Ik mis Plan V | NS Community

Ik mis Plan V


  • Anonymous
  • 0 reacties
Tot vorig jaar reden ze hier nog op de sprinterdiensten, die treinen van Plan V. Degelijk, stoer, en bovendien de laatste set treinen die nog het eigen "smoel" van de NS hadden. Alles voelde degelijk aan in die treinen, het interieur, de banken, en die stoere neus van staal zag er ook een stuk robuuster uit dan het uiterlijk van de tegenwoordige sprinters.

Het lijkt nu allemaal een stuk minder degelijk. De materialen, de constructie, de banken. Bij Plan V had je echt het idee dat er een TREIN stond, degelijk materiaal, terwijl bij de huidige Flirts e.d. je meer het idee hebt dat als je net iets te hard met je vuist uithaalt, je een deuk in het pakje boter slaat. Meer een tram dan een trein.

Ligt dat aan mij of is het allemaal een stuk lichter en minder degelijk tegenwoordig?

49 reacties

Reputatie 7
Badge
Ik ben het helemaal met je eens. PlanV maar ook bijv. de hondekoppen waren oerdegelijk. En ze hadden een fatsoenlijke eerste klasse. Nu rijdt allerlei goedkoop materiaal rond die ook niet erg comfortabel zijn.
Reputatie 7
Badge
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mat_%2764
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1495619204502/content/assets/ns-nl/over-ns/2017/slt-poster.pdf
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1495619215379/content/assets/ns-nl/over-ns/2017/flirt-poster.pdf

Ik zou zeggen: Vergelijk de gewichten even en je ziet dat Mat'64 eigenlijk nog lichter was dan de SLT.

Ja, het was wat robuuster doordat er geen computers aan te pas kwamen, maar het was oud en dat merkte je heel goed. Op het laatste was het ook praktisch onmogelijk om ze te repareren, omdat de onderdelen simpelweg niet meer gemaakt werden (en ook niet meer op voorraad waren).
Er waren heel wat klachten te horen als we weer eens met die 'oude meuk' aan kwamen rijden (kijk eens naar de klachten over de DDM-1).

Mis ik ze? Nou en of, maar ik ben met de SLT ook best tevreden.
Reputatie 7
Badge
Ik mis ze eigenlijk ook wel. Vooral ook dat brommende geluid dat die dingen altijd maakte.
Eigenlijk zou ik ze weer terug willen zien op het reguliere spoor en dan met het nieuwe sprinterkleurtje erbij ofzo.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, we weten intussen wel dat vroeger alles beter was. Toen kon je gewoon een papieren kaartje bij het loket kopen en in je geliefde Plan V een sigaretje opsteken onderweg.

Dat de moderne sprinters climate control hebben, gelijkvloerse instap, rolstoeltoegankelijk toiletten (SLT nog niet, maar komt wel), zelfs wifi en stopcontacten in de nieuwste sprinters is natuurlijk allemaal een achteruitgang met vroeger.

Vroeger had mijn vader een oude VW kever die altijd startte, bij weer en wind, alleen besloeg in koude winter altijd de voorruit en wanneer die in de zomer in de volle zon had gestaan moest je het niet proberen in zwemkleding op de achterbank te gaan zitten wanneer je terug ging van een dagje aan het strand van Katwijk. Want als je dan al niet verbrand was door de zon was je het wel door de gloeiendhete nepleren bekleding.

Tijden veranderen nu eenmaal.
Reputatie 7
Precies, en je moet ze es horen zeiken als er een trein zonder airco of wifi voor komt rijden. Enige reden waarom je zo'n ding mist is uit puur nostalgische redenen. Als ze daadwerkelijk weer op je dagelijkse traject zouden komen te rijden, dan is het na een week waarschijnlijk weer steen en been...
Ik denk dat Pejeka die trein mist vanwege de eerste klasse 😉
Wat ik met name ook mis, is het eigen NS-gezicht. Dat begon in de jaren '30 met het stroomlijnmaterieel en die vormgeving werd tot eind jaren '40 voortgezet, het laatste materieel van die serie heeft tot half jaren '80 gereden. Daarna kreeg je de hondekoppen en alle afgeleiden daarvan, waaronder ook plan V, waarmee NS nog steeds en opnieuw een uniek gezicht had. Tegenwoordig rijdt er van alles rond dat eigenlijk gewoon van de plank is geplukt bij buitenlandse leveranciers, het eigen gezicht is verloren. Grappig genoeg worden op sommige pictogrammen van de NS nog steeds treinen à la plan V gebruikt (waarom dan geen SLT, bijvoorbeeld).
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat Pejeka die trein mist vanwege de eerste klasse ;)

Goh, zou het?
Er zijn intussen al zoveel dingen die Pejeka mist en over zeurt dat ik het niet helemaal bij kan houden 🙄
Plan V was op het laatste gewoon oude troep.
Reputatie 7
Badge

Plan V was op het laatste gewoon oude troep.


