Identificatieplicht voor kinderen in het openbaar vervoer | NS Community
beantwoord

Identificatieplicht voor kinderen in het openbaar vervoer

  • 12 July 2014
  • 48 reacties
  • 11103 Bekeken

Moeten kinderen die alleen reizen hun ID laten zien ?
icon

Beste antwoord door Anonymous 14 July 2014, 17:07

Bekijk origineel

48 reacties

Reputatie 1
Vanwaar deze vraag ? Je hoeft alleen een ID kaart te laten zien als je geen geldig plaasbewijs hebt! Of als een conducteur een bon wil uitschreven omdat je bijvoorbeeld overlast veroorzaakt op het station of in de trein.

Maar als iemand een geldig plaatsbewijs heeft hoef je aan een conducteur geen ID te laten zien.
Is de minimum leeftijd om een ID kaart te hebben 12 jaar ? Weet even niet meer...
Je hoeft alleen een ID kaart te laten zien als je geen geldig plaasbewijs hebt!

Dat is voor deze groep nu net niet te controleren zonder ID-kaart als ze reizen met een Railrunner (of ook Kids Vrij als ze niet alleen reizen).
Reputatie 1
Maar je mag toch alleen met Railrunner reizen als een volwassen persoon mee reist ? Over Kids vrij weet ik niet of dat zo is.
http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/railrunner.html

Per begeleider kunnen maximaal drie kinderen tegen het Railrunner-tarief meereizen.
Met de Railrunner mogen kinderen nu ook alleen reizen. Kids vrij is alleen onder begeleiding.

Begeleiding of niet doet aan het issue niet af: De conducteur kan niet met zekerheid vaststellen of iemand de leeftijd heeft voor een Railrunner of Kids Vrij, hetzelfde geldt bij vrij reizen onder de 3 jaar.
Moeten kinderen die alleen reizen hun ID laten zien ?

Dat hoeft toch pas vanaf 14 jaar ? Lijkt me niet te kunnen dan.
Reputatie 1
Met de Railrunner mogen kinderen nu ook alleen reizen. Kids vrij is alleen onder begeleiding.

Begeleiding of niet doet aan het issue niet af: De conducteur kan niet met zekerheid vaststellen of iemand de leeftijd heeft voor een Railrunner of Kids Vrij, hetzelfde geldt bij vrij reizen onder de 3 jaar.


Dat klopt in een andere disucssie ook net gezegd dat met Railrunner kinderen alleen mogen reizen!
Bedankt voor de info.
Reputatie 4
Badge
Het komt er dus op neer dat kinderen die uiterlijk niet overtuigend jonger dan 12 zijn een vorm van foto-identificatie moeten laten zien om met een kaartje met leeftijdskorting in de trein te mogen reizen. Wanneer je dat om een of andere reden niet wilt of kunt dan moet je een kaartje zonder korting kopen.

Zo werkt het ook met leeftijdskorting als je naar een pretpark gaat of alcohol/tabak koopt. Het tonen van identificatie kan niet geëist worden, maar dan hoeft het park of de winkel je ook het product niet te leveren waar zij een leeftijdscontrole voor willen uitvoeren.
Reputatie 6
Badge +1
Moeten kinderen die alleen reizen hun ID laten zien ?

Dat hoeft toch pas vanaf 14 jaar ? Lijkt me niet te kunnen dan.

In het openbaar vervoer geldt een minimum leeftijd van 12 jaar.
Moeten kinderen die alleen reizen hun ID laten zien ?

Dat hoeft toch pas vanaf 14 jaar ? Lijkt me niet te kunnen dan.

In het openbaar vervoer geldt een minimum leeftijd van 12 jaar.


