beantwoord

Id-bewijs of paspoort voor kinderen tijdens schoolreis

• 18 april 2014
  • 20 reacties
  • 2595 Bekeken

onze dochter gaat as donderdag met haar klas een dag per trein naar Amsterdam. Dient zij een origineel idpas bij te hebben? Of volstaat een kopie ervan ook? Het is namelijk dan net de dag voor de meivakantie, waarin wij haar pas ook nodig hebben.
Overigens zullen er ook begeleiders meegaan. Enkel weet ik niet met wat voor soort kaartje zij gaan reizen? Wij vinden het nogal een verantwoording voor de begeleider om alle originele bewijzen in bewaring te geven.
icon

Beste antwoord door Ramon NS 19 april 2014, 11:09

Dag Sarina, welkom op ons forum. Ik heb je topic even verplaatst zodat deze beter zichtbaar is voor forumgebruikers met eenzelfde vraag. Met dank aan de forumgebruikers lijkt me dat je vraag beantwoord is. In het openbaar vervoer geldt er inderdaad een legitimatieplicht vanaf 12 jaar. Een kopie volstaat in principe niet. In het algemeen vragen conducteurs om legitimatie indien er gereisd wordt met e-tickets en bij handhavingsgevallen (zwartrijden etc.). Op basis van de geldende geldende regels zou je dochter zich moeten kunnen legitimeren. Groet Ramon
Bekijk origineel

20 reacties

Hangt ervan af hoe oud ze is. Als ze jonger is dan 14 hoeft ze überhaupt geen ID-bewijs mee te hebben, en vanaf 14 jaar altijd een originele. En dat geldt niet enkel voor in de trein, maar voor overal.
In het openbaar vervoer geldt een legitimatieplicht vanaf * 12 jaar * .
Zie hiervoor de pagina over Paspoort en identificatie van de Rijksoverheid,

Als uw dochter dus nog geen 12 jaar oud is, is er geen enkel probleem.
Is zij wel 12 jaar of ouder dan zou zij wel het originele Identiteisbewijs bij zich moeten hebben.
Een kopie daarvan is n.l. niet rechtsgeldig.
Of u haar in dat geval een kopietje meegeeft is uiteraard geheel aan u. De kans dat een conducteur aan alle kinderen om een ID-kaart vraagt is uiteraard aanwezig, maar acht ik - eerlijk gezegd - niet zo groot.
Zelf reisde ik vandaag op een vervoersbewijs waarbij is verplicht was me te legitimeren. In alle gevallen vonden de conducteurs dat wel best en hoefde ik geen legitimatie te tonen.
Aan de andere kant dragen de begeleiders de verantwoordelijkheid tijdens de treinreis. Ik zou in overleg met hen beslissen wat te doen.

Ter aanvulling op Hans, dat heeft namelijk te maken dat kinderen vanaf 12 jaar namelijk op het normale tarief reizen en vandaar dat de identificatieverplichting in het Openbaar Vervoer gesteld is op 12 jaar. Als een 12 jarige namelijk geen geldig vervoersbewijs kan tonen, zal er een Uitstel van Betaling met de daarbij wettelijke verhoging worden geschreven en daar komt de identificatieplicht naar voren. Als de 12-jarige zich niet kan identificeren zal daar nog een extra proces verbaal bovenop komen en daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

In ieder geval, veel plezier.

Oei dat wist ik niet! Weer wat geleerd, bedankt 😉

Oei dat wist ik niet! Weer wat geleerd, bedankt ;)

Graag gedaan, Jurgen.
Zo zie je maar, of je nou 17 bent of 71, een mens is nooit te jong / oud om te leren.
Ook al ben ik "bejaard" ook ik leer nog steeds elke dag.
Dag Sarina, welkom op ons forum. Ik heb je topic even verplaatst zodat deze beter zichtbaar is voor forumgebruikers met eenzelfde vraag. Met dank aan de forumgebruikers lijkt me dat je vraag beantwoord is. In het openbaar vervoer geldt er inderdaad een legitimatieplicht vanaf 12 jaar. Een kopie volstaat in principe niet. In het algemeen vragen conducteurs om legitimatie indien er gereisd wordt met e-tickets en bij handhavingsgevallen (zwartrijden etc.). Op basis van de geldende geldende regels zou je dochter zich moeten kunnen legitimeren. Groet Ramon
Maak je bij een schoolreis niet druk om een ID. Gewoon thuis laten.

