Informatie? Wat is er aan de hand?

• 23 november 2015
  • 23 reacties
  • 902 Bekeken

Reputatie 4
Ik ben op Utrecht CS uit de trein gezet, omdat er iets bij Duivendrecht aan de hand zou zijn. Er is geen informatie wat er aan de hand is, hoe lang het gaat duren, wat we moeten doen, welke trein rijdt. Op de website staat ook helemaal niks over een verstoring.

Zit de NS aan het avondeten? Ik wil ook graag naar huis, iemand met informatie?

23 reacties

Reputatie 4
Ah, thanks! Volgende keer dus weer richting spoor 14 lopen in geval van storing.
Badge +3
Spoor 14 is al twee maanden weer in dienst. Het is mogelijk om vanaf spoor 14 richting Amsterdam te rijden. Je moet volgens mij wel een stuk over het binnenspoor, maar dat was afgelopen maandag kennelijk niet zo'n probleem, want er reden daadwerkelijk intercity's van spoor 14 richting Amsterdam/Alkmaar toen (bron).
Als spoor 14 weer in gebruik is, loopt de tekening op sporenplan.nl achter, dus ik kan het je niet met zekerheid zeggen.
Reputatie 4
Dus NS: geen informatie?
Vertel de conducteurs dan dat ze niet meer moeten zeggen dat je naar de omroepberichten moet luisteren, of zorg dat er wel een omroepbericht komt.

Pe_pe: kan je vanaf spoor 14 naar Amsterdam? Daar stond een overvolle trein waar ik niet in paste en die vervolgens ook opgeheven werd. Goed om te weten voor de volgende keer, dan hoef ik er niet heen te lopen als het niet mogelijk zou zijn.
Als ze nou een sporen-layout ophangen, heeft de reiziger al weer wat meer mogelijkheden om erachter te komen waar de trein heen gaat. Het is namelijk fysiek onmogelijk om vanaf spoor 21 naar richting Amsterdam/Schiphol te rijden.
Utrecht CS, dramatisch slecht ingedeeld station. Tip: kunnen jullie beeldschermen met reisinformatie in de tunnels onder het station plaatsen? En infrarood lampen graag.

De informatie balie vanmorgen tijdens een uren-durende storing, leeg:

Dit was maandag ook mijn ervaring op Utrecht Centraal: informatiebalie onbemand, geen beeldschermen te vinden met vertrekinformatie en vertrekperrons. Er wordt omgeroepen dat de IC naar Maastricht van 11.08 uur vertrekt van perron 15. Dat staat ook aangegeven op het perron en vervolgens is zomaar opeens, zonder enige melding, de info op het perron gewijzigd in vertrektijd 11.38 uur. Dus toch weer geen trein in zuidelijke richting van 11.08 uur? In de allerlaatste minuten wordt omgeroepen dat deze trein van perron 21 vertrekt! Helaas bleken de reizigers in de betreffende trein ook niet te weten dat hun reis helaas voorlopig eindigde in Utrecht: deze trein ging terug naar Maastricht.
Reputatie 4
Die had waarschijnlijk de overweg horen rinkelen zonder te weten waar de slagboom hing Dit was er aan de hand.
Oh echt, bizar dat die storing dan zo lang geduurd heeft. Het treinverkeer werd dus stilgelegd door uitgebroken reizigers? "De storing op het spoor en de daarmee gepaard gaande vertraging was om twaalf uur dinsdagochtend verholpen." De NS had die situatie wel beter communiceren, blijkbaar waren de betreffende reizigers het ook zat.

Wel kwalijk dat het personeel van de NS slap uit zijn nek aan het kletsen was, zijn commentaar na mijn verbaasde reactie dat de storing van Den Bosch ook door een springer kwam was "de blaadjes vallen weer uit de bomen, ze springen overal voor de trein, we halen de 700 wel dit jaar" :? Onprofessioneel.

