuwing vanuit het weerbureau kan het echter wel voorkomen dat de snelheid van de Intercity Direct wordt aangepast. In sommige gevallen wordt het treinverkeer gestaakt.
Met IC Direct wordt het steeds meer reizen op "goed geluk" en maar hopen dat het niet te hard waait ???

Er zal toch zeker wel een richtlijn zijn qua windkracht ?? Met de Ansaldo Breda mochten we niet over de Moerdijkbrug bij windkracht 8 of meer. Het was blijkbaar 'te lastig' om over het klassieke spoor te rijden waar vrolijk alle treinen gewoon doorrijen bij harde wind...
Afgelopen week werd er dus vanaf 16.30 de rest van de dag niet meer naar Breda gereden.

Als ik dus in Amsterdam ben wil ik wel weten of ik handiger via Utrecht en Den Bosch kan rijden, maar dan wil ik wel graag weten waar ik aan toe ben, kortom dit antwoord zegt me niks, ik ben al té vaak teleurgesteld in de 'oplossingen' met ICDirect.

Hoor dus graag wat de richtlijnen zijn en waar ik kan vinden als de trein niet gaat rijden, anders dan op het perron staan en lezen dat de icdirect is uitgevallen. Ik reis bijna dagelijks en ben het beu steeds maar met halve adviezen te worden afgescheept die me uiteindelijk zeer veel vrije tijd kosten. 😞
Ik moet even voor je navragen wat hier de precieze richtlijnen voor zijn, daar kom ik volgende week op terug.

Verder is het via de Reisplanner mogelijk om te controleren of de Intercity Direct rijdt of niet. Bij storingen wordt dit ook op de pagina 'Actuele situatie op het spoor' op onze website weergeven.
Hoi corkarel,

Ik heb helaas nog geen antwoord voor je. Ik hoop je vraag volgende week te kunnen beantwoorden en zal je in ieder geval op de hoogte houden.
Hoi corkarel,

Ik heb helaas nog geen antwoord voor je. Ik hoop je vraag volgende week te kunnen beantwoorden en zal je in ieder geval op de hoogte houden.

degene met het antwoord staat zeker op de icd te wachten 😛
Reputatie 2
Ligt niet aan de wind. Er is vandaag een wisselstoring waardoor er geen treinen vanaf de HSL naar de normale spoorlijn naar Breda kunnen.
Als er veel wind staat bestaat het gevaar dat de ICD de brug niet over kan, dus de windkracht speelt wel degelijk mee.

Er zal ongetwijfeld een norm daarvoor bestaan.
Na het wegvallen van Fyra heeft NS in september 2013 een alternatief aanbod voorgesteld om de Hoge SnelheidsLijn (HSL) goed te benutten. Onderdeel hiervan is onder meer dat Thalys vaker zou gaan rijden en dat er elk kwartier een directe verbinding tussen Amsterdam en Rotterdam zou komen over de HSL. Deze afspraken zijn inmiddels verwerkt in de vervoersconcessie 2015-2024. NS en ProRail nemen extra maatregelen om de betrouwbaarheid op de HSL in 2016 te verbeteren en streven ernaar de uitval van Intercity direct te halveren.

Afgelopen jaar heeft NS alle afspraken uit haar plan voor de HSL gerealiseerd, sommige zelfs eerder dan gepland;

* Intercity Brussel rijdt weer ieder uur tussen Amsterdam en Brussel, 16 x in beide richtingen;
* Thalys rijdt 14 keer per dag van Amsterdam naar Brussel en aansluitend 9 x per dag verder naar Parijs of Lille;
* Intercity direct tussen Amsterdam-Rotterdam is een jaar eerder dan voorzien ieder kwartier gaan rijden.
* Na het doorvoeren van deze frequentieverhoging neemt NS samen met ProRail in 2016 maatregelen om de prestaties op de HSL te verbeteren, in het bijzonder die van Intercity direct. De treindienst heeft nog te vaak last van uitval, storingen en vertraging. Reizigers hebben hiervan veel last. In 2015 viel bijna 9% van de treinen uit, een percentage dat NS snel naar beneden wil krijgen. De hoge uitval in het laatste kwartaal van 2015 is vooral veroorzaakt door de aanloopproblemen bij de introductie van de extra treinen op het traject Amsterdam-Rotterdam. NS wil de verwijtbare uitval van treinen voor het einde van dit jaar halveren. Vóór de zomer moet een eerste verbetering merkbaar zijn voor reizigers.

