Ideeën voor de vervanging van Dubbeldekkers

• 5 september 2018
  • 54 reacties
  • 1323 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisleider**
  • 394 reacties
Hallo allemaal!

Naar aanleiding van eerdere topics waarin de toegankelijkheid van zowel de huidige als toekomstige treinen ter sprake kwam ben ik eens gaan denken. Over een jaar 15-20 (als het niet eerder is) zal de NS de huidige dubbeldeks treinen moeten gaan vervangen. Nu vraag ik me af met het oog op de toegankelijkheid in de trein of NS dan gaat voor aangepaste dubbeldekkers met gelijkvloerse instap of dat men besluit enkeldekstreinen aan te schaffen?

Er zijn nu een aantal lijnen waar een VIRM12 eigenlijk al krap is, en met het oog op een groeiend aantal reizigers ben ik benieuwd wat de NS en de forumleden denken wat de toekomst zal brengen.

Gaat de dubbeldekker verdwijnen van het spoor of zal deze blijven, maar dan wel een vorm waarin deze zelfstandig toegankelijk is voor iedereen?

54 reacties

Badge +3
De huidige dubbeldekkers voldoen niet aan de TSI-PRM (de Europese normen voor toegankelijkheid) en ze zijn niet eenvoudig aan te passen. Nieuw materieel zal moeten voldoen aan de normen. De fabrikanten leveren al dubbeldekkers die voldoen aan de normen, zoals de KISS van Stadler die een lagevloerdeel heeft voor zelfstandige toegankelijkheid voor reizigers met een beperking, inclusief toegankelijk toilet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stadler_Dosto

Ik kan me bijna niet voorstellen dat de geprognotiseerde reizigersaantallen vervoerd kunnen worden zonder dubbeldekkers. Dubbeldekkers zijn uiterst efficiënt en het is onzinnig om de potentiële capaciteit niet meer te gebruiken.
Reputatie 2
Het is mij dan ook een raadsel waarom de NS nu al jaren uitsluitend enkeldeks materieel besteld, onder meer voor de HSL (die al druk bezet is), terwijl er bv in Frankrijk dubbeldekker-TGV's rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Het is mij dan ook een raadsel waarom de NS nu al jaren uitsluitend enkeldeks materieel besteld, onder meer voor de HSL (die al druk bezet is), terwijl er bv in Frankrijk dubbeldekker-TGV's rijden.
Voor de sprinters komen er sowieso geen dubbeldekkers meer omdat het in/uitstappen met dubbeldekkers te lang duurt en dat geeft problemen in de dienstregeling. Bij intercity's is een mix zoals de Kiss een oplossing.

Overigens kan dubeldeksmaterieel uit Duitsland, België en Frankrijk hier niet rijden vanwege het kleinere ruimteprofiel in Nederland. Volledige dubbeldekkers zie ik dan ook niet meer komen.
Reputatie 7
Badge
Toch ben ik wel reuze benieuwd welk soort trein er zal volgen na de ICNG. Heeft NS daar al plannen voor gemaakt toevallig?
Reputatie 7
Badge +3
Over een jaar 15-20 (als het niet eerder is) zal de NS de huidige dubbeldeks treinen moeten gaan vervangen.
DDM1 en DD-AR worden de komende twee jaar al vervangen, daar komen enkeldekkers voor terug.
Reputatie 7
Badge +3
Toch ben ik wel reuze benieuwd welk soort trein er zal volgen na de ICNG. Heeft NS daar al plannen voor gemaakt toevallig?
Nee, ik denk dat NS tegen die tijd wel eens kijkt wat er zoal te koop is. ICM en ICR zullen vervangen worden door ICNG, daarna valt er qua tijd een flink gat.
Reputatie 5

Over een jaar 15-20 (als het niet eerder is) zal de NS de huidige dubbeldeks treinen moeten gaan vervangen.DDM1 en DD-AR worden de komende twee jaar al vervangen, daar komen enkeldekkers voor terug.

Klopt, ik doelde eigenlijk op de DDZ en VIRMm. Sommige trajecten waar nu een VIRM10 of 12 rijdt zijn nu al krap dus vandaar dat ik er benieuwd naar ben
Reputatie 7
Badge +3
De nieuwe ICNG krijgen om het spitsvervoer op te vangen ook staanplaatsen. Overigens zou in de toekomst wel eens verplichte spreiding van de spits kunnen komen, vooral voor studenten.
Nee, ik denk dat NS tegen die tijd wel eens kijkt wat er zoal te koop is. ICM en ICR zullen vervangen worden door ICNG, daarna valt er qua tijd een flink gat.
Tegen die tijd is sneller dan je denkt hoor. DDZ is slechts een jaartje jonger dan de ICM viertjes. De eerste levering van ICNG was dan ook een basisorder, met vervolgopties om uiteindelijk op een capaciteit van circa 80.000 zitplaatsen uit te komen (zeg maar ICM+ICR+DDZ bij elkaar).

