beantwoord

In beslag name persoonlijke ov chipkaart

• 16 december 2014
  • 57 reacties
  • 3448 Bekeken

Toon eerste bericht

57 reacties

Beste Ronald,

Ik ga voor je uitzoeken waar de OV-chipkaart is gebleven en waarom deze kaart is ingenomen. Wij kunnen de reiskosten voor je vergoeden, maar we kunnen niet de dagen vergoeden dat je niet naar school bent geweest. Dus mocht je extra reiskosten hebben gemaakt, stuur je gegevens dan even op in een privebericht dan gaan wij het rechtzetten. Een privebericht stuur je door op de naam van de moderator te klikken en vervolgens 'stuur bericht'.

Hallo,

Ik heb een privebricht gestuurd, hoop snel antwoord te krijgen.

Mvg,

Ronaldo777
Reputatie 4
Badge
@Ronaldo777
Ik hoop dat de NS dit netjes voor je oplost en de extra reiskosten die je nu moest betalen omdat je geen OV-kaart had, teruggeeft.

Wat ik wel jammer vind is dat het in je berichten lijkt of je vooral een slachtoffer bent. Dat is natuurlijk niet zo. Ten eerste zijn jullie onterecht in de eerste klas gaan zitten, ten tweede kun je ook zelf in de gaten houden dat je je OV-kaart terugkrijgt en ten derde kun je zelf op zoek gaan mogelijkheden voor een vervangende kaart. Op de site van studentenreisproduct staat het allemaal.
Een schadevergoeding vragen omdat je niet naar school kon, daar moet ik echt een beetje om lachen.
@Ronaldo777
Ik hoop dat de NS dit netjes voor je oplost en de extra reiskosten die je nu moest betalen omdat je geen OV-kaart had, teruggeeft.

Wat ik wel jammer vind is dat het in je berichten lijkt of je vooral een slachtoffer bent. Dat is natuurlijk niet zo. Ten eerste zijn jullie onterecht in de eerste klas gaan zitten, ten tweede kun je ook zelf in de gaten houden dat je je OV-kaart terugkrijgt en ten derde kun je zelf op zoek gaan mogelijkheden voor een vervangende kaart. Op de site van studentenreisproduct staat het allemaal.
Een schadevergoeding vragen omdat je niet naar school kon, daar moet ik echt een beetje om lachen.

Hallo,
Ten eerste dat we in de verkeerde klasse zaten hebben we een boete voor gekregen da heeft niets te maken met het in beslag nemen van een ov chipkaart. Ten tweede is het de taak van de conducteur om de ov's terug te geven. En ten derde voor de vervangende kaart had ik de klantenservice al gebeld. En met de schadevergoeding voor dat ik niet naar school kan bedoelde ik dat ik extra kosten moet maken en niet op een normale manier (ov) kan reizen.

Ciao
Reputatie 4
Badge

Hallo,
Ten eerste dat we in de verkeerde klasse zaten hebben we een boete voor gekregen da heeft niets te maken met het in beslag nemen van een ov chipkaart. Ten tweede is het de taak van de conducteur om de ov's terug te geven. En ten derde voor de vervangende kaart had ik de klantenservice al gebeld. En met de schadevergoeding voor dat ik niet naar school kan bedoelde ik dat ik extra kosten moet maken en niet op een normale manier (ov) kan reizen.

De OV-kaart is niet in beslag genomen, tenminste dat heb je zelf geschreven hierboven. Dus ik zou die uitdrukking niet meer gebruiken. De conducteur heeft hem niet teruggegeven.

Je weet zelf ook wel dat het één wel met het ander te maken heeft. Als je gewoon in de 2e klas had gezeten, had de conducteur de kaart gecheckt en weer teruggegeven en was er niks aan de hand geweest. Nu moest hij die kaarten langer bij zich houden om de boete uit te schrijven.

