Skip to main content

Hallo,

Ik zit de laatste tijd na mijn werk regelmatig in een trein waarin het ijskoud is. Ik hoor een luchtsroom om mij heen, dus de airconditioning staat denk ik gewoon aan, terwijl het eind oktober is en echt niet zo warm meer na zonsondergang. Kunt u er op letten dat airco wordt uitgezet als het afkoelt? 
Bedankt!

PS momenteel zit ik in de trein van 17:58 u van Nijmegen Centraal naar Schiphol.

 

Het is fijn voor jou dat je nog nooit in een ijskoude trein hebt gezeten. Andere mensen wel – JA IN ALLE WAGONS – en delen hier hun verhaal en jij komt verkondigen dat dat niet waar is, omdat het niet rijmt met jouw werkelijkheid ofzo? Wat kom je hier überhaupt doen?

Last van een kort lontje? Niet iedereen is verplicht het met je eens te zijn.


Heb je het topic überhaupt wel gelezen? Aan de sterren zal het niet liggen, aan de buitentemperatuur en luchtvochtigheid wel.

 

En dat is dus gelul. Een VERWARMING kan wel degelijk VERWARMEN als die goed staat ingesteld op HET VERVOEREN VAN PERSONEN. Wie fors betaalt mag je verwachten dat een trein in de winter TEN MINSTE een graad of 15 is. Als je dit niet begrijpt dan begrijp je niets van bedrijvigheid, klantgerichtheid, gebruikerservaring, vraag & aanbod, etc. Kun je blijven lullen over techniek maar je jaagt iedereen de auto in met technische blabla.

Het is fijn voor jou dat je nog nooit in een ijskoude trein hebt gezeten. Andere mensen wel – JA IN ALLE WAGONS – en delen hier hun verhaal en jij komt verkondigen dat dat niet waar is, omdat het niet rijmt met jouw werkelijkheid ofzo? Wat kom je hier überhaupt doen?

Ik vertel jou dat de temperatuur in de trein automatisch wordt geregeld, en ja soms is dit systeem defect, maar het is vrijwel onmogelijk dat dit in alle treinen en coupé's het geval is. Ik geloof best dat het af en toe koud is in een trein, maar niet altijd. Het kan ook tussen de oren zitten of je bent zo gewend aan warmte dat het al snel koud voelt 😊.

 

Overigens zal de temperatuur in de trein gewoon vaak op een goed niveau liggen (want niet iedereen heeft last van de kou), alleen ligt het gevoelstemperatuur een stuk lager.

Daarnaast heeft iedereen een andere definitie van koud, 5 graden is koud, 10 niet.

 

Als de kou waarover gesproken wordt echt in alle treinen aanwezig was en iedereen hier over klaagde dan was daar al lang wat aan gedaan.

 

Stap lekker de auto in, NS zal er niet wakker van liggen en ik ook niet 👋. Zo'n nutteloze dreigement.


Overigens deel ik hier ook alleen maar mijn ervaring, als je zoekt naar een plek waar iedereen met je instemt is dit de verkeerde plek.


@Gorott Ik zeg toch niet dat alle treinen altijd koud zijn? Of dat je het met iedereen eens moet zijn? Doe nie zo moeilijk. Mensen hebben last van een te koude trein en jij vindt dat dat niet zo is, tsja ik zie niet waarom je hierover wil discussiëren. Weet je, laat maar, als je het nu nog niet begrijpt dan ga je het ook zometeen niet begrijpen.

…sommige mensen… 😅


@Gorott Ik zeg toch niet dat alle treinen altijd koud zijn? Of dat je het met iedereen eens moet zijn? Doe nie zo moeilijk. Mensen hebben last van een te koude trein en jij vindt dat dat niet zo is, tsja ik zie niet waarom je hierover wil discussiëren. Weet je, laat maar, als je het nu nog niet begrijpt dan ga je het ook zometeen niet begrijpen.

…sommige mensen… 😅

Ik ben aan het discussiëren met jou over het feit dat de temperatuur in de trein niet handmatig veranderd kan worden. Boos worden veranderd daar vrij weinig aan, want het feit blijft.

Ik kan niemand hier er van overtuigen dat het wel warm is als hun het koud hebben, was het maar zo'n feest. Ik kan alleen mijn ervaring en wat ik weet delen.

De enige tips zijn: zoek een andere coupé, kleed je wat warmer, ga in het midden van de coupé zitten, of als het je echt dwarszit, neem de auto.


En dat is dus gelul. Een VERWARMING kan wel degelijk VERWARMEN als die goed staat ingesteld op HET VERVOEREN VAN PERSONEN. Wie fors betaalt mag je verwachten dat een trein in de winter TEN MINSTE een graad of 15 is. Als je dit niet begrijpt dan begrijp je niets van bedrijvigheid, klantgerichtheid, gebruikerservaring, vraag & aanbod, etc. Kun je blijven lullen over techniek maar je jaagt iedereen de auto in met technische blabla.

