In- en uitstappen van de trein !

Is het iets om de mensen die de trein uitgaan de trein verlaten via de deuren 1-3-5-7-9 etc. en zij die de trein binnen gaan dit doen via de deuren 2-4-6-8-10 etc. Wellicht gaat het in- en uitstappen dan vlotter !

28 reacties

Reputatie 3
Ik ben hier een grote voorstander van.
Ik zou die deuren een kleur geven
- Groen voor instappen,
- geel voor uitstappen,
- Blauwe deur voor invaliden. Bijzonder deze deur is dan gesitueerd in het midden van de trein daar waar de conducteur zicht heeft en gebruikt bij in en uitstappen. Deze brede blauwe deur valt als een korte laadklep van een vrachtauto op het perron t.b.v. invaliden en dei daar zelfstandig op kunnen rijden.

Als dit zou worden ingevoerd is het nare gehang op de balkons een stuk beter.
Misschien nog een bepaalde afbeelding op de de deuren voor de kleurenblinden onder ons.
Hallo TonVermeeren, welkom op het Serviceforum. Bedankt voor je suggestie, ook Kroon.W bedankt. Ik zal jullie suggesties doorzetten naar de betreffende afdeling zodat we dit mee kunnen nemen in het verbeteren van deze processen.
Reputatie 1
Badge
In de zeer drukke S-bahn van München-en mogelijk ook nog sommige andere Duitse steden-doen ze het zo: er zijn aan 2 kanten perrons, aan wat bedoeld is als UItstapkant gaan de deuren eerst open, en pas een aantal sec. later die aan de INstapkant, waarheen alle pijlen etc. je verwijzen. Werkt erg goed in drukke spitsen.
Problem met wat hier is voorgesteld lijkt me, dat in NL het onmogelijk blijkt treintjes elke dag/tijd op dezelfde plek te laten stoppen, er veel te vaak kortere-en soms ook langere treinen zijn als normaal, en het jaaaaaren duurt voordat jantje studentgemiddeld dit door zal hebben. Tegen de tijd dat ze al weer afgestudeerd zijn en niet mer hoeven.
Reputatie 3
Mijn laadklep zou gewoon op het perron kunnen vallen waar mensen met scootmobiels en hulpmiddelen gemakkelijk in kunnen stappen. De ruimte achter de deur moet wel veel ruimte hebben om b.v 10 scootmobiels te kunnen herbergen. Ook een beetje ruimte voor de conducteur op die plaats

In de trein zelf een lichtkrant waarbij de reiziger kan vernemen aan welke kant hij/zij moet uitrijden (witte zijde voor uitstappen en een rode zijde voor niet open aan die zijde.
De laadklep heeft aan de onderzijde een rubberenondergrond. Dit om geluid en schuren op de grond te voorkomen..
Ruimte voor 10 scootmobielen? - Zeker voor al die mensen die in een elektrische rolstoel belanden nadat ze die laadklep op hun hoofd hebben gekregen. :8
Ik denk zelf dat aparte deuren voor in en uitchecken mogelijk tot problemen kan leiden bij momenten van drukte, of wanneer je bij een verkeerde deur staat. Ik denk ook dat het gaat om een stukje fatsoen bij mensen, dat we elkaar de tijd en de ruimte geven om uit te stappen, en in te stappen.

Desalniettemin Ben ik het met je eens dat het proces vlotter moet kunnen, maar misschien meer in de vorm van campagnes, bredere deuren of (dat zou pas mooi zijn) minder drukte. Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom, dus leuk dat jullie meedenken!
Bedoel je aparte deuren voor in en uitstappen ?

Dat kan best werken als je bv de uitstapdeuren aan de ene kant hebt van de coupe, die ook iets eerder opengaan en de instapdeuren aan de andere kant.

