beantwoord

Ik ontving een boete maar had geen ID bij me, krijg ik deze boete nog wel binnen?

• 10 juni 2020
  • 10 reacties
  • 312 Bekeken

Hi lezer,

ik heb afgelopen maandag een boete ontvangen omdat ik niet was ingecheckt. Toen vroeg de conducteur naar mijn ID bewijs die ik niet bij me had. Ze zei dat ik geluk had en hier geen boete voor zou ontvangen maar wel voor het niet geldig vervoersbewijs. Toen heb ik mijn adres ingevuld en alle informatie ingevuld. Ook staat er op de boete dat ik niet geïdentificeerd ben. Krijg ik dan op een of andere reden dan toch mijn boete nog binnen?

groet,

lucas

icon

Beste antwoord door Sanne NS 10 juni 2020, 22:29

Goedenavond Lucas1111 en welkom op de NS Community! 

Als jouw gegevens kloppen dan zal je binnen een aantal dagen deze boete ontvangen. Dit kan een aantal dagen duren voor het wordt verzonden. Ik zou je hiervoor het volgende willen aangeven. Mocht je volgende week deze nog niet hebben ontvangen, stuur je mij dan een privébericht? Dan ga ik graag met je uitzoeken wat hier verkeerd is gegaan. 

Bekijk origineel

10 reacties

Als jouw gegevens kloppen dan zal je binnen een aantal dagen deze boete ontvangen. Dit kan een aantal dagen duren voor het wordt verzonden. Ik zou je hiervoor het volgende willen aangeven. Mocht je volgende week deze nog niet hebben ontvangen, stuur je mij dan een privébericht? Dan ga ik graag met je uitzoeken wat hier verkeerd is gegaan. 

Badge +3

De boete zal gaan naar het adres dat je ingevuld hebt, en als de kosten je ritprijs + €50 was heb je denk ik best wel geluk gehad, en kan je eventueel de €50 later terug krijgen.

Met name als je een persoonlijke ov-chipkaart had (met bijv. een studentenabonnement).

Wat ik wel een beetje vreemd vind… 

Toen heb ik mijn adres ingevuld en alle informatie ingevuld.

Die mocht je dus zelf ergens invullen (met een pen of op het apparaatje van de conducteur)?

De boete zal gaan naar het adres dat je ingevuld hebt, en als dat je kaartje + €50 was heb je denk ik best wel geluk gehad, en kan je eventueel de €50 later terug krijgen.

Met name als je een persoonlijke ov-chipkaart had (met bijv. een studentenabonnement).

Wat ik wel een beetje vreemd vind… 

Toen heb ik mijn adres ingevuld en alle informatie ingevuld.

Die mocht je dus zelf ergens invullen (met een pen of op het apparaatje van de conducteur)?

Dank voor je snelle reactie! Ik heb mijn gegevens ingevuld op een papier die de conducteur even later zelf heeft ingevuld op zijn apparaat.

Dank voor je snelle reactie! Als hij niet binnenkomt zal ik dat doen.

Badge +3

Ben je toevallig student? Dan wacht gewoon de brief met acceptgiro af en neem contact op met de klantenservice om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Hou het L×××××× (6 cijfers) kenmerk bij de hand, dat staat ook bovenaan op het gele briefje dat je als het goed is gekregen hebt.

Verder, vraag ook je reiskosten terug wegens https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html Studenten mogen dat één keer per jaar.

Voor 8:00 of later op de avond bellen met 030 751 5155 is dan het handigst. Bij de vraag “met welk alternatief vervoerbewijs heeft u gereisd” kan je dan zeggen een UvB (uitstel van betaling, die ‘boete’ dus).

Geen ID bij je hebben is natuurlijk stom van je, maar op zich betekent dat niet meteen dat je de boete/verhoging niet kwijtgescholden kan krijgen (zoals bij niet op eerste verzoek tonen van je ID).

Op je gele briefje staat als het goed ergens is een kruisje daarvoor (geen coulance). Als dat er staat is het einde verhaal helaas, maar uit je verhaal vond de conductrice het geen probleem en heb je gewoon meegewerkt.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B 

Om nou coulance te gaan betrachten bij twee overtredingen tegelijkertijd lijkt me wel erg dwaas.

Reputatie 7
Badge +3

De brutalen hebben de halve wereld. 

Badge +3

@Robert B

Om nou coulance te gaan betrachten bij twee overtredingen tegelijkertijd lijkt me wel erg dwaas.

Er is mij eens iets soortgelijks overkomen, vandaar.

Had voor de verandering een keer een dagkaart klaargezet om op mijn kaart te laden (was zo’n daluren dagkaart voor €12 toen, via NS Extra of zo) maar vergeten die op te laden en door de (toen nog open) poortjes in Eindhoven gelopen, denkend dat ik hem zoals gewoonlijk wel uitgeprint in mijn tas had zitten, of als e-ticket op mijn telefoon.

Bij controle natuurlijk geen incheck, geen e-ticket, niets… dus een UvB uiteraard. Twee dagen later lag de acceptgiro in de bus. NS getwitterd en situatie uitgelegd.

Geen probleem Robert, die €50 hoef je niet te betalen en we zien dat de dagkaart voor datum x (inmiddels verlopen) nooit opgehaald is. Dus de ritprijs krijg je ook terug.. Nee, weet je wat verscheur de hele brief met acceptgiro maar dan is het ook goed.

Case closed, niets brutaals aan, gewoon domme fout van mij en zeer correct (binnen 5 minuten) opgelost door NS. Meen dat ik (vanwege die betaalde dagkaart) zelfs een 'schone lei’ heb, mocht ik ooit weer tegen een UvB aan lopen… Alsof het nooit gebeurd is :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Jouw verhaal vind ik toch wel iets anders dan niet ingecheckt hebben en dan ook nog eens geen ID mee hebben.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B 

Het niet bij je hebben van een ID is een veel gebruikte methode om zwart te reizen en vervolgens bij controle onder identificatie uit te komen. Meestal is dat opzet en dan moet je voorzichtig zijn met coulance.

Reageer