beantwoord

In beslag name persoonlijke ov chipkaart

• 16 december 2014
  • 57 reacties
  • 3455 Bekeken

Op dinsdag 16 december reisde ik van Arnhem Presikhaaf naar Nijmegen Centraal. De treinnummer is 7666. Rond 18:37 kreeg ik de boete en is mijn persoonlijke ov chipkaart dus ook ingenomen. Terwijl dit helemaal niet mag. Tijdens de reis kreeg ik een boete voor het niet zitten in de juiste klasse, maar dat terzijde is mijn persoonlijke ov chipkaart ingenomen en niet terug gegeven terwijl de kaart niet defect was en hij van mezelf was. De conducteur is blijkbaar vergeten om het terug te geven en het is dus een grote fout, waar ik de dupe van ben. Nu heb ik geen studenten ov chipkaart meer en moet ik voor het reizen en het opnieuw aanvragen van een studentenreisproduct kosten maken. Die niet nodig zijn en die komen door uw personeel. Vandaar dar ik een schadevergoeding wil voor de geleden schade. Mijn vraag is dan ook hoe ik te werk moet gaan.
Hoop snel antwoord te krijgen.
icon

Beste antwoord door Leny NS 17 december 2014, 11:48

Beste Ronald, vervelend dat dit is gebeurd. Ik denk dat de conducteur vergeten was de kaart terug te geven. Hierdoor heb je nu extra kosten gemaakt en wil je dit vergoed krijgen. Je mag dit schriftelijk indienen naar:
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500GJ Utrecht

Of ik hiervoor in aanmerking komt, durf ik niet te zeggen. Hopelijk ontvang je de nieuwe kaart snel en kan je weer reizen. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'. Groet, Leny
Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 1
Badge
tja, misschien moeten die studenten eens leren dat alles wat je verkeerd doet erg nare consequenties kan hebben. Dit soort ''onbedoelde maar welbedoelde'' ingrepen kunnen bij mensen die echt geleerd hebben wat verder na te denken, ook wel eens in de toekomst positief uitpakken.
Heb je ooit geleerd van: wie zijn billen brandt??
Of studeer je soms rechten, ben je nog in je kantjes en wil je een studieprestigeobjekt van de grond tillen?
En als je wat groter bent gegroeid, leer je ook dat je wel van alles kan willen, maar het lang niet altijd zal krijgen.
Badge
Beste Ronald, vervelend dat dit is gebeurd. Ik denk dat de conducteur vergeten was de kaart terug te geven. Hierdoor heb je nu extra kosten gemaakt en wil je dit vergoed krijgen. Je mag dit schriftelijk indienen naar:
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500GJ Utrecht

Of ik hiervoor in aanmerking komt, durf ik niet te zeggen. Hopelijk ontvang je de nieuwe kaart snel en kan je weer reizen. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'. Groet, Leny
Hopelijk ontvang je de nieuwe kaart snel en kan je weer reizen.

Waarom moet er een nieuwe kaart komen? Het betreft een persoonlijke kaart, dus de persoonsgegevens van de eigenaar zijn bekend. Dan kan de kaart toch gewoon alsnog zo snel mogelijk worden terugbezorgd?
En kan ik ook de schade die ik geleden heb omdat Ik nu een paar dagen niet naar school kan terugkrijgen?
tja, misschien moeten die studenten eens leren dat alles wat je verkeerd doet erg nare consequenties kan hebben. Dit soort ''onbedoelde maar welbedoelde'' ingrepen kunnen bij mensen die echt geleerd hebben wat verder na te denken, ook wel eens in de toekomst positief uitpakken.
Heb je ooit geleerd van: wie zijn billen brandt??
Of studeer je soms rechten, ben je nog in je kantjes en wil je een studieprestigeobjekt van de grond tillen?
En als je wat groter bent gegroeid, leer je ook dat je wel van alles kan willen, maar het lang niet altijd zal krijgen.

Haha, jammer dat u er zo over denkt, maar weet u wel hoe u nu klinkt? Is hetzelfde als dat u 10 km te hard rijdt en een boete krijgt en uw rijbewijs in beslag wordt genomen. Terwijl dit in dit geval dan niet toepasselijk is. En nee ik studeer geen rechten, maar vind het wel jammer dat u zo denigrerend denkt over studenten. Ach ja u mening.

Ciao
NS Klantenservice
Postbus 2372

Moet het per se schriftelijk kan het niet via de mail? En hoelang duurt het dan voordat ik er een reactie op krijg?

