Skip to main content

Is er iemand die mij kan vertellen waarom er zoveel uitval is onder de nieuwe ICNG treinen. Ik had juist begrepen dat itt de oude Fyra dat deze ICNG treinen al reeds zijn ontworpen en zich in het buitenland bewezen hebben. Vanwaar deze kinderziektes?

NS heeft liever goedkope treinen die uiteindelijk duurder zijn in onderhoud dan een betrouwbare trein die al door heel europa rijd zoals materieel van Stadler.


De aflevering van de ICNG gaat minder snel dan gehoopt, waardoor er minder treinstellen ingezet kunnen worden dan oorspronkelijk gepland was en daarnaast is er sprake van bugs, zie ook https://nieuws.ns.nl/30ste-icng-op-de-baan-hoe-staat-het-ervoor/

Gelukkig is het goede nieuws dat de onterechte remmeldingen waar in dat artikel over gesproken werd inmiddels opgelost zijn, samen met nog een aantal andere verbeteringen. Dat is ook te zien in de prestaties van de treinen. Die zijn sterk verbeterd sinds die update, en de volgende update met verdere verbeteringen (waarmee als het goed is eindelijk ook de binnendeuren verbeterd zouden moeten worden) staat alweer voor de deur en wordt over niet al te lange tijd uitgerold.

Dit specifieke model trein, Coradia Stream IC variant, is overigens nieuw en rijdt nog niet in andere landen rond. De Deense spoorwegen hebben dezelfde treinen besteld, maar bij mijn weten zijn die nog niet in dienst. Zij profiteren dus hopelijk van de opgeloste problemen in onze treinen, maar zelfs dan zullen ze ongetwijfeld tegen eigen kinderziektes aanlopen die wij hier weer niet hebben. Het Deense spoorwegnet is namelijk weer geheel anders dan het Nederlandse, met andere hoogspanningssystemen, andere beveiligingen, de treinen zijn anders ingericht en ook het gebruik van de treinen zal anders zijn dan bij ons.

Hoe vervelend ook, maar kinderziektes zijn nu eenmaal onvermijdelijk. Tenzij je een product koopt dat al op het Nederlandse spoor rijdt en het personeel er ook al mee vertrouwd is (want ook personeel zal moeten wennen aan nieuwe treinen), zal je altijd uitval en vertraging blijven houden in de beginjaren. Dat is nu eenmaal inherent aan de complexiteit van treinen en het gebruik ervan. En zelfs met treinen die al tientallen jaren rondrijden zijn er nog altijd storingen. Gedurende de levensduur leggen de treinen miljoenen kilometers af. Dat gaat gewoon niet zonder dat er ergens wel eens een keer iets stuk gaat, zelfs met het beste onderhoud.

Gedurende de levensduur worden er dan ook constant wijzigingen en verbeteringen aangebracht in het ontwerp van een trein. Bijvoorbeeld de VIRMs hebben vorig jaar volledig nieuwe boordcomputers ingebouwd gekregen, en worden in de komende jaren voorzien van het nieuwe ETCS beveiligingssysteem. En dat zijn dan relatief grote wijzigingen. Er zijn vele malen meer kleine wijzigingen, die niet meteen heel zichtbaar of tastbaar zijn, maar die wel degelijk een positieve impact hebben op de meetbare prestaties van de trein.

En zo gaat dat ook met de ICNG. Zoals ik al zei zijn de prestaties al een stuk beter dan in het begin, en ik twijfel er niet aan dat de prestaties in de komende jaren nog verder zullen verbeteren, waarbij ik hoop dat de reizigers het ook gaan zien, want begrijp mij niet verkeerd: elke vertraging die door een bug of kinderziekte veroorzaakt wordt is er een teveel. Ik probeer met deze post enkel een stukje context en uitleg te bieden over de vraag waarom de prestaties van de ICNG nog niet optimaal zijn.

 


Het lijkt er ook op dat er maar net genoeg ICNG treinen zijn om de huidige dienstregeling uit te voeren. Want zeker de dienst Lelystad - Rotterdam is niet zo betrouwbaar. Ik heb al eens meegemaakt dat de eerste trein al uitvalt onder de mom van dienstregeling wijziging (wordt er cynisch van) en gisteren ook nog eens gehad dat toen ik naar huis ging de IC direct naar Lelystad weer eens niet reed. Ik vind de IC/EC direct vanuit Lelystad heel onbetrouwbaar (kan ook zijn dat ik veel pech heb).
Ik vind het jammer, want hierdoor is er feitelijk maar 2 betrouwbare IC’s per uur hebben van Lelystad richting Schiphol en terug.


NS heeft liever goedkope treinen die uiteindelijk duurder zijn in onderhoud dan een betrouwbare trein die al door heel europa rijd zoals materieel van Stadler.

Als het om goedkoop gaat moet je ook geen treinen bij Alstom kopen.


Het lijkt er ook op dat er maar net genoeg ICNG treinen zijn om de huidige dienstregeling uit te voeren.

