Skip to main content
beantwoord

Indeling dubbeldekkers onduidelijk

• April 21, 2025
  • 15 reacties
  • 294 Bekeken

EUreiziger24

Een vraag.

De meeste van mijn treinreizen met NS maak ik in een dubbeldeks intercity, bovenin. Stiltecoupé 1e klas. Hier staan de stoelen prettig achter elkaar opgesteld en is het overwegend stil (er komt alleen wel vaak herrie vanaf de balkons, omdat de fragiele glazen klapdeurtjes niets tegenhouden). 

De afgelopen tijd merk ik echter vaak op dat mensen in deze coupés niet stil zijn, en dan niet eens door het bekende wangedrag, maar als ik eens goed om me heen kijk blijkt het überhaupt geen stiltecoupé te zijn. Hen valt dus niks te verwijten. 

Was het niet altijd de norm dat de 1e klas bovenin een stiltecoupé is? Of verschilt dit per rijtuig? Ik was in de veronderstelling dat hier een logica achter zat, maar kom er nu niet meer uit. Het helpt ook zeker niet dat er niet met stickers en koeienletters iets aangegeven staat op de deuren. Sterker nog - die stickers en letters zijn er wel, maar vallen maar nauwelijks op. 

Is er een manier waarop ik dit makkelijker kan zien? 

Beste antwoord door Daniel

Volgens mij bestaat er helemaal geen eerste klas stilte coupé, behalve bij de ICM dan.

Er bestaat zeker wel een 1e klas stiltecoupé bij dubbeldekkers, maar niet alle 1e klas afdelingen boven zijn ook stiltecoupé. Bij mijn weten is dat er maar eentje, terwijl er afhankelijk van het materieeltype één of meerdere 1e klas afdelingen boven zijn.

(DDZ heeft er twee in een viertje en drie in een zesje, VIRM heeft er een in een viertje en twee in een zesje)

15 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 21, 2025

Volgens mij bestaat er helemaal geen eerste klas stilte coupé, behalve bij de ICM dan.

Maar ja, de stiltecoupé zit altijd bovenin bij dubbeldekkers.

https://www.rijdendetreinen.nl/informatie/stiltecoupe

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • April 21, 2025

Ook de 1e klas heeft een werk en rustzone (zachtjes praten mag). De stiltezone (hier is het echt stil) is daar onderdeel van.

Dat veel mensen daar maling aan hebben, er geluid ‘lekt’ vanuit de andere zones is een ander verhaal.

Bij coupé moet je aan (een deel van) een wagon denken, geen afsluitbaar hokje zoals de ICM natuurlijk.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 21, 2025

Ik heb ze in iedergeval nog nooit gezien behalve bij de ICM, vandaar. :)

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • April 21, 2025

Wat foto’s op https://www.hettreinenhoekje.nl/materieeltypes/VIRMm, al staat daar geen info over stilte/rustzones.

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1113 reacties
  • April 21, 2025

Ook de 1e klas heeft een werk en rustzone (zachtjes praten mag). De stiltezone (hier is het echt stil) is daar onderdeel van.

Dat veel mensen daar maling aan hebben, er geluid ‘lekt’ vanuit de andere zones is een ander verhaal.

Bij coupé moet je aan (een deel van) een wagon denken, geen afsluitbaar hokje zoals de ICM natuurlijk.

NS heeft voor reizigers de zones aangegeven met rust zone en stiltezone. Dat is de service voor de reizigers. 

Het is de vraag of dat werkt. Zeker als de treinstellen te kort zijn en treinreizigers in de eerste plaats een zitplaats zoeken. Natuurlijk zijn er wel een aantal treinreizigers die specifiek een bepaalde zone zoeken. Maar waarschijnlijk zijn die in de minderheid.  

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2083 reacties
  • Antwoord
  • April 21, 2025

Er bestaat zeker wel een 1e klas stiltecoupé bij dubbeldekkers, maar niet alle 1e klas afdelingen boven zijn ook stiltecoupé. Bij mijn weten is dat er maar eentje, terwijl er afhankelijk van het materieeltype één of meerdere 1e klas afdelingen boven zijn.

(DDZ heeft er twee in een viertje en drie in een zesje, VIRM heeft er een in een viertje en twee in een zesje)

• 0 reacties
  • April 21, 2025

De meeste van mijn treinreizen met NS maak ik in een dubbeldeks intercity, bovenin. Stiltecoupé 1e klas. Hier staan de stoelen prettig achter elkaar opgesteld en is het overwegend stil (er komt alleen wel vaak herrie vanaf de balkons, omdat de fragiele glazen klapdeurtjes niets tegenhouden). 

Wie die fragiele glazen klapdeurtjes heeft bedacht voor een stiltezone….. een kind kan zien dat dat er altijd geluid van buitenaf langs zal komen. En inderdaad, ook bijna altijd komt er geluid van volop kletsende en lachende mensen die niet eens een plaats zoeken maar gewoon blijven “hangen” bij de trappen. Vaak ook moeders met kinderwagens …. begint zo'n kindje te huilen. Dit alles mag natuurlijk gewoon, want zij bevinden zich niet in een stiltezone, maar het doet de stilte bovenin volledig teniet. 

