Skip to main content

ICNG nieuwe intercity waarom?

• February 15, 2025
  • 7 reacties
  • 1037 Bekeken

De nieuwe trein van de NS, waarom zulke kleine stoelen. Ik ben 1.89 en zit op volledig achterin de stoel. Hoe kan dit?

Waarom zijn de stoelen zo dicht op elkaar?

Waarom zijn de prullenbakken weg?

Geen enkelen keuze lijkt gemaakt vanuit het oogpunt om de reiziger gemak te bieden, maar puur vanuit minder kosten voor de NS.

De oude generatie IC's uit de jaren '80 en '90 worden nog volop gebruikt. Please NS, wij als klant moeten toch niet 40 jaar in deze ellendige nieuwe treinen zitten?

7 reacties

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • February 15, 2025

Ben bang van wel. De knappe koppen bij NS zijn 6-7 jaar bezig geweest om de best mogelijke nieuwe IC-trein te ontwikkelen en bestellen en het eindresultaat is....een stoptrein met iets grotere stoelen. een onbetrouwbare rammelbak vol ongemak en zuinigheid. Om te huilen zo slecht. Ik zat er vanavond in en de 1e klas stoel is zo ontworpen dat het klaptafeltje in de rugleuning voor je te laag zit. Dat tafeltje is kleiner dan bij de oude treinen en zit enorm in de weg als je twee werkende benen hebt. Het enige goede nieuws in deze trein is er voor de medemens zonder twee werkende benen. 

Ach, over 15 jaar wordt er misschien (wellicht, potentieel) wat aan gedaan bij de grote verbouwing. Maar reken er niet op. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 16, 2025

Waarom zijn de prullenbakken weg?

Volgens mij net als in de nieuwe sprinters omdat er nu een grotere prollenbak op het balkon hangt. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

- Er is daar meer ruimte waardoor er afval kan worden gescheiden (ik verwacht eigenlijk dat dat de reden voor deze aanpassing zal zijn geweest)

- om dezelfde reden passen er grotere dingen in, waar de oude kleine bakjes bij de stoelen vaak met bijvoorbeeld een koffiebeker al niet meer dicht kunnen

- in de coupe hoor je de deksels niet meer dichtballen

- het stinkt niet meer in de coupe als iemand iets vies heeft weggegooid

- en je knie komt er niet meer tegenaan als je op een stoel zit.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 16, 2025

Volgens mij zijn alle stoelen van elke treinstel vrij klein, dat is niet exclusief aan de ICNG.

Je kan er met je kont op zitten en daar blijft het wel bij.

En de stoelen worden natuurlijk zo klein mogelijk gemaakt zodat er zoveel mogelijk mensen in 1 trein kunnen zitten.

De SNG kent inderdaad ook geen prullenbakken bij de stoelen.

Treinen zijn überhaupt niet voor lange mensen gemaakt, maar de ICNG heeft dan wel weer meer beenruimte :)

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • February 16, 2025

Die prullenbakken op de balkons, wat ICNG ook heeft, zorgen er naar mijn idee ook voor dat er een stuk minder afval bij de zitplaatsen achterblijft. 

De kleine prullenbakjes zitten vrijwel altijd stampvol, en mensen leggen het er dan maar gewoon op.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 16, 2025

Precies, en wanneer je de trein verlaat kan je daarna gelijk de troep weggooien :)

Of het echt gescheid wordt vraag ik me af, maar goed het lijkt er in iedergeval op 🤣. We kunnen niet te veel gaan verwachten van de reiziger.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • February 16, 2025

Hallo Robadam en welkom bij de NS Community,

Zeer naar dat je onze nieuwe trein als oncomfortabel ervaart. Er zijn toch heel wat verbeterpunten ten opzichte van de vorige Intercity. Ik zal je bevindingen doorspelen ter verbetering van de ICNG.

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • February 16, 2025

Hallo Robadam en welkom bij de NS Community,

Zeer naar dat je onze nieuwe trein als oncomfortabel ervaart. Er zijn toch heel wat verbeterpunten ten opzichte van de vorige Intercity. Ik zal je bevindingen doorspelen ter verbetering van de ICNG.

Goed dat er aan gewerkt wordt, echter zijn de verbeterpunten die aangegeven staan in het artikel niet ten opzichte van oudere intercity's maar van de ICNG zelf 😉