Er zijn er op papier meer dan genoeg, maar de betrouwbaarheid is nog onvoldoende. Zover ik kan achterhalen zijn er al door de 40 stellen geaccepteerd door de NS, terwijl er voor de dienstregeling maar zo'n 30 per dag nodig zijn. Dat zou ruim voldoende reserve moeten zijn, normaal wordt zo'n 10 à 15% van het totaal aantal stellen aangehouden als hoeveelheid technisch reserve.


Hoe vervelend ook, maar kinderziektes zijn nu eenmaal onvermijdelijk. Tenzij je een product koopt dat al op het Nederlandse spoor rijdt en het personeel er ook al mee vertrouwd is (want ook personeel zal moeten wennen aan nieuwe treinen), zal je altijd uitval en vertraging blijven houden in de beginjaren. Dat is nu eenmaal inherent aan de complexiteit van treinen en het gebruik ervan. En zelfs met treinen die al tientallen jaren rondrijden zijn er nog altijd storingen. 

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Mensen begrijpen niet dat een nieuwe trein rijden niet hetzelfde is als een nieuwe auto kopen en zomaar probleemloos wegrijden. Het is begrijpelijk, maar jammer blijft dat die kinderziektes zoveel effect blijven hebben, zo lang aanwezig blijven, en daardoor mede het imago van treinreizen (en NS) niet bevorderen. Er wordt vaak schamper over gedaan en dat stoort mij dan weer want de trein is een prachtig vervoermiddel.


Op het traject Hilversum-Amsterdam Zuid ook heel vaak te korte en uitval van treinen in de spits. Waar in de vorige dienstregeling dubbeldekkers van 8 of 10 bakken reden nu vaak maar 8 of 10 bakken ICNG en zelf soms maar 5.. Het zal allemaal wel met die kinderziektes , maar ik wil gewoon een trein die ( op tijd) rijdt en niet stampvol zit..hopelijk wordt het beter als er meer ICNG's in dienst genomen worden. De veelvuldige storingen rond Schiphol helpen ook niet echt mee natuurlijk..


Dit is gewoon een aanfluiting. 


Wat ik in dit dossier ook nooit heb begrepen is dat het oude materiaal al verkocht is, terwijl het nieuwe materiaal nog niet functioneert. Mede daardoor ook de ergernis over te korte treinen.


Wat ik in dit dossier ook nooit heb begrepen is dat het oude materiaal al verkocht is, terwijl het nieuwe materiaal nog niet functioneert. Mede daardoor ook de ergernis over te korte treinen.

Geldgebrek, NS wilde zo snel mogelijk van het oude materieel en de gehuurde lokomotieven af.


Wat ik in dit dossier ook nooit heb begrepen is dat het oude materiaal al verkocht is, terwijl het nieuwe materiaal nog niet functioneert. Mede daardoor ook de ergernis over te korte treinen.

Geldgebrek, NS wilde zo snel mogelijk van het oude materieel en de gehuurde lokomotieven af.

Met als gevolg dat steeds meer reizigers afhaken en alternatieven gaan zoeken. Regeren is vooruitzien. Zeker met het Fyra drama in het achterhoofd had NS slimmer moeten zijn.


Aan achteraf gelul hebben we natuurlijk niks hé, kom maar met oplossingen.


Hoe vervelend ook, maar kinderziektes zijn nu eenmaal onvermijdelijk. Tenzij je een product koopt dat al op het Nederlandse spoor rijdt en het personeel er ook al mee vertrouwd is (want ook personeel zal moeten wennen aan nieuwe treinen), zal je altijd uitval en vertraging blijven houden in de beginjaren. Dat is nu eenmaal inherent aan de complexiteit van treinen en het gebruik ervan. En zelfs met treinen die al tientallen jaren rondrijden zijn er nog altijd storingen. 

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Mensen begrijpen niet dat een nieuwe trein rijden niet hetzelfde is als een nieuwe auto kopen en zomaar probleemloos wegrijden. Het is begrijpelijk, maar jammer blijft dat die kinderziektes zoveel effect blijven hebben, zo lang aanwezig blijven, en daardoor mede het imago van treinreizen (en NS) niet bevorderen. Er wordt vaak schamper over gedaan en dat stoort mij dan weer want de trein is een prachtig vervoermiddel.

Nieuwe auto’s worden ook vaak teruggeroepen 😛. Maar het is zo dat nu veel meer reizigers last hebben van de al die kinderziektes i.p.v. alleen HSL reizigers en de capaciteit is veel lager nu (geen dubbeldekkers meer op de Flevolijn bv).


De aflevering van de ICNG gaat minder snel dan gehoopt, waardoor er minder treinstellen ingezet kunnen worden dan oorspronkelijk gepland was en daarnaast is er sprake van bugs, zie ook https://nieuws.ns.nl/30ste-icng-op-de-baan-hoe-staat-het-ervoor/

Gelukkig is het goede nieuws dat de onterechte remmeldingen waar in dat artikel over gesproken werd inmiddels opgelost zijn, samen met nog een aantal andere verbeteringen. Dat is ook te zien in de prestaties van de treinen. Die zijn sterk verbeterd sinds die update, en de volgende update met verdere verbeteringen (waarmee als het goed is eindelijk ook de binnendeuren verbeterd zouden moeten worden) staat alweer voor de deur en wordt over niet al te lange tijd uitgerold.

