beantwoord

In beslag name persoonlijke ov chipkaart

  • 16 december 2014
  • 57 reacties
  • 3454 Bekeken

Op dinsdag 16 december reisde ik van Arnhem Presikhaaf naar Nijmegen Centraal. De treinnummer is 7666. Rond 18:37 kreeg ik de boete en is mijn persoonlijke ov chipkaart dus ook ingenomen. Terwijl dit helemaal niet mag. Tijdens de reis kreeg ik een boete voor het niet zitten in de juiste klasse, maar dat terzijde is mijn persoonlijke ov chipkaart ingenomen en niet terug gegeven terwijl de kaart niet defect was en hij van mezelf was. De conducteur is blijkbaar vergeten om het terug te geven en het is dus een grote fout, waar ik de dupe van ben. Nu heb ik geen studenten ov chipkaart meer en moet ik voor het reizen en het opnieuw aanvragen van een studentenreisproduct kosten maken. Die niet nodig zijn en die komen door uw personeel. Vandaar dar ik een schadevergoeding wil voor de geleden schade. Mijn vraag is dan ook hoe ik te werk moet gaan.
Hoop snel antwoord te krijgen.
icon

Beste antwoord door Leny NS 17 december 2014, 11:48

Beste Ronald, vervelend dat dit is gebeurd. Ik denk dat de conducteur vergeten was de kaart terug te geven. Hierdoor heb je nu extra kosten gemaakt en wil je dit vergoed krijgen. Je mag dit schriftelijk indienen naar:
NS Klantenservice
Postbus 2372
3500GJ Utrecht

Of ik hiervoor in aanmerking komt, durf ik niet te zeggen. Hopelijk ontvang je de nieuwe kaart snel en kan je weer reizen. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'. Groet, Leny
Bekijk origineel

57 reacties

ZEM. Zo eenvoudig mogelijk.

Ik stem zeker voor 😉
ZEM. Zo eenvoudig mogelijk.

Nou wil ik dat op de gok 'we zien wel' niet goedpraten, maar voor de dagjesreiziger is het inderdaad een stuk gecompliceerder geworden.


Dat is ook wat ik zie, de dagjesmensen hebben vaak meer begeleiding nodig sinds de OVCP.
Wat je ook hier in de buurt veel ziet is dat mensen redelijk 'op de gok' naar station heen gaan en een minuut of vijf uittrekken om een kaartje te kopen. Dat kon ook altijd prima, als je gewoon twee kaartjes uit de automaat trok ("gezellig samen met een vriendin naar Amsterdam heen") en in de trein stapte.

Wat je nu ziet is een hoop geneuzel en getreuzel, want er moet een OVC gekocht worden (of er komt dus een oude tevoorschijn die verlopen is / persoonlijk is), daar moet geld op en dan moet er bedacht worden hoeveel ongeveer, tegen de tijd dat men net een kaart voorzien heeft van voldoende saldo is de trein er al, snel de trein in en daar zien we wel verder...

Nou wil ik dat op de gok 'we zien wel' niet goedpraten, maar voor de dagjesreiziger is het inderdaad een stuk gecompliceerder geworden.
Reputatie 4
Badge
De klacht is vrij simpel, de OV chipkaart is in beslag genomen omdat het een persoonlijke OV chipkaart was van iemand anders, terwijl NS volgens sjoerdas gezegd heeft dat er gewoon met die kaart gereist kan worden als een anonieme OV chipkaart (omdat er een geboortedatum ontbreekt).

Bovendien werd de minderjarige dochter min of meer achtergelaten door de conducteur (van VEOLIA) zonder dat ze verder kon reizen.


Wat ik vooral concludeer is dat het voor de incidentele reiziger veel te ingewikkeld is geworden om met de trein te reizen.
Voor de meeste mensen is de trein bovendien nog altijd gewoon de trein en die trein is van de Nederlandse Spoorwegen. Dat kunnen de meeste leden van dit Forum zich waarschijnlijk niet voorstellen, maar veel mensen hebben geen flauw benul van de verschillende maatschappijen.