Om de betrouwbaarheid van Intercity direct te vergroten heeft NS onder andere ervoor gekozen om deze treinen met twee locomotieven uit te rusten. Deze samenstelling, het zogeheten sandwichrijden, zal op termijn leiden tot een betere betrouwbaarheid. De ene locomotief kan het wanneer nodig overnemen van de andere en het keren op stations wordt hiermee ook eenvoudiger. Deze treinen vereisen echter nieuwe technische kennis binnen de organisatie. NS gaat komend jaar daarom extra investeren in de opleiding en dagelijkse ondersteuning van machinisten die op deze Traxx-locomotieven rijden.

NS neemt de volgende maatregelen om de uitval van Intercity direct binnen een jaar te halveren.

* NS start met een intensief begeleidings- en opleidingsprogramma voor de machinisten en trainmanagers van Intercity direct. Machinisten die treinen bedienen op de HSL gaan vaker op dit baanvak rijden, met als doel de fijne kneepjes te leren van het rijden op de HSL.
* Bij onderhoudsbedrijf NedTrain komt extra capaciteit aan hoogopgeleide technici beschikbaar om storingen aan het materieel sneller op te lossen waardoor de treinen sneller weer in dienst zijn;
* De treinen tussen Amsterdam en Breda zijn nu nog voorzien van 1 locomotief. Deze treinen krijgen op termijn ook een tweede locomotief – net als op het traject Amsterdam-Rotterdam;
* NS is in overleg met ProRail om de incidentenbestrijding op de HSL beter te organiseren (gericht op sneller verhelpen van strandingen en storingen aan de infrastructuur);
* Er is een speciale regisseur aangewezen voor Intercity direct bij het Operationeel Controle Centrum (OCCR) voor de coördinatie van de dagelijkse besturing.
* Aan dagen waarop het op de Moerdijkbrug te hard waait kunnen NS en ProRail ook straks weinig doen: hierdoor zijn in 2015 236 treinen vertraagd of uitgevallen.

De reiziger tussen Breda, Rotterdam en Amsterdam gaat dit niet meteen morgen merken, maar wel vóór de zomer. Dan moeten de eerste verbeteringen merkbaar zijn. Bij NS en alle partners op de HSL is er het besef dat dit jaar de prestaties voor de reiziger echt beter moeten.
Er moet toch haast wel een richtlijn zijn m.b.t. tot de wind ? Het zal toch niet zo zijn dat met windkracht 8 de ene keer wel wordt gereden over de Moerdijkbrug en de andere keer niet ?

LauraR NS zou hier 3 weken geleden al antwoord hebben verwacht op de vraag en ons in elk geval op de hoogte houden, maar helaas.....
Badge +3
Treinreiziger.nl meldt dat de snelle lijn gesloten wordt bij windstoten van 128 kilometer per uur of meer. Helaas staat daar geen bronvermelding bij.
Reputatie 4
Misschien is het een idee om windschermen aan die brug vast te gaan maken zodat de ergste windstoten de trein niet meer met volle kracht kunnen bereiken.
Reputatie 1
Minister Sharon Dijksma maakte in april bekend dat er windschermen op de HSL brug zullen komen:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjPtJX7i4rOAhVRlxQKHVb5BecQFggtMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.rijnmond.nl%2Fnieuws%2F140843%2FSpoorbrug-Hollandsch-Diep-krijgt-windschermen&usg=AFQjCNF45VUEpSuo--9Oy783fqkXFv3YjQ

Kan de prestaties van de IC Direct in ieder geval verbeteren met de al eerder genoemde maatregelen om de betrouwbaarheid te vergroten.

Reageer