•Kinderen van 4 t/m 11 jaar die alleen reizen, kunnen ook gebruik maken van een Railrunnerkaartje wanneer ze 2e klasse reizen
Jurgen bedoelt volgens mij te zeggen dat de identificatieplicht in het openbaar vervoer vanaf 12 jaar geldt, niet dat men onder de 12 niet met het OV mee mag.
Reputatie 6
Badge +1
Jurgen bedoelt volgens mij te zeggen dat de identificatieplicht in het openbaar vervoer vanaf 12 jaar geldt, niet dat men onder de 12 niet met het OV mee mag.
Dat bedoelde ik inderdaad.
Beste Banaantje, Welkom op het NS Service Forum. Leuk dat je ons forum hebt gevonden! Toezichthouders of opsporingsambtenaren kunnen minderjarigen naar een identiteitsbewijs vragen. Op grond van de Wet identificatie bij dienstverlening geldt deze alleen voor personen vanaf 14 jaar. De vader of moeder van de minderjarige hoeft daarom ook niet te voldoen aan het verzoek om inzage. Alleen in het openbaar vervoer geldt een identificatieplicht vanaf 12 jaar, dus vanaf 12 jaar moet het kind identificeerbaar zijn.

Sinds 9 juli zijn de voorwaarden voor de railrunner veruimd: Alleenreizende kinderen met een railrunner kunnen vanaf deze datum ook alleen reizen in de tweede klasse. Indien er wordt gereisd op railrunner in een e-ticket variant, kan er wél naar een legitimatie worden gevraagd. Dit is namelijk één van de voorwaarden voor het reizien met e-tickets.

Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Reputatie 1

Beetje verwarrend die vragen en antwoorden. Voor alle duidelijkheid. Wettelijk is er een identificatieplicht vanaf 14 jr. OK duidelijk. Bij de NS of ander openbaar vervoer geldt dus GEEN wettelijke identificatieplicht. Het bedrijf waarmee je reist kan echter voorwaarden stellen en daarmee ga je akkoord als je dat bedrijf reist. Dat is dus een plicht op grond van de vervoersovereenkomst. De NS moet dus niet doen alsof die identificatieplicht in het openbaar vervoer ook een wettelijke plicht is. Althans ik kan dat niet herleiden tot de wet. Als je je niet kunt identificeren als je tussen de 12 en 14 bent hou je je niet aan de overeenkomst als het ware. Niet dat je daar dan een bekeuring voor kan krijgen of zo. Een boete zou ik ook vreemd vinden. Daar zou je dan mee ingestemd moeten hebben. Maar men zou je bv uit de trein kunnen zetten. Want men kan je leeftijd niet controleren. Daar gaat het eigenlijk om. Eigenlijk moet je dus een identificatiekaart kopen bij je gemeente. Want je gaat natuurlijk geen paspoort mee nemen naar school in de bus of trein. Zal eens informeren of dat kan. Kopie paspoort zou een tussenoplossing zijn. Maar als je een pietlut hebt heb je nog gezeur. Dus een identiteitskaart zou een oplossing zijn. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/geldt-de-identificatieplicht-ook-voor-minderjarigen

Toezichthouders of opsporingsambtenaren kunnen minderjarigen naar een identiteitsbewijs vragen. Maar wanneer de minderjarige jonger is dan 14, geldt geen identificatieplicht. Er zijn 2 uitzonderingen: in de zorg en in het openbaar vervoer.

Identificatieplicht in openbaar vervoer en zorg

In het openbaar vervoer geldt een identificatieplicht vanaf 12 jaar.

Reputatie 7
Badge +1

@Slidestops Is die wet er gekomen zodat boa's controle kunnen doen of iemand recht heeft op een reductietarief?

Reputatie 1

Wet op de identificatieplicht:

Artikel 2 

De overheidsbvoorlichting is geen wetgeving. Alleen een voorlichtingskanaal. Ze helpen de NS dus een handje. Kennelijk. En in ziekenhuizen zul je de identiteit moeten controleren ivm zorgvuldigheidsnormen. Ik zal eens verder zoeken waar alles nou eigenlijk staat.  

Reputatie 1

Kijk staat in de voorwaarden van de NS, dus niet in de wet. Het zijn z.g. huisregels. Kan je heel gewichtig over doen maar meer is het niet.  

“ Algemene Voorwaarden NS

Toepasselijke voorschriften

4.1. Aan welke regels dient u zich te houden op het station en in de trein?

Op het station en in de treinen van NS geldt een aantal huisregels. U bent verplicht deze huisregels in acht te nemen. Deze huisregels worden aan u bekend gemaakt op de stations en in de treinen door middel van stickers, posters of andere uitingen, bijvoorbeeld door personeel van NS. De huis- regels kunnen door NS worden aangepast of aangevuld. (...) 

