beantwoord

ID kaart tijdelijk in beslag

Hallo,

Na oude verhalen besproken te hebben kwam ik op een verhaal van een paar jaar geleden en begon ik mij iets af te vragen:

Een paar jaar geleden was ik na een hectische dag vergeten in te checken. Ik kwam van een festival af en was niet de enige. De conducteur deed ipv mijn boete uitschrijven/gegevens vragen vragen om mijn ID-kaart. Ik dacht gewoon een boete te krijgen en werkte mee. Tot mijn verbazing pakte hij mijn ID-kaart en ging hij er mee vandoor. Dit deden ze bij iedereen en 2 haltes verder werd ik de trein uitgeforceerd om dan toch mijn boete te krijgen. Toen heb ik moeten wachten tot mijn ID-kaart werd opgenoemd en kreeg ik alsnog mijn boete. Daarna heb ik een halfuur mogen wachten op de volgende trein en de conducteurs gingen toen ze klaar waren met boetes uitschrijven doodleuk naar huis of stapte aan overkant van het station op de trein die terugging naar het punt van vertrek.

Mijn vraag: mocht mijn ID-kaart zo in beslag genomen worden en had ik mogen weigeren hem af te staan aangezien hij er mee vandoor ging ipv een boete uitschrijven.
icon

Beste antwoord door Slidestops 14 juni 2018, 12:06

Allereerst is het niet in beslag nemen. Het is hoogstens onder je nemen, maar dat is wettelijk totaal verschillend.

Een ID bewijs kan inderdaad even bijgehouden worden als dit noodzakelijk is voor de situatie. Denk aan aan groep die wegloopt of een andere situatie van dezelfde strekking (voorbeelden staan hierbiven). Hetis niet de bedoeling dat je hierna weer verder gaat controleren. Je moet wel onafgebroken bezig zijn met een casus.

Het kan ook zijn dat er politie aanwezig is en dat ze wel het bevel hebben gekregen om het zo te doen (politie in burger bv). Dan is het ambtelijk bevel en kan het wel. Dit zal vaak van te voren besproken zijn met bevoegd gezag.
Bekijk origineel

22 reacties

Goeie vraag jelmer. Ik zou zeggen, nee, dat is niet toegestaan. Het is immers uw ID bewijs en als hoofdconducteur ben ik niet bevoegd deze in beslag te nemen, al is het maar tijdelijk. Zelf baal ik al als ik tussen een stationnement aan het schrijven ben en dan leg ik de betreffende reiziger uit, dat ik eerst vertrek en dan verder ga. Ik zou me er niet aan wagen het ID tijdelijk duscin beslag te nemen nee. Snap ook de hele actie niet om eerlijk te zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/fraude-voorkomen-met-kopie-id-bewijs

Echter na een paar jaar...
Ik zou daar, als ik ambtenaar was, m'n vingers niet aan durven branden. Het laat een hoop ruimte voor discussie open wanneer je naderhand bijvoorbeeld met identiteitsfraude te maken krijgt en echt een noodzaak kan ik me niet bedenken. Het uitschrijven van een uvb (=boete) zou ook prima ter plekke moeten kunnen. Om diezelfde reden ben ik ook geen voorstander van foto's maken of de camera gebruiken om de machine-leesbare tekst te verwerken.

Je hebt wettelijk de verplichting om het document 'ter inzage aan te bieden'. Wat 'ter inzage aanbieden' precies is, is discutabel.
Reputatie 7
Badge +3
@Loes
Een ID is niet je eigendom maar krijg je in bruikleen van de overheid. Dat maakt een wezenlijk verschil bij het tijdelijk innemen door politie of boa bij het vermoeden van een overtreding of ander strafbaar feit.

De reden om een ID in de trein, bus of metro tijdelijk in te nemen is meestal als een hele groep probeert zwart te reizen.
@Tamzin

Ik verzamel ook vaker ID bewijzen van een groep zwartrijders met het verschil dat ik direct ga schrijven. Ik zal het niet in mijn hoofd halen een ID op zak te nemen en op mijn eindhalte eens rustig te gaan schrijven. Juist hetgeen Henk zegt. Ik heb geen behoefte om een klacht te krijgen nav identiteitfraude of wat dan ook.
Ook uitgeschreven UVB's neem ik niet mee naar huis. Vanwege de AVG, maar ook dat ik niets met persoonlijke gegevens heb te doen prive en dat hoort dus bij NS te blijven.
Badge +3
Er kloppen een paar dingen niet (of juist wél) in het verhaal van @jelmer333

Ik leg het (ken het eerdere topic) nog maar eens uit... Om te beginnen zaten jij (en je vrienden) zonder geldig vervoersbewijs in de trein. Kan zomaar een foutje zijn (vergeten of zo) maar gebeurt te vaak!

Zodra ze je ID dan hebben (en die MOET je op eerste verzoek tonen, en heb je netjes gedaan dus) maar die wilden 'ze' blijkbaar vasthouden -dus niet even tonen maar in handen hebben- Dat mag ook, maar kunnen ze niet zomaar er mee vandoor gaan ergens heen!