Waarom geen volledig afsluitbare automatische deuren in een stiltezone? 

• 2135 reacties
  • April 21, 2025

Bij gemoderniseerde VIRMs zitten de stiltecoupés volgens mij altijd in de bakken die deels 1e en deels 2e klas zijn, waarbij het volledige bovendek dan stiltecoupé is. Bij zesjes zijn dat het 2e en 5e rijtuig, bij viertjes volgens mij het 3e rijtuig.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1940 reacties
  • April 21, 2025

De afgelopen tijd merk ik echter vaak op dat mensen in deze coupés niet stil zijn, en dan niet eens door het bekende wangedrag, maar als ik eens goed om me heen kijk blijkt het überhaupt geen stiltecoupé te zijn. Hen valt dus niks te verwijten. 

De vage aanduidingen van de zones zoals in DDZ zorgen vaak voor de nodige discussies. Menig reiziger denkt in een stiltecoupé te zitten, en spreekt anderen daarop aan. In werkelijkheid is het de werk- en rustzone, die dus geen stiltezone is.

Hoewel het idee zelf niet verkeerd is: één coupé meer gericht op werkende treinreizigers (2-zits) en de andere meer op groepen reizigers (4-zits). Dat idee was alleen bij DDZ niet perse nieuw, omdat de VIRM's dat altijd al hadden.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • April 21, 2025

Maakt verder niet uit, maar wie heeft de reactie van ​@Rene74 gemarkeerd als beste antwoord ❓

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2083 reacties
  • April 22, 2025

Bij gemoderniseerde VIRMs zitten de stiltecoupés volgens mij altijd in de bakken die deels 1e en deels 2e klas zijn, waarbij het volledige bovendek dan stiltecoupé is. Bij zesjes zijn dat het 2e en 5e rijtuig, bij viertjes volgens mij het 3e rijtuig.

Bij mijn weten bestaan er in VIRM geen bovenverdiepingen die volledig 1e klas zijn, dus zo kan je het onderscheid van buitenaf niet maken.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 22, 2025

Waarom geen volledig afsluitbare automatische deuren in een stiltezone? 

Kijk eens naar de ICNG 😉.

Ik ben ook niet van mening dat je volledige stilte hoef te verwachten in een trein zelfs in de stiltecoupé, ja iedereen moet z'n mondje houden in de stiltecoupé, maar je kan een trein niet laten zwijgen. 

Het is een trein, geen bibliotheek.

EUreiziger24
  • Auteur
  • Reisleider*
  • 370 reacties
  • April 22, 2025

Bij mijn weten bestaan er in VIRM geen bovenverdiepingen die volledig 1e klas zijn, dus zo kan je het onderscheid van buitenaf niet maken.

VIRM is altijd 1e klas gemengd met 2e klas in één rijtuig, met van die nutteloze glazen klapdeurtjes er tussen zoals eerder gezegd.

Wat het alleen al verwarrender maakt is dat er inmiddels een stuk of 5-6 verschillende versies van de VIRM zijn geweest waarbij de 1e klas soms alleen nog bovenin of onderin zit. Het beste was inderdaad geweest als er zoals bij oudere treinen gewoon één heel 1e klas rijtuig was geweest (anderhalf bij een lange)....dan was dit een rustiger rijtuig geweest met minder herrie op de balkons en wellicht zelfs ruimte over voor een paar forse bagagerekken. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 3003 reacties
  • April 22, 2025

Het beste was inderdaad geweest als er zoals bij oudere treinen gewoon één heel 1e klas rijtuig was geweest (anderhalf bij een lange)....dan was dit een rustiger rijtuig geweest met minder herrie op de balkons en wellicht zelfs ruimte over voor een paar forse bagagerekken. 

Wishful thinking... Ik geloof niet dat er ook maar iets van vooruitgang was geweest als dit zo was.

De helft van de mensen die in de eerste klas zitten betalen daar sowieso al niet voor.

EUreiziger24
  • Auteur
  • Reisleider*
  • 370 reacties
  • April 22, 2025

Jawel. De treinen die met ICM en ICR rijden hebben volledige rijtuigen 1e klas en het verschil is duidelijk merkbaar. Reizigers voor de 2e klas lopen door als ze dit rijtuig voor zich zien verschijnen aan het perron, ze stappen er zelfs niet eens in. En omdat er fatsoenlijke schuifdeuren in zitten, met een hendel, komt er vrijwel geen herrie doorheen.

Dit is overigens ook één van mijn klachten over de nieuwe ICNG - de deur naar de 1e klas wordt gedeeld met de 2e klas, en het in- en uitstappen duurt daarom regelmatig drastisch langer dan bij een oude intercity die een aparte deur voor beide klassen heeft. Vooral in de spits is het gigantisch dringen door een mensenmassa waarvan het merendeel de andere kant op wil binnen het rijtuig, en soms zelfs de binnendeur naar de 1e klas blokkeert.

Zoals in zoveel andere opzichten gaat er bij NS werkelijk niets boven het gemak en comfort van een Koploper. Als de VIRM eenzelfde indeling had gehad was dit een formidabele trein geweest om mee te reizen.