beantwoord

Ik help de conducteur

Reputatie 2
Als ik mee maak dat de conducteur onaangemaam bejegend wordt dan spits ik mijn oren. Ik span vast mijn spieren om op te staan, om te helpen voordat het echt escaleert. Gelukkig heb ik dat nog nooit meegemaakt. Nar aanleiding van de actie maandag j.l. heb ik een ideetje. Ik zou willen dat de NS, of de vakbond van rijdend personeel, kleine stickertjes verspreidt. Dat stickertje plakken reizigers als ik op onze OV-chipkaart. Het stickertje betekent: "ik help de conducteur". Of "Je blijft met je poten af van overheidspersoneel" maar dan aardiger, opbouwender, en ook geldend voor buschauffeurs en conducteurs. Wat denk je: als die stichertjes bestaan, plak jij er ook één? En als je conducteur bent, of buschauffeur: zou je niet prettiger werken en rustiger zijn over je veiligheid als je zulke stickertjes aantreft?
icon

Beste antwoord door Loes 11 maart 2015, 09:03

@niek

Ik kan geen situaties vergelijken waar ik niet bij ben geweest, maar zoals je het beschrijft lijkt me idd geen juiste manier van communiceren. Beide partijen die allebei gelijk willen hebben gaat niet goed nee.
Ik kan me nog een situatie herinneren van een reizigster die reisde met de persoonlijke OV kaart van haar vriendin. Ik zie de foto, nadat ik hem uit het hoesje heb gehaald en twijfel direct. Ik lees hem uit en zie Dal Voordeel staan. Controleer via een controlevraag en was toen zeker dat zij het niet was. Ik heb geprobeerd de vrouw alles netjes uit te leggen, was het totaal niet eens met mijn beslissing. Ze deed het vaker. Op dat moment had ik een 2de HC aan boord en die zei hetzelfde. Deze vrouw probeerde met schreeuwen haar gelijk te krijgen en ik probeerde haar uit te leggen wat te doen. Het is niet aangekomen, ze bleef schreeuwen en schelden. Ook hier zijn reizigers gaan verzitten.
Ten alle tijden blijf ik proberen om aan te geven waarom ik iets doe en wat de reiziger kan doen om in beroep te gaan. Er zijn genoeg situaties waar men een beroep op de coulance kan doen.
De hulp die ik tot op heden van reizigers wel heb mogen ontvangen. Men kwam helpen, omdat ik naar hun mening correct bleef als HC en dat is natuurlijk wel de vereiste. Dat geeft mij in ieder geval een goed gevoel in mijn handelen.
Bekijk origineel

17 reacties

Goed bedoeld maar het gaat niet helpen en ik denk juist dat mensen situaties helpen te escaleren op die manier.

En je moet met je poten van iedereen afblijven, er is nu veel aandacht voor een conductrice, maar elk weekend worden er willekeurig veel mensen afgetuigd.
Het hoeft niet te escaleren, mits die stickermensen weten hoe ze in zulke gevallen kunnen optreden.
Zoals ik ook lees zegt Titus 'voordat het echt escaleert'.
Situaties dus inschatten en mogelijk verstrooien of kalmeren. Natuurlijk niet door gelijk met de vuist erop los te slaan.
Ook ik ben iemand die oren en ogen altijd open houd in het openbaar vervoer. En ik laat ook zeker niet het personeel aan hun lot over, maar inmengen hoeft vaak ook weer niet.
Ik ben verschillende keren al flink uitgescholden geweest en heb helaas ook al met lichamelijk geweld te maken gehad. In de meeste gevallen van het verbale geweld kwam er wel een reiziger polshoogte nemen of alles nog goed ging. De reiziger was toen ook erg duidelijk naar de zwartrijder toe. Die heeft indertijd zowel een uvb gehad als een proces verbaal.
De laatste keer dat men mij wilde aanraken (het was geen slaan in dit geval) en waar ik me zeer onprettig voelde, liepen reizigers gewoon naar een andere coupe. Denkend dat het daar veiliger is.
Mijn ervaringen zijn gelukkig nog positief te noemen en dat er vaak reizigers mij komen helpen en daae ben ik men altijd zeer dankbaar voor. Soms is het erbij zijn al voldoende om escalatie verder te voorkomen, zoals Waterweg verteld. Daar geloof ik ook heilig in. Al zou men maar alarmeren of foto's maken is al vaak voldoende, maar je omkeren en denken dat het niet is gebeurd werkt helaas niet.
Ik geloof niet in stickertjes.
Wat wel helpt is conducteurs niet de kou laten staan maar hulp bieden als dit nodig is bij een mogelijk dreigende situatie. Als er letterlijk een aantal mensen (liefst formaat stevige mannen...) opstaan en de conducteur als het ware omringen kan de zwartrijder/overlastbezorger geen kant op.
Hij zal zich dan wel twee keer bedenken fysiek geweld te gebruiken tegen de conducteur.
Het zal dan wellicht bij schelden blijven. Ondertussen kunnen andere reizigers 112 bellen zodat de politie de zaak verder kan overnemen.