Pardon. Plan V is helemaal geen oude troep.
Het zijn gewoon hele degelijke treinen en inderdaad met een heel origineel eigen gezicht.
En uh...en ze rijden gewoon nog steeds prima hoor. Op het spoorwegmuseum zit er nog eentje en daar kan gewoon nog mee gereden worden zonder problemen.

En verder begrijp ik Pejaka wel. Ik heb een beetje hetzelfde heimwee gevoel.
Ik weet nog wel van mijn kindertijd dat die dingen toen nog overal wel reden. En dat was voor mij toen een hele belevenis weet ik nog wel.
Reputatie 7
Badge +3
Grappig genoeg worden op sommige pictogrammen van de NS nog steeds treinen à la plan V gebruikt (waarom dan geen SLT, bijvoorbeeld).
Tja, om dit aan te passen zal wel weer een duur ontwerpburo moeten worden ingehuurd.
Maar ook het pictogram voor bagage is nog steeds een oud model koffer, terwijl iedereen nu met rolkoffers op reis gaat. En waarom mag alleen een standaard model herenfiets (zonder handremmen) mee in een trein of gestald worden in een stalling?
Reputatie 7
Badge

Plan V was op het laatste gewoon oude troep.Pardon. Plan V is helemaal geen oude troep.
Het zijn gewoon hele degelijke treinen en inderdaad met een heel origineel eigen gezicht.
En uh...en ze rijden gewoon nog steeds prima hoor. Op het spoorwegmuseum zit er nog eentje en daar kan gewoon nog mee gereden worden zonder problemen.

En verder begrijp ik Pejaka wel. Ik heb een beetje hetzelfde heimwee gevoel.
Ik weet nog wel van mijn kindertijd dat die dingen toen nog overal wel reden. En dat was voor mij toen een hele belevenis weet ik nog wel.

Nee, het was wel degelijk oude troep. Dat de 842 van het Spoorwegmuseum nog rondrijdt, kan alleen maar omdat alle andere stellen uit de roulatie genomen zijn en daar dus de nog goede onderdelen van naar het museum gegaan zijn voor het onderhoud van dat stel.

Op het laatst waren veel stellen zeer duidelijk op hun achterste benen aan het lopen. Lekkage, schakelwalsen die niet goed meer werkten, motorgeneratoren en compressors die de geest gaven. Nee, het was echt hoog tijd dat het spul eruit ging. Ik heb er altijd met veel plezier mee gereden (zelfs op het eind), maar degelijk waren ze al een hele tijd niet meer.
Reputatie 7
Badge

Nee, het was wel degelijk oude troep. Dat de 842 van het Spoorwegmuseum nog rondrijdt, kan alleen maar omdat alle andere stellen uit de roulatie genomen zijn en daar dus de nog goede onderdelen van naar het museum gegaan zijn voor het onderhoud van dat stel.

Op het laatst waren veel stellen zeer duidelijk op hun achterste benen aan het lopen. Lekkage, schakelwalsen die niet goed meer werkten, motorgeneratoren en compressors die de geest gaven. Nee, het was echt hoog tijd dat het spul eruit ging. Ik heb er altijd met veel plezier mee gereden (zelfs op het eind), maar degelijk waren ze al een hele tijd niet meer.


Tuurlijk waren ze inderdaad oud. Maar troep zou ik het toch zeker niet willen noemen.
En het waren ook hele mooie treinen om te zien.
Eigenlijk was alles aan de trein wel mooi, het geluid bij het optrekken, het remmen van de trein (wat je ook duidelijk kon horen), de kop van de trein zag er stoer uit, De banken in de trein waren heel comfortabel. Nou ja....noem het maar op.
Plan V had echt een heel eigen gezicht, en het was ook echt het visitekaartje van NS.
Reputatie 7
Badge
Tuurlijk waren ze inderdaad oud. Maar troep zou ik het toch zeker niet willen noemen.
En het waren ook hele mooie treinen om te zien.
Eigenlijk was alles aan de trein wel mooi, het geluid bij het optrekken, het remmen van de trein (wat je ook duidelijk kon horen), de kop van de trein zag er stoer uit, De banken in de trein waren heel comfortabel. Nou ja....noem het maar op.
Plan V had echt een heel eigen gezicht, en het was ook echt het visitekaartje van NS.

