beantwoord

In de trein met de app upgraden naar 1e klas

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Beste NS, wanneer wordt het mogelijk om in de trein met de app te "upgraden" naar 1e klas, omdat daar wel nog vrije zitplaatsen zijn? Dat gebeurt best vaak. Ik vind het helemaal niet erg om af en toe voor 1e klas te betalen, maar ik wil wel zitten.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 1 november 2017, 18:37

Even voor de duidelijkheid: dit is mijn topic, Sivan had alleen de URL gereserveerd. Ze is nog met zwangerschapsverlof, dus vragen omtrent deze nieuwe slag, kunnen naar mij gericht worden in dat topic Maarten 🙂

Wat betreft het klasse wijzigen in de app, dat zal in de toekomst mogelijk worden, maar we zullen eerst moeten kijken hoe dit zal aanslaan. De testfase is vandaag begonnen, we zullen zien!
Wat denk jij rj667, is dit wat de reiziger nodig heeft?

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Wat u wilt, zal hopelijk niet gebeuren. Het is ook niet fair naar de eersteklasreizigers die altijd veel betalen. U heeft in de eerste klas ook geen recht op een zitplaats. Iedereen mag eerste klas reizen, maar u moet wel - van te voren - een kaartje kopen, net als de eersteklasreizigers die altijd veel betalen, juist ook om meer kans te hebben op een zitplaats.

Ik vind het helemaal niet erg om af en toe voor 1e klas te betalen, maar ik wil wel zitten.

Eersteklasreizigers willen best altijd voor de eerste klas betalen maar dan willen ze wel graag zitten. 😉

U claimt voor zichzelf een voordeel dat eerste klas betalers niet hebben. Het is daarnaast veel te fraudegevoelig. Er zijn mensen die nog snel even een eersteklaskaartje kopen als er controle is en voor het overige lekker met een tweedeklaskaartje in de eerste klas blijven zitten. De leden van Piet Parasiet zullen u dankbaar zijn maar de reguliere eersteklasreiziger staat inmiddels al te sterk onder druk en vraagt zich af of het nog nut heeft zoveel te betalen.
Reputatie 4
Volgens Sivan kun je met NS Flex straks tot 15 minuten na check-in nog je klasse wijzigen in de app:

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/ns-flex-flexibel-reizen-op-rekening-40475
Volgens Sivan kun je met NS Flex straks tot 15 minuten na check-in nog je klasse wijzigen in de app:

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/ns-flex-flexibel-reizen-op-rekening-40475

HC "Uw vervoersbewijs a.u.b."
Reiziger "Ik ben bezig deze in de app te laden. :)"
HC "Pardon?"
Reiziger "Ik ben bezig mijn upgrade te bestellen en daar heb ik een kwartier de tijd voor. Komt u straks maar terug. "
HC "U heeft gelijk! Nou, tot straks dan..."
Reputatie 6
Even voor de duidelijkheid: dit is mijn topic, Sivan had alleen de URL gereserveerd. Ze is nog met zwangerschapsverlof, dus vragen omtrent deze nieuwe slag, kunnen naar mij gericht worden in dat topic Maarten 🙂

Wat betreft het klasse wijzigen in de app, dat zal in de toekomst mogelijk worden, maar we zullen eerst moeten kijken hoe dit zal aanslaan. De testfase is vandaag begonnen, we zullen zien!
Zou me niet verbazen als het effectief praktisch dezelfde backend is als de BC, met een beetje geluk komt dus ook de registratiemogelijkheid erin en hoeft de HC in de trein die discussie niet te voeren 🙂
Ach als de reis korter dan een kwartier is, dan kun je gewoon lekker plaatsnemen in de eerste klas.
Reputatie 7
Badge +4
Wat dat betreft verandert er dan niks;-). Laten we maar hopen op voortschrijdend inzicht tijdens de testperiode.
Reputatie 6
Badge
Even iets anders: in het overzicht zie ik bij dit topic 0 weergaven en 0 reacties staan. Alleen bij dit topic. Iemand die dit ook heeft?
Jep, er lijkt weer het nodige in de soep te lopen bij de platformboer. Moet vandaag ook telkens reloaden omdat er HTTP/504's retour komen.
Even iets anders: in het overzicht zie ik bij dit topic 0 weergaven en 0 reacties staan. Alleen bij dit topic. Iemand die dit ook heeft?