Er zullen reizigers zijn die niet achter de conducteur durven te gaan staan en de situatie uit de weg gaan. Niet iedereen kan fysieke ondersteuning geven. Het zal wel zo zijn dat 99,9% van de reizigers het treinpersoneel in één of andere vorm steunt, dit moet de conducteurs toch een prettig gevoel geven.
maar je omkeren en denken dat het niet is gebeurd werkt helaas niet.
Ik wordt jaarlijks zo'n 2000 keer gecontroleerd in de trein en heb nog nooit geweld van een reiziger gezien*, ik heb wel conducteurs gezien die niet goed kunnen communiceren / deëscaleren. Dan loop ik weg ja. Laatst een reiziger die bij Schiphol in was gestapt en de checkin niet uit te lezen was, een oneindig lange welles nietes discussie, een telefoongesprek met een getuige dat er wel ingecheckt was, passagiers die zich in de discussie mengen dat de passagier fout zit, de passagier gefrustreerd dat deze niet gehoord wordt, de passagier die de HC om een ID vraagt om een klacht in te dienen, de HC die weigert een ID te laten zien, de passagier die op haar beurt een foto neemt van de HC als bewijs, de HC die daar weer bezwaar tegen maakt, mijn god. En dan moet ik daar altijd maar geduldig blijven zitten en het hele verhaal aanhoren?

*wel geweld van OV medewerkers, tegen mijn vriendin met een OV jaarabonnement: getackeld en in de houtgreep of passief geweld van een buschauffeur die mijn vriend weigerde mee te nemen en de motor uitzette totdat hij uit was gestapt. Of persoonlijk heb ik ook vaak genoeg agressie van OV medewerkers meegemaakt, maar die rekening krijgen ze achteraf altijd gepresenteerd.
Ik word jaarlijks zo'n 2000 keer gecontroleerd in de trein

Dan ben ik toch benieuwd hoeveel kilometers je reist, want ik word, ondanks dat ik 5 tot 6 dagen per week met de trein reis gemiddeld slechts 1 keer per maand gecontroleerd. Van de conducteur krijg ik doorgaans weinig meer mee dan dat hij/zij na het blazen op het fluitje nog even snel goedemorgen/middag/avond mompelt alvorens weer weg te duiken in de eigen cabine.
@niek

Ik kan geen situaties vergelijken waar ik niet bij ben geweest, maar zoals je het beschrijft lijkt me idd geen juiste manier van communiceren. Beide partijen die allebei gelijk willen hebben gaat niet goed nee.
Ik kan me nog een situatie herinneren van een reizigster die reisde met de persoonlijke OV kaart van haar vriendin. Ik zie de foto, nadat ik hem uit het hoesje heb gehaald en twijfel direct. Ik lees hem uit en zie Dal Voordeel staan. Controleer via een controlevraag en was toen zeker dat zij het niet was. Ik heb geprobeerd de vrouw alles netjes uit te leggen, was het totaal niet eens met mijn beslissing. Ze deed het vaker. Op dat moment had ik een 2de HC aan boord en die zei hetzelfde. Deze vrouw probeerde met schreeuwen haar gelijk te krijgen en ik probeerde haar uit te leggen wat te doen. Het is niet aangekomen, ze bleef schreeuwen en schelden. Ook hier zijn reizigers gaan verzitten.
Ten alle tijden blijf ik proberen om aan te geven waarom ik iets doe en wat de reiziger kan doen om in beroep te gaan. Er zijn genoeg situaties waar men een beroep op de coulance kan doen.
De hulp die ik tot op heden van reizigers wel heb mogen ontvangen. Men kwam helpen, omdat ik naar hun mening correct bleef als HC en dat is natuurlijk wel de vereiste. Dat geeft mij in ieder geval een goed gevoel in mijn handelen.
Dan ben ik toch benieuwd hoeveel kilometers je reist, want ik word, ondanks dat ik 5 tot 6 dagen per week met de trein reis gemiddeld slechts 1 keer per maand gecontroleerd.
Zo'n 250 km op een dag, ik wordt vrijwel elke reis gecontroleerd. Ik heb ooit geprobeerd bij te houden of er een patroon zat in het tijdstip, maar heb het niet kunnen ontdekken.