De helft van de kinderen boven de 14 vergeet zijn ID. De school regelt het trein/ bus/ tram kaartje en daar is dus geen enkel probleem. Je moet je niet gek laten maken door "halt Ausweiss" angsten. Ze laten je kind heus niet achter als die geen ID heeft. Bij verlies van het ID in de schoolreis hectiek bezorg je je kind een rotdag en jezelf een duur probleem wat heel lastig kan worden als je kort daarna op vakantie moet of je voor iets moet legitimeren.

Er bestaat in Nederland geen plicht om een ID te hebben of bij je te dragen. Als je verdachte bent van een strafbaar feit pas dan kan je een toonplicht hebben. Zelfs dan wordt daar soepel mee om gegaan en gevraagd of je een bankpas of zo bij je hebt met je naam of iemand je kan helpen te bewijzen wie je bent. Als je een strafbaar feit begaat, met LEGITIEME reden om je ID gevraagt wordt en vervolgens heel onbeschoft wordt en zegt dat je je noot zal legitimeren kan je een kleine boete krijgen voor het niet kunnen tonen van je ID: maar die boete is lager dan wat het verliezen van je ID kost.
@Roos Janssen , je weet dat je hier reageert op een topic van 4 jaar geleden?

Daarnaast klopt je verhaal niet, in het OV is een kind ouder dan 12 verplicht zich te legitimeren als daarom gevraagd wordt. Uit de praktijk blijkt dat veelal genoegen wordt genomen met een foto van het ID bewijs op de telefoon maar dat is uiteraard geen garantie.
Reputatie 5
Maak je bij een schoolreis niet druk om een ID. Gewoon thuis laten.

De helft van de kinderen boven de 14 vergeet zijn ID. De school regelt het trein/ bus/ tram kaartje en daar is dus geen enkel probleem. Je moet je niet gek laten maken door "halt Ausweiss" angsten. Ze laten je kind heus niet achter als die geen ID heeft. Bij verlies van het ID in de schoolreis hectiek bezorg je je kind een rotdag en jezelf een duur probleem wat heel lastig kan worden als je kort daarna op vakantie moet of je voor iets moet legitimeren.

Er bestaat in Nederland geen plicht om een ID te hebben of bij je te dragen. Als je verdachte bent van een strafbaar feit pas dan kan je een toonplicht hebben. Zelfs dan wordt daar soepel mee om gegaan en gevraagd of je een bankpas of zo bij je hebt met je naam of iemand je kan helpen te bewijzen wie je bent. Als je een strafbaar feit begaat, met LEGITIEME reden om je ID gevraagt wordt en vervolgens heel onbeschoft wordt en zegt dat je je noot zal legitimeren kan je een kleine boete krijgen voor het niet kunnen tonen van je ID: maar die boete is lager dan wat het verliezen van je ID kost.

Boetebedrag niet kunnen of willen tonen geldig identificatiebewijs: 95 plus 9 administratie, bij een kind van 14 of 15 jaar wordt deze 95 gehalveerd, dus zit je op 47,50 plus 9 voor administratie, voor een totaal van 56,50.

Aanvragen nieuwe ID kaart kost voor personen van boven de 18 jaar maximaal 51,08, kan per gemeente lager zijn maar nooit hoger. onder de 18 betaal je maximaal 59,05. Of er een boete bij komt voor het verlies is per gemeente verschillend, in Roosendaal zitten er geen aanvullende kosten aan. Dus boete is in deze gemeente ruim 2x zo duur.

Daarnaast is het bijhebben van je ID veel handiger, ook met identificatie van een mogelijk lichaam in het ergste geval. Foto en bankpassen zijn makkelijker te frauderen dan het originele document. Daarnaast riskeer je wanneer je geen ID bij hebt dat de politie je mee neemt naar het bureau om je identiteit vast te stellen, vervoer naar het bureau doen ze voor je, terug op locatie komen is je eigen probleem.

Tot slot kan je ook verplicht worden om je ID te tonen als je geen verdachte bent, bijvoorbeeld bij een controle wanneer jij in de nacht in de industriegebied rijdt en men wil weten wie jij bent.
Beste RSD, Op internet kom je alles tegen en u slaat de plank mis.
Vragen om een ID mag je weigeren, een vraag is vrijwillig.
Pas als je gesommeerd of gevorderd wordt je ID te tonen dan moet je dat (onder bepaalde voorwaarden) doen. Dat hoeft alleen als je ouder bent dan 14 (of 12 in het openbaar vervoer) en dat mag alleen als het verzoek rechtmatig is gedaan en tevens in de rechtmatige uitoefening van de functie is gedaan. Op uw beurt mag u overigens eerst vaststellen of het verzoek rechtmatig was door om de reden te vragen en de beambte te verzoeken zich eerst zelf te legitimeren zodat u de rechtmatigheid van het verzoek kunt beoordelen.