Je moet hem wel wel afstaan, en bent die dus tijdelijk kwijt. Waar je ID heen gaat, heb je het recht om mee te lopen.. (lijkt mij)

Op zich kan (en mag) het wél... "Ik zoek even mijn boekje, zo terug en loop vooral niet weg want anders ben je je ID kwijt!" Daar kan je mee akkoord gaan, tot zo!

Dit deden ze bij iedereen en 2 haltes verder werd ik de trein uitgeforceerd om dan toch mijn boete te krijgen. Toen heb ik moeten wachten tot mijn ID-kaart werd opgenoemd en kreeg ik alsnog mijn boete. Daarna heb ik een halfuur mogen wachten op de volgende trein en de conducteurs gingen toen ze klaar waren met boetes uitschrijven doodleuk naar huis of stapte aan overkant van het station op de trein die terugging naar het punt van vertrek.
Dat snap ik niet. De conducteur (ik neem zomaar aan dat het ook een V&S medewerker/clubje kon zijn) nam dus van iedereen hun ID in, en ging er vervolgens met een andere trein vandoor, waardoor jij op een station een half uur op een of andere boete moest wachten en toen pas je ID terug kreeg?

Wat was er aan de hand dan? Waarom deden ze dat bij iedereen dan, en werden er mensen sowieso een trein uit geforceerd? Ik zou niet in die trein willen zitten tenzij er iets serieus loos was...

Als dat wel zo was (iets aan de hand, wat dan ook) dan wacht je natuurlijk beleefd en netjes op terugkoppeling (in jouw/jullie/iedereens geval een UvB én je ID netjes terug...) en klaagt niet over een half uur wachten op de volgende trein, toch?
Badge +3
Zo te lezen ben je in de trein 'betrapt' op iets, maar (omdat de HC misschien geen tijd had) is je ID gevorderd, ben je de trein uit 'geforceerd' en is de UvB vervolgens afgehandeld op het perron.

Daarna kreeg jij je ID terug, en vertrokken de BOA's (V&S) vrolijk met een andere trein... en jij mocht een half uur wachten op de volgende?

Niets aan de hand, standaard procedure!
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Dat was ook mijn conclusie uit het verhaal.
En dan de leukste vraag: wat wil je doen op het moment dat de desbetreffende HC er met jouw cc vandoor gaat naar een afgesloten ruimte (HC-hok, cabine e.d.)? Daar loop je sowieso al op vast helaas.
Badge +3
En dan de leukste vraag: wat wil je doen op het moment dat de desbetreffende HC er met jouw cc vandoor gaat naar een afgesloten ruimte (HC-hok, cabine e.d.)? Daar loop je sowieso al op vast helaas.
Vragen "Hee HC.. Waar ga jij met mijn/onze ID kaart(en) of paspoort heen?"

En dan gewoon mee lopen naar dat hok natuurlijk :)

Grrr, daar mag je niet binnen zonder ID natuurlijk (en die is zojuist in beslag genomen door deHC zelf!)

Ik laat het even in het midden (geen idee wat er in die hokjes/cabines gebeurt of geregeld wordt) maar je hebt een punt.
In werkelijkheid heb je daarmee dus geen middel om iets te willen verders, je kunt natuurlijk een poging wagen, maar uiteindelijk houdt het op. Voor je het weet krijg je nog gedoe omdat je onbevoegd in 'het hok' zit 😎
Badge +3
Klopt, maar ik lees de 'frustratie' van iemand die (incl. ID) overgedragen is van HC naar op het perron.. meer niet eigenlijk!
Het ging mij meer om de vraag in het algemeen, om nou nog iets te gaan vinden van een discussie van TS met treinpersoneel een aantal jaren geleden gaat me wat ver idd 🙂
Reputatie 7
Allereerst is het niet in beslag nemen. Het is hoogstens onder je nemen, maar dat is wettelijk totaal verschillend.

Een ID bewijs kan inderdaad even bijgehouden worden als dit noodzakelijk is voor de situatie. Denk aan aan groep die wegloopt of een andere situatie van dezelfde strekking (voorbeelden staan hierbiven). Hetis niet de bedoeling dat je hierna weer verder gaat controleren. Je moet wel onafgebroken bezig zijn met een casus.

Het kan ook zijn dat er politie aanwezig is en dat ze wel het bevel hebben gekregen om het zo te doen (politie in burger bv). Dan is het ambtelijk bevel en kan het wel. Dit zal vaak van te voren besproken zijn met bevoegd gezag.
Pfoe wat een hoop reacties!
Zo te lezen ben je in de trein 'betrapt' op iets, maar (omdat de HC misschien geen tijd had) is je ID gevorderd, ben je de trein uit 'geforceerd' en is de UvB vervolgens afgehandeld op het perron.

Daarna kreeg jij je ID terug, en vertrokken de BOA's (V&S) vrolijk met een andere trein... en jij mocht een half uur wachten op de volgende?

Niets aan de hand, standaard procedure!

