beantwoord

In de eerste klas met tweede klas vervoerbewijs

• 22 januari 2021
  • 2 reacties
  • 215 Bekeken

Hi, ik zit momenteel in een intercity in de eerste klas. Ik weet dat dit niet de bedoeling is omdat ik een kaartje heb voor de 2e klas. Het probleem is echter dat ik heb gezocht naar een plekje in de 2e klas. Deze waren al erg vol, ik heb niet de hele trein afgezocht ivm corona en dat ik een zware tas bij me heb die dit erg lastig maakt. Nu kan ik ook niet zo makkelijk naast iemand gaan zitten door corona. Wat moet ik doen?

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door MoDe 22 januari 2021, 17:38

Kaartje kopen voor de 1e klas. Met Flex kun je binnen een kwartier de klasse wijzigen als je met abonnement reist. Kun of wil je geen kaartje kopen voor de1e klas of klasse wijzigen dan zul je toch 2e klas moeten zitten. Niet de hele trein door willen lopen is geen reden om met 2e klas kaartje in de 1e klas te gaan zitten net als niet naast iemand anders willen zitten. Met 2e klas kaartje in de 1e klas zitten mag alleen met toestemming van conducteur. Waren alle zitplaatsen bezet en stonden er mensen? Sinds 1 juli 20 mogen alle zitplaatsen gebruikt worden.

Bekijk origineel

2 reacties

Hi Rooslv en welkom bij de NS Community.

Ik snap je punt, alleen dien je voor de eerste klas wel een vervoerbewijs te hebben. Dus je riskeert nu een boete. 

Omdat het (soms) onmogelijk is om 1,5 meter afstand te houden in het openbaarvervoer is een mondkapje verplicht. Het is dus toegestaan om naast iemand te gaan zitten. 

Als je dit niet prettig vindt dan is het verstandig om een eerste klas ticket te kopen (of je abonnement te upgraden naar 1e klas).

Ik heb de titel van je bericht aangepast zodat deze beter vindbaar is.

Reputatie 7
Badge +3

Kaartje kopen voor de 1e klas. Met Flex kun je binnen een kwartier de klasse wijzigen als je met abonnement reist. Kun of wil je geen kaartje kopen voor de1e klas of klasse wijzigen dan zul je toch 2e klas moeten zitten. Niet de hele trein door willen lopen is geen reden om met 2e klas kaartje in de 1e klas te gaan zitten net als niet naast iemand anders willen zitten. Met 2e klas kaartje in de 1e klas zitten mag alleen met toestemming van conducteur. Waren alle zitplaatsen bezet en stonden er mensen? Sinds 1 juli 20 mogen alle zitplaatsen gebruikt worden.

Reageer