Het is fijn voor jou dat je nog nooit in een ijskoude trein hebt gezeten. Andere mensen wel – JA IN ALLE WAGONS – en delen hier hun verhaal en jij komt verkondigen dat dat niet waar is, omdat het niet rijmt met jouw werkelijkheid ofzo? Wat kom je hier überhaupt doen?

 

Ik kom zelf zelden een trein tegen met een coupe koeler dan 18 graden, behoudens misschien een trein die net op is gestart en (op een koude dag) net vanaf het rangeerterrein komt rijden. De koele luchtstroming laat het soms kouder lijken dan dat het is, want ik kan je verzekeren dat het niet 'expres' op een heel koude temperatuur wordt ingesteld. 


De luchtvochtigheid (%RH) speelt ook mee in een kleine ruimte met veel personen. En die verlaag je.. door koude lucht in te blazen!

Wel zo gezond, en wie 18° te koud vindt trekt maar een trui of jas aan. Brrr 😰

Er is duidelijk iets mis met de temperatuur in de trein en dit blijkt al lange tijd structureel veel te koud

Welke trein, en de conducteur weet van niets, of liep die niet toevallig door zijn trein?


De luchtvochtigheid (%RH) speelt ook mee in een kleine ruimte met veel personen. En die verlaag je.. door koude lucht in te blazen!

Wel zo gezond, en wie 18° te koud vindt trekt maar een trui of jas aan. Brrr 😰

Er is duidelijk iets mis met de temperatuur in de trein en dit blijkt al lange tijd structureel veel te koud

Welke trein, en de conducteur weet van niets?

Het is wel een wonder als je een lange tijd structureel in dezelfde treinstel zit 😅, volgens mij lukt zelfs een machinist dat niet.

 

Het lijkt me echt een persoonlijk probleem, deze persoon zal het gewoon vrij snel koud hebben wat prima is, maar zoek zelf eerst een oplossing zoals een warme trui.

 

In de winter is het inderdaad soms pittig koud in de trein, maar ik denk (voor mijn geval) ook dat dat komt omdat er op het Zeeuwse Spoor tussen Goes en Rilland-Bath om de 5 minuten wordt gestopt op een station. Dan is het niet zo gek want je hebt dan zeker elke keer een minuut waarbij de tocht naar binnen kan trekken.

nergens anders heb ik er echt last van, 'last' is overigens een groot woord het is eerder onprettig.

De SLT kan ook wel koud zijn trouwens...


De SLT kan ook wel koud zijn trouwens…

De supermarkt ook, maar goed daar zit je niet stil… wel soms die ‘klap van de hitte’ als je naar buiten loopt 😣

 


Zaterdag 21 september trein 8.19 vanaf Amsterdam Amstel naar Maastricht, ijskoud. Het zou mooi zijn als je het ergens kan doorgeven tijdens de rit én dat iemand dan de kachel aan kan zetten. Overdag zou het warm worden maar het is september en de nachten zijn koud dus de NS kan nagaan dat het ‘s ochtends in de treinen ook onaangenaam koud is. Heb het idee dat het een bezuinigingsmaatregel is.


Zaterdag 21 september trein 8.19 vanaf Amsterdam Amstel naar Maastricht, ijskoud. Het zou mooi zijn als je het ergens kan doorgeven tijdens de rit én dat iemand dan de kachel aan kan zetten. Overdag zou het warm worden maar het is september en de nachten zijn koud dus de NS kan nagaan dat het ‘s ochtends in de treinen ook onaangenaam koud is. Heb het idee dat het een bezuinigingsmaatregel is.

De kachel kan niet even aangezet als iemand het koud heeft. Er is een klimaatregeling in de treinen. Zoek een andere coupé op, dat kan soms schelen.

Overigens klaagde iemand anders er over dat 25 graden te warm was.


De SLT kan ook wel koud zijn trouwens…

De supermarkt ook, maar goed daar zit je niet stil… wel soms die ‘klap van de hitte’ als je naar buiten loopt 😣

 

Daar merk je vrij weinig van in de winter want dan staat de verwarming (als het goed is) aan. 


nergens anders heb ik er echt last van

Maar dus wel in een trein ❓
Lastig zeg beste NS, doe daar potverdikkeme eens iets aan!


nergens anders heb ik er echt last van

Maar dus wel in een trein ❓
Lastig zeg beste NS, doe daar potverdikkeme eens iets aan!

Dit is wel heul selectief en selectief qouten is niet leuk beste Robert B.

 

Wie zet de verwarming buiten trouwens uit tijdens de winter, echt niet grappig... In de zomer laat je hem aan staan en in de winter zet je hem uit, wat is dat nou weer voor logica 🙄, wie kan ik hier op aanspreken? 

0°C in de winter? Doe mij maar 30°C!


Een ijskoude trein terwijl het buiten behoorlijk warm is? Kan dat?


