beantwoord

in de 1st klas met een 2de klas kaart

• 30 January 2017
  • 4 reacties
  • 208 Bekeken

hi...
ik heb een student weekvrij aboment op mijn OV om van en naar Almere te gaan
ik heb al een paar keer gehadt dat op de trein treug naar alkmaar dat de Intercity echt zoooooo druk is dat ik op een balkon moet staan met ongeveer 30 andere mensen
en ik heb gezien dat het in de 1st klasse Coupe Helemaal niemand staat of zowat niemand zit
is het mogelijk dat als dat gebeert dat ik in de 1st klasse Mag staan met mijn OV? Zonder dat ik een boete hier voor krijg en de trein uitwordt gezet?
icon

Beste antwoord door Slidestops 30 January 2017, 10:16

Officieel gezien mag je niet staan in de 1e klas met een 2e klas kaart. Nu zullen in de praktijk weinig conducteurs daar op beboeten, maar ze mogen het wel.

Tip: geef ook de drukke treinen door via de druktemelder in de NS app;)
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Officieel gezien mag je niet staan in de 1e klas met een 2e klas kaart. Nu zullen in de praktijk weinig conducteurs daar op beboeten, maar ze mogen het wel.

Tip: geef ook de drukke treinen door via de druktemelder in de NS app;)
Reputatie 7
Badge +3
't Schijnt toch wel voor te komen. Zie ook het topic Boete krijgen in de spits, in een volle trein als je dan met andere in de 1e klas staat?!?
Reputatie 7
Badge +4
Je hebt het over staan maar het is vaak zo dat mensen ook gaan zitten. Dan moet iemand die voor zijn eersteklaskaartje vaak veel betaald heeft, staan met dit kaartje terwijl jij zit voor de studentenkaart die in verhouding erg goedkoop is. Dat is ook niet eerlijk natuurlijk.
Je mag je officieel niet ophouden in de eerste klas. Er doorheen lopen mag natuurlijk wel.

Ik reis altijd eerste klas, maar het is niet zo dat je nooit wordt beboet. Ik heb het meermalen meegemaakt. Mensen van het type 'Ik doe wat ik wil en waar bemoei je je mee', lukt dat soms wel. Dat kost dan vijftig euro plus de volle prijs van een eerste klas kaartje - en dat liegt er niet om. Het is bijna even duur als je studentenkaart per maand. Als je echt blijft staan en normaal doet, zul je niet meteen een boete krijgen. Als je geen boete krijgt, betekent dat natuurlijk nog niet dat het mag.
Reputatie 7
Hallo Coasterrider1, en welkom op het NS Serviceforum. Heel begrijpelijk dat je graag wilt weten hoe wij hiermee omgaan.

Officieel gezien klopt het antwoord wat Slidestops gegeven heeft: het is niet toegestaan zonder toestemming van de conducteur in de 1ste klasse te staan/zitten met een 2de klasse vervoerbewijs. Soms kan een conducteur, bij grote drukte, omroepen of aangeven dat 2de klasse reizigers ook plaats mogen nemen in de 1ste klasse. Dit is hun eigen coulance en op hun eigen inzicht. Je kunt dit altijd vragen aan de dienstdoende conducteur. Doe je dit zonder toestemming? Dan kan er inderdaad een boete worden uitgeschreven.

Reageer