Ook raar dat er in het bericht gemeld wordt "Er rijden wel treinen tussen Utrecht en Den Bosch", want ik heb op deze treinen gewacht en volgens mij reed er niks die kant op. Heb ik wat gemist?
http://ovtijden.com/arnu/rl/3527/2015-11-24T08:53:00+0100/
http://ovtijden.com/arnu/rl/829/2015-11-24T09:08:00+0100/
http://ovtijden.com/arnu/rl/3529/2015-11-24T09:23:00+0100/
http://ovtijden.com/arnu/rl/831/2015-11-24T09:38:00+0100/
http://ovtijden.com/arnu/rl/3531/2015-11-24T09:53:00+0100/
http://ovtijden.com/arnu/rl/833/2015-11-24T10:08:00+0100/
http://ovtijden.com/arnu/rl/3533/2015-11-24T10:23:00+0100/
Ook vreemd is wat er nu bij Den Bosch aan de hand is, toen ik op Utrecht CS aan kwam zag ik dat er een defecte trein stond, ik dacht: er zal wel snel een andere trein gaan. Een medewerker vertelde later dat ook daar er iemand voor de trein gesprongen was?

Die had waarschijnlijk de overweg horen rinkelen zonder te weten waar de slagboom hing Dit was er aan de hand.
Reputatie 4
Utrecht CS, dramatisch slecht ingedeeld station. Tip: kunnen jullie beeldschermen met reisinformatie in de tunnels onder het station plaatsen? En infrarood lampen graag.

De informatie balie vanmorgen tijdens een uren-durende storing, leeg:

Officieel omreisadvies? Wanneer wordt zoiets gegeven?
Er wordt weleens iets omgeroepen op de stations als "... geen treinverkeer mogelijk richting B. Reizigers met bestemming B kunnen omreizen via Q.", of zoiets staat zoals in dit geval op de website van NS. Zo niet, dan kun je het via een praatpaal proberen. Officieel mag je zonder omreisadvies niet afwijken van een toegestane reisroute tussen je vertrek- en aankomststation. In praktijk zal het geen probleem opleveren als je een enigszins verdedigbare omreis met NS maakt.

Dus er is nog steeds niks geregeld voor de reiziger die uren in de kou wordt gezet door de NS?
Er is nog steeds geen formulier voor een Artikel-6.1-claim. In te praktijk past NS dat artikel pas toe als iemand eerst een gtbv-claim indient en dan bezwaar maakt tegen de afwijzing daarvan. Dat is alsof je voor het aanvragen van kinderbijslag een formulier moet gebruiken voor een bijstandsuitkering (waarvan je weet dat je er geen recht op hebt), dan bezwaar moet maken tegen de weigering (terwijl je weet dat die terecht was) en dan als een bijproduct plotseling kinderbijslag krijgt (die dan soms ook nog een uit coulance toch uitgekeerde bijstandsuitkering wordt genoemd).
Reputatie 4
Zolang je een officieel omreisadvies naar de bedoelde bestemming volgt, moet je niet uitchecken.
Officieel omreisadvies? Wanneer wordt zoiets gegeven? Er wordt alleen gezegd: "er is net iemand voor de trein gesprongen, deze trein gaat weer terug naar Utrecht". Is dat een officieel omreisadvies, of had ik in Ede-Wageningen uit moeten stappen met de wetenschap dat de komende uren er geen enkele trein zou kunnen rijden.

Als je het opgeeft bij een te verwachten vertraging van meer dan 60 minuten, moet je wel uit en inchecken en achteraf geen gtbv-claim indienen (die wordt immers semi-automatisch afgewezen), maar een claim indienen op basis van artikel 6.1 van de AVR-NS. Je hebt dan recht op een volledige vergoeding van de heenreis en gratis vervoer terug naar het vertrekstation (in praktijk ook een volledige vergoeding van de terugreis).

De regeling gtbv is sowieso niet van toepassing wanneer NS er niet in slaagt je op de een of andere manier op je eindbestemming te brengen.

Dus er is nog steeds niks geregeld voor de reiziger die uren in de kou wordt gezet door de NS?
Reputatie 4
Wat dacht je van de Intercity naar Den Helder? Die rijdt gewoon.
Dank, maar dan had ik dus nog langer moeten wachten met het risico op nog meer afgelastte treinen. Ik heb nog op de ICE staan wachten, maar die verdween ook plots van de borden zonder verdere informatie. Ik zie nu dat die ook afgelast was, dat is dus niet gecommuniceerd: http://ovtijden.com/arnu/rl/222/2015-11-24T09:03:00+0100/

De informatieborden op het perron die vermeldden dat de trein naar Rhenen zou gaan klopten niet, dus de gok om te gaan zitten was een goede.
Zolang je een officieel omreisadvies naar de bedoelde bestemming volgt, moet je niet uitchecken.