Mvg,

Ronald
3500GJ Utrecht

Je kan altijd naar school he, ook al is dit gebeurd, hoe vervelend ook. Je kan altijd een kaartje uit de automaat halen of anders een tijdelijk reisrecht aanvragen. Dat je aangeeft dat je niet naar school kan vind ik erg ver gaan.
Ook ik kan niets zinnigs zeggen waarom je je OV niet terug hebt gekregen en dat wordt nu ongetwijfeld uitgezocht.
Je kan altijd naar school he, ook al is dit gebeurd, hoe vervelend ook. Je kan altijd een kaartje uit de automaat halen of anders een tijdelijk reisrecht aanvragen. Dat je aangeeft dat je niet naar school kan vind ik erg ver gaan.
Ook ik kan niets zinnigs zeggen waarom je je OV niet terug hebt gekregen en dat wordt nu ongetwijfeld uitgezocht.

Loes, niet iedereen kan 'zomaar'even elke week 70 euro betalen aan extra kosten. En stel de conducteur wilde de kaart in beslag nemen moet op het blaadje van uitstel van betaling in de vakjes 'ingetrokken kaartsoort'en 'nummer'de gegevens van de in beslag genomen ov chipkaar zijn opgeschreven. Dit is dus niet gebeurt en de conducteur had dus helemaal niet de intentie om de kaart in te nemen. Hij is het simpelweg vergeten. Dus dat is de verklaring dat ik hem niet heb terug gekregen.

Mvg,

Ronald

Loes, niet iedereen kan 'zomaar'even elke week 70 euro betalen aan extra kosten. En stel de conducteur wilde de kaart in beslag nemen moet op het blaadje van uitstel van betaling in de vakjes 'ingetrokken kaartsoort'en 'nummer'de gegevens van de in beslag genomen ov chipkaar zijn opgeschreven. Dit is dus niet gebeurt en de conducteur had dus helemaal niet de intentie om de kaart in te nemen. Hij is het simpelweg vergeten. Dus dat is de verklaring dat ik hem niet heb terug gekregen.

Mvg,

Ronald

Hoi Ronald,

Daar kan ik inkomen, maar lees het tweede gedeelte van mijn bericht. Jij bent student. Je hebt dus een week OV. Het volgende is dus het geval. Jij bent momenteel niet in het bezit van jouw OV-chipkaart waar jouw stdentenreisproduct opstaat. Je verteld ons dat de conducteur deze in beslag heeft genomen en dat die officieel niet is ingetrokken via het Uitstel van Betaling. Grote vraagt nu is dus, waar is die OV heen? Heeft de hoofdconducteur hem of ben jij hem kwijtgeraakt. Even los van het antwoord op die vraag, ik ben er namelijk niet bij geweest, maar ik zou school zelf niet willen missen om dit probleem en hierdoor gezeur krijgen op school door onnodige absentie.
Juist voor studenten is het tijdelijke reisrecht ingevoerd (binnen een uur te realiseren). Juist als men de OV kwijt raakt, defect is of is gestolen om de student binnen een uur een tijdelijk reisrecht te geven en dat hij of zij weer gebruik kan maken van het studentenreisproduct. Je moet daarvoor wel 7,50 euro betalen voor een anonieme OV-chipkaart. Voor de aanvraag nieuwe persoonlijke OV betaal je geloof ik 11,50 euro. Dus je betaald 19 euro en bij een fout van de hoofdconducteur kan je dat bedrag dan terugvragen bij NS. Daar willen ze dan echt wel voor je naar kijken, maar het is dan wel de meest handige en snelste oplossing.

Op deze site kan je het allemaal regelen. Vandaar mijn opmerking dat ik het nogal ver vind gaan om niet naar school te gaan, want als je OV is gestolen of defect is, zou je dus ook niet naar school gaan? Vandaar mijn reactie.
Hallo,

Het kan niet zo zijn dat ik hem zelf ben kwijt geraakt, aangezien ik met een vriend was en zijn ov is dus ook ingenomen en niet terug gegeven en wij weten 100% zeker dat we hem niet zelf zijn kwijt geraakt. Dat zal dan wel heel toevallig zijn. Maar nog bedankt voor de restvan de informatie.

Groetjes,
Ronald
Loes, wat ik me nog afvraag:
Stel dat mij hetzelfde zou overkomen en ik me pas na het uitstappen realiseer dat de conducteur mijn ov-chipkaart nog heeft. Als ik me dan meld bij de servicebalie en daar aangeef om welke trein het gaat, kan men er dan voor zorgen dat de kaart daar zal worden afgegeven zodat ik hem weer op kan halen of wordt dat bij ov-chipkaarten niet gedaan?
Hoi Ronald,

Er zijn dus twee OV kaarten ingenomen? Das wel frappant ja. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt. Dan is het wel zeker dat die niet kwijtgeraakt zijn door jullie. Ik hoop nog wel dat een moderator reageert om het ff uit te zoeken. Lijkt me niet onbelangrijk in dit geval.
@theofiel

Dat kan zeker. Dan wordt het als een soort zoekopdracht gezien en wordt er contact gezocht met de betreffende hc. Het afgeven hangt af waar de hc het kan afgeven. Als je bv in Maastricht erachter komt en de hc stapt in Utrecht af, zal hij of zij de kaart in Utrecht afgeven.
Hallo, theofiel we zijn ook naar de servicebalie gegaan direct, zij zeiden ons om de klantenservice te bellen en dit heb we ook gedaan. En zo ben ik hier
beland en ja loes er zijn er twee ingenomen.