  • Op de stations en in de trein bent u verplicht om u, steeds als u gebruik maakt van een leeftijdsgebonden of persoonsgebonden Vervoerbewijs of als u een (huis)regel, voorwaarde of wettelijke bepaling overtreedt, te kunnen identificeren met een wettelijk erkend identificatie- bewijs; (...)” 

Omdat vanaf 12 jaar andere (leeftijdsgebonden) voorwaarden gelden (waarschijnlijk bij abbo’s ook persoonsverbonden), dient men zich volgens de huisregels te kunnen identificeren. In feite zou het dus ook gelden voor kinderen onder de 12 (vanaf 4 jr) omdat dat dan ook een leeftijdgebonden ticket is. Dus weer verder zoeken waarom men nu zegt vanaf 12 jaar. Lijkt meer een soort uitleg of beleidsregel te zijn bekend gemaakt middels voorlichting, bv via de overheid. Eigenlijk is het dus onzin. Maar kan me wel voorstellen dat je moet kunnen controleren of je de leftijd hebt die bij het ticket hoort. Eigenlijk moet er dus staan:

 

In het openbaar vervoer is het mogelijk dat u bij een leeftijdsgebonden vervoersbewijs om uw legitimatie wordt gevraagd. Ik vind het alleen een beetje onzin om er bij voorbaat vanuit te gaan dat mensen onbetrouwbaar zijn. Ik denk dat de beleidsregel is ingegeven doordat er veel kinderen met het openbaar vervoer gaan. En als men bv het abbo vergeten is wil kunnen controleren wie je bent. Zo iets. Ik ga in ieder geval zorgen voor een id kaart voor in de trein. Kan nooit kwaad. Zou wel fijn zijn als de NS ook een interne beleidsregel zou maken dat als iemand zonder vervoersbewijs zich kan legitimeren dat men later alsnog bewijs kan leveren dat men een abbo heeft. 

 

De regeling bij de medische zorg is weer anders. Daar staat in de wet dat een ieder die zorg krijgt zich moeten kunnen identificeren. En omdat kinderen vanaf 12 jaar zelf een zorgovereenkomst kunnen sluiten volgens de uitleg zouden die zich dan moeten kunnen legitimeren. beetje omslachtig allemaal.Typisch Nederlands ook 1000 regeltjes waar we je op kunnen aanspreken als dat nodig is, dat doen we doorgaans niet want we gaan lekker leven met elkaar. beter was het als er in de wet op de identificatie gewoon zou staan dat in de zorg altijd en indien de minderjarige vanaf 12 jaar een zorgovereenkomst sluit in ieder geval en in het openbaar vervoer vanaf 12 jaar een op verzoek men zich moet kunnen legitimeren.  

Hier de ingewikkelde zorgregels: bottomline, neem naar ziekenhuis altijd paspoort of id kaart van je kind mee (kosten onder de 12 jr id kaart per 5 jr ca 30 euro). En in openbaar vervoer vanaf 12 jaar. NS regel is dus geen wettelijke regel, andere wel. 

 

Hieronder de plicht in de zorg. Als iemand nog naar de beleidsregels kan verwijzen, zou wel fijn zijn. Tip voor de NS misschien. Kan je je niet identificeren dan kan je dat achteraf alsnog doen binnen 14 dagen. Zou ook wat zijn voor mensen zonder vervoersbewijs (abbo vergeten).

https://www.vrijbit.nl/dossiers/dossier-identificatieplicht/item/989-slinkse-uitbreiding-leeftijdsgrens-id-plicht-medische-hulp-als-inzet-om-via-de-zorgverzekeringswet-feitelijk-een-id-plicht-voor-alle-leeftijden-af-te-dwingen.html   

Reputatie 7
Badge +1

Maar vanaf 12 moet je volle prijs betalen, dan heeft voor controle hierop een ID totaal geen zin. Als een 13jarige heel stug blijft volhouden dat ie toch echt nog pas 11 is en met een railrunner reist, wat dan? Er is ergens meen ik ook nog een soort regel dat onbegeleide kinderen nooit uit tenminste trambus gezet mogen worden. Die persoon is uiteraard wel in overtreding-maar hoe kan dat met deze regels dan worden vastgesteld?