Dit komt vaker voor en is al meerdere keren gemeld in https://forum.ns.nl/off-topic-32/denk-mee-over-het-ns-serviceforum-27796
Reputatie 7
Badge +4
Hier ook. Er is ook een zeer trage reactie van het forum in de browser als je vanuit de mail naar een topic wilt.
Reputatie 6
Ik merk ook het een en ander. Ik heb de platformbeheerder gecontacteerd. Ik wacht nog op reactie.
Ik merk ook het een en ander. Ik heb de platformbeheerder gecontacteerd. Ik wacht nog op reactie.

Je weet het weer mooi samen te vatten. 🙂
Reputatie 6
Badge +2

HC "Uw vervoersbewijs a.u.b."
Reiziger "Ik ben bezig deze in de app te laden. :)"
HC "Pardon?"
Reiziger "Ik ben bezig mijn upgrade te bestellen en daar heb ik een kwartier de tijd voor. Komt u straks maar terug. "
HC "U heeft gelijk! Nou, tot straks dan..."

Er staat ''Als je wisselt van klasse kan dit tot 15 minuten na een check-in gedaan worden.''. Dat wil niet zeggen dat je daarvóór al in de 1e klas mag zitten. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +4
Nooduitgang heeft een meer gelaagde stijl van schrijven. Het gaat dan om de betekenis en dat is dat er ongewenste situaties worden geschapen als dit algemeen zou worden uitgevoerd.

Terecht natuurlijk, het is een ronduit idioot voorstel dat veel te veel mensen uitnodigt tot ongewenst gedrag. Daarom moet je het nooit doen. En mijn uitspraak is niet zo gelaagd ;-)

In het marketingwereldje kijkt men naar wat mensen willen. Daar is niks mis mee maar je moet het wel toetsen aan de hand van de maatschappelijke context en werkelijkheid.
Juist academici worden te eenzijdig gevormd, terwijl het juist deze groep zou moeten zijn die de samenhang ziet en aanbrengt.
Bij de BC moet je het, voor zover ik weet, voor het inchecken aanklikken in de app. Waarom dit nieuwe product daarin gaat afwijken mis ik even.
Reputatie 4
Wellicht juist omdat veel mensen zich pas nadat ze in een drukke trein zijn gestapt realiseren dat ze liever eerste klas hadden gereisd. Met NS Flex wordt dit mogelijk, waardoor de eerste klas beter bezet raakt. Voor de extra flexibiliteit van NS Flex betaalt de klant een hoger abonnementstarief dan klanten met een regulier abonnement doen.
Dat verklaart voor mij nog steeds niet waarom er op deze manier weer twee verschillende systemen gaan ontstaan voor consumenten en zakelijke reizigers. Ik had zelf verwacht dat hiermee beiden juist dichter bij elkaar zouden worden gebracht, maar dan enkel onder een ander naampje. Feitelijk doe je praktisch hetzelfde hacky trucje namelijk. De BC nog maar niet stopzetten dus, zo te horen.
Badge +3
Ik kan niets zeggen over de uitvoering maar in principe vind ik het prima idee wanneer je tijdens de reis zou kunnen upgraden naar de 1e klas. Zoals Maarten86 stelt is vaak niet te voorspellen of een trein erg druk is of niet. Wanneer het erg druk of erg lawaaiig is in de 2e klas lijkt het me ideaal om deze te kunnen ontvluchten naar de 1e klas. Ik vraag me wel af hoe het werkt wanneer je slechts een gedeelte van de reis in de 1e klas wilt zitten.

Het duurder maken van Flex-abonnementen lijkt me een slecht idee. Volgens mij moet je het juist aantrekkelijk maken voor je huidige vaste klanten om de eerste klas beter bezet te krijgen en de opbrengsten te vergroten.

De bezwaren van Thom zijn niet denkbeeldig. Het staat of valt met de uitvoering van een dergelijk idee. Dus veel controleren in de 1e klas. Tegelijkertijd biedt het de Hc's de kans eindelijk eens iets te verkopen: vrije stoelen in de 1e klas wanneer het druk is in de 2e.
Reputatie 7
Badge

Als je ook in mijn mening geinteresseerd bent, Thomas: Ja. Ik zal alleen 1e klas betalen als ik zeker ben van een zitplaats. Zo reis ik in het buitenland want dan krijg ik een gereserveerde plaats. Dus als ik in de trein een vrije plek zie, en die kan claimen met een toeslag, zet ik de wallet open.