Dit beantwoord wel mijn vraag. Sorry als het verhaal een beetje vaag was, maar ik heb het gisteren even snel in elkaar getypt op mijn mobieltje.
Ik was de enige uit mijn groep die was vergeten in te checken dus we waren niet een grote zwartrijdende groep. Of de overige mensen uit alle cabines het waren vergeten of het expres deden is mij een vraag.
Je legt nadruk op 'geforceerd' en dat snap ik ook wel en dat had ik misschien wat duidelijker uit kunnen leggen. Nadat ze alle cabines waren afgegaan op zwartrijders riepen ze om dat iedereen wiens ID-kaart in beslag was genomen de trein moest verlaten. Ik wou verder geen problemen dus ik werkte maar braaf mee, maar doordat ze mijn ID-kaart hadden voelde ik mij een beetje geforceerd

Ik was gewoon benieuwd naar mijn eigen rechten en het voelde niet heel fijn toen ze er met mijn ID-kaart vandoor gingen dus ik dacht: laat ik het toch maar even navragen.

Bedankt voor jullie reacties!!
Hallo jelmer333 en welkom bij de NS community.

Zoals je kunt zien zijn er verschillende meningen over je vraag. Doordat ik niet aanwezig was bij de inname van de ID bewijs. Er kunnen verschillende redenen zijn om het op de manier af te handelen zoals jij het in je bericht aangeeft. Het antwoord van Slidestops is hierbij een goede leidraad om aan te houden.
Je bent 'gesommeerd'. Niet 'geforceerd'. Autocorrectie van je telly? 😉
Badge +3
Ik denk dat het aantal festivalgangers zonder geldig vervoersbewijs groot genoeg was om dit te doen, ook al was jij de enige van jouw groepje.

Daarom is er blijkbaar besloten om de trein niet stil te zetten (onder het motto 'inzet van hulpdiensten' o.i.d.) maar alle ID bewijzen over te dragen aan BOA's (waarschijnlijk V&S) op een volgend station iedereen wiens ID 'afgenomen' was de trein uit te zetten/bewegen/sommeren,en daar per persoon de rest af te handelen (na het afroepen van je naam en het in ontvangst nemen van je UvB krijg je je ID terug).

Hoe deze handelwijze zich rechtvaardigt t.o.v. het aantal individuele gevallen (geef mij die boete nou maar nu, dan kan ik verder!) weet ik niet, want we waren er niet bij. Maar door de opmerking 'je naam werd opgeroepen' ging het om een behoorlijke groep reizigers dus.

Als ze dat niet gedaan zouden hebben, dan zou een coupé/trein vol zwartrijders bij het zien van het uitschrijven van de eerste boete in de trein al snel de benen nemen op het volgende station (en de volgende trein nemen zonder boete). Met name festivalgangers hebben vaak wel een gezamenlijke WhatsApp groep of andere Social Media kanalen om elkaar van dat soort acties op de hoogte te houden...
Je bent 'gesommeerd'. Niet 'geforceerd'. Autocorrectie van je telly? ;-)
Dat weten we niet, het kan natuurlijk best zijn dat TS in zijn herinnering is geforceerd. Vier grote V&S kerels voor je neus die je richting uitgang duwen kan best ervaren worden als forceren 🙂
Reputatie 5
Bekende techniek. Ze gijzelen je identiteitskaart en dus ook jou erbij ! Magda ? Nee, maar wat doe je eraan ?

In Frankrijk en Italie is dit staande praktijk. In die landen heb ik standaard een verlopen OV-studentenjaarkaart bij me en daar mogen ze zo lang mee spelen als ze zelf willen. Gek genoeg heb ik die kaart nooit permanent kwijtgespeeld. Een beetje zoals een paraplu... als je die bij je hebt. regent het ook niet.

Helaas weten de Nederlandse SlideStops van deze wereld maar al te goed hoe een echt buitenlands identiteitsbewijs eruit ziet. Dus in NL werkt dat niet.
Dat is inderdaad het lastige, je doet er weinig tegen behalve klagen. En dat haalt vaak weinig uit.

In Nederland zijn ze redelijk goed op de hoogte ja,
al zijn de ervaringen toch wisselend. Vooral bij taalbarrieres doet men nog een behoorlijke poging. In Zuid-Europa houd ik me ook altijd van de domme. Spreek spontaan geen woord Portugees meer en begrijp er allemaal niks van. Heb overigens wel altijd netjes betaald, begrijp me niet verkeerd. Grote mond accepteren ze niet, dan ben je rap klaar.

Je bent 'gesommeerd'. Niet 'geforceerd'. Autocorrectie van je telly? ;-)Dat weten we niet, het kan natuurlijk best zijn dat TS in zijn herinnering is geforceerd. Vier grote V&S kerels voor je neus die je richting uitgang duwen kan best ervaren worden als forceren :)

Kom deze post jaren later eens tegen....
Ja en vier van die V&S-kerels ..... tja ..... ik vind ze altijd wel heel gezellig!

Reageer