Reputatie 7
Badge

Wet op de identificatieplicht:

Artikel 2 

De overheidsbvoorlichting is geen wetgeving. Alleen een voorlichtingskanaal. Ze helpen de NS dus een handje. Kennelijk. En in ziekenhuizen zul je de identiteit moeten controleren ivm zorgvuldigheidsnormen. Ik zal eens verder zoeken waar alles nou eigenlijk staat.  

Artikel 92 Wet personenvervoer 2000

 

De Wet Personenvervoer is geen voorlichting, maar wetgeving.

Reputatie 1

Wet op de identificatieplicht:

Artikel 2 

De overheidsbvoorlichting is geen wetgeving. Alleen een voorlichtingskanaal. Ze helpen de NS dus een handje. Kennelijk. En in ziekenhuizen zul je de identiteit moeten controleren ivm zorgvuldigheidsnormen. Ik zal eens verder zoeken waar alles nou eigenlijk staat.  

Artikel 92 Wet personenvervoer 2000

 

De Wet Personenvervoer is geen voorlichting, maar wetgeving.

 

Klopt. Dank voor de verwijzing. Nu kijken we even naar dat artikel:

 

Artikel 92 

De reiziger die de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van de artikelen 87en 89 bedoelde ambtenaren en personen die hebben vastgesteld dat de reiziger heeft gehandeld in strijd met de artikelen 70 of 71, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage aan te bieden.

Artikel 71 

Het is verboden een onbevoegd gewijzigd of anderszins bewerkt vervoerbewijs te gebruiken, een vervoerbewijs te misbruiken of de controle van vervoerbewijzen te belemmeren of te verhinderen.

Artikel 72 

Het is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.

Daar staat dus dat alleen in geval van artikel 71 en 72 (dus alleen als sprake is van het bv niet geven van je vervoersbewijs - precies overigens wat ik suggereerde dat je zou moeten doen en dan zoals in omringende landen mensen de kans geven binnen een bepaalde tijd dat alsnog te doen dus geef geen boete maar gun kinderen onder de 14 even de tijd om alsnog vervoersbewijs of identificatie te laten zien - en bij verstoring die het vervoer belemmert).

Kortom er geldt op grond van de wet op personenvervoer een plicht tot 14 jaar om in geval van een overtreding je te identificeren en niet zoals er staat vanaf 12-14 jaar op verzoek van iemand van de NS. Althans niet ogv de wet die u aanhaalt. Voor mij is dus nog steeds niet duidelijk waar men dat op baseert. Wie het weet mag het zeggen. Het lijkt er dus op dat de regel is tot 14 in heel specifieke gevallen. En boven de 14 op vordering v e. politieagent of een bijzonder opsporingsambtenaar. Of conducteurs dat zijn weet ik eigenlijk niet. Ik denk het eerlijk gezegd niet. Dus vooralsnog lijken het huisregels.  

Reputatie 7
Badge +4

De identificatieplicht geldt in het openbaar vervoer vanaf twaalf jaar.

Reputatie 1

Moeten kinderen die alleen reizen hun ID laten zien ?

De wet die u aanhaalt Wet identificatie bij dienstverlening is geschreven vroor financieel instellingen, banken en verzekeringen. 

Reputatie 1

De identificatieplicht geldt in het openbaar vanaf twaalf jaar.

Ja dat zegt de NS, de wet zegt onder de 14 bij bepaalde overtredingen. Maar waar staat dat in de wet, dat is de vraag.  

Reputatie 7
Badge +4

Nee, dat is de vraag niet. Het is een tegenstrijdigheid, dat wel. Conducteurs kunnen er bij twijfel om vragen. Hoewel het vaak niet zo’n vaart zal lopen, heeft de conducteur de mogelijkheid het door de politie vast te laten stellen. Is het kind onder de twaalf dan hoeft het geen ID bij zich te dragen, is het kind boven de twaalf dat zitten de ouders fout.