Lijkt me ook, zoals iMark beschrijft, een goed idee dat de HC in een volle trein omroept dat er nog vrije zitplaatsen zijn in de 1e klas, á 15 euro bijbetalen, en dat de HC dan ook gaat controleren.
Badge +3
Niet overdrijven..

Je hebt 15 minuten ná het incecken om:

- op je trein te wachten
- zoeken naar een zitplaats 2e klas
- besluiten om 1e klas te doen

Dus pas bij controle even snel upgraden zullen uitzonderingen zijn, want dan moeten ze al geldig reizen. En bijvoorbeeld studenten mogen niet eens 1e klas reizen op hun SRP!
Reputatie 7
Badge +4
Claimen nog wel. Ik vind het geen probleem als de incidentele Wallet niet open gaat. Het is natuurlijk een volstrekt idioot idee en smerig naar de eersteklasreiziger, want die heeft straks een abonnement om te blijven staan voor iemand die met een tweedeklaskaartje even snel voorpiept. Die betaalt dus voor niks zijn consistent hoge abonnementskosten.

Laten we het omdraaien: We zorgen eerst[/i voor een consistente en zeer regelmatige controle in de eerste klas. Als dat lukt - en niet eerder - experimenteren we met deze fraudebevorderende mogelijkheid. Dan komt die er nooit. Het is te gek voor woorden dat mensen die eerst niet betalen en snel even upgraden de plaatsen innemen van mensen die dat altijd doen.

Veel mensen kopen een eerste klas abonnement voor meer kans op een ziplaats. Met dit experiment kun je dus eerst kijken of er plaats is en snel innemen voor meestal tweedeklastarief met een aanvulling. Nou prima, als die aanvulling een hoog bedrag is en blijft.

NS laat de meest betalende reizigers in de kou staan.

[i]Dus als ik in de trein een vrije plek zie, en die kan claimen met een toeslag, zet ik de wallet open.

De mensen die de wallet altijd al open hebben, hebben ook nog wat vooraf betaalde rechten en die moeten dan maar gaan staan? Hopelijk wordt men bij NS wakker en geeft men hier nooit, maar dan ook nooit aan toe. De eersteklasreiziger subsidieert het prijsniveau van de tweede klas al. De toch al zo domme zwartrijdersdiscussies blijven even dom. Men vergist zich nooit in het eigen nadeel. Nooit aan deze gedachte en mentaliteit toegeven.

We weten allemaal wat er gaat gebeuren met die vijftien minuten tijd en geen controle: Op een korte afstand reis je gratis eerste klas en de pakkans is nu zo gering dat je het rustig kunt proberen in de ogen van onze parasieten, die zichzelf natuurlijk 'slim' vinden. We kennen het verhaal dat ze eerste klas zitten komt door de fouten van een ander. Dat maken we net even te veel mee. Wie eerste klas wil reizen, neemt een eersteklasabonnement.

Wie eerste klas wil reizen, checkt gewoon eerste klas in. Klaar. En altijd controle. Negen van de tien keer wel controle in plaats van negen van de tien keer niet.
Dan zijn heel veel problemen opgelost.

Ik snap best dat Marketing af en toe wat moet verzinnen, daar worden ze mede op afgerekend, maar dit is niet door een treinreiziger bedacht met enige realiteitszin.
Ik ben ook van mening dat in de trein upgraden fraudegevoelig is. Zoals hiervoor al aangedragen schept die mogelijkheid een nieuw argument voor de 2e-klasreiziger in de 1e klas: "mijn app laadt nog, moment alstublieft".

Waar ik wél voor ben is op ieder perron een extra OV-zuil waarmee je gemakkelijk - zonder de incheck te annuleren - de reisklasse kunt upgraden. Duur grapje, maar wel een stuk minder fraudegevoelig en iedereen in de 1e klas heeft dan betaald (mits er voldoende wordt gecontroleerd).
Reputatie 7
Badge
Om een klant te kunnen begrijpen, moet je klant zijn! Toch ben ik blij dat Marketing van de acties zonder realiteitszin bedenkt, want dan wordt pas duidelijk wat er structureel fout gaat. Bijv. Reizigers die menen dat ze voorafbetaalde rechten op een zitplaats hebben. Dat recht geeft de NS nooit; niet aan 2e klas kaartjeskopers, en evenmin aan 1e klas kaartjeskopers. Anders had men allang gereserveerde plaatsen ingevoerd. Dus, Marketing, kom maar op... Krasloten voor 1e klas?
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben al heel lang klant....

Reageer