Visitekaartje? 15 jaar geleden was ik het misschien met je eens geweest, maar met de komst van VIRM en SLT was dat toch echt veranderd. Dat het geluid van de motoren een belevenis op zich was, helemaal mee eens. Het remgeluid kwam doordat het de laatste treinen waren van NS die nog blokkenremmen hadden. Voor jou misschien mooi, voor veel omwonenden een nachtmerrie.

Jij bekijkt die trein vanuit een liefhebbers perspectief, ik niet 🙂
Reputatie 7
Badge
Visitekaartje? 15 jaar geleden was ik het misschien met je eens geweest, maar met de komst van VIRM en SLT was dat toch echt veranderd. Dat het geluid van de motoren een belevenis op zich was, helemaal mee eens. Het remgeluid kwam doordat het de laatste treinen waren van NS die nog blokkenremmen hadden. Voor jou misschien mooi, voor veel omwonenden een nachtmerrie.

Jij bekijkt die trein vanuit een liefhebbers perspectief, ik niet :)


Nou maar weetje Edwin, dat is iets wat jij zelf moet weten. Jij hebt er natuurlijk meer verstand van dan mij dus kijk jij daar heel anders tegen aan. Ik heb er nagenoeg geen verstand van en moet het doen met wat ik zie van de trein aan de buitenkant (en hoor).
Ik heb er ook veel foto's van kunnen maken en daarbij heb ik uiteraard veel van de trein gezien, ook aan de onderkant en een beetje de onderdelen enzo. Maar het zegt mij niet zo heel veel omdat ik er geen verstand van heb verder.

Voor mij heeft deze trein gewoon een betekenis omdat ik er als kind vaak in heb gereisd met mijn ouders, en dat is mij nou eenmaal bij gebleven.
En natuurlijk de foto's die ik ervan heb gemaakt en dat is natuurlijk ook weer een ervaring waar ik waarde aan hecht.
Reputatie 7
Badge
Ik zeg toch ook niet dat jij het geen mooie trein mag vinden?
Voor mij was Mat '54 en de loc 1200 met rijtuigen het mooiste en beste materieel.

Ik zeg alleen dat die V'tjes en T'tjes de laatste jaren niet bepaald degelijk meer te noemen waren.
Op een gegeven moment is het spul gewoon op en is het prachtig dat er zoiets bestaat als het spoorwegmuseum die oud materieel heeft en in veel gevallen nog in rijdende staat houdt.
1 enkel stel is heel wat makkelijker bij te houden dan een vloot van 50 stellen met allemaal hun mankementen.

Als ik hier thuis een Peugeot 404 voor de deur heb staan (heb ik niet), kan ik dat ding best bij houden (als ik het geld er voor over heb). Het wordt een ander verhaal als ik een taxibedrijf zou runnen met 20 van die dingen. De ritprijs zou 10x hoger liggen dan een ritje met de UTC. 🙂
Reputatie 7
Badge
Ik zeg toch ook niet dat jij het geen mooie trein mag vinden?
Voor mij was Mat '54 en de loc 1200 met rijtuigen het mooiste en beste materieel.

Ik zeg alleen dat die V'tjes en T'tjes de laatste jaren niet bepaald degelijk meer te noemen waren.
Op een gegeven moment is het spul gewoon op en is het prachtig dat er zoiets bestaat als het spoorwegmuseum die oud materieel heeft en in veel gevallen nog in rijdende staat houdt.
1 enkel stel is heel wat makkelijker bij te houden dan een vloot van 50 stellen met allemaal hun mankementen.

Als ik hier thuis een Peugeot 404 voor de deur heb staan (heb ik niet), kan ik dat ding best bij houden (als ik het geld er voor over heb). Het wordt een ander verhaal als ik een taxibedrijf zou runnen met 20 van die dingen. De ritprijs zou 10x hoger liggen dan een ritje met de UTC. :)



Maar een Peugeot 404 is gewoon een oude tor.
Als je gewoon een normale personenauto bezit (zoals ik) dan is dat echt wel gewoon freaking duur hoor.
ook al gaat het dan maar om 1 auto die je moet onderhouden maar het kost allemaal gewoon hartstikke duur...snap je wel?

