beantwoord

ik wil van Vlissingen naar den Helder en mijn fiets op de trein meenemen hoe werkt dat?

• 1 mei 2014
  • 9 reacties
  • 2227 Bekeken

gaat mijn fiets mee in dezelfde coupe/wagon als dat ik zelf reis? Moet ik ,indien mijn fiets niet in dezelfde wagon/coupe is zelf mijn fiets ergens afhalen bij het overstappen ? Op mijn fiets zitten bepakte fietstassen zijn die veilig als ik zelf mijn fiets niet in de gaten kan houden ? Ik heb een OV kaart voor het openbaar vervoer van Veolia, kan ik daarmee ook op de trein reizen en zoniet wat moet ik doen om voor mijzelf en de fiets te betalen? Wij wonen in zeeuws vlaanderen en zijn niet bekent met de trein, vandaar deze misschien simpele vragen.
icon

Beste antwoord door Seravee 2 mei 2014, 00:48

In de trein zijn er bepaalde ruimtes op de balkons waar een fiets mag staan. Deze zijn herkenbaar door een fiets-logo op de deur. In de ruimtes staat door een fiets-logo met de tekst (fiets voorrang/priority/reserved) waar je de fiets kan neerzetten. Bijna altijd zijn hier ook klapstoelen aanwezig: je kan vragen mensen op te staan om plaats te maken voor de fiets(zie nog eventjes 2 alineas hieronder voor een extra opmerking). Hier is niet alleen plaats voor de fiets, maar hier zitten ook bevestigingsmaterialen voor de fiets. Ik zou aanraden om een spin met grote haken mee te nemen. Op de treinen op Den Helder-Amsterdam-Vlissingen (VIRM's) zitten haken in de muur waar je bv een spin kan vastmaken en op die manier de fiets aan de wand kan bevestigen.

Ik reis vrij vaak met de fiets in de trein en ik heb er nooit echt een probleem mee gehad als ik mijn fiets in de juiste ruimte goed vast heb staan, en ik gewoon in hetzelfde treinstel in de coupe zit (vaak is dat enkel 2de klas).

Er zijn dus ruimtes gereserveerd voor fietsen. Als het niet zo druk is en er zitten toch mensen, kan je rustig vragen of zij kunnen opstaan (al wordt er soms wisselend op gereageerd, het merendeel wat ik mee maak heeft er niet echt een probleem mee). Maar!
Als het druk is in de trein, mag de conducteur vragen om met de fiets uit te stappen. Ook moet er altijd ruimte zijn om langs de fietsen te lopen, dus als je 2~3 fietsen ziet staan, kan je beter een volgende trein zoeken of zoeken naar een andere ruimte (sommige treinen hebben meerdere ruimtes voor de fiets).

Aangezien je op beginstations van treintrajecten start (Vlissingen, en misschien op terugreis Den Helder), kan je mooi een plek uitzoeken door ruim op tijd bij de trein te zijn en als een van de eersten in te stappen. Overstappen op Amsterdam Sloterdijk moet niet echt zo'n probleem zijn, maar misschien dat je ook mag overstappen op Amsterdam CS (vraag dit evt maar aan een NS medewerkers voor de zekerheid. misschien dat Loes zo hierlangs lees?) zodat je extra overstapcomfort hebt.
Overigens, denk eraan dat je met de fiets niet in de Intercity Direct mag rijden. De NS reisplanner zal namelijk wel dit als reisoptie geven.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U moet zelf voor het in- en uitladen/afhalen van de fiets zorgen. De fietstassen moet u van uw fiets verwijderen, zeker als er meerdere fietsen staan. Is het rustig dan is het meestal niet een probleem. U moet ook in de buurt van uw fiets zijn om controle mogelijk te maken. Uw dagkaart Fiets staat immers op uw kaart. Zeker in de wat drukke steden bij de stops in de stations bij de fiets blijven. In uw coupe mag de fiets niet zijn, vaak zijn er klapstoeltjes bij de ruimtes waar de fiets mag staan. Uw fiets is niet verzekerd door NS.

U moet bij de NS-kaartautomaat een Dagkaart fiets kopen voor 6 euro. Die kunt u met pin betalen. Die kunt u op uw chipkaart zetten. Als uw Veolia-abonnement op een ov-chipkaart staat, kunt u hiermee ook op saldo reizen met NS. Zorg wel voor voldoende saldo en u moet in- en uitchecken.

