beantwoord

Inchecken toeslag Intercity Direct, toch boete

• 19 mei 2019
  • 6 reacties
  • 771 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Vrijdag ben ik met de intercity direct van Breda naar Schiphol gegaan, hiervoor heb ik toeslag toegevoegd, zoals ik altijd doe bij de rode paaltjes. Dit staat ook in mijn reishistorie, maar het staat er met 0.00 euro bij??? In de trein heeft de conducteur zomaar 10euro boete gegeven, zonder dit met mij te communiceren! Ik kwam erachter nadat ik een mail van de NS kreeg.
Hoe kom ik nu van die boete af? Ik wil gewoon netjes die 1.40euro betalen zoals ik altijd doe bij de intercity direct.
icon

Beste antwoord door Loes 19 mei 2019, 13:33

Ik vermoed dat u NS Flex heeft en daar gaat het momenteel geregeld mis wat betreft de ICD Toeslag. Er lopen meerdere topics over en ik kan u alleen maar adviseren contact op te nemen met de klantenservice via bv Twitter (NS_online), livechat of 030-7515155. Om dit te voorkomen tot het probleem de wereld uit is, is door een andere ov kaart te gebruiken om de toeslag erop te laden.
Bekijk origineel

6 reacties

Ik vermoed dat u NS Flex heeft en daar gaat het momenteel geregeld mis wat betreft de ICD Toeslag. Er lopen meerdere topics over en ik kan u alleen maar adviseren contact op te nemen met de klantenservice via bv Twitter (NS_online), livechat of 030-7515155. Om dit te voorkomen tot het probleem de wereld uit is, is door een andere ov kaart te gebruiken om de toeslag erop te laden.
Ik zou toch erg graag zien dat dit probleem snel (gisteren) wordt opgelost. Kan NS ook nog even de conducteurs uitleggen dat een boete van € 10,00 geniepig in rekening brengen niet fatsoenlijk en ook tegen de bedrijfsregels is.

Bij voorbaat dank.
Reputatie 3
Conducteurs brengen niet geniepig een boete in rekening.
Als u de toeslag laadt op een paal kan het zijn dat deze niet direct zichtbaar wordt in het controleapparaat.
Bij het controleren van een NS Flex of Business Card wordt dan de situatie geregistreerd. Dit is in dit geval een markering op de kaart waarin bevestigd wordt dat er in de ICD gereist wordt.
Als het systeem naar behoren werkt, wordt dit achteraf naast elkaar gelegd en wordt er niks in rekening gebracht wanneer er inderdaad een toeslag aanwezig is op de kaart.
Als ik het zo lees, lijkt het er op dat tijdens deze automatische backoffice check iets niet goed is gegaan.

De conducteur handelt in deze exact volgens instructie.
Als u de toeslag laadt op een paal kan het zijn dat deze niet direct zichtbaar wordt in het controleapparaat.
Bij het controleren van een NS Flex of Business Card wordt dan de situatie geregistreerd. Dit is in dit geval een markering op de kaart waarin bevestigd wordt dat er in de ICD gereist wordt.
Als het systeem naar behoren werkt, wordt dit achteraf naast elkaar gelegd en wordt er niks in rekening gebracht wanneer er inderdaad een toeslag aanwezig is op de kaart.
Als ik het zo lees, lijkt het er op dat tijdens deze automatische backoffice check iets niet goed is gegaan.

Dus de instructie is om de klant niets te melden, wel te registreren dat er een boete gegeven moet worden? Dan is inderdaad niet de conducteur geniepig maar de procedure.
Voor de klant maakt dat niet uit, die voelt zich beduiveld.
Badge +3
Een conducteur kan dan toch gewoon uitleggen?

"Ik zie uw IC direct toeslag helaas niet, en dat moet ik registreren. U zult daar binnenkort (soms zelfs binnen enkele minuten) een e-mail over krijgen, maar als u gewoon de toeslag geladen hebt is er niets aan de hand. Mocht de correctie toch op uw maandfactuur terecht komen, dan kunt u die via de klantenservice terugvragen/laten corrigeren op de volgende factuur."

Plus eventueel de tip om (voorlopig) de toeslag op een andere (anonieme) kaart te zetten, als je die toevallig nog heb liggen. Maar om daar (als het maar af en toe mis gaat) € 7,50 voor te gaan betalen... Voor in de spits kan je trouwens net zo goed een los kaartje of e-ticket kopen.

Dat er € 0,00 staat is niet zo vreemd, want het systeem berekent achteraf je werkelijke kosten (afhankelijk van het tijdstip € 1,40 of € 2,40) en zet die op je factuur. Na een dag of twee zou het goed moeten staan (en is de correctie wellicht ook alweer verdwenen).

@CML :

In een ander topic geeft Loes, hoofdconducteur, juist aan dat het wel tegen de werkinstructie is.

Zie onderstaand.

Ik zit soms op de Intercity Direct, dus ik herken deze case wel. Het lastige voor ons is, dat de feiten soms anders zijn op dat moment.

Ik begrijp uit uw verhaal dat u een Flex Dal Vrij abonnement heeft. U beweert (ik kan het tegendeel niet bewijzen) dat u de toeslag op uw flex kaart heeft geladen. Het vreemde is, dat ik dit eerder ben tegengekomen, dus de reiziger met Flex beweert de toeslag geladen te hebben en bij uitlezen van de OV kaart kan ik hem niet zien. Daar zit nu direct het probleem. Flex geeft ons de mogelijkheid sneller een correctie toe te passen. Officieel staat in onze werkomschrijving dat als we u controleren, de toeslag niet kunnen zien op de kaart, wij u moeten vragen of u een toeslag heeft, ms heeft u wel een andere kaart gebruikt. Als er geen toeslag wordt overhandigd, word ik geacht deze te registreren, wat in uw geval ook is gebeurd. Wat blijkbaar niet is vermeldt, dat deze registratie werd gedaan en dat is tegen de werkinstructie in.
Zelf heb ik het idee dat de toeslag en Flex niet altijd soepel gaan. Als u toevallig nog een andere OV chipkaart heeft liggen, zou ik eigenlijk willen adviseren een andere OV te gebruiken voor de toeslag. Dan betaalt u wel direct voor de toeslag, maar staat ook goed op de kaart. Het zou mij dus niet verbazen als achteraf blijkt dat u inderdaad de toeslag heeft geladen en dat dit niet goed op de kaart stond. Ik zou de adviezen volgen, want achteraf zal het op de factuur worden gecorrigeerd zodra dit kan natuurlijk als alles klopt.

Gezien het aantal topics wat hierover in een paar dagen tijd is geopend denk ik dat het inderdaad niet goed gaat. Vervelende is dat de klant echter nu weer allerlei dingen moet regelen om zijn geld terug te krijgen.

Reageer