Dit specifieke model trein, Coradia Stream IC variant, is overigens nieuw en rijdt nog niet in andere landen rond. De Deense spoorwegen hebben dezelfde treinen besteld, maar bij mijn weten zijn die nog niet in dienst. Zij profiteren dus hopelijk van de opgeloste problemen in onze treinen, maar zelfs dan zullen ze ongetwijfeld tegen eigen kinderziektes aanlopen die wij hier weer niet hebben. Het Deense spoorwegnet is namelijk weer geheel anders dan het Nederlandse, met andere hoogspanningssystemen, andere beveiligingen, de treinen zijn anders ingericht en ook het gebruik van de treinen zal anders zijn dan bij ons.

Hoe vervelend ook, maar kinderziektes zijn nu eenmaal onvermijdelijk. Tenzij je een product koopt dat al op het Nederlandse spoor rijdt en het personeel er ook al mee vertrouwd is (want ook personeel zal moeten wennen aan nieuwe treinen), zal je altijd uitval en vertraging blijven houden in de beginjaren. Dat is nu eenmaal inherent aan de complexiteit van treinen en het gebruik ervan. En zelfs met treinen die al tientallen jaren rondrijden zijn er nog altijd storingen. Gedurende de levensduur leggen de treinen miljoenen kilometers af. Dat gaat gewoon niet zonder dat er ergens wel eens een keer iets stuk gaat, zelfs met het beste onderhoud.

Gedurende de levensduur worden er dan ook constant wijzigingen en verbeteringen aangebracht in het ontwerp van een trein. Bijvoorbeeld de VIRMs hebben vorig jaar volledig nieuwe boordcomputers ingebouwd gekregen, en worden in de komende jaren voorzien van het nieuwe ETCS beveiligingssysteem. En dat zijn dan relatief grote wijzigingen. Er zijn vele malen meer kleine wijzigingen, die niet meteen heel zichtbaar of tastbaar zijn, maar die wel degelijk een positieve impact hebben op de meetbare prestaties van de trein.

En zo gaat dat ook met de ICNG. Zoals ik al zei zijn de prestaties al een stuk beter dan in het begin, en ik twijfel er niet aan dat de prestaties in de komende jaren nog verder zullen verbeteren, waarbij ik hoop dat de reizigers het ook gaan zien, want begrijp mij niet verkeerd: elke vertraging die door een bug of kinderziekte veroorzaakt wordt is er een teveel. Ik probeer met deze post enkel een stukje context en uitleg te bieden over de vraag waarom de prestaties van de ICNG nog niet optimaal zijn.

 

Testperiode was uitgebreid. Maar blijkbaar nog niet uitgebreid genoeg. Zoals je al beschrijft is Coradia Stream nieuw. En NS Coradia Stream is niet te vergelijken met POP van Trenitala. Herinner me de specificaties van ICNG op TenderNed in 2014. Die specificaties van ICNG zal héél anders zijn dan van POP. De Deense IC 5 wordt inmiddels getest in Velim. En zal volgens de laatste prognoses in 2027 in gebruik gaan. 

Je geeft al aan dat alles moet kloppen. Zoals personeel. Geen idee hoeveel ICNG treinmachinisten er zijn. 

Het valt me op dat Alstom wat achterloopt in leveren van treinen. En bepaald niet alleen NS. De Amerikaanse hogesnelheidstrein Avelia Liberty is inmiddels al vier jaar vertraagd. En andere Coradia Stream aan andere spoorbedrijven lopen ook achter..


Het lijkt er ook op dat er maar net genoeg ICNG treinen zijn om de huidige dienstregeling uit te voeren.

Er zijn er op papier meer dan genoeg, maar de betrouwbaarheid is nog onvoldoende. Zover ik kan achterhalen zijn er al door de 40 stellen geaccepteerd door de NS, terwijl er voor de dienstregeling maar zo'n 30 per dag nodig zijn. Dat zou ruim voldoende reserve moeten zijn, normaal wordt zo'n 10 à 15% van het totaal aantal stellen aangehouden als hoeveelheid technisch reserve.

Hoeveel van de ICNG zijn er bij de storingsmonteurs? En er werd destijds door Koolmees aangegeven dat er te weinig storingsmonteurs waren. 


Aan achteraf gelul hebben we natuurlijk niks hé, kom maar met oplossingen.

Zal wel een scala aan oplossingen moeten zijn. Alstom zal betere software moeten leveren. Zijn er genoeg ICNG personeel? Is het tekort aan storingsmonteurs opgelost? Hoe snel kan NS een probleem op de HSL oplossen? Vaak genoeg meegemaakt dat je een oproep kreeg dat de treinmachinist een probleem moest oplossen: 

https://youtu.be/N02VS_hCNRA?si=6z00zXDZ0h6MaJFk

Als je leest dat het soms meer dan een uur kan duren voordat een gestrande HSL trein in het kleine Nederland afgevoerd wordt kan je afvragen hoeveel geschikte HSL locomotieven er zijn. Waarom duurt het allemaal zo lang? 


Reageer