De oudste VIRM stellen zijn overigens ook bijna even oud als ICM en DDZ, de laatste ICM is in 1993 gebouwd, de jongste VIRM in 1994. Die hebben echter recenter een revisie gehad en kunnen mogelijk dus iets langer mee. Maar het hele traject van opstellen eisen, aanbesteden, bouwen en testen duurt rustig een jaar of 8 à 10, dus nog voor de laatste ICNG de fabriek verlaat zal het traject opgestart moeten worden de VIRMs te vervangen.
Badge +3
Overigens kan dubeldeksmaterieel uit Duitsland, België en Frankrijk hier niet rijden vanwege het kleinere ruimteprofiel in Nederland. Volledige dubbeldekkers zie ik dan ook niet meer komen.

Ik weet niet waar jij deze wijsheid vandaan haalt maar in Nederland is minimaal het G2-profiel beschikbaar, hetzelfde profiel als in Duitsland.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omgrenzingsprofiel#/media/File:Omgrenzingsprofielen_in_NL.svg
Dat profiel is hoger en breder dan het omgrenzingsprofiel in bijvoorbeeld Frankrijk.

De eerste dubbeldekkers die in Nederland gereden hebben kwamen uit Frankrijk en die pasten zonder problemen. Zie bijvoorbeeld deze foto uit 1980: https://www.flickr.com/photos/69430322@N04/10073548716
Deze Franse dubbeldekkers hebben enige tijd op proef gereden voordat NS tot de aanschaf van de eerste serie DDM-1 overging. De conclusie van de proefritten was dat de Franse dubbeldekkers te laag en te smal waren en het Nederlandse profiel niet optimaal benutten.

De Belgische M6-rijtuigen zijn groter dan het G2-profiel en kunnen derhalve niet in Nederland rijden. In België is de inzet ook beperkt tot lijnen die een aangepast groter profiel hebben.

Het is mij dan ook een raadsel waarom de NS nu al jaren uitsluitend enkeldeks materieel besteld, onder meer voor de HSL (die al druk bezet is), terwijl er bv in Frankrijk dubbeldekker-TGV's rijden.Overigens kan dubeldeksmaterieel uit Duitsland, België en Frankrijk hier niet rijden vanwege het kleinere ruimteprofiel in Nederland. Volledige dubbeldekkers zie ik dan ook niet meer komen.

Het Nederlandse ruimteprofiel is even hoog (4,680 m) en zelfs in een aantal gevallen hoger (4,800 m) dan die in Duitsland (4,680 m) en is zelfs een stukje breder (3,600 m of zelfs 3,800 m tegen 3,418 m maximaal in Duitsland, en op veel lijnen zelfs minder). Het NL profiel voldoet daarmee aan de internationale G2 of GC standaardprofielen (en is dus zelfs op bepaalde punten nog groter).
België lijkt behoorlijk op Nederland, maar is minder breed. Frankrijk is op een aantal lijnen gelijk qua hoogte, maar op een aantal lijnen ook lager dan het PVR in Nederland. De breedte in Frankrijk is hetzelfde als in België, en daarmee dus smaller dan het Nederlandse profiel.

Edit: oeps, ik had de pagina even moeten verversen voor het plaatsen van mijn reactie. @iMark was weer eens sneller 🙂
Je moet alleen ook de perronhoogte beschouwen. Er zijn twee standaardmaten in omloop: 550mm en 760mm. In Nederland gebruiken we de laatstgenoemde, en dat heeft consequenties voor dubbeldekstreinen. Bij landen met de eerste hoogte komt de instaphoogte bijna overeen met de vloerhoogte van het benedendek en heb je slechts een kleine helling nodig. Bij onze perronhoogte heb je een veel langere helling nodig om vanaf perron op benedendek uit te komen. Daar komt dan nog eens bij dat je hoogte waarschijnlijk te beperkt is om het bovendek door te laten lopen boven de deuren, wat de capaciteit van die dubbeldekkers beperkt. Kortom, niet elke dubbeldekker die je in het buitenland ziet past hier zonder meer.
Uiteraard, maar dat heeft weinig met het Profiel Vrije Ruimte te maken.
Het is inderdaad om die reden dat je geen dubbeldekkers zal vinden met een gelijkvloerse instap in Nederland. De enige 'dubbeldekkers' die daaraan voldoen zijn de combinatietreinstellen die diverse fabrikanten aanbieden met zowel dubbeldeks- als enkeldeksrijtuigen.
Reputatie 7
Badge

Ja, maar dat gat zal toch een keer opgevuld moeten worden lijkt me. Straks komen we treinen te kort in de toekomst.
Straks komen we treinen te kort in de toekomst.

