Ik HAAT de NS

De intercity direct van 18:04 van Schiphol naar Rotterdam. Hij rijdt bijna nooit, en als hij rijdt dan is hij vertraagd. Hij is altijd te kort dus je kan nooit zitten. En de NS vraagt hier toeslag voor.

NS, jullie zijn lui en doen niks aan deze problemen ook al zeggen jullie zelf van wel.

Daarom bij deze: ik HAAT jullie uit de grond van mijn hart!

13 reacties

Reputatie 6
Badge
De Intercity Direct rijdt altijd met een vaste lengte, dus de ene dag korter en de andere dag langer is zo goed als onmogelijk. Vergeet ook niet dat dit ook de tijden van de spits zijn waarbij jij en anderen graag naar huis willen gaan en dat het nou eenmaal druk is. Het spoor is beperkt, het materieel is beperkt dus de spits zal druk blijven.

Verder ben ik het met je eens dat hij vaak uitvalt, maar om meteen de NS te haten?
Is een trein eerder of later geen optie?
De Intercity Direct rijdt altijd met een vaste lengte, dus de ene dag korter en de andere dag langer is zo goed als onmogelijk. Vergeet ook niet dat dit ook de tijden van de spits zijn waarbij jij en anderen graag naar huis willen gaan en dat het nou eenmaal druk is. Het spoor is beperkt, het materieel is beperkt dus de spits zal druk blijven.

Verder ben ik het met je eens dat hij vaak uitvalt, maar om meteen de NS te haten?
Is een trein eerder of later geen optie?

Is dit niet net zo'n rare opmerking als wanneer bijv. Ziggo tegen een internetklant zou zeggen:

Ja, we weten dat je ervoor betaalt, maar tja, om 19.00 uur is het nou eenmaal druk op het net, en we hebben maar een vaste bandbreedte per wijk, dus dan kan het wel eens uitvallen. Misschien gewoon om 22.00 uur nog eens proberen in te loggen, dan werkt het misschien wel beter...

Hallo!!! Je bent klant, je betaalt netjes voor een bepaalde dienst. Mag je dan ook verwachten dat die dienst naar behoren geleverd wordt?
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste zegt KPN dus bij ons in het appartementencomplex. Bij veel mensen valt hier op werkdagen tussen 18.00 en 20.00 vrijwel dagelijks de digitale tv steeds weg omdat het netwerk te weinig capaciteit heeft. KPN is al twee jaar bezig om te bestuderen hoe dat opgelost moet worden.
Badge +3
Treinen zijn geen bitjes en bytes die door een glasvezel gejaagd worden. Vroeger was het met ADSL (en in mindere mate met kabel-internet) ook soms langzaam in de avond.

Tegenwoordig ook met Wi-Fi in de trein. Als het rustig is kan je prima TV kijken of YouTube filmpjes kijken, maar in een drukke coupé gaat het al gauw haperen.

En als je thuis slechte verbinding hebt, dan reset je even je router. Het resetten van een trein is een stuk lastiger, zie daar een ander topic over (meer dan 2 uur om een paar km terug te rijden naar Schiphol).
Ander punt is dat de NS weigert intercity's te laten rijden van Amsterdam Centraal naar Schiphol.
Want hun melkkoe moet vol zitten met toeslagbetalers.
Als die HSL treinen door een ander exploitant worden gereden zul je zien dat je met de ic van de NS weer naar Schiphol kan.
Nu moet je als je naar Rotterdam of Den Haag wilt omrijden via Haarlem.
Nu gaan ze allerlei borden plaatsen op Schiphol om al die Amsterdam Centraal gangers in die te korte sprintertjes te proppen.
@Bob: De ICD is gewoon toegankelijk voor alle reizigers tussen Amsterdam en Schiphol.
@Bob: De ICD is gewoon toegankelijk voor alle reizigers tussen Amsterdam en Schiphol.
Zonder toeslag, dat wist ik niet.
Maar de capaciteit naar Amsterdam Centraal blijft ver onder de maat.
De toeslag tussen Amsterdam en Schiphol is al jaren geleden afgeschaft, zelfs al ver voor de verandering van routes van de overige ICs.
De enige toeslag die nog geldt is dus 2,40 voor het stuk tussen Schiphol en Rotterdam en vice versa.
En ik vind persoonlijk 8 treinen per uur nou niet direct ver onder de maat. Zeker als de reizigers niet allemaal bij dezelfde deur proberen in te stappen, zouden er over het algemeen alleen tijdens de spits staanplaatsen zijn.
Vaak zitten de eerste paar rijtuigen stamp en stampvol en zijn de rijtuigen die verder van de trap af stonden vrijwel helemaal leeg. Dan kan je nog zo veel rijtuigen toevoegen, maar als de reizigers niet even een stukje naar voren (of juist naar achteren) lopen, schiet je daar niets mee op.
Ga jij maar eens op Schiphol staan als de sprinter naar Amsterdam Centraal binnenkomt.
Ze verdelen zich daar echt wel, iemand die net uit een vliegtuig komt heeft geen idee wat de meest gunstige plek is om klaar te staan.
En mocht het grote geluk bestaan dat de trein uit meer dan 1 stel bestaat is het lastig door te lopen naar het andere stel (zelfs niet meer bij een koploper).
En als je als klant in een SLT staat kun je zien of het achterin rustiger is, dat verdeeld zich echt wel, de klanten zijn echt niet achterlijk.
Er is ook geen spits op Schiphol, ligt er allemaal maar aan of er net een vliegtuig geland is.
verder verschilt het dus heel erg hoe lang de trein nou weer is, 10,8,6 of 4 bakken het is bij die sprinters iedere keer weer een verrassing. Geef dus niet weer de klant de schuld, dat is zo typisch NS en haar medewerkers...