Het is dus niet zo dat een kind van 13 met een railrunnerkaartje kan reizen, want ze ‘kunnen het toch niet controleren’. Onze huisconducteur Loes heeft het elders uitgebreid en gedocumenteerd uitgelegd. Er geldt aanvullende wetgeving. Het geldt in het openbaar vervoer echt vanaf twaalf jaar. In België moeten kinderen formeel een eenzelvigheidskaartje hebben, dat is vergelijkbaar met een ID voor kinderen. Het is natuurlijk een dom gat in de wetgeving, maar invoering van een ID voor kinderen levert weinig op en geeft veel ongemak. Ik kan me dit beleid wel voorstellen, maar consequent is het natuurlijk niet.

 

Reputatie 1

Nee, dat is de vraag niet. Het is een tegenstrijdigheid, dat wel. Conducteurs kunnen er bij twijfel om vragen. Hoewel het vaak niet zo’n vaart zal lopen, heeft de conducteur de mogelijkheid het door de politie vast te laten stellen. Is het kind onder de twaalf dan hoeft het geen ID bij zich te dragen, is het kind boven de twaalf dat zitten de ouders fout.

Het is dus niet zo dat een kind van 13 met een railrunnerkaartje kan reizen, want ze ‘kunnen het toch niet controleren’. Onze huisconducteur Loes heeft het elders uitgebreid en gedocumenteerd uitgelegd. Er geldt aanvullende wetgeving. Het geldt in het openbaar vervoer echt vanaf twaalf jaar. In België moeten kinderen formeel een eenzelvigheidskaartje hebben, dat is vergelijkbaar met een ID voor kinderen. Het is natuurlijk een dom gat in de wetgeving, maar invoering van een ID voor kinderen levert weinig op en geeft veel ongemak. Ik kan me dit beleid wel voorstellen, maar consequent is het natuurlijk niet.

 

Thom de woorden dat het “echt” zo is geven me nog geen duidelijkheid waar dat staat. In de wet staat het voor zover ik kan zien (en ik ben jurist maar is niet mijn specialisatie en misschien kan de NS haar jurist eens laten kijken) niet, dat is wel duidelijk. Ik heb nog even gekeken of het in het op de wet gebaseerde Besluit personenvervoer stond, maar ook daar niet. Alleen iets over 4 jaar en gehandicapten in artikel 45 https://wetten.overheid.nl/BWBR0011982/2019-10-01  Dus Thom vooralsnog lijkt het alleen te gelden o.g.v. een vervoersovereenkomst. Dan is de vraag is dat voldoende duidelijk bij het kopen van je kaartje. Dat de overheid dat schrijft zegt me op zich niet zo veel, want die gaan alleen over regelgeving en niet over overeenkomsten. Het zou denk ik beter zijn als het bv in een AMVB of Ministeriële regeling geregeld zou worden. Of dat de NS het heel duidelijk op haar website uitlegt dat zij o.g.v. de vervoersvoorwaarden een extra identificateiplicht hanteert  tussen de 12-14 jaar. Ik kan eigenlijk niet anders concluderen dat dit een controle is op leeftijd in samenhang met het kaartje. Als de NS bedoelde de wettelijke plicht vanaf 14 jaar te vervroegen naar 12 jaar (daar lijkt het op met de woorden binnen openbaar vervoer geldt plicht vanaf 12 jaar) dan mogen alleen opsporingsambtenaren dat doen. Ik heb nog even gelezen en volgens mij zijn (hoofd)conducteuren dat wel. https://wetten.overheid.nl/BWBR0039156/2017-03-01

Resumerend (dus hoe het wettelijk echt in elkaar zit voor zover ik heb gevonden):

  • Volgens de wet (Wet op de identificatieplicht) is identificatie pas vanaf 14 jaar verplicht (en alleen door opsporingsambtenaar niet aan iedereen);
  • Op grond van Wet personenvervoer is er ook onder de 14 in 2 gevallen en dan alleen een identificatieplicht (bij vastgestelde overtredingen genoemd in die wet art 71 en 72) denk ook door conducteuren als buitengewoon opsporingsambtenaar;
  • Er geldt verder geen identificatieplicht in het openbaar vervoer en dus ook niet bij de NS op grond van de wet;
  • Er gelden algemene voorwaarden (dat is geen wet, maar vervoersvoorwaarden waar je aan gebonden bent als je met de trein reist) bij vervoer door de NS waaruit je kunt afleiden - in combinatie met de huisregels - dat je je vanaf 12 jaar moet kunnen identificeren: 

