incidenten / veiligheid

• 20 augustus 2019
  • 15 reacties
  • 776 Bekeken

Reputatie 3
Verleden week twee incidenten mee gemaakt in de trein.
Op maandag sprak ik in een stiltecoupé een vrouw aan op haar luide telefoongesprek. In eerste instantie dacht ik dat ze ruzie had met iemand zo luid ging ze te keer.
Op mijn vraag of ze wist dat het een stiltecoupé was en of het iets zachter kon, begon ze gelijk tegen mij te gillen dat ze aan het bellen was. Zelf wel bepaalde hoe luid ze sprak en waar ze wilde bellen. Ze was niet van plan op het toilet te telefoneren.
Andere reizigers stonden op en keken naar haar vanwege haar gegil.
ik herhaalde nogmaals mijn verzoek. Daarop begon een jonge meid met koptelefoon op haar oren zich er mee te bemoeien.
Die begon ook gelijk te gillen: ik moest respect hebben, (de telefonerende) zij is een oude vrouw. En tegen de andere reizigers: waarom kijken jullie naar haar.
Wij waren K.... Nederlanders die discrimineerde.
Op mijn vaststelling dat zij blijkbaar wist wat respect was, begon ze te roepen: kijk niet naar me, praat niet tegen me, ik ga je haten, ik ga jullie haten!
Inmiddels op het station aangekomen is het duo samenspannend nog enige tijd tegen mij en de anderen door blijven gillen.

Tweede voorval verleden week donderdag 15 augustus 2019.
In Utrecht CS stappen 2 jonge mannen de 1e klas coupe binnen. Geen treinkaartjes, dat weet ik omdat ze daar samen de grootste lol om hadden. Ik had de indruk dat ze al.behoorlijk gedronken hadden, er hing een flinke drankzuchtige om ze heen.
De ene was een beetje de leider, van de ander kreeg ik de indruk dat hij zwak begaafd was. Ondanks spitstijd en redelijk volle coupe hebben ze lijntjes coke gesnoven, waarbij de zwak begaafde uitleg kreeg hoe die dat moest doen. Het dominante type had de coke van zijn broer.
vervolgens hadden ze het over 2 klusjes die ze in Amsterdam gingen/moesten klaren die avond. Daarna zouden ze chickies gaan scoren.
Het dominante mannetje vertelde trots dat hij er 1000 euro per dag voor kreeg.

Zoals altijd geen conducteur te bekennen. Dat er nauwelijks controle is, is inmiddels breed bekend.
Dat onze samenleving niet ten goede veranderd heeft mede te maken door gebrek aan toezicht, controle en handhaving.
Ik voel me er in de trein niet meer veilig door.Ik wil heel graag conducteurs die zichtbaar door de trein lopen en controleren.
ik heb ook mee gemaakt dat een conducteur doet alsof hij het niet ziet.

Daarom pleit ik ervoor dat conducteurs minstens samen zijn, die beginnen alleen ook niets tegen dit soort figuren.
Die zijn niet voor rede vatbaar, laten zich niet aanspreken op gedrag en/of zijn gewetenloos.

15 reacties

Reputatie 4
Verleden week twee incidenten mee gemaakt in de trein.
Op maandag sprak ik in een stiltecoupé een vrouw aan op haar luide telefoongesprek. In eerste instantie dacht ik dat ze ruzie had met iemand zo luid ging ze te keer.
Op mijn vraag of ze wist dat het een stiltecoupé was en of het iets zachter kon, begon ze gelijk tegen mij te gillen dat ze aan het bellen was. Zelf wel bepaalde hoe luid ze sprak en waar ze wilde bellen. Ze was niet van plan op het toilet te telefoneren.
Andere reizigers stonden op en keken naar haar vanwege haar gegil.
ik herhaalde nogmaals mijn verzoek. Daarop begon een jonge meid met koptelefoon op haar oren zich er mee te bemoeien.
Die begon ook gelijk te gillen: ik moest respect hebben, (de telefonerende) zij is een oude vrouw. En tegen de andere reizigers: waarom kijken jullie naar haar.
Wij waren K.... Nederlanders die discrimineerde.
Op mijn vaststelling dat zij blijkbaar wist wat respect was, begon ze te roepen: kijk niet naar me, praat niet tegen me, ik ga je haten, ik ga jullie haten!
Inmiddels op het station aangekomen is het duo samenspannend nog enige tijd tegen mij en de anderen door blijven gillen.