Want een BOA wiens baan het is om in de gemeente Groningen zwerfvuil te controleren mag u niet in Limburg op het perron even om uw ID vragen om te checken of uw treinkaartje wel dit of dat is.
En je mag alleen om je ID gevraagd worden als je verdachte bent of getuige bij iets strafbaars.
De politie mag dus ook niet zoals u stelt zomaar even iedereen in de nacht op een industrieterrein maar even om zijn ID vragen. Dat kan alleen als er een correct gepubliceerd algemeen gebiedsverbod door de Burgemeester opgelegd is wat u door uw aanwezigheid overtreedt (u bent dan in overtreding) of u iets verdachts doet (verdenking van misdrijf) of er net ingebroken is en u een mogelijke verdachte bent (verdachte van strafbaar feit).

Als u als (opsporings) beambte anders handelt dan is mogelijk sprake van een misdrijf volgens art. 365. Want burgers hebben ook rechten. U vraagt dan namelijk iets te doen wat mogelijk niet rechtens is, waar een boete en gevangenisstraf op staat.
Als ik tijdens een controle twijfel over bv de leeftijd, denk hierbij aan bv kinderen die op een railrunner reizen en er voor mij ouder dan 11 jaar uitzien, vraag ik een ID bewijs te tonen vanuit mijn Toezichthoudersrol. Ik stel dan vast of het betreffende vervoersbewijs inderdaad geldig is.
Wat betreft e-tickets, hier kan altijd een ID gevraagd worden. Bij een railrunner weer om bv eerder genoemde reden.
Verder is het wel prettig als iedereen iets bij zich heeft, want stel dat er iets gebeurd en een kind wordt gescheiden van de groep, heeft moeite met de situatie en door oa een ID te tonen kan men snel verder handelen om contact te krijgen met bv familie. Even ter zijde.
Reputatie 5
Beste RSD, Op internet kom je alles tegen en u slaat de plank mis.
Vragen om een ID mag je weigeren, een vraag is vrijwillig.
Pas als je gesommeerd of gevorderd wordt je ID te tonen dan moet je dat (onder bepaalde voorwaarden) doen. Dat hoeft alleen als je ouder bent dan 14 (of 12 in het openbaar vervoer) en dat mag alleen als het verzoek rechtmatig is gedaan en tevens in de rechtmatige uitoefening van de functie is gedaan. Op uw beurt mag u overigens eerst vaststellen of het verzoek rechtmatig was door om de reden te vragen en de beambte te verzoeken zich eerst zelf te legitimeren zodat u de rechtmatigheid van het verzoek kunt beoordelen.

Want een BOA wiens baan het is om in de gemeente Groningen zwerfvuil te controleren mag u niet in Limburg op het perron even om uw ID vragen om te checken of uw treinkaartje wel dit of dat is.
En je mag alleen om je ID gevraagd worden als je verdachte bent of getuige bij iets strafbaars.
De politie mag dus ook niet zoals u stelt zomaar even iedereen in de nacht op een industrieterrein maar even om zijn ID vragen. Dat kan alleen als er een correct gepubliceerd algemeen gebiedsverbod door de Burgemeester opgelegd is wat u door uw aanwezigheid overtreedt (u bent dan in overtreding) of u iets verdachts doet (verdenking van misdrijf) of er net ingebroken is en u een mogelijke verdachte bent (verdachte van strafbaar feit).

Als u als (opsporings) beambte anders handelt dan is mogelijk sprake van een misdrijf volgens art. 365. Want burgers hebben ook rechten. U vraagt dan namelijk iets te doen wat mogelijk niet rechtens is, waar een boete en gevangenisstraf op staat.

ik heb ook nergens geschreven dat men de vraag om ID niet mag weigeren, ik spreek over vorderen of verplichten, dus daar zitten wij op één lijn.

Dat verhaal van de BOA van gemeente groningen heeft verder niks met mijn reactie te maken en ik heb ook nooit geschreven dat een Gemeente BOA op het perron wel of niet jouw ID kaart mag vorderen.

Daarnaast mag een agent weldegelijk je ID vorderen in situaties waar je niet als verdachte wordt aangemerkt. Artikel 8a lid1 van de politiewet 2012 stelt: 'Een ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitvoering van de politietaak." Agent moet het alleen wel uit kunnen leggen.

