beantwoord

Id kaart en ov chipkaart

• 10 September 2021
  • 8 reacties
  • 240 Bekeken

Hoi ik had een vraag of als je een ov chipkaart in de trein bij je hebt je je id kaart nog mee moet nemen op de trein want die van mij is kwijt.

icon

Beste antwoord door Thom 10 September 2021, 23:55

Je moet duidelijk herkenbaar zijn. Bij twijfel zal de conducteur naar je ID vragen en dan kan de ov-chipkaart worden ingenomen als het niet klopt. De kaart wordt vernietigd en je krijgt dan een verhoging. Dat gebeurt ook, en conducteurs zijn daar ook alert op, zeker als er een studentenabonnement op staat. Dan rinkelen alle alarmbellen.

De rottigheid van reizen met een studentenkaart van een broer of zus  en dan de ID ‘vergeten’ zijn, is echt wel bekend. De studentenkaart wordt dan vernietigd en degene die hem heeft verstrekt, moet dan maar zien hoe hij aan een nieuwe komt. Dat is de prijs van het faciliteren van fraude.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Formeel wel maar er wordt in de praktijkalleen naar gevraagd als je niet op de foto van de ov-chipkaart lijkt. Formeel moet je altijd je ID bij je hebben. Als je hem niet bij je hebt als hij gevraagd wordt, heb je terecht ellende. Dan moet je de wet maar niet overtreden,

Je hoeft er echter niet om thuis te blijven. Ik reis al een halve eeuw altijd legaal met de trein en (edit) er is me alleen bij e-tickets naar gevraagd.

Ja is alleen een andere soort haarstijl zou dat uitmaken?

Reputatie 7
Badge +4

Je moet duidelijk herkenbaar zijn. Bij twijfel zal de conducteur naar je ID vragen en dan kan de ov-chipkaart worden ingenomen als het niet klopt. De kaart wordt vernietigd en je krijgt dan een verhoging. Dat gebeurt ook, en conducteurs zijn daar ook alert op, zeker als er een studentenabonnement op staat. Dan rinkelen alle alarmbellen.

De rottigheid van reizen met een studentenkaart van een broer of zus  en dan de ID ‘vergeten’ zijn, is echt wel bekend. De studentenkaart wordt dan vernietigd en degene die hem heeft verstrekt, moet dan maar zien hoe hij aan een nieuwe komt. Dat is de prijs van het faciliteren van fraude.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi ik had een vraag of als je een ov chipkaart in de trein bij je hebt je je id kaart nog mee moet nemen op de trein want die van mij is kwijt.

Ja, want een OV-chipkaart is geen geldig identiteitsbewijs. Als u uw ID kwijt bent wordt het misschien eens tijd daar aangifte van te doen.

Reputatie 6

Je bent sowieso verplicht een ID bij je te hebben. Er kan altijd naar gevraagd worden.

Reputatie 6
Badge

Je bent zelfs verplicht-volgens de wet-om ZSM melding bij de gemeente te maken van zoekgeraakte ID-kaarten. Die wordt dan overigens op een lijst van vermist/gestolen gezet voor eeuwig en zelfs als je hem nog weer terugvindt mag je hem niet meer gebruiken. Als je dan heel toevallig bij een controle belandt krijg je supergrote problems.

Verder net als hr Thom Bommel: er is mij nog nooit naar ID gevraagd tenzij dit duidelijk op het geprinte e-ticket stond gemeld

Reputatie 7
Badge +3

Maar als je een nieuwe ID-kaart aanvraagt duurt het altijd een paar dagen voor je die weer hebt. In de gemeente waar ik woon staat vermeld dat je de ID-kaart 6 werkdagen na de aanvraag persoonlijk kunt ophalen bij de balie. En om hem aan te vragen moet je ook eerst een afspraak maken, wat niet altijd dezelfde dag kan. Zou ik nu in mijn gemeente een afspraak willen maken dan zie ik dat de eerste mogelijkheid daarvoor 20 september is, dus over een week (als je alleen denkt in werkdagen). En dan dus nog 6 werkdagen voor je hem kunt ophalen. Er staat bovendien bij dat bij een vermissing de normale levertijd van 5 werkdagen niet gegarandeerd kan worden.

Dan zit je dus in de tussentijd dus wel even zonder ID-kaart. 

En er is wel een spoedprocedure, maar wanneer je je oude identiteitskaart niet meer hebt, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. 

Badge +3

Bij vermissing van een ID kan je online aangifte/melding van vermissing doen (via de gemeente).

Daar krijg je een bevestiging van die je kunt gebruiken in afwachting van een nieuw ID.

Je kunt de aanvraag van een nieuw document ook grotendeels online voorbereiden. Je moet dan alsnog naar de gemeente* maar dat kan zonder afspraak.

* Per augustus is een vingerafdruk verplicht, en wellicht wil men een papieren pasfoto maar voor mijn rijbewijs hadden ze die al via een bij de RDW aangesloten fotograaf.

Reageer