Op zich is dat gewoon een kwestie van wennen.
Als je echt de volledige indeling van de trein aanpast en zorgt dat je 2 deuren oer coupe hebt, zou het inderdaad al minder problemen geven. Maar of ze nu echt om deze reden nieuwe treinen gaan bouwen, ik ben bang van niet. Eventueel nog andere suggesties?
Het voorstel van srt zou mijns inziens het beste werken, maar gaat hem niet worden omdat je twee keer zo veel perrons nodig hebt en dus alle sporen moet gaan verleggen.
Het andere voorstel (de helft van de deuren voor instappen, de andere deuren voor uitstappen) heeft volgens mij pas kans van slagen als duidelijk wordt aangegeven op het perron waar de instapdeuren zich zullen bevinden, anders leidt het alleen maar tot ergernis en kost het juist meer tijd.
Ik loop al een tijdje rond met een variant die gemakkelijk in te voeren moet zijn en niet overal en altijd gebruikt hoeft te worden. Ik denk om te beginnen aan intercity's op drukke tijden. Op die tijden zou invaliden- en fietsenvervoer niet mogelijk moeten zijn. Breng duidelijke aanwijzers aan in de gehele trein die mensen in de trein naar een uitstap-portaal wijzen. Deze dienen zowel uit als naar voren als achteren te kunnen worden geschakeld. Als ze uit staan kan men in en uitstappen waar men wil. Breng op de perrons bedienbare aanwijzers aan waar de instapplekken van de binnenkomende trein komen.

Misschien al een oud idee maar toch. (Ik zie geen vinkje maar ik neem aan dat ik bericht krijg van reacties)
Reputatie 7
Badge +4
Fietsvervoer mag al niet in de spits en voor invalidenvervoer stellen we ons sociaal op. Invaliden mijden overigens de trein in de spits doorgaans al, dus ik denk niet dat het een groot probleem is - - en vind zelfs dat het dat nooit mag zijn.
Ik denk dat je eens even moet gaan kijken op station Schiphol, hier wordt als proef gewerkt met een digitale brede rand waarop exact wordt aangegeven war de deuren van de trein komen als de trein stilstaat. Tevens wordt er op aangegeven 'first out, then in' dus dat zou al moeten helpen denk je in theorie.

Wat gebeurt er nu op Schiphol, trein komt binnen en mensen gaan alvast bij de rand van het perron staan op de plek waar de deur moet komen. En jawel de mensen welke uit willen stappen moeten eerst even wachten tot de mensen op het perron ruimte hebben gemaakt.

Ook verplichte in- en uitstap deuren zal niet gaan werken omdat mensen zich daar niet aan gaan houden en toch lopen naar de dichtstbijzijnde deur. Vandaar dat van het nieuwe materieel de deuren vaak breder zijn.
Schiphol IPB mist helaas nog goede kwaliteit matpolariteit. De kip was hier eerder dan het intelligente ei 🙂
Mijn persoonlijke mening is dat dit het in- en uitstap proces niet noemenswaardig sneller maakt, zie het ook niet doorgevoerd gaan worden op andere stations.
Als de datakwaliteit van je aanleverende systeem niet ideaal is dan zal het nooit een groot succes worden. Ik ben vrij optimistisch, maar bekijk het wel vanuit mijn spoorse vakgebied.

Het is een leuk proof of concept, maar zal als zelfstandig product nooit een oplossing zijn voor alle problemen. Als onderdeel van een groter geheel zou het wel een bijdrage kunnen leveren, mits goed geimplementeerd 🙂
Mijn idee zou het Schiphol probleem wel moeten oplossen en ik denk dat het in drukke tijd tot meer dan een minuut op zou kunnen leveren. Als mensen fout gaan staan kan daar altijd nog een flinke boete op gezet worden zoals nu bij het instappen na fluitsignaal. Overigens hebben ze bij de pont over het IJ rode en groene vlakken aangebracht waarbij de instappers op het groene vlak moeten staan. Dat werkt heel behoorlijk.
Als mensen fout gaan staan kan daar altijd nog een flinke boete op gezet worden.

