beantwoord

Incheck voor 8.55, reizen in de daluren

• 17 april 2014
  • 19 reacties
  • 3688 Bekeken

Ik checkte vanmorgen voor 09:00 in, mijn trein vertrok door vertraging echter pas na 09:00. Bij aankomst in Utrecht was de vertraging 13 minuten. Ik checkte uit en moest een volledige tarief betalen. Ik heb echter alleen in de daluren gereisd. Hoe krijg ik het verschil terug?
icon

Beste antwoord door Bart NS 19 april 2014, 11:17

Goedemorgen allemaal,
Ik heb me bij het geven van het antwoord wellicht onvoldoende gerealiseerd wat dit te weeg kan brengen in de trein, ook na de reactie van Camel. Mijn intentie was te kijken hoe laat de trein precies, dus na vertraging, is vertrokken en dan inderdaad via een eenmalige coulance het verschil te vergoeden. Ik ga inmiddels ook zeker met de suggestie van Loes en Ramon mee: check uit en opnieuw in als de trein inderdaad door vertraging in de dalperiode vertrekt.

Ik zal Camel een privébericht sturen met de gegevens en geef het vooral door, Hans. Daar worden we alleen maar beter van.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Je moet niet eerder dan 8.55 uur inchecken in zo'n geval, en als je het per ongeluk toch doet zie je op het scherm "vol tarief" en kan je weer uitchecken en even wachten.
Ja, snap ik. Maar daar heb ik nu niks meer aan.
Niet het moment van reizen is bepalend of je wel of niet met korting reist, maar het tijdstip van inchecken.
Als je na 08:55 incheckt reis je met korting, check je al om 08:54 (of eerder in) dan betaal je tot het moment van uitchecken het volle tarief.
Misschien raadzaam om in het vervolg bij twijfel even het klokje (rechtsboven in het display) in de gaten te houden.
Ik vrees dat je in dit geval geen aanspraak kunt maken op welke restitutie dan ook.
Je hebt nou eenmaal ingecheckt op een tijdstip waarop je geen recht had op korting en de vertraging van jouw trein was ook niet meer dan een half uur; de grens van de mogelijkheid om een beroep te doen op de regeling geld terug bij vertraging.

Natuurlijk staat het je altijd vrij om hierover contact op te nemen met de Klantenservice .

Ik acht jouw kansen op restitutie echter minimaal, zo niet nihil.
Niet geschoten is echter altijd mis.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, snap ik. Maar daar heb ik nu niks meer aan.

Nou ja, voor de volgende keer.
Helder allemaal, blijft echter vreemd dat met de huidige technologie zoiets niet mogelijk is. Aan het moment van uitchecken valt makkelijk aan te nemen met welke trein ik heb gereisd en hoeveel vertraging deze had. En ik ga niet het risico lopen om een trein die om 08:52 zou vertrekken te missen als in de cta word aangegeven dat deze +5 heeft.
Helder allemaal, blijft echter vreemd dat met de huidige technologie zoiets niet mogelijk is. Aan het moment van uitchecken valt makkelijk aan te nemen met welke trein ik heb gereisd en hoeveel vertraging deze had. En ik ga niet het risico lopen om een trein die om 08:52 zou vertrekken te missen als in de cta word aangegeven dat deze +5 heeft.

Je had dus al de intentie om met een trein van 08:52 te gaan reizen, dus tegen het volle tarief.

Klopt. Gaat om het principe hè?
Reputatie 6
Badge +2
Korting krijgen dankzij een vertraagde trein gaat inderdaad niet automatisch. Het is dan een voordeel als de cico (bij voorkeur twee) dichtbij is/zijn.
Hoi Martijn,

Ik heb je titel aangepast en het topic verplaatst naar 'in de trein', zodat het goed vindbaar is. Zoals hierboven al aangegeven: de inchecktijd is leidend voor het tarief dat je betaalt. Dit is in jouw geval nadelig uitvallen, maar kan ook positief voor je uitvallen, bijvoorbeeld met een check-in om 15.50. Bij een geval als dit, kan je zeker een beroep doen op de Klantenservice, we kunnen altijd kijken of er iets aan te doen is maar dit zal per geval bekeken moeten worden. Zou je me voor nu een privébericht willen sturen met je NAW-gegevens en je kaartnummer? Dan zal ik e.e.a. bekijken. Groet, Bart
Klinkt alsof hier een precedent geschapen gaat worden.
Als iemand toegeeft de intentie te hebben met de trein van 08.52 te reizen en daartoe dus ruim voor 08:55 incheckt, maar zich dan beklaagt dat de trein later is vertrokken en hij dus zijn korting is misgelopen, dan is het inderdaad een hele mooie om dan de gegevens te vragen met de toezegging e.e.a. te bekijken.
Die toezegging impliceert dat er al dan niet uit coulance een restitutie zal worden verleend, anders ga je zo'n duidelijk geval niet nader bekijken.