Groetjes,

Ronald
@ronald

Dat is niet normaal, behalve als ze niet van jullie geweest zouden zijn. Dat lijkt me niet het geval. De servicebalie had naar mijn mening hier direct actie op moeten ondernemen en hc natrekken en bellen. Had veel rompslomp gescheeld. Dat snap ik persoonlijk dus niet dat het zo is gelopen.
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500GJ Utrecht

Of jij ervoor in aanmerking komt dat denk ik niet, maar waarom moet een klant opdraaien voor een fout van jullie personeel ?

En wat Theofiel zegt, de kaart kan toch gewoon opgestuurd worden naar de eigenaar ? De betreffende conducteur is best op te sporen en anders zal hij een OV chipkaart wel ergens inleveren lijkt me.
@Ronaldo777:

Vervelend dat zij niet direct hebben geprobeerd dit voor je op te lossen, juist bij een abonnement voor vrij reizen lijkt me de urgentie toch erg hoog.
Ik heb zelf enkele maanden geleden mijn jas in de trein laten hangen en toen ik dat na uitstappen op station Amsterdam Bijlmer Arena ontdekte zijn de ontzettend behulpzame mensen van de servicebalie (mochten jullie op dit forum komen, nogmaals bedankt!) gaan rondbellen naar de conducteurs op de trein waardoor ik hem nog geen anderhalf uur later alweer in Utrecht kon ophalen.
Mij lijkt dat het in jullie geval een kleine moeite was geweest als de medewerker van de servicebalie even naar de conducteur had gebeld, al was het alleen maar om te checken of jullie verhaal klopte en het inderdaad een vergissing betrof. Dan had het ook bij jullie nog dezelfde dag verholpen kunnen zijn, terwijl het nu een hoop moeite en geld lijkt te gaan kosten.
@theofiel

Ik ben het hier helemaal met je eens. Ik bel ook geregeld als reizigers naar me toe komen dat ze iets kwijt zijn. Juist dan kan je direct handelen.

@macca

Ik ken de procedure niet als een hc zomaar een ov inlevert. Ik weet niet of de eigenaar pro actief wordt gezocht.
Precies,
Nu gaat het ons om welke stappen we kunnen onderneme voor een schadeclaim. Zonder dat er iets schriftelijk wordt verstuurt omdat ik hoorde dat deed het heel lang duurt voor een antwoord.

Mvg,

Ronald
Nee dat laatste misschien niet, maar de servicebalie had actie moeten ondernemen. Maar daar zijn we het allemaal wel over eens.

Hopelijk gaat een moderator morgen even erachteraan.
Precies,
Nu gaat het ons om welke stappen we kunnen onderneme voor een schadeclaim. Zonder dat er iets schriftelijk wordt verstuurt omdat ik hoorde dat deed het heel lang duurt voor een antwoord.

Mvg,

Ronald

Hopelijk gaat een moderator hier morgen mee aan de slag, want schriftelijk duurt het inderdaad 6-8 weken.
Hallo,
Leest de moderator dit allemaal? En wat kan hij/zij dan voor mij betekenen? Eerste keer op dit forum daarom haha.

Mvg,

Ronald
Reputatie 4
Badge
Wellicht dat het servicebaliepersoneel wat minder servicegericht is jegens beboete zwartrijders? Het hoort niet, maar kan het me best voorstellen.

De moderators werken op werkdagen tot 22.00 (tot 20.00 dus, kunnen ze op weg naar huis nog lekker twitteren tot 23.00 via Internet in de trein) . Morgen om 8.00 gaan ze weer aan het werk en dan zal dit topic vanwege de vele reacties vast bekeken worden.

De webcare via twitter heeft tegenwoordig de volgende openingstijden
Ma-Vr 7.00-23.00
Za-Zo 9.00-23.00

Maar dat staat nog niet op https://www.ns.nl/virtuele-assistent/virtuele-assistent/?hint=contactopnemen&delay=false)
tot 20.00 ze moeten vroeg naar bed 😃
Beste Ronald,

Ik ga voor je uitzoeken waar de OV-chipkaart is gebleven en waarom deze kaart is ingenomen. Wij kunnen de reiskosten voor je vergoeden, maar we kunnen niet de dagen vergoeden dat je niet naar school bent geweest. Dus mocht je extra reiskosten hebben gemaakt, stuur je gegevens dan even op in een privebericht dan gaan wij het rechtzetten. Een privebericht stuur je door op de naam van de moderator te klikken en vervolgens 'stuur bericht'.

Reageer