Indeling verschillende treinsoorten voor 1e klas, stiltecoupes en toiletten

• NS Hoofdconducteur
  • 7029 reacties
Een overzicht van de eerste klas, stiltecoupes en aantal toiletten bij elkaar gebundeld. Het kan zijn dat ik iets niet volledig heb neergezet, aangezien ik voornamelijk uit mijn hoofd heb gewerkt. Voor materieel info kijk op deze link.

Mat’64:
1e klas > voor of achter
Stiltecoupes alleen 1e klas
1 toilet aanwezig

SGMM2:
1e klas > midden
Geen stiltecoupes aanwezig
Geen toilet aanwezig

SGMM3:
1e klas > midden
1 toilet aanwezig

SLT4:
1e klas > voor en achter
Geen toilet aanwezig

SLT6:
1e klas > voor, midden en achter
Geen toilet aanwezig

ICM3:
1e klas > midden
Stiltecoupes in zowel 1e als 2e klas
2e klas voor of achter, halve coupe
1 toilet aanwezig

ICM4:
1e klas in tweede of derde bak
2e klas voor of achter en een halve coupe in het midden
2 toiletten aanwezig

ICR7:
1e klas gezien vanaf het stuurrijtuig tweede en vierde bak, gezien vanaf de locomotief vierde en zesde bak
(niet geheel zeker van)
1e klas in beide rijtuigen twee aparte coupes
2e klas eerste rijtuig direct achter of voor de locomotief
7 toiletten aanwezig, elk rijtuig 1

ICR9:
1e klas gezien vanaf het stuurrijtuig derde en zesde bak, gezien vanaf de locomotief vijfde en zevende bak
1e klas in beide rijtuigen twee aparte coupes
2e klas eerste rijtuig direct achter of voor de locomotief
9 toiletten aanwezig, elk rijtuig 1

DDZ4:
Voorkant is de motorbak, herkenbaar aan de enkele verdieping
1e klas in de tweede en vierde bak, is halve bak
1e klas stiltecoupe vierde bak bovenin
2e klas stiltecoupe vierde bak bovenin
2 toiletten aanwezig

DDZ6:
Voorkant is de motorbak, herkenbaar aan de enkele verdieping
1e klas in de tweede, vierde en zesde bak, is halve bak
1e klas stiltecoupe zesde bak bovenin
2e klas stiltecoupe zesde bak bovenin
3 toiletten aanwezig (ben ik niet geheel zeker van)

VIRM4:
Spreken van 8 bakken, ivm dubbeldekker
1e klas in het midden, 3 halve bakken, waarvan 1 bovenin en 2 onderin
Stiltecoupe 1e klas bovenin, de stiltecoupe 2e klas zit in diezelfde bak bovenin
2 toiletten aanwezig

VIRM6:
Spreken van 12 bakken, ivm dubbeldekker
1e klas in het midden, 5 halve bakken, waarvan 2 bovenin en 3 onderin (zit twijfel in)
Stiltecoupe 1e klas bovenin, de stiltecoupe 2e klas zit in diezelfde bak bovenin, 1 extra stiltecoupe bovenin 2e klas, is
de tweede of vijfde bak
4 toiletten aanwezig

Ik hoop dat dit lijstje weer wat duidelijkheid brengt. Zit ik er ergens naast, hoor ik dat graag.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Is het een idee om er plaatjes bij te zetten? Sinds ik op het forum zit, heb ik wel bijgeleerd maar niet bij iedereen zal een lichtje gaan branden als je het over ICR9 hebt. Wat niet wegneemt dat ik hier al heel blij mee ben. De link helpt natuurlijk maar als het hier staat, is het overzichtelijker en direct te zien.
Is het een idee om er plaatjes bij te zetten? Sinds ik op het forum zit, heb ik wel bijgeleerd maar niet bij iedereen zal een lichtje gaan branden als je het over ICR9 hebt. Wat niet wegneemt dat ik hier al heel blij mee ben. De link helpt natuurlijk maar als het hier staat, is het in een overzicht.

