beantwoord

ID tonen bij e-ticket

  • 30 January 2024
  • 14 reacties
  • 479 Bekeken

Zie dat bij online gekochte e-tickets om een ID gevraagd kan worden, als ik zelf een OV-chipkaart met dal-voordeelabbonnement heb en mijn Indonesische vrouw een samenreis e-ticket heeft, moet ze dan haar paspoort altijd bij zich hebben of mag dat ook met andere(Indonesische) ID kaart waar naam en foto op staan?

Nog wat, als ik met genoemde OV-chipkaart in- en uitcheck, is t dan in de daluren automatisch het kortingtarief?

icon

Beste antwoord door Thom 30 January 2024, 11:42

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +1

De kans op controle in de trein is nog steeds vrij laag en de kans dat de conducteur dan ook nog om een ID-kaart gaat vragen is denk ik helemaal minuscuul klein. Formeel denk ik echter dat u een paspoort zal moeten tonen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of een Indonesische ID in Nederland een geldig ID is.  

Reputatie 6
Badge +1

Alleen ID-kaarten uit de EER zijn geldig in Nederland. Een Indonesische ID-kaart valt daar dus niet onder, dus dan moet er een paspoort worden getoond. 

Nog wat, als ik met genoemde OV-chipkaart in- en uitcheck, is t dan in de daluren automatisch het kortingtarief?

 

Als je in de daluren incheckt, krijg je het kortingstarief, ook als je in de spits uitcheckt. Houd er wel rekening mee dat als je een Dal Voordeel abonnement op saldo hebt (dus geen NS Flex), de korting wel komt te vervallen bij een overstap op een andere vervoerder in de spits.

Reputatie 7
Badge +4

Bedenk wel dat iemand met een e-ticket zich tijdens de spits niet in de trein mag bevinden, ook niet als ze met iemand meereist met een ov-chipkaart

Iedere reiziger moet altijd een geldig ID bij zich hebben, ook als u al een ov-chipkaart heeft. Er zijn mensen die met de ov-chipkaart van een ander reizen.

Controle van het ID bij reizigers met een e-ticket is overigens niet ongebruikelijk.Ik zie conducteurs het met name vragen bij reizigers met een jongerendagkaart. In de ICBrussel wordt er ook goed op gelet.

 

Uw Indonesische vrouw moet ten allen tijde een paspoort bij zich dragen. Het kan ook niet anders dan dat ze die heeft, als ze zich als uitsluitend Indonesisch staatsburger in Nederland bevindt. Ik vraag me dan ook af waar die vraag over de geldigheid van een Indonesisch ID vandaan komt.

Reputatie 7
Badge +3

Buitenshuis moet in Nederland iedereen een ID bij zich hebben.

Reputatie 7
Badge

Ik heb ook wel eens mijn ID moeten tonen toen ik met een E-ticket onderweg was.

Reputatie 7
Badge +3

Zie dat bij online gekochte e-tickets om een ID gevraagd kan worden, als ik zelf een OV-chipkaart met dal-voordeelabbonnement heb en mijn Indonesische vrouw een samenreis e-ticket heeft, moet ze dan haar paspoort altijd bij zich hebben of mag dat ook met andere(Indonesische) ID kaart waar naam en foto op staan?

 

Zie   https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren voor welke documenten worden geaccepteerd als identiteitsbewijs.

  • paspoort;
  • Nederlandse identiteitskaart;
  • ID-kaart of paspoort uit een EER-land;
  • Nederlands vreemdelingendocument. 

Uw Indonesische vrouw kan zich dus niet identificeren met haar Indonesische ID kaart, wel met haar paspoort of vreemdelingendocument als zij die heeft. 

"Bedenk wel dat iemand met een e-ticket zich tijdens de spits niet in de trein mag bevinden, ook niet als ze met iemand meereist met een ov-chipkaart”

met een e-ticket uberhaupt niet in de spits? Dat heb ik nergens online zien staan, of heb ik iets over t hoofd gezien? Als ze een annonieme OV-Chipkaart heeft met daarop geactiveerd samenreiskorting, wordt dan ook bij inchecken automatisch t kortingtarief gerekend?

 

Reputatie 7
Badge +4

Dat is precies de logica er achter. Met een ov-chipkaart is te zien wanneer er is ingecheckt en ze dus recht op samenreizen heeft of niet  als ze voor de spits incheckt. Met een e-ticket is juist niet te zien wanneer is ingecheckt, want ze kan er zelfs niet mee inchecken, hooguit een poortje openen. Daarom is de regel als de incheck voor de spits niet is aan te tonen er met een e-ticket ook geen recht op samenreiskorting is. Domweg omdat een incheck voor de spits, het criterium voor samenreiskorting, niet na te gaan is.

Dat heb ik nergens online zien staan, of heb ik iets over t hoofd gezien? 

Het feit dat u het niet hebt zien staan, wil nog niet zeggen dat het niet zo is. Bij de bestelling van een e-ticket wordt het trouwens altijd duidelijk aangegeven. U heeft de beperking van de e-ticket met samenreiskorting echt over het hoofd gezien. 

Persoonlijk adviseer ik daarom altijd met een ov-chipkaart samen te reizen. Door samen voor de spits in te checken wordt het een stuk aangenamer reizen als dat in de spits ook kan worden afgemaakt, mits u maar voor de spits incheckt.

Doorgaans weten de grote beantwoorders op dit forum  echt wel waar ze over praten. Voor ons is dit elementaire kennis.

 

Reputatie 7
Badge +3

@suryaveen met een e-ticket welke alleen in d'r daluren geldig is, mag men zich tijdens de spits niet inbde trein bevinden, tenzij in bezit van een vol tarief ticket.

Met een e-ticket tegen vol tarief mag men ook tijdens de spits reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Als ze een annonieme OV-Chipkaart heeft met daarop geactiveerd samenreiskorting, wordt dan ook bij inchecken automatisch t kortingtarief gerekend?

 

Ja.

Dank voor de uitleg boven, ik ben zelf al bijna 12 jaar weg uit NL, heb OV-chip destijds maar kortstondig gebruikt, was toen nog nieuw, moet nu we voor paar weken overkomen en wat uitstapjes willen maken even leren hoe dat werkt! Ik wil zelf een persoonlijke OV-chipkaart met dal-voordeel bestellen, mijn vrouw kan dan met samenreiskorting mee. Begrijp ik t goed dat als we in daluren inchecken en tijdens spits nog onderweg zijn de korting ook tijdens de spits gerekend wordt?

Reputatie 7
Badge +3

Begrijp ik t goed dat als we in daluren inchecken en tijdens spits nog onderweg zijn de korting ook tijdens de spits gerekend wordt?

Ja, dat klopt. Het tijdstip van inchecken bepaalt het kortingstarief voor de hele reis, ook als deze grotendeels in de spits plaatsvindt. Andersom betekent dat dus ook dat als je in de spits incheckt, maar in de daluren nog onderweg bent, je dus géén korting krijgt.

Reputatie 7
Badge +4

Ja, zelfs tot u uitcheckt, ook al is dat bij wijze van spreken om kwart over zes, zolang u maar voor de spits incheckt.

Reputatie 7

Maar wederom: als je vrouw een ticket Samenreiskorting met extra korting Daluren heeft gekocht, dan mag zij zich tijdens de spits niet in de trein bevinden.

Reageer