ICM vs VIRM en de verschillen

  • 18 November 2022
  • 10 reacties
  • 341 Bekeken

Ik vroeg mij af omdat ik vaak met zowel de VIRM als ICM reis welke van de 2 de meeste zitplaatsen biedt. Daarbij krijg ik het idee dat de ICM treinstellen ouder zijn, dat er minder staruimte en alles krapper is.

 

Klopt dat?


10 reacties

Reputatie 7

Dat klopt!

ICM: bouwjaar tussen 1983 en 1994 (dit is exclusief de inmiddels ter ziele serie-0, die waren gebouwd in 1977). Aantal zitplaatsen tussen 225 en 301 stuks. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercitymaterieel

VIRM: bouwjaar tussen 1991 en 2009. Aantal zitplaatsen tussen 387 en 600 stuks. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeksinterregiomaterieel

Waarom is de nieuwe intercity dan geen dubbeldeks als het aantal reizigers alleen maar toeneemt?

Reputatie 7
Badge +1

Vanwege de dan nodige trappetjes die dus de toegang voor gehandicapten belemmeren. EN op-of afstap vanaf perron. Ik meen dat het mix is/wordt: uiterste enkeldeks, middelste 2 dubbel, zodat ieder aan de trekjes komt. Model dat ik zeer bewonder kan je al een jaar of wat in dagelijkse dienst aantreffen in DE/Rhein-Ruhr, dus rond Köln/Düsseldorf/Essen, heet daar RRX. Maar deze van NS zijn van een andere fabriek.

En nee-aantal pax neemt niet toe-eerder af-al worden treintjes dus niet voor een paar maandjes maar 10tallen jaartjes gepland/gebouwd. Aardig ding van treintjes is ook dat je ze kan koppelen-maar dan komen er in NL meteen prompt bezwaartjes vanwege ooit in grijs verleden gedane concessies aan vakbonden die alles naar letter en nooit naar praxis beoordelen. Of meteen klaarstaan om hard te roepen dat het gigantiese werkverzwaring is en dus gigantiese loonsverhoging noodzaakt.

Waarom is de nieuwe intercity dan geen dubbeldeks als het aantal reizigers alleen maar toeneemt?

Het aantal reizigers daalt juist en dat zal niet veranderen zolang bij NS iedere modernisering van de exploitatie onbespreekbaar is en de tarieven zo hoog blijven. 

Reputatie 7
Badge +1

Waarom is de nieuwe intercity dan geen dubbeldeks als het aantal reizigers alleen maar toeneemt?

Heeft vooral te maken met (zoals Bahnrider al schrijft) de rolstoelvriendelijkheid, maar ook met het feit dat deze treinen over de HSL (hogesnelheidslijn) gaan rijden.

Ik meende dat de inzet van dubbeldekstreinen op die lijn lastiger (vanwege het gewicht) en onnodig duurder was en dat NS er daarom voor heeft gekozen om geen dubbeldekkers aan te schaffen voor de HSL.

Reputatie 3

 en alles krapper is.

Ik geloof dat de ICM wel bredere stoelen heeft dan VIRM.

 en alles krapper is.

Ik geloof dat de ICM wel bredere stoelen heeft dan VIRM.

Dat komt door de "geknikte" bak bij VIRM. Duitse Dosto dubbeldekkers zijn veel ruimer, maar schijnen buiten profiel te zijn voor Nederland.

Een Duitse Dosto is 2,8 meter breed, waar een VIRM over de 3 meter heen gaat. Ook is de VIRM net iets hoger: 4,67 meter tegen 4,63 voor de Duitse tegenhanger.

Reputatie 7
Badge

De DDNG zal wel dubbeldeks zijn, maar niet bedoeld voor op de HSL.

Reputatie 7
Badge +4

Verder blijft de ICM natuurlijk in alle opzichten de meest aangename trein om mee te reizen. Ik vind het een zegen dat de trein van de Randstad naar Leeuwarden vaak een heerlijke Koploper is. Wat mij betreft waren alle treinen zo ingericht. 

OK, subjectief bericht, geen echte informatie! ;-)

Reageer