beantwoord

ijskoude trein

  • 31 October 2022
  • 13 reacties
  • 1037 Bekeken

Hallo,

Ik zit de laatste tijd na mijn werk regelmatig in een trein waarin het ijskoud is. Ik hoor een luchtsroom om mij heen, dus de airconditioning staat denk ik gewoon aan, terwijl het eind oktober is en echt niet zo warm meer na zonsondergang. Kunt u er op letten dat airco wordt uitgezet als het afkoelt? 
Bedankt!

PS momenteel zit ik in de trein van 17:58 u van Nijmegen Centraal naar Schiphol.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 31 October 2022, 18:35

Bekijk origineel

13 reacties

Goedenavond SuzanneAmsterdam en welkom bij de NS Community.

Onze treinen hebben niet per se een airco, maar zijn uitgerust met een klimaatsysteem. Dit blaast warme of koude lucht gebaseerd op de temperatuur binnen en buiten de trein, maar ook gebaseerd op de luchtvochtigheid. Als het erg vochtig is kan het daardoor voorkomen dat er koude lucht geblazen wordt terwijl het niet superwarm is.

Als jij het klimaat onaangenaam vindt in de coupé waar je in zit, kun je het beste in een andere coupé plaatsnemen. Het klimaat wordt namelijk per individuele coupé geregeld.

Ik zit op dit moment in een trein van maastricht naar utrecht die ijskoud is. Ik ben door de hele trein gelopen en elk coupe is even koud. Ik vind het barslecht dat de ns niet zorgt voor fatsoenlijke verwarming in februari. Ik zit drie uur in de kou ik moet vanwege werkzaamheden omrijden via utrecht naar Rotterdam. Niet normaal dat dit nog kan in 2023. Zo jaag je de mensen de auto in.

Het kan zijn dat deze trein net in dienst is gekomen en dus koud van een rangeerterrein af is gekomen, daar worden treinen niet verwarmd maar worden ze zo weggezet dat ze zo min mogelijk energie gebruiken en dan worden ze niet verwarmd.

Of de verwarming in de hele trein zou niet werken maar dat komt nagenoeg nooit voor, in dit geval gaat het waarschijnlijk om een VIRM en deze heeft per bak 2 klimaat installaties, 1 voor boven en 1 voor beneden.  Dus in een Virm-4 gaat het om 8 installaties en in een Virm-6 om 12 installaties, de kans dat die allemaal niet werken lijkt mij heel erg klein.

Om die reden vermoed ik dat de trein net in dienst is gekomen en dus nog warm moet worden.

Hij kwam niet van het rangeerterrein, hij kwam uit Enkhuizen… Ik ben ingestapt in station Maastricht in de avond op het spoor waar hij aankomt dus waarschijnlijk is hij de hele dag in bedrijf geweest. Toen ik in Utrecht aankwam was het nog steeds koud.

Het is hier ijskoud, zit al bijna twee uur te bibberen, m’n ballen vriezen eraf brrrr 🥶 trein van Groningen naar Amsterdam. Volgende keer weer met de auto lekker warm.

Spijtig dat het zo koud is. Hoe laat vertrok de trein uit Groningen?

 

Als je het klimaat onaangenaam vindt in de coupé waar je in zit, kun je het beste in een andere coupé plaatsnemen. Het klimaat wordt namelijk per individuele coupé geregeld.

Trein van 17:49. Ben de hele trein doorgelopen. Overal koud. Dampwolkjes bij het gapen

Dan was het wel heel erg koud. Bedankt voor het signaal, ik zet het door!

Reputatie 2

Thuis gaat de verwarming ook wel een kapot toch. Je kan ook een trein later nemen. Meestal een kwartier later. Grote kans dat de kachel het daarin wel doet.

Ik reis 2x per week op traject Heerlen - Utrecht en het is inmiddels januari en ik voel (en hoor) altijd bij mijn voeten/benen koude lucht vanuit de ventilatie. Je zou toch denken dat ze in de winter lekker de verwarming aanzetten, maar nee hoor. ‘T is nog kouder in de trein dan buiten. 3 uur bibberen.

Welkom op onze NS Community, myatsev. Wat naar zeg! Hoe laat vertrekt de trein en op welke dagen?

Trein van Amsterdam 22:08 naar Groningen. Treinstel 7522. Heel koud. Ben de hele trein al doorgelopen. Belachelijk. 

Dit blijft een actueel probleem. Ik verbaas mij er iedere keer over dat uitleg van hoe een systeem werkt voorgaat aan het valideren van wat mensen daadwerkelijk ervaren. 

Als je het toch over systemen hebt wees transparant. Het systeem blaast koude lucht of warme lucht. Niets daartussen in omdat die intelligentie er niet in zit. Lees sensoren.

Wijs je klanten erop dat iedereen warmte en kou anders ervaart en dat je niet iedereen kunt bedienen. Kleedt je dan iets dikker en degene die het warm heeft doe je jas uit. Kijk daar heb je dan wat aan want dan is het wat het is maar pas als je transparant bent. Dat mis ik.

Reageer