Tweede voorval verleden week donderdag 15 augustus 2019.
In Utrecht CS stappen 2 jonge mannen de 1e klas coupe binnen. Geen treinkaartjes, dat weet ik omdat ze daar samen de grootste lol om hadden. Ik had de indruk dat ze al.behoorlijk gedronken hadden, er hing een flinke drankzuchtige om ze heen.
De ene was een beetje de leider, van de ander kreeg ik de indruk dat hij zwak begaafd was. Ondanks spitstijd en redelijk volle coupe hebben ze lijntjes coke gesnoven, waarbij de zwak begaafde uitleg kreeg hoe die dat moest doen. Het dominante type had de coke van zijn broer.
vervolgens hadden ze het over 2 klusjes die ze in Amsterdam gingen/moesten klaren die avond. Daarna zouden ze chickies gaan scoren.
Het dominante mannetje vertelde trots dat hij er 1000 euro per dag voor kreeg.

Zoals altijd geen conducteur te bekennen. Dat er nauwelijks controle is, is inmiddels breed bekend.
Dat onze samenleving niet ten goede veranderd heeft mede te maken door gebrek aan toezicht, controle en handhaving.
Ik voel me er in de trein niet meer veilig door.Ik wil heel graag conducteurs die zichtbaar door de trein lopen en controleren.
ik heb ook mee gemaakt dat een conducteur doet alsof hij het niet ziet.

Daarom pleit ik ervoor dat conducteurs minstens samen zijn, die beginnen alleen ook niets tegen dit soort figuren.
Die zijn niet voor rede vatbaar, laten zich niet aanspreken op gedrag en/of zijn gewetenloos.

Gelukkig, ik ben niet de enige die hier zo over denkt! Dit is precies waarom ik ook meer zichtbaarheid op de trein wil van HC's.
Reputatie 4
Ik voel me nog wel veilig in de trein maar ik heb wel last van gebrek aan controle en toezicht.
Zaterdag ben ik even naar Utrecht geweest, in de IC tussen den Bosch en Utrecht: Een jonge dame die 1e klas gaat zitten omdat ze niet aangekeken wil worden en haar nagels gaat zitten te knippen, en in het halletje groep jongeren met de muziek veel te hard via een speaker.

Zoals gebruikelijk geen controle, geen toezicht en geen conducteur.
Het gebeurd wel meer dat ik graag controle zou willen maar de conducteur is nergens te vinden, alleen bij vertrek ergens achteraan bij de trein als het al te laat is. We krijgen hier op dit forum ook wel eens het advies om er zelf er iets van te zeggen, maar dat werkt niet. Ik voel me daar erg machteloos door.
Reputatie 4
Ik voel me nog wel veilig in de trein maar ik heb wel last van gebrek aan controle en toezicht.
Zaterdag ben ik even naar Utrecht geweest, in de IC tussen den Bosch en Utrecht: Een jonge dame die 1e klas gaat zitten omdat ze niet aangekeken wil worden en haar nagels gaat zitten te knippen, en in het halletje groep jongeren met de muziek veel te hard via een speaker.

Zoals gebruikelijk geen controle, geen toezicht en geen conducteur.
Het gebeurd wel meer dat ik graag controle zou willen maar de conducteur is nergens te vinden, alleen bij vertrek ergens achteraan bij de trein als het al te laat is. We krijgen hier op dit forum ook wel eens het advies om er zelf er iets van te zeggen, maar dat werkt niet. Ik voel me daar erg machteloos door.

Ook hier sluit ik me bij aan. Het wordt tijd dat het gaat veranderen vind ik
Juist in dit soort situaties hoop ik dat de proef met het melden via What's app gaat slagen. Ik kan moeilijk aangeven waar mijn collega's waren op de momenten van deze vervelende incidenten, maar als het een volle VIRM6 is, waar een collega controle doet, is de kans zeer groot dat die tussen 2 stopstations niet de gehele trein heeft gezien. Het is een mogelijkheid, ik zeg niet dat dat zo is, voor ik hier weer iedereen over me heen krijg.

Ik heb zo ook ooit in een trein waar we 3x VIRM4 reden, daar zitten we met 3 HC op, we allemaal op een treinstel zaten. Neem voor het gemak het traject Amsterdam CS naar Castricum. Controle ingezet na Sloterdijk. Na Zaandam zoekt een reiziger mij, die mij vindt, dat er een reiziger onwel is geworden. Dit was vanaf Centraal gaande en ik werd pas na Zaandam gevonden. Toch was ik zichtbaar in de trein, maar toch voor de mensen die mij zochten onvoldoende. Een melding maakt het dan een stuk makkelijker om dit soort situaties in de kiem te smoren.

