beantwoord

ik heb een boete gekregen voor zwart rijden maar....

• 4 oktober 2014
  • 6 reacties
  • 1195 Bekeken

Beste mensen,

Ik had paar dagen terug een boete gekregen omdat ik geen geldige vervoerbewijs bij me had. Ik had de condecteur netjes verteld dat ik het vergeten was in het automaatje, en of het mogelijk was om alsnog weer een kaartje te kopen bij de volgende halte maar ze zei dat ze een acceptgiro thuis zou sturen. En ik vroeg nog aan se conducteur of het een boete was en ze zij zelf nee. Paar dagen later krijg ik een acceptgiro van NS met een boete van 42 euro!

Ze schreef mijn gegevens ook op een notitieblok en niet op zo een originele blaadje(weet niet hoe het precies heet:p) met alle info erop.

En ik wist dus ookhelemaal niet wat ik moest verwachtten want normaal staat er een prijs bij geschreven... Ik vraag me dus af is er iets dat ik kan doen?

Bedankt
icon

Beste antwoord door Anonymous 4 oktober 2014, 11:42

Beste nstrein143, Welkom op het NS Serviceforum. Jammer om te lezen dat je geen geldig vervoerbewijs kon tonen. In ieder geval goed dat je voor het instappen de conducteur heb gewaarschuwd, dat is heel netjes van je geweest! De conducteur schrijft in dit geval altijd een uitstel van betaling uit met een wettelijke verhoging van 35 euro. Heel zelden haalt de conducteur deze wettelijke verhoging bij voorbaat van de boete af, maar dit gebeurt eigenlijk nooit.

Je zou mij een privébericht kunnen sturen met daarin een uitleg waarom je geen geldig vervoerbewijs kon tonen, je NAW-gegevens, geboortedatum en boetekernmerknummer. Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van dit topic te kunnen vergroten.
Bekijk origineel

6 reacties

Beste nstrein143, Welkom op het NS Serviceforum. Jammer om te lezen dat je geen geldig vervoerbewijs kon tonen. In ieder geval goed dat je voor het instappen de conducteur heb gewaarschuwd, dat is heel netjes van je geweest! De conducteur schrijft in dit geval altijd een uitstel van betaling uit met een wettelijke verhoging van 35 euro. Heel zelden haalt de conducteur deze wettelijke verhoging bij voorbaat van de boete af, maar dit gebeurt eigenlijk nooit.

Je zou mij een privébericht kunnen sturen met daarin een uitleg waarom je geen geldig vervoerbewijs kon tonen, je NAW-gegevens, geboortedatum en boetekernmerknummer. Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van dit topic te kunnen vergroten.

Sorry Susan, ik lees nergens dat de TS de conducteur tevoren - bij het instappen - heeft benaderd en geïnformeerd; alleen dat hij aan de conducteur verteld heeft dat hij het vergeten was. Dat kan dus ook tijdens een controleronde zijn geweest.

En een conducteur kan never nooit ter plekke de wettelijke verhoging van €35 van de UvB afhalen; dat bedrag staat n.l. voorgedrukt op het formulier.
Wel kan de HC zijn/haar bevindingen op de UvB noteren en daarbij de afdeling boetebeleid voorstellen de wettelijke verhoging kwijt te schelden.
Je hebt daarin gelijk, Hertog. Ik wacht het privébericht van Nstrein143 af.
Zodra ik thuis ben zal ik gelijk een privé bericht sturen Susan NS! Dank jullie allemaal voor het helpen.
Zodra ik thuis ben zal ik gelijk een privé bericht sturen Susan NS! Dank jullie allemaal voor het helpen.

Graag gedaan hoor. Ik zie je bericht graag tegemoet.
Reputatie 2
Beste mensen,

Ik had paar dagen terug een boete gekregen omdat ik geen geldige vervoerbewijs bij me had. Ik had de condecteur netjes verteld dat ik het vergeten was in het automaatje, en of het mogelijk was om alsnog weer een kaartje te kopen bij de volgende halte maar ze zei dat ze een acceptgiro thuis zou sturen. En ik vroeg nog aan se conducteur of het een boete was en ze zij zelf nee. Paar dagen later krijg ik een acceptgiro van NS met een boete van 42 euro!

Ze schreef mijn gegevens ook op een notitieblok en niet op zo een originele blaadje(weet niet hoe het precies heet:p) met alle info erop.

En ik wist dus ook helemaal niet wat ik moest verwachtten want normaal staat er een prijs bij geschreven... Ik vraag me dus af is er iets dat ik kan doen?

Bedankt

Een notitieblokje is never, nooit een officieel papier en daarop mogen geen boetes of overtredingen op vermeld worden (anders kan iedereen dat wel doen!), politie-agenten mogen dat niet, BOA-ers ook niet. Je hebt immers geen bewijs van de boete meegekregen. Zoiets kun je bij de kantonrechter aanvechten. Was je wel slim genoeg geweest om dat niet te ondertekenen? Bij een boete kan een conducteur je ook nooit dwingen te ondertekenen, doet deze het wel, dan begaat deze zelf een overtreding.

Reageer