beantwoord

Ik kan geen verbinding maken met wifi op mijn traject. Wat nu?

• 11 maart 2014
  • 3 reacties
  • 11740 Bekeken

Ik reis sinds een paar weken regelmatig van Utrecht naar Nijmegen. In het begin kon ik goed verbinding maken met de wifi in de trein, maar sinds ongeweer een week lukt dit niet meer. Het gaat om zowel de heen- (6u) als terugreis (17:30).

Het signaal is altijd erg goed, maximaal zelfs. Maar ik krijg het niet meer voor elkaar om de inlogpagina tevoorschijn te krijgen. Nadat ik verbinding heb gemaakt met de wifi opent automatisch mijn browser, maar de pagina wordt niet geladen. Dit is hetzelfde wanneer ik eerst het netwerk 'vergeet' en daarna opnieuw verbinding maak.

Eerder heb ik wel gemerkt dat het beter is om even te wachten tot de trein het station verlaten heeft, maar het lukt me nu de hele reis niet meer om verbinding te maken.

Ik gebruik een Samsung Galaxy S3.
icon

Beste antwoord door Victoria 12 maart 2014, 09:24

Ik heb de oorzaak gevonden... Ik heb Opera ingesteld als standaard browser en op die manier kan blijkbaar de inlogpagina niet geladen worden. Met de "gewone" browser werkt het wel.
Bekijk origineel

3 reacties

Welkom op het forum Victoria!

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Verder begrijp ik uit je post dat je problemen ondervindt met het verbinding maken met de WiFi in de trein. Ik vind het vreemd om te lezen dat je hier al de hele week last van hebt, aangezien je waarschijnlijk in verschillende treinen zit. Het kan voorkomen dat het aan je telefoon zelf ligt. Klik hier voor een Engels artikel over het oplossen van WiFi problemen voor de Samsung Galaxy S3.
Mocht je tijdens je eerstvolgende treinreis weer geen verbinding kunnen maken, dan kan je het beste even een tweetje sturen naar @NS_online. We kunnen dan vrij snel de verbinding voor je laten controleren.

Vriendelijke groet,
Inge
Ik heb de oorzaak gevonden... Ik heb Opera ingesteld als standaard browser en op die manier kan blijkbaar de inlogpagina niet geladen worden. Met de "gewone" browser werkt het wel.
Reputatie 1
Hoi Victoria,

Helaas is de WIFI-verbinding in trein niet altijd opperbest. Het kan dus inderdaad gebeuren dat je geen verbinding krijgt ookal lijkt deze soms nog zo goed.

Hier een aantal basistips om verbinding te maken en te houden met de trein-WIFI:
- Het begint er uiteraard mee dat je verbinding maakt met het T-Mobile WIFInet. Zeker op het moment dat de trein bij een groter station staat wil dit nog wel eens problemen geven omdat je telefoon vaak geneigd is om naar het (sterkere) KPN WIFInet over te schakelen. In dit geval zul je handmatig (weer) voor T-Mobile moeten kiezen of wacht even totdat de trein weer het station uit is.
- Na het verbinding maken ben je er nog niet. Je moet accoord gaan met de voorwaarden door een vinkje te zetten en te drukken op de knop verbinding maken. Dit inlogscherm komt meestal automatisch te voorschijn als je je Internetbrowser opent... maar helaas lukt dit niet altijd zonder slag of stoot. De oplossing is in dit geval simpel: voer het adres nstrein.ns.nl in en laad deze pagina. Als het goed is kom je zo met elke browser bij het inlogscherm! Krijg je deze niet te zien dan heb je op dat moment geen verbinding met het T-Mobile WIFInet.
- Als het langs deze weg gelukt is om verbinding te maken krijg je dit ook daadwerkelijk in je scherm te zien. Dit verbindingsscherm kun je gerust sluiten. Zolang je verbinding hebt blijft deze IN PRINCIPE ook intact totdat je deze weer verbreekt.

Het klinkt zo leuk maar het is natuurlijk niet voor niets dat ik in principe zo groot schrijf... want er zijn vele factoren die er voor kunnen zorgen dat je geen goede verbinding hebt of dat deze helemaal weg valt of lijkt te vallen:
- Sowieso hebben we bij WIFI met een radioverbinding te maken en die kan, zeker bij een rijdende trein, de ene keer beter zijn dan de andere keer. Dat is niet anders dan zoals met je eigen mobiele telefoon.
- Als je verbinding te lang 'inactief' is kan je verbinding gewoonweg verbroken worden en zul je opnieuw in moeten loggen.
- Tot slot, niet geheel onbelangrijk om te vermelden: bij het gebruik van de trein-WIFI is het gebruik van 'datavretende' applicaties niet toegestaan en daarom automatisch geblokkeerd. Dat betekent dat je de verbinding niet kunt gebruiken voor bijvoorbeeld Spotify, Deezer Youtube of het bekijken van TV- of filmuitzendingen. Dit is juist gedaan zodat zoveel mogelijk mensen gebruik kunnen maken van een stabiele trein-WIFI. Maar als je dat niet weet dan kun je je groen en geel ergeren aan een verbinding die echt niet beter gaat worden. Weet er zelf alles van :-(

Ik hoop dat ik je zo een eind het juiste spoor heb geholpen!

Reageer