Wat hoop ik toch dat die proef gaag slagen.
Reputatie 4
Ik heb paar dagen geleden in dit forum gevraagd over deze whatsapp proef, ik kan hiermee niet melden die jongeren met te harde muziek en moest hun maar zelf aanspreken. En ook kan ik hiermee niet om controle vragen.
Dat is voor mij een te kort door de bocht, want als je als melder je onveilig voelt, heb je daar een reden voor dat te melden. Er zal nog wat geschaafd moeten worden, maar als meerdere reizigers er melding van maken, zal er toch echt iets mee gedaan moeten worden.
Dan zou een bedelaar ook niet gemeld mogen worden.
Ik ga altijd zelf op zoek naar een ander plekje als ik last heb van mensen, is een stuk beter voor de bloeddruk.
Reputatie 7
Badge +3
Waar NS natuurlijk wel een beetje mee achterloopt is cameratoezicht in de treinen. Daar gaat wel degelijk een agressiedempende werking van uit. In nieuw materieel wordt het standaard ingebouwd maar er rijden nog veel oudere treinen waar geen camera's in geïnstalleerd zijn.
Reputatie 6
Ik kan me overigens helemaal voorstellen, dat een conducteur in de twee genoemde situaties niet ingrijpt. Het is een conducteur, geen boksbal !

Daarom vind ik het juist bijzonder spijtig, dat dit forum volstaat met ervaringen van brave, betalende klanten die wel uiterst agressief worden bejegend door een opgefokte conducteur.
Blijkbaar slechte ervaring gehad met dat soort klantjes... en dan leven ze het uit op iemand die op het oog minder gevaarlijk is. Ook de keren dat ik zelf een agressieve conducteur heb gezien - en soms ook zelf het doelwit was - was duidelijk dat die tijdens zijn dienst al het een en ander had meegemaakt.

Dan denk ik altijd: held... leef je agressie eens uit op dat soort klantjes. Dan hebben we er allemaal wat aan !
Ik ben een tijdje terug tijdens mijn controleronde in een VIRM6 door reizigers geattendeerd op een zeer luidruchtige groep Duitsers, waar die reizigers zich niet veilig bij voelden. Het was voor mij de laatste bak die ik nog moest controleren, dus ik had besloten eerst eens polshoogte te nemen. Wat is er nu exact gaande. De komst van een conducteur hoeft niet perse escalerend te werken.
Tijdens de overdracht can me collega had ik wel gehoord dat ik een grote groep Duitsers bij me had op weg naar Amsterdam, ze waren in het bezit van een geldig vervoersbewijs. Door op hun manier in gesprek te gaan, in het Duits, stonden ze van te kijken en uiteindelijk werd het rustiger en werden alle lege bierblikken meegenomen. De afvaltas was wel lek helaas, maar de achtergebleven reizigers waren zeer te spreken hoe dit is opgelost.
Jaren geleden heb ik zelfs een reiziger een uvb geschreven, die erna in de trein drugs inspoot (hij beweerde dat het insuline was) en ook die situatie is rustig opgelost. Hier worden we vooe opgeleid, weten wat je wel en niet kan. Ik behoor wel tot de categorie durven aanspreken, maar ik denk echt wel aan me eigen veiligheid en die van me passagiers. Die verwachten dat ook. Niet alles is op te lossen, maar 95% van alle situaties wel is mijn mening.
Ik vind je heel dapper @Loes! Bedankt voor het delen. 🙂
Reputatie 5
Misschien toch maar eens alcohol buitenshuis verbieden, dan zijn volgens mij 95% van dit soort problemen bij de bron opgelost.
Reputatie 7
Badge
Onbegrijpelijk. Waarom word hier niks aan gedaan? Waar is de conducteur op dat moment? Kom op zeg.
Reputatie 7
Badge
Ooh ja...en ook een verbod op Alcohol in de trein graag. En ook cocaïne.
Reputatie 5
Verbod van alle drugs (inclusief alcohol), maar dat moet je dan ook doortrekken tot op minimaal het station. Logisch redenerend is dat heel goed te verdedigen:
  • dit is allemaal terrein NS dus NS mag daar (extra) regels opleggen
  • onder invloed zijn is sowieso al verboden in het verkeer (niet alleen in de auto als bestuurder, maar ook bv. als fietser)
  • een heel groot deel van de aggressie en geweld worden gepleegd onder invloed
Ik zie ook twee problemen:
  • drugsgebruik is "maatschappelijk geaccepteerd", probeer daar maar eens tegen in te roeien
  • lastig af te dwingen omdat je het expliciet moet gaan testen, een "vermoeden" van een ambtenaar leidt tot willekeur.

Reageer