Dit biedt perspectieven voor de toekomst. Ik moet binnenkort, om ergens op tijd te zijn eigenlijk met de trein van 08:55 mee. Maar daarmee mis ik mijn korting. Ik weet echter ook dat die trein structureel 2-3 minuten te laat is, Maar voor alle zekerheid moet ik toch om 08:50 inchecken.

De oplossing van deze "klacht" biedt mij dus het perspectief dat ook ik t.z.t. mijn misgelopen korting alsnog kan claimen.
Want als iemand gematst wordt terwijl hij van plan was toch al met de trein van 08:52 te reizen, moet dat ook kunnen als ik met de trein van 08:55 reis. Ook mijn trein is structureel enkele minuten te laat.
Bij het scheppen van precedent is het woord 'coulance' natuurlijk essentieel. Toch snap ik je punt, Camel. Een echte restitutieregel bestaat niet voor een geval als dit. Ik ben van plan te kijken hoe laat de trein normaliter vertrekt en pas daar het gevolg op aan. Structureel korting terugbetalen voor treinen die voor 9.00 uur vertrekken, is uiteraard niet mijn intentie.
En vergeet niet Bart dat wij HC's hier gedonder mee kunnen gaan krijgen. Het kan zelfs tot zeer vervelende situaties in de trein komen, want als HC zeg ik dat het niet kan en dan krijg ik dit topic in mijn handen gedrukt dat er een geval is, waar het schijnbaar wel voor geregeld is en dan sta ik met mijn mond vol tanden en dat proberen wij toch met elkaar te voorkomen lijkt mij.

Als de trein later vertrekt en dus na negen uur vertrekt, kan ik maar 1 ding adviseren. Je ziet dat er vertraging is ontstaan, dan kan je altijd teruglopen en de OV-chipkaart bij het ene paaltje weer uitchecken, ofwel de check-in annuleren en bij het volgende paaltje weer inchecken vanaf 08.55 voor korting.
En vergeet niet Bart dat wij HC's hier gedonder mee kunnen gaan krijgen. Het kan zelfs tot zeer vervelende situaties in de trein komen, want als HC zeg ik dat het niet kan en dan krijg ik dit topic in mijn handen gedrukt dat er een geval is, waar het schijnbaar wel voor geregeld is en dan sta ik met mijn mond vol tanden en dat proberen wij toch met elkaar te voorkomen lijkt mij.

Als de trein later vertrekt en dus na negen uur vertrekt, kan ik maar 1 ding adviseren. Je ziet dat er vertraging is ontstaan, dan kan je altijd teruglopen en de OV-chipkaart bij het ene paaltje weer uitchecken, ofwel de check-in annuleren en bij het volgende paaltje weer inchecken vanaf 08.55 voor korting.

Misschien een idee, Loes, om kaartjes te laten drukken met het e-mailadres en/of telefoonnummer van Bart erop, zodat je die in voorkomende gevallen aan boze reizigers kan geven.
Deed ik vroeger ook als ik de klappen op kon vangen voor dingen die door mijn superieuren geregeld waren; dan verbond ik die razende en tierende klanten gewoon door met de verantwoordelijke personen.
Dag Loes, ik snap je punt zeker. Echter, enkel door het vragen van privé-gegevens geven wij reizigers geen algemeen recht op korting indien een trein die normaal gesproken in de spits vertrekt door een kleine vertraging vertrekt in de daluren. Mocht reizigers je wijzen op dit forum dan zou je eventueel mijn reactie aan hen kunnen tegenwerpen. Je advies om weer opnieuw in te checken is inderdaad de beste optie. Groet Ramon
Bij het scheppen van precedent is het woord 'coulance' natuurlijk essentieel. Toch snap ik je punt, Camel. Een echte restitutieregel bestaat niet voor een geval als dit. Ik ben van plan te kijken hoe laat de trein normaliter vertrekt en pas daar het gevolg op aan. Structureel korting terugbetalen voor treinen die voor 9.00 uur vertrekken, is uiteraard niet mijn intentie.

Beste Bart,
Je vraagt in feite naar de al lang bekende weg.
Martijn geeft in eerdere reacties duidelijk aan dat hij de intentie had om met de trein van 08:52 te vertrekken. Hoe duidelijk wil je het hebben? Door vertraging is die trein iets na 09:00 vertrokken.
En nu maakt Martijn er (zoals hij zelf toegeeft) een principe zaak van om alsnog korting te claimen.