Als er op de kaart zonder gebruikmaking van een persoonlijk reisproduct gewoon betaald is voor de reis, zoals TS schrijft, dan is het uitgangspunt voor mij dat hier geen sprake van kwader trouw en hoop ik dat de Klantenservice van Veolia en die van NS dit met coulance oplossen.

Verder was ik er niet bij, weet ik niet wat NS gezegd heeft en wat de houding van de conducteur was, dus daar ga ik niks over zeggen.

Maar het is in ieder geval voor betrokkenen erg vervelend geweest en zo hebben zij het ook ervaren.

Als de OV-chipkaart nou eens gratis verstrekt wordt, om te beginnen de persoonlijke OV-chipkaart, dan was dit probleem er ook niet geweest. Dan had de oude kaart gewoon weggegooid kunnen worden.
De klacht is vrij simpel, de OV chipkaart is in beslag genomen omdat het een persoonlijke OV chipkaart was van iemand anders, terwijl NS volgens sjoerdas gezegd heeft dat er gewoon met die kaart gereist kan worden als een anonieme OV chipkaart (omdat er een geboortedatum ontbreekt).

Bovendien werd de minderjarige dochter min of meer achtergelaten door de conducteur (van VEOLIA) zonder dat ze verder kon reizen.
Ahum, ik zit duidelijk iets minder diep in deze materie 😉.

Je bent niet de enige, dit gaat ook mijn pet te boven vrees ik.....
Ahum, ik zit duidelijk iets minder diep in deze materie 😉.
Ronald ? Brian ?

We hebben het over Sjoerdas 😃
Reputatie 7
Badge +3
Blijft alleen vreemd dat NS zich hiermee bemoeit.
Bewerkt: Jongens, laten we het gezellig houden! Roddelen over Veolia doen jullie maar via priv√©berichten 😉.
Wat zeur je nu man ? Je zegt zelf dat Veolia er niets mee te maken heeft, waarom zeg je dan zelf 3x dat ze bij Veolia moet klagen ?

Als her Kruidvat dat zegt tegen jou klaag je toch ook bij het Kruidvat ?

Je werkt zeker bij NS ? 😃
Reputatie 7
Badge +3
omdat de NS gezegd heeft dat ze de kaart als anonieme kaart kan blijven gebruiken, dat zei ik in reactie 39 al.
Daar heeft Veolia toch niets mee te maken. Als een medewerker van het Kruidvat zegt dat ik hun klantenkaart ook bij de Etos mag gebruiken betekent nog niet dat de Etos daarmee ook akkoord is. NS en Veolia zijn twee totaal verschillende bedrijven.

Daarnaast kan niemand aantonen dat NS zoiets ooit gezegd heeft.
omdat de NS gezegd heeft dat ze de kaart als anonieme kaart kan blijven gebruiken, dat zei ik in reactie 39 al.
Reputatie 7
Badge +3

En ze klaagt niet bij Veolia maar bij NS 😃.

Ze is beboet in een Veolia-trein (Venray-Nijmegen) door een Veolia controleur.
Dus wat heeft NS hier uberhaupt mee te schaften?
NS kan geen kaarten blokkeren.

En ze klaagt niet bij Veolia maar bij NS 😃.

Ik zou niet weten waarom je dat laatste betwijfelt want NS Klantenservice verkondigt wel meer grote onzin dingen, gisteren nog hier op dit forum.
Ik neem aan dat ze toch oud genoeg is om te snappen dat je niet op andermans kaart kunt gaan reizen.

Wellicht ben ik nog niet oud genoeg, maar ik snap persoonlijk niet zo goed wie ik ermee zou duperen als ik iemand anders op een van mijn niet langer gebruikte persoonlijke ov-chipkaarten (met daarop een verlopen trajectabonnement) zou laten reizen.


TLS en hun leverancier(s). Hoe meer kaarten er als onbruikbaar worden, hoe meer nieuwe kaarten ze kunnen produceren en verkopen.
Reputatie 7
Badge +3
Je moet lezen, dat is nu precies wat er gezegd is door NS, je kan de kaart als anonieme kaart gebruiken !!!
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit verhaal waar is als de identiteitsgegevens van de klant onjuist zijn. Daarnaast staat de kaart op naam en is dus per definitie geen anonieme kaart. Normaliter wordt in zo'n geval de kaart door NS geblokkeerd en een nieuwe kaart aangemaakt.