Voor die plaatjes had Loes ook al een link meegegeven.
Dan houd je het tekstdeel overzichtelijk en wie behoefte heeft aan een plaatje kan dat via de link bekijken.
Bedankt Loes! Wat een goed idee. Ik denk dat veel van onze reizigers dit erg informatief vinden. Nog een tip: op onze website kun je ook informatie vinden over de verschillende treinsoorten.
zitten er eigenlijk in de ICR ook van die stilte coupe's in de 1e klas met 6 stoelen ongeveer (zo'n klein kamertje)? die heb ik in de IC Direct wel gezien.
zitten er eigenlijk in de ICR ook van die stilte coupe's in de 1e klas met 6 stoelen ongeveer (zo'n klein kamertje)? die heb ik in de IC Direct wel gezien.

Ja, in zowel de ICR als in de ICM zitten die erin.
Hoi Femke,

Jammer dat op onze website, die je als link meegeeft de Mat'64 niet meer vermeld staat, aangezien we die nog wel rijden. Geldt trouwens ook voor "de Buffel", de DM90. Heeft dat nog een bepaalde reden?

Reputatie 3
Badge
Top Loes!

Ik weet niet of het hier geoorloofd is om te verwijzen naar andere websites (zo niet: verwijder deze posting dan maar!), maar op http://vertrektijden.rijdendetreinen.nl vind je de treinsamenstelling van alle vertrekkende treinen per station. Met plaatjes. Misschien zou het een idee zijn als de beheerders van die site (die hier vast meelezen) de informatie van Loes ook in die plaatjes zetten?
Ik kijk gewoon op het station op de buitenkant van de trein terwijl die langs komt rijden waar de 1e klas of een stiltecoupé zit. En de wc vind ik door de stickertjes boven de ramen te volgen.
Reputatie 1
ICM4 heeft volgens mij geen halve 2e klas, omdat er een complete wagon 1e klas is. Helaas rijdt de ICRm niet meer op mijn traject, dus probeer ik altijd een trein met minstens 1 ICM4 te nemen.

Op www.ovtijden.com staat ook vermeld welke soort trein er rijdt, alleen dan niet met plaatjes. Voor iemand zoals ik met variabele werktijden ideaal, zeker omdat ik de DDZ wil vermijden.
Reputatie 2
Daarom snap ik niet dat in een VIRM-stel 2,m of 3 "bakken" uit de helft 2e klas en uit de helft 1e klas bestaan. Daardoor krijg je wel de drukte uit de 2e klas in de 1e klas en steeds door de 1e klas lopende mensen zoekend naar een toilet, of een plek in de 2e klas. Waarom niet, zoals in de meeste andere landen? !e klas of helemaal vooraan, of achteraan? En met betere afsluiting van de deuren opdat geluiden vanuit de compartimenten of 2e klas niet hoorbaar in de 1e klas zijn?
Reputatie 1
Dat snap ik al jaren niet! De ICL was in ieder geval zo. Eerste en laatste wagen volledig 1e klas. Natuurlijk had je dan altijd nog mensen die er doorheen liepen in de verwachting dat er nog een wagon achter zat, maar dat waren er niet veel.

Bij de ICRm was het altijd een verrassing. Sowieso zit de 1e klas wagon in het midden en nog eentje voor of achter. Ik ging altijd voor of achter zitten, want in de middelste zitten de meeste mensen. Maar het was altijd afwachten waar die dan zat. Als je het gewoon standaard voor en achter doet (en dat ook vermeld op de borden) dan is het al veel makkelijker en krijg je minder geloop.

1 Wagon voor de helft met 1e klas en voor de helft 2e klas heb ik nooit begrepen, maar de indeling van de ICM 4, met een volledige wagon 1e klas snap ik helemaal niet. 2 x een 6 persoons stiltecoupé, dan het gewone gedeelte en dan weer een stiltegedeelte. Gevolg is nu dat als je in zo'n 6 persoons stiltecoupé zit, je het gepraat van de mensen in de gewone coupé hoort (ook omdat de deuren niet volledig afsluiten). Waarom de 2 stiltegedeeltes niet aan elkaar??

Reageer