Dat ik niet weet dat er geen toeslag is voor dat hobbelstukje naar centraal komt omdat het voor mij onlogisch is om in de IC direct trein te stappen (ik vertrek altijd vanaf Hoofddorp).
Ik betreur het dat je het "typisch NS en haar medewerkers" vindt.
Ik schrijf namelijk op wat ik elke keer op Amsterdam en Schiphol weer zie gebeuren, en kom daar als machinist toch wel een aantal keer in de week, zowel in de spits als buiten de spits.
En ik ben niet de enige die deze ervaringen heeft. Juist om de reizigers meer over de trein te verspreiden zijn er vorig jaar mensen op de perrons van Schiphol richting Amsterdam Centraal neergezet en hangt sinds december jl er een LED balk boven de perrons naar Amsterdam met daarop precies aangegeven hoe lang elke trein is en afhankelijk van de trein ook waar de deuren komen, waar de 1e klasse zit, waar de fietsplekken zijn, enzovoorts.
Het kan dus geen enkele verrassing meer zijn hoe lang de trein is.
En zelfs, ondanks al die hulp, zijn de reizigers nog altijd niet optimaal verdeeld over de trein, waardoor mensen onnodig blijven staan, maar wel al een stuk beter dan het daarvoor was.
Ja, we weten dat je ervoor betaalt, maar tja, om 19.00 uur is het nou eenmaal druk op het net, en we hebben maar een vaste bandbreedte per wijk, dus dan kan het wel eens uitvallen. Misschien gewoon om 22.00 uur nog eens proberen in te loggen, dan werkt het misschien wel beter...
Dat is al vele jaren de realiteit. Ook Ziggo gebruikt forse overboekingen, net als alle andere consumer/soho/mkb ISP's. Specifiek het Ziggo netwerk is leuk, daar kan je vrij eenvoudig capaciteitsmonitoring op doen als je afnemer bent op het net.
Zondagochtend 8.30 van Hoofddorp naar Amsterdam Centraal geweest.
Trein bestond uit een zesje SLT.
Propvol dus na Schiphol, maar het is Pinksteren dus geen toerist die naar Amsterdam wilt denkt de NS.
Terugweg, een SLT 4tje (+/- 17.30) Trein moet nog 5 minuten wachten tot ze weg mag naar haar eindpunt Hoofddorp. De trein is echter gelijk al propvol, er kan eigenlijk niemand meer bij.
Ik besluit de volgende te nemen, maar dat blijkt een oude sprinter te zijn die uit maar 3 bakken bestaat.
Dat heeft dus ook al geen zin, dus toch maar er in gepropt.
De conducteur wil de deuren gaan sluiten maar kan niet goed met zijn sleutel bij de knoppenkast. Met veel moeite lukt het hem toch. Hij gaat vervolgens via de cabine de trein in.
De trein laat diverse mensen achter in Amsterdam en de tussen gelegen station.

Kortom, het was weer fantastisch.
Reputatie 3
Tja Bob, het IS nou eenmaal druk op sommige momenten. Je kan ook een auto kopen en dan zal je ook vaak zat met druktes en files te maken krijgen. Het is onvermijdelijk, we leven in Nederland en Nederland is klein en vol. Je geeft zelf al aan dat reizigersstromen op Schiphol onvoorspelbaar zijn en afhankelijk van of er net een vliegtuig is geland.

Verder tel ik vanuit de reisplanner alleen al 9 mogelijkheden per uur om per trein vanuit Schiphol in Amsterdam centraal te komen, inclusief de eerder genoemde (toeslagvrije) IC Direct. Dus als je een volle trein hekelt kan je ook even wachten tot de eerdere reizigersstroom vanuit het vliegtuig is weggewerkt en komt er een paar minuten later alweer een volgende trein aan.

Reageer