beantwoord

Ik zie de WIFI wel, maar de opstartscherm van de WIFI komt niet, hoe kan dat? Macbook pro

• 26 september 2014
  • 17 reacties
  • 71431 Bekeken

Hallo,

Ik heb de laatste tijd het probleem dat ik wel kan verbinden met Wifi in de Trein, maar dat het opstart scherm niet meer komt om de Wifi te activeren op mijn macbook pro. Voorheen had ik hier nooit last van en ik kan wel gewoon inloggen vanaf mijn iPhone. Mijn vriendin zat ook op haar macbook en kon er ook gewoon op, dus ik snap niet waarom mijn macbook pro de opstartscherm niet krijgt.

Dus wat moet ik doen?
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 27 september 2014, 09:33

Hallo Cas. Ik heb je topic naar het subforum In de trein verplaatst om de vindbaarheid te vergroten. Als je het inlogscherm niet automatisch krijgt dan kan je, zoals niek al aangeeft, zelf naar www.nstrein.ns.nl toegaan. Je zou dan wel moeten kunnen inloggen op het WiFi netwerk in de trein. Hopelijk lukt het op die manier en anders lees ik het graag!
Bekijk origineel

17 reacties

Het opstartscherm in een hijack van je browser, wat een beveiligingsrisico is. Misschien wordt het door je systeem geblokkeerd?

Je kan zelf in de browser de pagina http://nstrein.ns.nl openen, waar je in kan loggen.

Overigens is het internet in de trein de laatste tijd van bijzonder slechte kwaliteit, dit kan ook de oorzaak van de inlogproblemen zijn.
Reputatie 6
Badge
Je zal altijd (mits het WiFi werkt) een inlogscherm krijgen die de actuele reisinformatie toont. Als je dit niet ziet, dan log je in op een onbekende WiFi-hotspot van een vermoedelijke reiziger die mogelijk je verbinding kan afluisteren. Dus let daarom goed op of je de inlogpagina krijgt.
Hallo Cas. Ik heb je topic naar het subforum In de trein verplaatst om de vindbaarheid te vergroten. Als je het inlogscherm niet automatisch krijgt dan kan je, zoals niek al aangeeft, zelf naar www.nstrein.ns.nl toegaan. Je zou dan wel moeten kunnen inloggen op het WiFi netwerk in de trein. Hopelijk lukt het op die manier en anders lees ik het graag!
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Macbook Air. Ook het intikken van de tekst 'nstrein.ns.nl' in de browser brengt geen inlogpagina meer, noch met Safari, noch met Firefox.
Dan is verbinding met de router niet goed, staat er een foutmelding bij de wifi netwerkinstellingen? Dat had ik een tijdje terug, wat voor dezelfde problemen zorgde.

Ik kan met nstrein.ns.nl wel verbinding maken, maar krijg vervolgens de volgende foutmelding:

Beste Niek,

Waar precies zou je die foutmelding verwachten? In de systemlog? De netwerkinstellingen zijn altijd dezelfde en daar zie ik niets bijzonders aan.
Overigens heb ik vergeten te melden dat het inlogscherm meestal wel komt als ik op een dag voor het eerst in de trein stap, maar dat het na een overstap op een station (waarbij ik de Mac tijdelijk dicht klap) vaak mis gaat.
Vervelend dat jij ook niet verder komt dan die melding dat je geen internet connectie kunt krijgen.

Ed
Hier is het topic wat ik eerder gestart heb: https://forum.ns.nl/de-trein-11/internet-werkt-niet-4317, daar zie je de vreemde foutmelding die ik toen kreeg.

Dit scherm zie je bij System Preferences > Network > Wi-Fi en dan kijken wat er bij het status staat.

De conclusie was dat er een fout was dat door een monteur gerepareerd moest worden (ook al kreeg ik van de NS aanvankelijk de melding dat er niks aan de hand was, dat het probleem aan mijn kant was).
Beste Niek,

Ik zal er naar kijken, de volgende keer dat ik in de trein zit.

Ed
Beste Niek,

Ik heb gisteren 3 trajecten per trein afgelegd. Alleen bij het eerste was er geen bruikbare verbinding te krijgen, al had ik, door het adres 'nstrein.ns.nl' in de browser in te tikken, wel het opstartscherm weten te krijgen en na aanvinken kwam de bevestiging dat er verbinding was. De foutmelding bij de netwerkinstellingen, zoals jij die had, kwam ik niet tegen. Hij kreeg ook netjes een IP-nummer toegedeeld: 10.87.1.229.
Wel stond in de systemlog: "The internet connection seems te be offline".
Iets later, in de log weer de boodschap:

Oct 2 07:56:48 Eds-MacBook-Air.local UserEventAgent[13]: Captive: CNPluginHandler en0: Authenticated
Oct 2 07:56:48 Eds-MacBook-Air.local configd[20]: network changed: v4(en0!:10.87.1.65) DNS+ Proxy+ SMB

De werd echter NIET meer gevolgd door "Login windowe login proceeding", wat bij een werkende verbinding wel steeds schijnt te gebeuren.

