beantwoord

ICDirect vertraagt bij Lage Zwaluwe

• 31 maart 2017
  • 6 reacties
  • 217 Bekeken

Vanuit Breda naar Leiden mis ik vaak de aansluiting in Rotterdam omdat de ICdirect bij Lage Zwaluwe moet wachten op een vertraagde Thalys. Kan dit anders?
icon

Beste antwoord door Tamzin 31 maart 2017, 09:08

Er kunnen nu eenmaal geen twee treinen tegelijk op hetzelfde spoor dus afhankelijk van de grootte van de vertraging zal worden beslist welke trein eerst mag. Omdat de Thalys veel harder rijdt dan de ICDirect zal bij een kleine vertraging de Thalys logischerwijs voorrang krijgen. Hoe vervelend ook.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er kunnen nu eenmaal geen twee treinen tegelijk op hetzelfde spoor dus afhankelijk van de grootte van de vertraging zal worden beslist welke trein eerst mag. Omdat de Thalys veel harder rijdt dan de ICDirect zal bij een kleine vertraging de Thalys logischerwijs voorrang krijgen. Hoe vervelend ook.
Dank, maar dit had ik zelf ook al bedacht. De nieuwe vraag wordt: kan hieraan iets gedaan worden bij een aanpassing van de dienstregeling? Bijvoorbeeld: de ICDirect vertrekt iets eerder uit Breda en komt in Rotterdam aan op een perron waaarbij overstappers niet altijd via de trap naar de andere trein moeten of de trein naar Lelystad vertrekt on Rotterdam iets later.
Dat is inderdaad de reden Tamzin. Dezelfde reden waarom goederentreinen bijna altijd voorrang krijgen. Ik zal dit 'issue' doorspelen naar de planners zodat er naar gekeken kan worden bij een volgend wijzigingblad.
Reputatie 6
Badge +1
De IC Direct is onmogelijk krap achter de Thalys gepland bij Zevenbergschen Hoek. Zelfs als Thalys niet vertraagd is moet de ICD soms wachten. Ik vermoed dat de topicschrijfster Zevenbergschen Hoek bedoelt, bij Zwaluwe is geen plaats op de HSL om een andere trein te laten passeren.
Het zal idd Zevenbergschenhoek zijn: de plek waar de ICDirect vaak langzamer gaat rijden of stil staat om de Thalys te laten passeren. En soms ook om onduidelijke redenen.
Reputatie 2
De soms onduidelijke reden dat de IC direct stil staat op dat punt (als hij niet hoeft te wachten op de Thalys) kan een storing zijn in het omschakelen van beveiligingssysteem en bovenleidingspanning. De sluis van 1500 naar 25000 volt ligt hier. Langzaam rijden tot dit punt kan ook nog door een goederentrein komen of een vertraagde sprinter naar Dordrecht die regulier 5 minuten voor de IC direct vertrekt van station Breda.

Reageer