Verder geldt (opnieuw): Veolia heeft hier geen boodschap aan zelfs als NS zoiets gezegd zou hebben (wat ik dus betwijfel).
Je moet lezen, dat is nu precies wat er gezegd is door NS, je kan de kaart als anonieme kaart gebruiken !!!
Reputatie 7
Badge +3

Dat kan de conducteur inderdaad niet weten, daarom stoor ik me er ook aan dat de eerste gedachte meteen maar is dat de reiziger wel aan het frauderen zal zijn. Het kan aan mij liggen, maar dergelijke uitgangspunten geven mij als reiziger nou niet bepaald het idee dat ik op 1, 2 of 3 sta.

Veolia heeft niets te maken met 1-2-3 uitspraken van een (inmiddels ontslagen) NS-president.

Verder zijn de regels duidelijk, dus waarom moet reizigers die het vertikken zich aan de regels te houden steeds de hand boven het hoofd worden gehouden? Als je met meerdere mensen gebruik wil maken van een gemeenschappelijke OV-chipkaart moet je gewoon een anoniem exemplaar kopen. Alleen vervalt dan ook de zorgplicht van de vervoerder om toe te zien op misbruik en fraude.
Een kaart kan ook gestolen zijn (dat kan de conducteur niet weten) en er kan dus sprake zijn van fraude. En al helemaal als die kaart dan ook nog op automatisch opladen staat.

Dat kan de conducteur inderdaad niet weten, daarom stoor ik me er ook aan dat de eerste gedachte meteen maar is dat de reiziger wel aan het frauderen zal zijn. Het kan aan mij liggen, maar dergelijke uitgangspunten (de reiziger als crimineel in plaats van als klant) geven mij als reiziger nou niet bepaald het idee dat ik op 1, 2 of 3 sta.

Wellicht ben ik nog niet oud genoeg, maar ik snap persoonlijk niet zo goed wie ik ermee zou duperen als ik iemand anders op een van mijn niet langer gebruikte persoonlijke ov-chipkaarten (met daarop een verlopen trajectabonnement) zou laten reizen.

Een kaart kan gestolen zijn (dat kan de conducteur niet weten) en er kan dus sprake zijn van fraude. En al helemaal als die kaart dan ook nog op automatisch opladen staat.


Het is inderdaad niet goed, maar NS heeft haar zelf gezegd dat het geen probleem was om de andere kaart als anonieme kaart te gebruiken.

Dat is natuurlijk ook niet goed te praten en daar klaagt ze terecht over bij NS.
Reputatie 7
Badge +3

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/mag-reizen-op-persoonlijke-ov-chipkaart-iemand-anders-12668

De geschillencommissie is alleen bevoegd om in een specifiek conflict een uitspraak doen, maar heeft niet de juridische bevoegdheid om zoiets in zijn algemeenheid te bepalen. Daar kwam bij dat de conducteur in dit specifieke geval wist dat er geen sprake van fraude was.

Het gaat in dit geval om de afweging tussen het belang van de te goeder trouw zijnde reiziger en dat van de vervoerder die fraude met gestolen of gekopeerde kaarten wil voorkomen. Zo lang er geen juridische jurisdictie is staat de Veolia controleur in zijn recht.
Reputatie 7
Badge +3

Wellicht ben ik nog niet oud genoeg, maar ik snap persoonlijk niet zo goed wie ik ermee zou duperen als ik iemand anders op een van mijn niet langer gebruikte persoonlijke ov-chipkaarten (met daarop een verlopen trajectabonnement) zou laten reizen.

Een kaart kan ook gestolen zijn (dat kan de conducteur niet weten) en er kan dus sprake zijn van fraude. En al helemaal als die kaart dan ook nog op automatisch opladen staat.
Ik neem aan dat ze toch oud genoeg is om te snappen dat je niet op andermans kaart kunt gaan reizen.

Wellicht ben ik nog niet oud genoeg, maar ik snap persoonlijk niet zo goed wie ik ermee zou duperen als ik iemand anders op een van mijn niet langer gebruikte persoonlijke ov-chipkaarten (met daarop een verlopen trajectabonnement) zou laten reizen.

Reageer