beantwoord

Ik check niet in/uit met mijn OV-Jaarabonnement, maar wil geen ruzie met de conducteur

Op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/reizen-met-bepaalde-ns-abonnementen-uitzonderingen.html staat:

OV-Jaarabonnement

Met deze kaart kunt u onbeperkt reizen met NS, de andere treinvervoerders en in bus, tram en metro. Bij NS hoeft u niet in en uit te checken (maar dat mag natuurlijk wel), ook niet vanaf 9 juli 2014.
Maar er zijn heel wat conducteurs die daar blijkbaar niet van op de hoogte zijn. Vanochtend kreeg ik bijna ruzie met een conducteur toen andere reizigers zich er mee gingen bemoeien.
icon

Beste antwoord door Inge NS 1 september 2014, 21:01

Het NS Jaarabonnement bestaat niet meer. Met een Jaartrajectkaart of OV Jaarabonnement is het niet noodzakelijk om in- en uit te checken, behalve op stations met gesloten poortjes. Met een Altijd Vrij abonnement is in- en uitchecken wel noodzakelijk. Het ligt er dus aan welk abonnement je precies hebt.

Bekijk origineel

12 reacties

Badge
Wellicht kan dit intern bij NS onder de aandacht gebracht worden. Maar wellicht kunt u een printje van de door u genoemde website maken, zodat u dit bij 'onenigheid' aan een conducteur kunt laten zien?
Goed dat je dit even aan ons doorgeeft, snarfl! Op welk traject + tijden reis je precies? Dan ga ik hier een melding van maken.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Wellicht kan dit intern bij NS onder de aandacht gebracht worden. Maar wellicht kunt u een printje van de door u genoemde website maken, zodat u dit bij 'onenigheid' aan een conducteur kunt laten zien?
Tja, ik had inderdaad na eerdere aanvaringen een printje gemaakt...des te erger dat ik niet gezien had dat het ging om een OV-jaarabonnement, ik heb een NS-jaarabonnement, klein detail, maar toch. Ga ik dus ook maar in/uitchecken hoewel ik daar zelf niet echt mee opschiet, blijft ook raar dat andere abonnementen dat dus niet hoeven.
Een kleine overweging voor de conducteurs...als alle poortjes dicht zijn zullen jullie wel omgeschoold worden naar gastheer ofzo, controleren is dan niet meer nodig.:?
Badge
Wat bedoel je met 'NS-jaarabonnement'? Een jaartrajectabonnement ('oude stijl')? Want daarmee hoef je ook niet in en uit te checken, al staat dat niet zo duidelijk (meer?) in de pagina waarnaar in de eerste post wordt verwezen...
Ik heb een kaart waarmee ik het hele jaar vrij kan reizen met de trein
Het NS Jaarabonnement bestaat niet meer. Met een Jaartrajectkaart of OV Jaarabonnement is het niet noodzakelijk om in- en uit te checken, behalve op stations met gesloten poortjes. Met een Altijd Vrij abonnement is in- en uitchecken wel noodzakelijk. Het ligt er dus aan welk abonnement je precies hebt.

Ook met een AV-abonnement is er geen wettelijke noodzaak tot inchecken.
Ik probeer al 2 jaar antwoord op deze vraag te krijgen. Kom dan maar op met de redenen.
Reputatie 6
Badge +1
Volgens mij is hierover al uitgebreid gediscussieerd op dit forum.
Als u een OV-chipkaart neemt en een Altijd Vrij abonnement afsluit gaat u akkoord met de voorwaarden. In de voorwaarden staat dat uw reisproduct alleen geldig is als u in- en uitckeckt.
U gaat vervolgens beweren dat u niet hoeft in te checken? U bent zelf met die voorwaarden akkoord gegaan...
De voorwaarden zijn echter strijdig met de wet en daarmee nietig.
Daarbij is beboeten van abonnementshouders misbruik van de bevoegdheid.
De voorwaarden zijn onderdeel van een civiele overeenkomst en die kun je niet langs strafrechtelijke weg afdwingen, hetgeen wel gedaan wordt door een boete uit te schrijven.

Ik wacht nog altijd op een strafzaak die zo voor moet komen.
Voorafgaande hierop heb ik dan maar aangifte tegen NS gedaan wegens dwang.

Ik heb ervaren wat NS doet met de privacy van haar klanten. Deze wordt te pas en te onpas te grabbel gegooid.
Datalekken worden niet gemeld, kortom mijn RECHT op privacy wordt met voeten getreden.
(En ja, ik heb fysieke bewijzen in mijn bezit, ook data van andere reizigers).
Reputatie 3
In 2012 heeft het tv-programma Kanniewaarzijn aandacht besteed aan een soortgelijke kwestie. Zij hebben dit geweldig in scene gezet. Het is zeker de moeite waard om even een kijkje te nemen.

https://www.youtube.com/watch?v=5vcPQ0l1vuE
Reputatie 7
Badge +4
Wie een abonnement neemt bij NS gaat met de voorwaarde van in- en uitchecken akkoord. De ov-jaarkaart is uitgefaseerd. Het is gewoon onderdeel van uw overeenkomst tussen u en NS. NS geeft geen boete maar een verhoging van de reisprijs. Er is dus geen boete en die loopt ook niet via Justitie. De wet is door de Tweede Kamer aangenomen en het bedrag is op 50 euro gesteld. De Raad van State heeft advies uitgebracht en geen bezwaar aangetekend.

We wachten het vonnis in uw rechtszaak dan maar af. Meldt u het hier? Ik ben benieuwd.
@Bezemsteel

Die scene had ik nog niet gezien. Idd geweldig hoe ze het neerzetten.

Reageer