beantwoord

Ik heb een boete omdat ik heb gereisd op een ongeldige e-ticket, wat nu?

• 19 March 2014
  • 7 reacties
  • 995 Bekeken

ik heb een e ticket laste week gekocht voor de 26.3.
door een probleem op mij werk moest ik eerder na huis. vandag de 19.3. maar heb geen geld gehad om een nieuwe ticket te kopen. dacht dat ik mij e ticket ook zo gebruiken kann. maar in de controle blijkt dat het niet gaat. hoe kan man dat oplossen? den ik heb ja wel betaald allen geen tijd gehad om het nog over contact te veranderen.
icon

Beste antwoord door Anonymous 20 March 2014, 01:58

Bekijk origineel

7 reacties

Een e-ticket is alleen geldig op de datum waarvoor deze gekocht is. Je kunt de datum waarop het e-ticket geldig is ook niet wijzigen. Wat je nu hebt gedaan kan natuurlijk helemaal niet. Als dat wel zou kunnen, dan zou je immers meerdere afdrukken kunnen maken en dagenlang op 1 ticket reizen.

Ik vraag me af wat voor oplossing je nu verwacht? Als je een uitstel van betaling hebt ontvangen in de trein, dan moet je die gewoon betalen. Dat is veel meer dan de prijs die je betaald zou hebben als je gewoon een kaartje had gekocht.
geen boete is een oplossing. ik rijd vaak met de ns de zelfde train al tijd. allen voor mij werk. dat een gewoone kaart goedkooper is dan een uitsel van betaling is normal.
geen boete is een oplossing. ik rijd vaak met de ns de zelfde train al tijd. allen voor mij werk. dat een gewoone kaart goedkooper is dan een uitsel van betaling is normal.

Beste Jay,

Het probleem is dat u op 19 maart hebt gereisd terwijl u geen geldig vervoersbewijs had.
Al had je 10 E-tickets voor andere dagen, je had er geen één die geldig was op 19 maart.
En al reis je elke dag 5x met de trein over hetzelfde traject, dan nog moet je alle keren een geldig vervoersbewijs hebben; en helaas, op de 19e had je dat niet.

Als je bij een controle geen geldig vervoersbewijs kunt tonen, zal de conducteur een vervoersbewijs uitschrijven (een zogenaamde Uitstel van Betaling). Nou is in de wet bepaald dat in die gevallen een verhoging van €35 in rekening moet worden gebracht. Je kunt ook zien dat dat bedrag al op het formulier is voorgedrukt.
Het is dus geen ideetje van de conducteur of van de NS; het staat gewoon zo in de wet.

Het enige wat je nog zou kunnen proberen is contact opnemen met de Klantenservice en jouw probleem met hen bespreken.
Misschien dat zij bereid zijn die boete kwijt te schelden, maar zoals Annemiek al schreef, de kans dat je dat lukt is heel heel erg klein, zo niet nihil.

Vr.gr.
Hans
Hoi Jay, helaas is een datum van een e-ticket na aankoop helaas niet meer te wijzigen. Indien je reist op een andere datum dan geldt je e-ticket niet als een geldig vervoerbewijs. Dit staat ook aangegeven in de spelregels van het e-ticket. Ik heb je topic verplaatst naar 'in de trein'. Ook heb ik de titel aangepast zodat je topic beter vindbaar is.
Ik zie dit topic verschijnen op dit forum wat heel vaak-Boetes voor "ongeldige" etickets.

U moett ofwel:
-Controleer de voorwaarden (blivoorbeeld ID is nodig)
-Of gebruik em niet. -> wat is zo voordeelig van een eticket? Je moet een datum plaatsen, deze uit-printen, een zorgen voor een geldig ID.

Gebruik de ov chipkaart (check in, check uit, prima) met auto-reload, of koop uw kaartje op het station-uw onvangt de kaartje direct, je hoeft alleen in te stappen in de trein, en dat is alle!

Da kans op krijgen een boete met een E ticket is wel hooger dan een papieren kaartje-te veel dingen mis kan gaan.

Da kans op krijgen een boete met een E ticket is wel hooger dan een papieren kaartje-te veel dingen mis kan gaan.