Let wel: u mag tussen 06.30 en 9.00 dan wel tussen 16.00 en 18.30 niet met uw fiets in de trein reizen en zich zelfs niet met de fiets in de trein bevinden. In volle treinen in de spits, is dit ook een goede maatregel. Vaak hebben treinen aparte ruimtes voor de fiets, de conducteur desnoods even aanschieten voor de juiste plek is verstandig.
Klikt u nog even op onderstaande link:

http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/meenemen-fiets-huisdier.html

Goede reis!
Reputatie 2
In de trein zijn er bepaalde ruimtes op de balkons waar een fiets mag staan. Deze zijn herkenbaar door een fiets-logo op de deur. In de ruimtes staat door een fiets-logo met de tekst (fiets voorrang/priority/reserved) waar je de fiets kan neerzetten. Bijna altijd zijn hier ook klapstoelen aanwezig: je kan vragen mensen op te staan om plaats te maken voor de fiets(zie nog eventjes 2 alineas hieronder voor een extra opmerking). Hier is niet alleen plaats voor de fiets, maar hier zitten ook bevestigingsmaterialen voor de fiets. Ik zou aanraden om een spin met grote haken mee te nemen. Op de treinen op Den Helder-Amsterdam-Vlissingen (VIRM's) zitten haken in de muur waar je bv een spin kan vastmaken en op die manier de fiets aan de wand kan bevestigen.

Ik reis vrij vaak met de fiets in de trein en ik heb er nooit echt een probleem mee gehad als ik mijn fiets in de juiste ruimte goed vast heb staan, en ik gewoon in hetzelfde treinstel in de coupe zit (vaak is dat enkel 2de klas).

Er zijn dus ruimtes gereserveerd voor fietsen. Als het niet zo druk is en er zitten toch mensen, kan je rustig vragen of zij kunnen opstaan (al wordt er soms wisselend op gereageerd, het merendeel wat ik mee maak heeft er niet echt een probleem mee). Maar!
Als het druk is in de trein, mag de conducteur vragen om met de fiets uit te stappen. Ook moet er altijd ruimte zijn om langs de fietsen te lopen, dus als je 2~3 fietsen ziet staan, kan je beter een volgende trein zoeken of zoeken naar een andere ruimte (sommige treinen hebben meerdere ruimtes voor de fiets).

Aangezien je op beginstations van treintrajecten start (Vlissingen, en misschien op terugreis Den Helder), kan je mooi een plek uitzoeken door ruim op tijd bij de trein te zijn en als een van de eersten in te stappen. Overstappen op Amsterdam Sloterdijk moet niet echt zo'n probleem zijn, maar misschien dat je ook mag overstappen op Amsterdam CS (vraag dit evt maar aan een NS medewerkers voor de zekerheid. misschien dat Loes zo hierlangs lees?) zodat je extra overstapcomfort hebt.
Overigens, denk eraan dat je met de fiets niet in de Intercity Direct mag rijden. De NS reisplanner zal namelijk wel dit als reisoptie geven.
Reputatie 7
Badge +4
Overigens vraag ik me af of herm46 niet beter een fiets kan huren in Den Helder.
Overigens vraag ik me af of herm46 niet beter een fiets kan huren in Den Helder.

Hoe neemt hij zijn zijtassen vol bagage dan mee? :)

Er gaat niets boven je eigen fiets, is mijn ervaring. En als je die voor €6 mee kunt nemen is het toch de moeite niet waard om er elders eentje te huren?
Reputatie 2
Er gaat niks boven je eigen fiets.
Plus huren is vaak veel gedoe, zit niet altijd even lekker, en is vaak duurder dan die 6 euro.
Reputatie 7
Badge +4
OV fiets kost drie euro en het abonnement is gratis in de spoordeelweken. Geen gesleep alleen even zorgen voor een goed exemplaar. Dat is al vier dagen een fiets en twee reisdagen zonder gezeur
Welkom op het NS Serviceforum herm46! Ik zie dat Seravee je een uitgebreid antwoord gegeven heeft, waarvoor dank. Overigens zie je in de NS reisplanner bij reisdetails Intercity Direct het volgende: Reisdetails: Fiets meenemen niet mogelijk. Op die manier kun je zien in welke treinen je een fiets kunt meenemen.

Om je topic beter vindbaar te maken heb ik deze verplaatst naar 'in de trein'. Alvast een fijne NS reis + fietstocht gewenst!
[Ik rijd met de fiets van den Helder terug naar Zeeuws Vlaanderen via Vlissingen een fiets huren is dus geen optie
Reputatie 7
Badge +4
Ik hoop maar dat uw vragen nu beantwoord zijn. Fijne tocht gewenst!

Reageer