Verder stelt Artikel 8a lid 2 van de politiewet 2012: "Gelijke bevoegdheid komt toe aan een buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak."

Maar mijn reactie ging over het feit dat u beweerde dat het verliezen van een ID kaart duurder is dan de boete, wat niet het geval is.
Als ik tijdens een controle twijfel over bv de leeftijd, denk hierbij aan bv kinderen die op een railrunner reizen en er voor mij ouder dan 11 jaar uitzien, vraag ik een ID bewijs te tonen vanuit mijn Toezichthoudersrol.
In deze mag het wel gevraagd worden maar als de reiziger jonger dan 12 met een railrunner reist is het geen verplichting dat deze een ID bewijs mee heeft en moet laten zien. Nadeel is dat er dan geen controle plaats kan vinden dat de persoon in kwestie wel of niet op de railrunner mag reizen.
@JBa

Je slaat de spijker op zijn kop, wat veel mensen niet weten. Als ik twijfel over de leeftijd van een kind, mag ik ten alle tijden vragen om een ID bewijs. Ik mag het zelfs vorderen en bij ernstige twijfel mag ik het kind zelfs aanhouden en de politie erbij halen. Dat geldt dus ook als ik verdenkingen heb dat bv een railrunner gekopieerd is en dubbel gebruikt wordt. Verschil is alleen dat het strafrechtelijk geen vervolg zal hebben als blijkt dat het kind inderdaad jonger is dan 12. Als ik me zelfs goed herinner is die grens pas bij 14. Moet ik nakijken. Ik heb helaas geen glazen bol die me verteld of men eerlijk is. Het is een fabel dat een kind niet om een ID gevraagd kan worden.

Edit: als iemand geen ID bewijs heeft, dan heb je in de zorg toch een groot probleem, aangezien daar geen leeftijdsgrens geldt. Dus conclusie is, iedereen heeft er eentje en op zijn minst kan je daar dus een foto of kopie van meenemen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/identificatieplicht-zorg
@Loes

Hier ben ik het absoluut niet met je eens Loes, de wet geeft hierin aan dat de identificatieplicht vanaf 12 jaar is en niet daar onder. In jouw link zie ik niets dat wat anders aangeeft, daarbij heeft de NS mij dit in het verleden zelf bevestigd dat het niet toegestaan is hier naar te vragen. Ik heb nergens gelezen/gevonden dat dit anders is.

Zie ook:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/geldt-de-identificatieplicht-ook-voor-minderjarigen

en we praten niet over het hebben van een id bewijs maar over het verplicht identificeren in het openbaar vervoer.

Maar als het wel anders zou zijn en je kan het onderbouwen met een wetsartikel dan verneem ik dat graag.
Reputatie 7
Als je weet dat iemand jonger is als 12 klopt dat. Weet je dat niet, dan heeft Loes toch echt gelijk.
En als een kind een strafbaar feit pleegt, zal de identiteit van dat kind vastgesteld worden en afhankelijk van de leeftijd wordt het strafrechtelijk wel of niet vervolgd, bv kind steekt het spoor over en wordt op heterdaad betrapt.

En vragen mag altijd. Ik mag alles aan jou vragen JBa, alleen of ik antwoord krijg is een tweede. Dat kan NS dus nooit hebben aangegeven.
Het wordt een wat grijzer gebied, maar voor zover mij bekend gebruikt men art. 92 Wp2000 als basis om toch inzage in een identiteitsbewijs te vorderen van iemand onder de 14 jaar. Voorwaarde is overtreding art. 70 of 71 Wp2000 (resp. zwartrijden en onbevoegd modificeren vvb), wanneer iemand met een railrunner qua uiterlijk niet duidelijk onder de 12 jaar is lijkt me dat wel te verdedigen.

Helaas worden er relatief weinig Wp2000 zaken gevoerd, laat staan gepubliceerd.
Reputatie 1
3 jaar geleden was dit het antwoord op de vraag over een legitimatieplicht voor kinderen tot 12 jaar:
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/identificatieplicht-voor-kinderen-in-het-openbaar-vervoer-3753
Deze kinderen hebben volgens dat bericht een legitimatieplicht op grond van de voorwaarden bij het ticket.
Het probleem is dan weer, hoe stel je vast of iemand 12 is. Anders ben ik vanaf nu ook weer 11 jaar oud, scheelt toch wat jaren 😏

Reageer