Ben ik toch niet met je eens, Olik. Ik heb al heel vaak op een E-ticket gereisd, zowel op dagkaarten, als ook e-tickets voor een bepaald traject.
Natuurlijk, een e-ticket bestel je via internet en moet je zelf uitprinten. Bij die bestelling al worden de regeltjes heel duidelijk genoemd. Kan dus niet fout gaan.
Iedereen die een normaal werkend computersysteem met een printer hebben, kunnen ofwel direct vanaf het scherm uitprinten, ofwel wachten tot het bevestigingsmailtje binnen is met het e-ticket in PDF vorm.
Kan in principe dus niet fout gaan.

Maar waar het fout gaat is dat mensen vaak de tijd niet nemen om even te lezen wat er staat.

Als ik een treinkaartje in de automaat koop, staat daar ook een datum op waarop dat kaartje geldig is; net als bij de e-ticket.
Het enige verschil is naar mijn mening dat het e-ticket op naam gesteld wordt; niks meer en niks minder.
Maar ook met dat treinkaartje kan er iets mis gaan.
De enige keer dat ik ooit een UvB heb gehad was toevallig met een gewoon papieren treinkaartje.
Ik mocht daarmee op alle dagen reizen, behalve op maandag en vrijdag. En op welke stapte ik zonder dat ik er erg in had in de trein? Juist ja, op vrijdag. Kostte me dus een UvB, verhoogd met €35.
Kortom, ook met een gewoon treinkaartje kan het mis gaan.

Kijk maar eens naar de ellende met die dagkaarten van Kruidvat en Blokker, bijvoorbeeld. Hoeveel weigeren er niet een incheck?

En als je dit forum een beetje volgt zie je regelmatig vragen voorbij komen van mensen die vergeten zijn uit te checken. Ook die OV-chipkaart is dus niet zaligmakend.

Zodra mensen bepaalde handelingen moeten verrichten, of het nou bij een E-ticket, gewoon kaartje of met de OV-chipkaart, je kunt erop wachten dat het vroeg op laat een keertje mis gaat. En zeker in deze tijd waar (bijna) iedereen haast heeft worden de meeste fouten gemaakt.
Dat ligt dan in het algemeen echt niet aan de systemen.

Een goeie kennis van mij werkt bij de Klantenservice van een vervoerbedrijf (nee, geen NS).
Dus komt dat af en toe best wel eens ter sprake. Het valt hem op dat het doorgaans steeds dezelfde mensen zijn die bij hem aan het loket komen met dezelfde problemen (vergeten uit te checken staat bij die mensen met stip op de eerste plaats).
Ik wil daarmee niet generaliseren door te zeggen dat dat ook op NS reizigers van toepassing is, maar het geeft wel te denken.

Ik denk dus, samenvattend, dat de kans op het krijgen van een boete met een E-ticket net zo groot is als bij andere vervoersbewijzen, mits de reizigers de spelregels maar eens in acht nemen.
Daar wringt volgens mij de schoen.

Misschien moet de overheid het belastingtarief maar eens met 5-10% verhogen en vanuit die opbrengst het volledige OV bekostigen, zodat iedereen mee kan zonder te betalen.
Of dat in Nederland met z'n drukke spoorwegnet en al behoorlijk (over)volle treinen haalbaar zou zijn is een heel andere discussie in een andere topic.

Vriendelijke groet
Hans
Inderdaad, het grote probleem is gewoon dat mensen te beroerd zijn te lezen wat de voorwaarden zijn van het reisproduct dat ze aanschaffen. Dat geldt voor de E-tickets en inderdaad ook voor de Kruidvatkaartjes. Daar staat in hoofdletters op dat er mee moet worden ingecheckt. Toch doet ruim 50% van de mensen dat niet. Als excuus geven ze dan dat ze het verschil tussen stempelen en inchecken niet snappen. Maar als je iets niet snapt, dan vraag je daar toch gewoon naar, voordat je de trein instapt... Ik denk dat veel conducteurs helemaal tureluurs worden van die kaartjes.

Voor wat betreft de E-tickets: er zijn helemaal niet zoveel voorwaarden aan verbonden. Op bepaalde punten wijken die voorwaarden echter af van de voorwaarden voor andere vervoersbewijzen. Tijdens het boekingsproces staat constant de mogelijkheid open om de voorwaarden te checken. Bovendien is het onmogelijk een E-ticket aan te schaffen zonder aan te vinken dat je akkoord gaat met die voorwaarden. Als desondanks na aanschaf toch blijkt dat je er niet mee akkoord bent, dan ben je gewoon dom geweest en moet je de gevolgen daarvan gewoon accepteren.

Reageer