“ Algemene Voorwaarden NS

Toepasselijke voorschriften

4.1. Aan welke regels dient u zich te houden op het station en in de trein?

Op het station en in de treinen van NS geldt een aantal huisregels. U bent verplicht deze huisregels in acht te nemen. Deze huisregels worden aan u bekend gemaakt op de stations en in de treinen door middel van stickers, posters of andere uitingen, bijvoorbeeld door personeel van NS. De huis- regels kunnen door NS worden aangepast of aangevuld. (...) 

Op de stations en in de trein bent u verplicht om u, steeds als u gebruik maakt van een leeftijdsgebonden of persoonsgebonden Vervoerbewijs of als u een (huis)regel, voorwaarde of wettelijke bepaling overtreedt, te kunnen identificeren met een wettelijk erkend identificatie- bewijs; (...)” 

Omdat vanaf 12 jaar andere (leeftijdsgebonden) voorwaarden gelden (waarschijnlijk bij abbo’s ook persoonsverbonden), dient men zich volgens de huisregels te kunnen identificeren.

  • Op grond van bestendig beleid (interpretatie van regels over een langere periode die vrijheid geven om te zeggen hoe ze zullen worden uitgevoerd) vraagt de NS alleen vanaf 12 jaar tot 14 jaar om een identificatie indien ze daartoe aanleiding ziet en legt dat uit als een identificatieplicht tussen 12 en 14 jaar. Dat gaat dus - voor alle duidelijkheid - verder dat de wettelijke identificatieplicht vanaf 14 jaar omdat deze alleen door opsporingsambtenaren mag worden gedaan. De NS breid die bevoegdheid dus uit naar een leeftijdsgroep die nu juist is uitgezonderd omdat de wetgever dat in principe te jong vindt. En de rijksoverheid onderschrijft dat vervolgens in haar voorlichting dat je binnen het openbaar vervoer je moet kunnen identificeren vanaf 12 jaar. Maar ik heb (tot iemand me vertelt waar het staat) geen wettelijke basis daarvoor kunnen vinden anders dan de vervoersvoorwaarden. Het staat ook niet in een AMVB of / Ministeriele regeling.  Want op grond van de wet mogen nadere regels worden gesteld op een lager wettelijk niveau. Maar die zijn voor zover ik heb kunnen zien niet gesteld.

Voor ouders en verzorgers geldt dus dat ze er verstandig aan doen voor kinderen vanaf 12 jaar voor een identificatie te zorgen (en in ieder geval van 14 jaar vanwege de wet) omdat het beleid is bij de NS er vanuit te gaan dat men om een identificatie kan vragen. Als je die niet toont is sprake van overtreding van de huisregels. En hou je je niet aan de door de NS voorgeschreven en door de rijksoverheid onderschreven vervoersvoorwaarden. Let wel, bij overtreding van artikel 71 of 72 (belangrijkste lijkt me dat je de controle belemmert art 71 door bv geen kaartje of abbo bij je te hebben) moet je je onder de 14 tgv de wet ook identificeren. Nu de NS zelf stelt dat ze dat niet zal doen onder de 12 jaar mag je er vanuit gaan dat je je niet hoeft te identificeren onder de 12. Maar strikt genomen denk ik dat de buitengewoon opsporingsambtenaar van de NS zijnde de (hoofd)conducteur in het gelijk zouden worden gesteld als je onder de 12 bent en zegt ik hoef dat niet kijk maar naar jullie eigen regels. Dan zullen de wettelijke regels wel voor gaan. Dus mocht je kind onder de 12 zijn en geregeld zijn abbo vergeten dan is het misschien verstandig ook dan voor een ID te zorgen. De vraag is alleen vergeet men die dan ook niet. Kosten voor 2020 

Kosten

Tarieven 2020:

  • Een identiteitskaart (jonger dan 18 jaar) € 30,73.
  • Een spoedaanvraag kost € 49,86 extra.
  •  

  

Reageer