Dat laat onverlet dat de conducteur jou en je medereiziger hun kaart had moeten teruggeven. Al zou ik ook wel graag het verhaal van de conducteur horen, want nu hebben we hier toch wel een tamelijk eenzijdig beeld.
Heden ochtend 17 december 2015 reisde mijn minderjarige dochter met haar zus van station Venray naar Nijmegen om haar te helpen bij een studieproject. De OV-chipkaart die ze meenam was betaald en er stond saldo op, ze was keurig ingecheckt. Toch zag de conducteur reden haar OV kaart in te nemen omdat de naam op de kaart niet overeenkwam met haar naam. Dit heeft echter een heel eenvoudige reden; de broer van mijn minderjarige dochter heeft namelijk een aantal jaren geleden een OV kaart aangevraagd maar op deze kaart stond een verkeerde geboortedatum (fout NS) Hij moest een nieuwe kaart aanvragen en mocht de "verkeerde" kaart als anonieme kaart gebruiken; er was immers keurig € 7,50 voor betaald. Deze kaart had mijn dochter deze ochtend dus bij zich. Nadat mijn dochter mij op de hoogte had gebracht (uiteraard in paniek; alleen in de grote stad zonder geld en zonder vervoersbewijs) heb ik meteen gebeld met de NS en de situatie uitgelegd. Mw. R. van de Graaf, klantenservicemedewerker, legde mij uit dat er sprake was van identiteitsfraude??? Dat laatste kunnen we over discussiëren maar feit blijft dat de conducteur op dat moment fout gehandeld heeft; hij ontneemt haar de OV kaart waardoor ze zonder middelen achter blijft. Bovendien is ze minderjarig.... mijn inziens laat je een minderjarig kind niet alleen achter in een grote stad zonder middelen. De conducteur had ook kunnen zeggen, reis maar door maar los het thuis wel even op want dit mag eigenlijk niet. Concreet, de OV kaart is betaald, de reis is betaald, mijn dochter zat in de juiste klasse en deed niets verkeerd; de fout van de verkeerde kaart lag bovendien bij de NS want zij hadden mij geld terug moeten geven toen er een verkeerde geboortedatum op de OV kaart stond en mij van ander advies moeten voorzien. Ik verzoek u vriendelijk zorg te dragen voor een veilige terugreis van mijn minderjarig kind, ook verzoek ik u de opgelegde boete te vernietigen en de OV kaart terug te geven dan wel te vernietigen en een nieuwe anonieme kaart te sturen aan ons. Tevens zal ik deze onvergeeflijke daad van de conducteur (hij was overigens zeer onvriendelijk en dreigend tegenover mijn dochters want tegen 2 kleine meisje durft hij dat kennelijk wel) aangeven bij Rovers reizigersvereniging. De conducteur had namelijk geen enkel recht haar OV kaart in te nemen en haar alleen achter te laten.
Reputatie 7
Badge +3
@sjoerdas
Op de eerste plaats snap ik niet dat U bij NS komt klagen als U dochter in een Veolia-trein door een Veolia-controleur is betrapt op het reizen met andermans kaart. Als U een broek koopt bij H&M waar iets mee mis is gaat U toch ook niet klagen bij C&A.

Verder heeft een controleur wettelijk wel degelijk het recht om een kaart in beslag te nemen als hij/zij het vermoeden heeft dat er sprake is van fraude bijv. doordat iemand op andermans kaart reist. Die kaart kan bijv. gestolen zijn en op die manier kun je op andermans kosten reizen..

In plaats van boos te zijn op NS (dat er dus sowieso niets mee te maken heeft) lijkt het me beter dat U in de eerste plaats uw dochter aanspreekt en haar duidelijk maakt dat ze dit in de toekomst niet nogmaals moet uithalen (ook al ben ik er van overtuigd dat ze volledig te goeder trouw was). Ik neem aan dat ze toch oud genoeg is om te snappen dat je niet op andermans kaart kunt gaan reizen.

Wat betreft die kaart: als de fout voor de verkeerde datum destijds inderdaad bij NS lag (en dus niet bij uw zoon) had U die kaart destijds gewoon moeten retourneren. In zo'n geval is NS verplicht om alsnog een kaart met de juiste gegevens te leveren of om de kosten te restitueren..
www.geldenrecht.nl/artikel/2015-02-09/reizen-met-andermans-ov-chipkaart-toegestaan

Of op dit forum

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/mag-reizen-op-persoonlijke-ov-chipkaart-iemand-anders-12668
Ik neem aan dat ze toch oud genoeg is om te snappen dat je niet op andermans kaart kunt gaan reizen.

Wellicht ben ik nog niet oud genoeg, maar ik snap persoonlijk niet zo goed wie ik ermee zou duperen als ik iemand anders op een van mijn niet langer gebruikte persoonlijke ov-chipkaarten (met daarop een verlopen trajectabonnement) zou laten reizen.
Reputatie 7
Badge +3

Wellicht ben ik nog niet oud genoeg, maar ik snap persoonlijk niet zo goed wie ik ermee zou duperen als ik iemand anders op een van mijn niet langer gebruikte persoonlijke ov-chipkaarten (met daarop een verlopen trajectabonnement) zou laten reizen.

Een kaart kan ook gestolen zijn (dat kan de conducteur niet weten) en er kan dus sprake zijn van fraude. En al helemaal als die kaart dan ook nog op automatisch opladen staat.
Reputatie 7
Badge +3

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/mag-reizen-op-persoonlijke-ov-chipkaart-iemand-anders-12668

De geschillencommissie is alleen bevoegd om in een specifiek conflict een uitspraak doen, maar heeft niet de juridische bevoegdheid om zoiets in zijn algemeenheid te bepalen. Daar kwam bij dat de conducteur in dit specifieke geval wist dat er geen sprake van fraude was.

Het gaat in dit geval om de afweging tussen het belang van de te goeder trouw zijnde reiziger en dat van de vervoerder die fraude met gestolen of gekopeerde kaarten wil voorkomen. Zo lang er geen juridische jurisdictie is staat de Veolia controleur in zijn recht.