@Loes een correcte HC zal ik inderdaad ook helpen.
Vandaag helaas ook weer geweld tegen NS conducteurs.
Stakingen/werkonderbrekingen rond Rotterdam.
Ik begrijp dat het NS personeel het meer dan zat is om vrijwel dagelijks met geweld te worden geconfronteerd.
Je vraagt je wel eens af wat voor soort mensen dit geweld plegen en wat ze hiermee denken te bereiken.

Het kan best zijn dat je kwaad bent omdat de trein niet rijdt of te laat is maar dit is nog geen reden om geweld tegen conducteurs te gebruiken die bovendien de verstoring zelf niet veroorzaakt hebben.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe het geweld tegen personeel in andere landen om ons heen aangepakt wordt. Ik kan me niet voorstellen dat dit een typisch Nederlands probleem is.
Ik denk dat het ook met steeds meer frustatie te maken heeft hoe NS zijn klanten behandelt.

Op dit forum zijn er al talloze vb aan te geven van zaken die erg klantonvriendelijk zijn geregeld en waar NS feitelijk zegt van zoek het maar uit, zo zijn de regels...
Ten eerste denk ik dat iedereen respect voor elkaar moet hebben. Het personeel mag van mij af en toe zeker wat vriendelijker zijn. Agressie is zeker niet de oplossing, als iedereen zich netjes gedraagt en zich aan de regels houdt is er niets aan de hand.
Ten eerste denk ik dat iedereen respect voor elkaar moet hebben. Het personeel mag van mij af en toe zeker wat vriendelijker zijn. Agressie is zeker niet de oplossing, als iedereen zich netjes gedraagt en zich aan de regels houdt is er niets aan de hand.

Als die regels absurd zijn vraag je erom dat mensen daar tegen ageren.

En los daarvan, niemand lijkt te weten wat de regels nu precies zijn, medewerker A zegt dit, medewerker B dat, medewerker C weer wat anders.

En daarbij negeert NS al tijden een aantal eigen regels, bv door mensen te zeggen dat ze geen recht hebben op geld terug, terwijl ze dat wel hebben op basis van de eigen AVR....
Ns heeft geen enkele respect voor zijn klanten dus kan je dat moeilijk terug verwachten, ns is verrot aan de top zolang dat blijft veranderd er weinig,
Er valt een hoop op de NS aan te merken, ik ben ook verre van tevreden over de (kwaliteit van de) dienstverlening van de NS. Desalniettemin is het van de zotte om fysiek te worden jegens een conducteur.
Er valt een hoop op de NS aan te merken, ik ben ook verre van tevreden over de (kwaliteit van de) dienstverlening van de NS. Desalniettemin is het van de zotte om fysiek te worden jegens een conducteur.

conducteurs weten voor wat voor bedrijf zij werken en wat voor werk zij doen daar kiezen zij zelf voor,en als de ns naar niemand luistert niks met de klachten doen die er al jaren zijn,dan blijft er soms weinig over mensen zijn afhankelijk van de trein voor hun werk de ns maakt maakt flink misbruik van de monopoly die zij hebben, dan kan geweld een van de gevolgen zijn, politiek zet niet genoeg druk op de ns de ns heeft echt maling aan de betalende klanten!liefst halen ze zelfs nog de wc uit de trein, ns is echt een ziek bedrijf wat keihard aangepakt moet worden!
Nswtf, kritiek is natuurlijk altijd welkom, maar houd het wel netjes. Deze verkapte oproep tot geweld is absoluut niet in lijn met onze huisregels.
Nswtf, kritiek is natuurlijk altijd welkom, maar houd het wel netjes. Deze verkapte oproep tot geweld is absoluut niet in lijn met onze huisregels.

oproep tot geweld? dat maak je er zelf van! ik zeg dat ik het kan begrijpen dat mensen geweld gebruiken tegen ns personeel aangezien de ns mensen tot het uiterste drijft! dus ik vraag mij af waar jij een verkapte oproep ziet?

Reageer