We komen geen treinen te kort maar lengte te kort. Dat zal als eerste bij de Sprinters gaan spelen, later ook bij de IC treinen, als de NS blijft doorgaan met slechts enkeldeks materieel te bestellen.
Veel stations zullen fors verbouwd moeten worden om de veel langere treinen aan te kunnen. Ook de emplacement capaciteit zal snel te weinig blijken te zijn.
Reputatie 4

Toch ben ik wel reuze benieuwd welk soort trein er zal volgen na de ICNG. Heeft NS daar al plannen voor gemaakt toevallig?Nee, ik denk dat NS tegen die tijd wel eens kijkt wat er zoal te koop is. ICM en ICR zullen vervangen worden door ICNG, daarna valt er qua tijd een flink gat

DDe marktordening en eventuele inzichten van andere vervoerders spelen dan natuurlijk ook een rol. Persoonlijk verwacht ik dat het aandeel dubbeldekkers gaat afnemen.
Reputatie 7
Badge +3

Straks komen we treinen te kort in de toekomst.We komen geen treinen te kort maar lengte te kort. Dat zal als eerste bij de Sprinters gaan spelen, later ook bij de IC treinen, als de NS blijft doorgaan met slechts enkeldeks materieel te bestellen.
Veel stations zullen fors verbouwd moeten worden om de veel langere treinen aan te kunnen. Ook de emplacement capaciteit zal snel te weinig blijken te zijn.

Er is op dit moment maar een hele enkele trein die op maximale lengte rijdt. Daarnaast zijn er in de gemiddelde trein nu nauwelijks reizigers die staan. Er is dus nog heel veel onbenutte capaciteit en de groeiprognoses voor de toekomst zijn hoogst onrealistisch.

En dan is ook het voortbestaan van OV-studentenkaart op termijn verre van zeker.
Reputatie 7
Badge
We komen geen treinen te kort maar lengte te kort. Dat zal als eerste bij de Sprinters gaan spelen, later ook bij de IC treinen, als de NS blijft doorgaan met slechts enkeldeks materieel te bestellen.

Ja, zo bedoelde ik het ook inderdaad. 🤓
Er zullen inderdaad echt nieuwe dubbeldekkers moeten komen in de toekomst Het word in de trein gewoon steeds drukker. En alleen enkeldeks treinen zullen niet voldoende zijn.
NS heeft in de jaren 90 juist dubbeldekkers gekocht omdat het steeds drukker werd in de trein. Dus ik vind ook echt dat dat nu ook weer moet gebeuren.
Het aantal reizigers blijft maar doorgroeien.

Weet iemand trouwens hoe lang de VIRM nog blijft doorrijden in de dienstregeling?
(ik hoop lang😥)
Reputatie 6
Badge
Iets van 20 jaar. Dus je heb nog even om afscheid te nemen.....
Reputatie 7
Badge +3

Ja, zo bedoelde ik het ook inderdaad. 🤓

Er zullen inderdaad echt nieuwe dubbeldekkers moeten komen in de toekomst Het word in de trein gewoon steeds drukker. En alleen enkeldeks treinen zullen niet voldoende zijn.
NS heeft in de jaren 90 juist dubbeldekkers gekocht omdat het steeds drukker werd in de trein. Dus ik vind ook echt dat dat nu ook weer moet gebeuren.
Het aantal reizigers blijft maar doorgroeien.

Weet iemand trouwens hoe lang de VIRM nog blijft doorrijden in de dienstregeling?
(ik hoop lang😥)

De toekomst zal liggen in veel meer staanplaatsen net als in andere landen, de eisen van gehandicapten zullen dubbeldekkers blokkeren. Trouwens in Japan is het aantal reizigers vele malen hoger dan hier en hebben ze ook geen dubbeldekkers. En die groei was over de laatste 10 jaar bij NS gemiddeld 1% per jaar, dus verre van spectaculair.

Reken voor de laatst VIRM ergens rond 2045, de jongsten zijn pas 13 jaar oud.
Reputatie 7
Badge
Iets van 20 jaar. Dus je heb nog even om afscheid te nemen.....
Gelukkig maar. 😊
Reputatie 7
Badge
Ik heb trouwens iets moois gevonden. Hier! https://www.youtube.com/watch?v=6_HvL22KJI0 een dubbeldekkers trein die voldoet aan de eisen, gelijkvloerse instap.
Ziet er erg mooi en modern uit.
https://www.youtube.com/watch?v=6_HvL22KJI0
Dat is dus zeer waarschijnlijk een perron van 550mm (ziet er ook een stuk lager uit dan hier). Met een perron van 760mm is zo'n trein een stuk minder toegankelijk.
Reputatie 7
Badge
Reken voor de laatst VIRM ergens rond 2045, de jongsten zijn pas 13 jaar oud.
Als de VIRM zo lang blijft rijden heeft het dan eigenlijk wel zin om nu al te bedenken welke trein de opvolger zal worden? 🤔
Reputatie 7
Badge
Dat is dus zeer waarschijnlijk een perron van 550mm (ziet er ook een stuk lager uit dan hier). Met een perron van 760mm is zo'n trein een stuk minder toegankelijk.
Volgens mij valt dat wel mee.

Reageer