(ff verder over de plan V)
Verder ben ik dus wel degelijk van mening dat plan V een degelijk trein is (niet dat ik er veel van af weet natuurlijk) maar de 842 kwam op mij wel degelijk degelijk over toen ik hem van dichtbij zag.
Ja ik weet er dan wel niks van af verder maar dat was nou eenmaal mijn 1e indruk.
En ja ik weet dat je het mischien dom vind van mij dat ik dat vind maar dat moet je dan maar zelf weten hoor.
Reputatie 7
Badge
Maar een Peugeot 404 is gewoon een oude tor.
Als je gewoon een normale personenauto bezit (zoals ik) dan is dat echt wel gewoon freaking duur hoor.
ook al gaat het dan maar om 1 auto die je moet onderhouden maar het kost allemaal gewoon hartstikke duur...snap je wel?

(ff verder over de plan V)
Verder ben ik dus wel degelijk van mening dat plan V een degelijk trein is (niet dat ik er veel van af weet natuurlijk) maar de 842 kwam op mij wel degelijk degelijk over toen ik hem van dichtbij zag.
Ja ik weet er dan wel niks van af verder maar dat was nou eenmaal mijn 1e indruk.
En ja ik weet dat je het mischien dom vind van mij dat ik dat vind maar dat moet je dan maar zelf weten hoor.

Dat bedoel ik dus. 1 enkel stel kun je (met alle reserve onderdelen van alle stellen die dat niet bepaald meer waren, maar nog wel bruikbaar spul hadden) makkelijk onderhouden. De 842 is dus (waarschijnlijk, want ik rij niet voor het museum) zeker een degelijk stel ;)

Je ziet mij ook niet beweren dat ik je dom vind. Ik zeg alleen dat jij anders tegen zo'n trein aan kijkt dan ik (hebben we eenzelfde discussie ook niet over de SGM gehad?) 🙂

En jij mag de 404 een oude tor vinden, ik vind het een prachtige wagen en als ik hier een bergruimte voor alle bruikbare onderdelen van alle andere 404's in Europa zou hebben, zou het onderhoud van zo'n wagen ook niet heel duur zijn.
Reputatie 7
Badge
Dat bedoel ik dus. 1 enkel stel kun je (met alle reserve onderdelen van alle stellen die dat niet bepaald meer waren, maar nog wel bruikbaar spul hadden) makkelijk onderhouden. De 842 is dus (waarschijnlijk, want ik rij niet voor het museum) zeker een degelijk stel ;)

Je ziet mij ook niet beweren dat ik je dom vind. Ik zeg alleen dat jij anders tegen zo'n trein aan kijkt dan ik (hebben we eenzelfde discussie ook niet over de SGM gehad?) :)

En jij mag de 404 een oude tor vinden, ik vind het een prachtige wagen en als ik hier een bergruimte voor alle bruikbare onderdelen van alle andere 404's in Europa zou hebben, zou het onderhoud van zo'n wagen ook niet heel duur zijn.


Wat een gezellig gesprek is dit eigenlijk zeg. 😆 Dat doet mij deugd.

Ja SGM en plan V vind ik echt super veel op elkaar lijken vandaar. Is voor mij gewoon 1 pot nat weetjewel. En SGM vind ik ook gewoon echt een dope trein!
Ik kan het alleen maar met Edwin eens zijn. Het spul reed op de achterste benen voor het uit dienst werd genomen. Leuk voor een museum, maar het voldeed op geen enkele manier aan de eisen van de moderne tijd.
Reputatie 7
Badge
Ik kan het alleen maar met Edwin eens zijn. Het spul reed op de achterste benen voor het uit dienst werd genomen. Leuk voor een museum, maar het voldeed op geen enkele manier aan de eisen van de moderne tijd.

De plan V trein die nu op het spoorwegmuseum zit is gewoon een degelijke trein. Hij word namelijk goed onderhouden (zoals je goed kon zien op de foto's die ik heb gemaakt)
Reputatie 7
Badge +3
Voor de liefhebbers dan foto's en filmpje van de museumrit van vorige week
https://twitter.com/vincent313/status/1000314127196278784
Reputatie 7
Badge
En nu ga ik slapen want ik ben moe, welterusten iedereen.
Reputatie 7
Badge
Voor de liefhebbers dan foto's en filmpje van de museumrit van vorige week
https://twitter.com/vincent313/status/1000314127196278784


Oeh interessant, daar ga ik nog even naar kijken voor ik naar bed ga. Leuk. 👍🏽
Wat ik al zei: leuk voor een museum 😉

Reageer