Een ijskoude trein terwijl het buiten behoorlijk warm is? Kan dat?

Ja zeker, dat kan. Nou ja, ijskoud zal de trein niet zijn, maar het voelt wel ijskoud. Precies hetzelfde als je een winkel in loopt terwijl het buiten 30 graden is.

Ik hoorde heel de vakantie (wanneer het mooi weer was dus eigenlijk maar 5% van de vakantie) "Wat is het hier lekker koud hé" toen mensen hun eerste stap in de winkel zette.

"Ja, ik weet het mevrouw... terwijl u levend verbrand buiten zit ik lekker binnen in de (soms wat) extreme koelte"

Het is nog net niet dat je flauw valt wanneer je je eerste stap buiten zet. 

 

Zo erg zal het wel niet zijn met een trein, maar het kan er zeker fris zijn in de juiste omstandigheden (werkende klimaatsysteem en een lege trein die niet de hele dag in de brandende zon heeft gestaan), vrijwel onmogelijk dus 😆.


Blijft een relevant topic NS! Iedere ochtend weer een ijskoude trein, ongeacht welke coupé. Vaak hoor en voel je ook de koude lucht door de coupé gepompt worden. Ook als er nauwelijks luchtvochtigheid is. Je betaald een vermogen voor het vervoer in de trein en als je een lange rit zit koelt het snel af. Is het teveel gevraagd dat de temperaturen in de trein enigszins aangenaam zijn?


Blijft een relevant topic NS! Iedere ochtend weer een ijskoude trein, ongeacht welke coupé. Vaak hoor en voel je ook de koude lucht door de coupé gepompt worden. Ook als er nauwelijks luchtvochtigheid is. Je betaald een vermogen voor het vervoer in de trein en als je een lange rit zit koelt het snel af. Is het teveel gevraagd dat de temperaturen in de trein enigszins aangenaam zijn?

Iedere ochtend, tja in de ochtend is het ook wel koud buiten, klinkt dus best logisch.

Misschien rij je wel op een pechtraject waar doelbewust alle treinen rijden die koud zijn 😅, ik zit bijna elke ochtend in een aangename trein met uitzonderingen op een paar ochtenden waar het wel licht koud aanvoelt.


Blijft een relevant topic NS! Iedere ochtend weer een ijskoude trein, ongeacht welke coupé. Vaak hoor en voel je ook de koude lucht door de coupé gepompt worden. Ook als er nauwelijks luchtvochtigheid is. Je betaald een vermogen voor het vervoer in de trein en als je een lange rit zit koelt het snel af. Is het teveel gevraagd dat de temperaturen in de trein enigszins aangenaam zijn?

Wat jij vraagt is of de NS de trein en paar uur voor vertrek al wilt voorverwarmen. En ja dat is te veel gevraagd, want dat kost NS een vermogen.

De ochtenden worden kouder en net als bij jouw huis duurt het even voordat het opgewarmd is. Kleed je er op aan als je weet dat de trein ‘s ochtends kouder is.


Wat jij vraagt is of de NS de trein en paar uur voor vertrek al wilt voorverwarmen. En ja dat is te veel gevraagd, want dat kost NS een vermogen.

De ochtenden worden kouder en net als bij jouw huis duurt het even voordat het opgewarmd is. Kleed je er op aan als je weet dat de trein ‘s ochtends kouder is.

Precies, met een jas en trui zit je goed. Thuis zitten wij ook gewoon bijna de gehele winter zonder verwarming lekker met een warme trui en een deken. Bespaart je ook nog eens een hoop geld!

 

Met een deken in een trein zitten is een beetje overdreven dus dan maar een jas 😅.


Blijft een relevant topic NS! Iedere ochtend weer een ijskoude trein, ongeacht welke coupé. Vaak hoor en voel je ook de koude lucht door de coupé gepompt worden. Ook als er nauwelijks luchtvochtigheid is. Je betaald een vermogen voor het vervoer in de trein en als je een lange rit zit koelt het snel af. Is het teveel gevraagd dat de temperaturen in de trein enigszins aangenaam zijn?

Iedere ochtend, tja in de ochtend is het ook wel koud buiten, klinkt dus best logisch.

Misschien rij je wel op een pechtraject waar doelbewust alle treinen rijden die koud zijn 😅, ik zit bijna elke ochtend in een aangename trein met uitzonderingen op een paar ochtenden waar het wel licht koud aanvoelt.

Je hebt helemaal gelijk Gorott. Ik heb het echt zeer zelden koud in de trein en als ik ‘‘s ochtends met de trein reis heb ik vrijwel altijd een trein die van het rangeerterrein komt.

 

Ik denk dat kou een subjectief gegeven is. Ik heb het vaak niet snel koud en als ik het al koud heb (zoals vandaag) kleed ik me goed aan. Dan zou je nergens last van moeten hebben. 


Reageer