Een kaart kan gestolen zijn (dat kan de conducteur niet weten) en er kan dus sprake zijn van fraude. En al helemaal als die kaart dan ook nog op automatisch opladen staat.

Het is inderdaad niet goed, maar NS heeft haar zelf gezegd dat het geen probleem was om de andere kaart als anonieme kaart te gebruiken.

Dat is natuurlijk ook niet goed te praten en daar klaagt ze terecht over bij NS.
Een kaart kan ook gestolen zijn (dat kan de conducteur niet weten) en er kan dus sprake zijn van fraude. En al helemaal als die kaart dan ook nog op automatisch opladen staat.

Dat kan de conducteur inderdaad niet weten, daarom stoor ik me er ook aan dat de eerste gedachte meteen maar is dat de reiziger wel aan het frauderen zal zijn. Het kan aan mij liggen, maar dergelijke uitgangspunten (de reiziger als crimineel in plaats van als klant) geven mij als reiziger nou niet bepaald het idee dat ik op 1, 2 of 3 sta.
Reputatie 7
Badge +3

Dat kan de conducteur inderdaad niet weten, daarom stoor ik me er ook aan dat de eerste gedachte meteen maar is dat de reiziger wel aan het frauderen zal zijn. Het kan aan mij liggen, maar dergelijke uitgangspunten geven mij als reiziger nou niet bepaald het idee dat ik op 1, 2 of 3 sta.

Veolia heeft niets te maken met 1-2-3 uitspraken van een (inmiddels ontslagen) NS-president.

Verder zijn de regels duidelijk, dus waarom moet reizigers die het vertikken zich aan de regels te houden steeds de hand boven het hoofd worden gehouden? Als je met meerdere mensen gebruik wil maken van een gemeenschappelijke OV-chipkaart moet je gewoon een anoniem exemplaar kopen. Alleen vervalt dan ook de zorgplicht van de vervoerder om toe te zien op misbruik en fraude.
Je moet lezen, dat is nu precies wat er gezegd is door NS, je kan de kaart als anonieme kaart gebruiken !!!
Reputatie 7
Badge +3
Je moet lezen, dat is nu precies wat er gezegd is door NS, je kan de kaart als anonieme kaart gebruiken !!!
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit verhaal waar is als de identiteitsgegevens van de klant onjuist zijn. Daarnaast staat de kaart op naam en is dus per definitie geen anonieme kaart. Normaliter wordt in zo'n geval de kaart door NS geblokkeerd en een nieuwe kaart aangemaakt.

Verder geldt (opnieuw): Veolia heeft hier geen boodschap aan zelfs als NS zoiets gezegd zou hebben (wat ik dus betwijfel).
Ik neem aan dat ze toch oud genoeg is om te snappen dat je niet op andermans kaart kunt gaan reizen.

TLS en hun leverancier(s). Hoe meer kaarten er als onbruikbaar worden, hoe meer nieuwe kaarten ze kunnen produceren en verkopen.
NS kan geen kaarten blokkeren.

En ze klaagt niet bij Veolia maar bij NS 😃.

Ik zou niet weten waarom je dat laatste betwijfelt want NS Klantenservice verkondigt wel meer grote onzin dingen, gisteren nog hier op dit forum.
Reputatie 7
Badge +3

En ze klaagt niet bij Veolia maar bij NS 😃.

Ze is beboet in een Veolia-trein (Venray-Nijmegen) door een Veolia controleur.
Dus wat heeft NS hier uberhaupt mee te schaften?
omdat de NS gezegd heeft dat ze de kaart als anonieme kaart kan blijven gebruiken, dat zei ik in reactie 39 al.
Reputatie 7
Badge +3
omdat de NS gezegd heeft dat ze de kaart als anonieme kaart kan blijven gebruiken, dat zei ik in reactie 39 al.
Daar heeft Veolia toch niets mee te maken. Als een medewerker van het Kruidvat zegt dat ik hun klantenkaart ook bij de Etos mag gebruiken betekent nog niet dat de Etos daarmee ook akkoord is. NS en Veolia zijn twee totaal verschillende bedrijven.

Daarnaast kan niemand aantonen dat NS zoiets ooit gezegd heeft.
Wat zeur je nu man ? Je zegt zelf dat Veolia er niets mee te maken heeft, waarom zeg je dan zelf 3x dat ze bij Veolia moet klagen ?

Als her Kruidvat dat zegt tegen jou klaag je toch ook bij het Kruidvat ?

Je werkt zeker bij NS ? 😃
Bewerkt: Jongens, laten we het gezellig houden! Roddelen over Veolia doen jullie maar via privéberichten 😉.
Reputatie 7
Badge +3
Blijft alleen vreemd dat NS zich hiermee bemoeit.
Ronald ? Brian ?

We hebben het over Sjoerdas 😃
Ahum, ik zit duidelijk iets minder diep in deze materie 😉.

Reageer