Wil je dat ik de systemlog eens helemaal plaats (wat betreft de relevante delen natuurlijk?)
Ik denk dat het nuttig is om voor de moderators hier het treinstel nummer door te geven, dan kunnen zij controleren of er problemen met de verbinding zijn. Ik heb niks met de NS te maken en ben ook geen computer expert ;)

Zelf gebruik ik het WiFi in de trein niet meer, het werkt de laatste weken van geen kanten. Het feit dat er zoveel problemen zijn lijkt te suggereren dat er van de kant van de NS weinig aan gedaan wordt om het te corrigeren.
Het werkte gisteren niet in treinstel 9572 tussen Utrecht en Rotterdam. Tijd ergens tussen 20.00u en 21.00u.
Alles was schijnbaar OK. Ik had een IP-nummer, ik kreeg de inlogpagina, vinkte aan en las vervolgens dat er een uitstekende verbinding was gemaakt.
En toen niets....
Safari noch Firefox gaven een sjoege.
Op mijn iphone 4S, geleend van een vriendin, stond zo iets als "Geen service".

In het volgende treinstel, onderweg naar Delft vanaf Rotterdam, werkte alles weer als een tierelier.
Als je dit niet ziet, dan log je in op een onbekende WiFi-hotspot van een vermoedelijke reiziger die mogelijk je verbinding kan afluisteren. Dus let daarom goed op of je de inlogpagina krijgt.

Dat is een zinloze argumentatie. Wifi in te trein is niet versleuteld, dus ook als je wel met het echte "wifi in de trein" verbinding maakt, kan men zonder enige moeite alle data meelezen die zelf niet versleuteld is. En als iemand toch de zinloze moeite neemt om een eigen hotspot op te zetten om je dataverkeer via zijn of haar apparaat te leiden, dan kan die je ook de inlogpagina doorsturen net als elke andere pagina, om niet opgemerkt te worden.
Het is de laatste dagen weer minder met de Macbook Air en Wifi in de trein. Die inlogpagina komt maar zelden terwijl het wekenlang goed is gegaan. Bij de Iphone is er geen probleem. Ik heb die nu als hotspot ingesteld, zodat ik dit bericht op de Macbook kan intikken.
Het helpt niet om 'nstrein.ns.nl' in te tikken en ook het verwijderen van Wifi in de trein (na eerst Wifi uitgeschakeld te hebben) uit de Network Preferences, waarna Wifi weer wordt ingeschakeld, maakt geen verschil.
De gegevens die iphone en macbook doorgeven over het netwerk zijn hetzelfde.
Router 10.87.0.1
DNS ook 10.87.0.1

En kijk eens! Wat gebeurt er nu? Na de verbinding met mijn hotspot verbroken te hebben en Wiifi in de trein te kiezen, komt de inlogpagina opeens wel weer.

Het doet allemaal erg willekeurig aan....
Hallo,

Ik heb de laatste tijd het probleem dat ik wel kan verbinden met Wifi in de Trein, maar dat het opstart scherm niet meer komt om de Wifi te activeren op mijn macbook pro. Voorheen had ik hier nooit last van en ik kan wel gewoon inloggen vanaf mijn iPhone. Mijn vriendin zat ook op haar macbook en kon er ook gewoon op, dus ik snap niet waarom mijn macbook pro de opstartscherm niet krijgt.

Dus wat moet ik doen?

Het heeft niet zoveel zin om naar een website te verwijzen als je geen wifi inlogscherm krijgt, want als je niet inlogt heb je geen internet en kan je naar geen enkele website gaan.
Wat bij mij geholpen heeft: een softe reset. Druk de homeknop en de powerknop tegelijk in en houd voor ongeveer acht seconden ingedrukt. Laat los als het appeltje verschijnt en wacht tot de reset is uitgevoerd.
Ik krijg het inlogscherm wel, waar je moet aanvinken, maar als ik dat doe en druk op verbinden, lijkt het eerst dat ie verbindt, maar hij ververst een keer, het vinkje is weg en hij heeft niet verbonden met het internet. Ik heb ook al de javascript instellingen gecheckt in de browser en die staat aan.
De website om wifi in de trein te activeren: www.nstrein.ns.nl werkt niet. Hij zegt simpelweg: "Deze site is niet bereikbaar". Dus NS, los jullie wifi probleem eens even op! Want eerder kreeg ik altijd gewoon de wifipagina om wifi te activeren boven in beeld. Sinds een maand of 2, misschien zelfs 3, niet meer. En de op dit forum asngedragen oplossingen helpen blijkbaar ook niet. Dus nemen jullie je verantwoordelijkheid bij de NS?EN lossen jullie bij de NS dit probleem gewoon eens even op! Te zien aan dit forum zijn er veel meer mensen die hier last van hebben!
Je reageert op dit moment op een topic van ruim 3 jaar geleden JoWe. Ik snap dat je baalt van je WiFi, maar misschien kan je in zo'n geval beter zelf even een topic openen :)

Mocht je dat doen, geef dan even aan op welk traject je reist, wat er veranderd is sinds je geen WiFi meer hebt en dat soort zaken. Dan denken we graag even met je mee.

Reageer