Echt ?
Mijn persoonlijke mening is dat dit het in- en uitstap proces niet noemenswaardig sneller maakt, zie het ook niet doorgevoerd gaan worden op andere stations.
Mee eens !
Die instapbalk werkt niet te Schiphol, dat kan iedereen zien. En zeker niet als het druk is.

Een interessant onderwerp van drie jaar geleden en nu actueler dan ooit. 

Instapdeuren en uitstapdeuren markeren, voorlopig met stickers, later wellicht permanent. Dat schept éénrichtingsverkeer in de trein en minder “ontmoetingen” op het perron. De deuren om en om markeren, dat schept de kortste afstanden tot die deuren, zowel van binnen als van buiten. Lijkt mij een zinnige aanvullende maatregel in deze coronatijd, maar eigenlijk sowieso. Alleen voor de kleine 1e-klassfdelingen zoals in sprinters moet dan die ene deur gereserveerd blijven voor in- en uitstappen van 1-klasreizigers. Is dat te realiseren?

Badge

Een interessant onderwerp van drie jaar geleden en nu actueler dan ooit. 

Instapdeuren en uitstapdeuren markeren, voorlopig met stickers, later wellicht permanent. Dat schept éénrichtingsverkeer in de trein en minder “ontmoetingen” op het perron. De deuren om en om markeren, dat schept de kortste afstanden tot die deuren, zowel van binnen als van buiten. Lijkt mij een zinnige aanvullende maatregel in deze coronatijd, maar eigenlijk sowieso. Alleen voor de kleine 1e-klassfdelingen zoals in sprinters moet dan die ene deur gereserveerd blijven voor in- en uitstappen van 1-klasreizigers. Is dat te realiseren?

De werkgroep die belast is met alles bekijken heeft dit ook meegenomen, ik heb geen idee of er iets mee gedaan gaat worden straks maar weet dat er naar gekeken is/wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag het me af of dit het geval zal zijn. In het “protocol verantwoord blijven reizen in het openbaar vervoer “staat o.a.:

• Perrons (houd 1,5 meter afstand, geef elkaar de ruimte bij in-/uitstappen, eerst reizigers uitstappen voordat reizigers instappen).

Zou je aparte deuren hebben voor in en uitstappen zou dat tegelijkertijd kunnen gebeuren ipv eerst reizigers eerst te laten uitstappen.

Precies dat inderdaad. Bovendien hou je tegendraadse reizigersstromen op het perron.

Misschien is het een optie om de perrons in tweeën te delen, in de lengterichting;

• het deel tegen de trein aan voor de instappers
  • het deel van de trein af voor uitstappers.

De instappers die al op het perron zijn voordat de trein er is, wachten achter de lijn (i.v.m. de veiligheid) en stappen over de lijn zodra de trein stil staat. Vanzelfsprekend blijven alle deuren vrij.

Badge

Tegendraadse reizigersstromen hou je altijd, tenzij je alle perrons overhoop haalt en ze bouwt zoals op Zandvoort is gebeurt, daar zou je nu aan 1 kant in kunnen stappen en aan de andere kant uit kunnen stappen.  Maar dat is dan wel de uitzondeirng op de regel want nergens hebben we een perron aan weerzijde van de trein.

Reputatie 7
Badge +1

Tegendraadse reizigersstromen hou je altijd, tenzij je alle perrons overhoop haalt en ze bouwt zoals op Zandvoort is gebeurt, daar zou je nu aan 1 kant in kunnen stappen en aan de andere kant uit kunnen stappen.  Maar dat is dan wel de uitzondeirng op de regel want nergens hebben we een perron aan weerzijde van de trein.

Nou ja nergens, dat is dan ook weer niet helemaal waar. Station Oss (spoor 1) en Hengelo (spoor 11, Blauwnet) hebben bijvoorbeeld wel aan weerszijden een perron. Alhoewel, het perron aan een zijde geblokkeerd is door hekken. 

Reageer