Door op grond daarvan naar zijn gegevens te vragen wek je op z'n minst de indruk dat hier "iets te regelen" valt. En daarmee breng je het rijdend personeel - zoals Loes ook terecht aangeeft - in de problemen.
De eerste de beste reiziger die te vroeg incheckt en (ruim) voor 09:00 gaat reizen zal naar dit topic verwijzen en daarmee de conducteur in verlegenheid en wellicht in de problemen brengen.

Als je het topic van A tot Z goed gelezen zou hebben, dan had je het beoogde tijdstip van vertrek al kunnen zien en had je al lang en breed vast kunnen stellen dat hier nooit sprake zou kunnen zijn van eventuele toekenning achteraf van een niet misgelopen korting.

Zou je mij een e-mailadres of telefoonnummer willen geven van iemand bij wie ik over deze gang van zaken mijn beklag kan doen?

Dag Loes, ik snap je punt zeker. Echter, enkel door het vragen van privé-gegevens geven wij reizigers geen algemeneen recht op korting indien een trein die normaal gesproken in de spits vertrekt door een kleine vertraging vertrekt in de daluren. Mocht reizigers je wijzen op dit forum dan zou je eventueel mijn reactie aan hen kunnen tegenwerpen. Je advies om weer opnieuw in te checken is inderdaad de beste optie. Groet Ramon

Het getuigt van een goede collegialiteit Ramon, dat jij Bart niet afvalt een ook probeert om iets wat helemaal krom lijkt te zijn weer recht te praten.
Het gaat er echter niet om of jullie reiziger in het algemeen in een geval als dit wel of geen korting toekennen na een claim.
Het gaat er om dat jullie de indruk wekken, zoals Loes (en Camel al eerder) opmerkte.
En daarmee breng je Loes en haar collega's in de problemen.

Trek ook eens een uniform aan en ga een paar dagen met een HC mee op de trein als assistent. Dan zul je ervaren waarmee een HC - mede door uitspraken op dit forum - in de praktijk wordt geconfronteerd.
Dat leer je niet van een middagje gezellig babbelen met een paar HC's, dat ervaar je alleen maar in de praktijk.

Troost je met de gedacht dat ik vertrouwelijke informatie waarover ik beschik met niemand zal delen, dus ook niet met Camel.
Je mag er echter wel van uit gaan dat ik de gang van zaken zal rapporteren (en dan weet jij wel aan wie en hoe).
Goedemorgen allemaal,
Ik heb me bij het geven van het antwoord wellicht onvoldoende gerealiseerd wat dit te weeg kan brengen in de trein, ook na de reactie van Camel. Mijn intentie was te kijken hoe laat de trein precies, dus na vertraging, is vertrokken en dan inderdaad via een eenmalige coulance het verschil te vergoeden. Ik ga inmiddels ook zeker met de suggestie van Loes en Ramon mee: check uit en opnieuw in als de trein inderdaad door vertraging in de dalperiode vertrekt.

Ik zal Camel een privébericht sturen met de gegevens en geef het vooral door, Hans. Daar worden we alleen maar beter van.
Hoi Bart,

Dank je voor je laatste reactie. Het brengt inderdaad veel te weeg. Net als een ander probleem, waar de HC's af en toe een scheve schaats rijden. Ik kan er niet teveel over uitweiden, maar als ik tegen je zeg dat het om de afwikkeling UvB's gaat, weet je waarschijnlijk wel wat ik daarmee bedoel en welke scheve schaats ik van de HC bedoel. Ikzelf doe overigens geen beloftes, die ik niet kan nakomen. Wil niemand verder in de problemen brengen door mijn beloftes.
Reputatie 7
Badge +4
citaat:

En ik ga niet het risico lopen om een trein die om 08:52 zou vertrekken te missen als in de cta word aangegeven dat deze +5 heeft.

einde citaat.
Wie voor 8.55 incheckt heeft geen korting, klaar. Je mag niet mee met de trein van 8.52 als je met korting wilt reizen. Als je wilt mee gaan met de trein van 8.52 die vijf minuten vertraging heeft en dus na 8.55 vertrekt dan mag dat, als je maar vanaf 8.55 incheckt. Daarna zul je hard moeten lopen en heb je misschien geluk.
Je kunt niet dit soort regels zo interpreteren dat ze aan jouw wensen behoren te worden aangepast. Ik denk dat mensen zich aan de regels moeten houden, dat is voor iedereen eerlijk en zeker voor de HC, die het met deze in mijn ogen foute redeneertrant al ellende genoeg heeft.
Het is wel sneu dat je dan alleen in de daluren reist maar je bent slim genoeg om dan even uit- en weer in te checken, toch?

Reageer