beantwoord

Iets veranderd aan criteria reizigersregistratie?

• 8 juni 2021
  • 2 reacties
  • 63 Bekeken

Reputatie 3

Het viel mij op dat de treinen deze week als rustiger te boek staan in de reizigersregistratie in vergelijking met vele weken ervoor.

's morgens heb ik een vroege trein die altijd wel met groen wordt aangemerkt. In de middag is dit andere koek. Die treinen toonden systematisch oranje. Voor alle duidelijkheid, mijn reisgedrag is systematisch. 

Zo was het de afgelopen weken. Tot mijn positieve verrassing was vandaag ook in de middag de trein groen. En morgen herhaald dat beeld zich. De verandering lijkt dus systematisch.

Nu in de trein zittende is de trein echt een van de drukkere van de afgelopen weken. Niks groen dus in mijn beleving, maar oranje+.

Is er iets veranderd aan het aantal mensen dat toelaatbaar is voor de waarschuwingskleuren die NS hanteert? Ik zou het namelijk wel heel toevallig vinden als mensen sinds deze week collectief besluiten niet meer te registreren. 

icon

Beste antwoord door Robert B 8 juni 2021, 18:07

Het kan best zijn dat de drukte-indicatie (25% = druk/oranje, 40% = vol/rood) weer bijgesteld is naar de waarden voor de coronacrisis.

Bovendien is het natuurlijk een schatting over langere tijd voor een specifieke trein op een bepaalde dag, want ik heb niet het idee dat het aantal aanmeldingen (een heel ander systeem) direct overgenomen wordt in de reisplanner.

Dat zou je dan terug kunnen zien aan een reisadvies voor een trein die de vorige dag ‘groen’ is, maar naarmate de vertrektijd nadert (meer aanmeldingen) van kleur zou veranderen. Misschien dat een insider daar meer over weet?

Voor de rest kan het natuurlijk ook nog zijn dat de trein langer gepland was (en dus ‘rustig’), maar korter gereden heeft. De verwachte drukte zou dan eigenlijk niet meer weergegeven moeten worden, maar blijft onveranderd (info uit een ander topic).

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +3

Het kan best zijn dat de drukte-indicatie (25% = druk/oranje, 40% = vol/rood) weer bijgesteld is naar de waarden voor de coronacrisis.

Bovendien is het natuurlijk een schatting over langere tijd voor een specifieke trein op een bepaalde dag, want ik heb niet het idee dat het aantal aanmeldingen (een heel ander systeem) direct overgenomen wordt in de reisplanner.

Dat zou je dan terug kunnen zien aan een reisadvies voor een trein die de vorige dag ‘groen’ is, maar naarmate de vertrektijd nadert (meer aanmeldingen) van kleur zou veranderen. Misschien dat een insider daar meer over weet?

Voor de rest kan het natuurlijk ook nog zijn dat de trein langer gepland was (en dus ‘rustig’), maar korter gereden heeft. De verwachte drukte zou dan eigenlijk niet meer weergegeven moeten worden, maar blijft onveranderd (info uit een ander topic).

Reputatie 3

Hoi Robert, deze bedacht ik mijzelf inderdaad ook. Ik meen mij ook te kunnen herinneren dat een trein voor de volgende dag die 's avonds nog op groen stond wel op oranje heb zien komen zodra ik de volgende ochtend weer keek.

Om die reden keek ik zojuist ook even opnieuw naar hoe de trein die ik nam nu gekwalificeerd stond, in een dag kan veel gebeuren. Die was vlak voor vertrek nog steeds groen.

Maar ja, behalve de nauwkeurigheid in de tijd blijft mijn ervaring ook maar n=1, een persoon, een deeltraject, een tijdslot. Vandaar de vraag die alleen een insider kan bevestigen of ontkennen.

Reageer