Als je het opgeeft bij een te verwachten vertraging van meer dan 60 minuten, moet je wel uit en inchecken en achteraf geen gtbv-claim indienen (die wordt immers semi-automatisch afgewezen), maar een claim indienen op basis van artikel 6.1 van de AVR-NS. Je hebt dan recht op een volledige vergoeding van de heenreis en gratis vervoer terug naar het vertrekstation (in praktijk ook een volledige vergoeding van de terugreis).

De regeling gtbv is sowieso niet van toepassing wanneer NS er niet in slaagt je op de een of andere manier op je eindbestemming te brengen.
Reputatie 4
Dat is wel vreemd, want volgens deze pagina was de prognose van meet af aan dat het tot 11:30 zou gaan duren. Dan hadden dus om 8:32 meteen alle treinen tot 11:30 opgeheven kunnen worden om geen valse verwachtingen te scheppen. Als het toch sneller verloopt dan verwacht, kan er later altijd nog eentje teruggezet worden.
Heel vreemd. Ook vreemd is wat er nu bij Den Bosch aan de hand is, toen ik op Utrecht CS aan kwam zag ik dat er een defecte trein stond, ik dacht: er zal wel snel een andere trein gaan. Een medewerker vertelde later dat ook daar er iemand voor de trein gesprongen was? Dat verklaard waarom die verstoring ook zo lang duurt, maar waarom dat niet gecommuniceerd wordt? Als men in Ede-Wageningen even vermeld had dat het geen optie was om via Den Bosch te reizen, als men had aangegeven dat er bussen ingezet zouden worden, dan had ik misschien mijn bestemming kunnen bereiken. De medewerker vertelde dat er in een half uur de eerste trein zou vertrekken, maar een uur na die trein reed er nog steeds niks.

Hoe moet men in dit soort situaties in/uitchecken? Ik zat dus in deze trein: http://ovtijden.com/arnu/rl/3023/2015-11-24T07:30:00+0100/

Amsterdam – Nijmegen, gaat niet verder dan Ede-wageningen.

Terug naar Utrecht, moet er dan uit en weer in-gecheckt worden, omdat je in de tegengestelde richting gaat reizen?

Op Utrecht CS heel lang staan wachten, maar weer terug naar Amsterdam, moet er dan uit en ingecheckt worden?

Hoe zit het dan met GTBV als er onderweg uit en ingecheckt wordt? Dan weet ik in de toekomst wat er moet gebeuren, bedankt voor de info.
Die van 11:10 rijdt gewoon van spoor 5, maar onder een ander serienummer. Dat komt de duidelijkheid van de reisinformatie meestal niet ten goede.
Ik geef het op 3,5 uur verder: geen enkele prognose over hoe lang het gaat duren. De eerste trein gaat over een uur, maar de eerste trein wordt continu uit de dienst gehaald.

Dat is wel vreemd, want volgens deze pagina was de prognose van meet af aan dat het tot 11:30 zou gaan duren. Dan hadden dus om 8:32 meteen alle treinen tot 11:30 opgeheven kunnen worden om geen valse verwachtingen te scheppen. Als het toch sneller verloopt dan verwacht, kan er later altijd nog eentje teruggezet worden.
Reputatie 4
Ik moet van Utrecht naar Nijmegen, aangezien dat al uren niet mogelijk is en ik flink onderkoeld begin te raken wil ik terug naar Amsterdam, maar vind dan maar eens de juiste trein met de slechte communicatie van de NS. Hoe moet je het als reiziger weten, als het personeel het niet weet.
Het kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij zijn de meeste bestemmingen vanuit de richting Utrecht richting Amsterdam met een kleine omweg gewoon bereikbaar.
Reputatie 4
Ik geef het op 3,5 uur verder: geen enkele prognose over hoe lang het gaat duren. De eerste trein gaat over een uur, maar de eerste trein wordt continu uit de dienst gehaald.

Ik zit nu in een trein die tegelijkertijd naar Rhenen en Alkmaar gaat (vanuit Utrecht CS), niemand van de NS weet wat het juiste antwoord is.
Reputatie 4
En vandaag weer exact hetzelfde, in Utrecht CS eruit gezet door een verstoring en geen informatie. Leuk dat jullie van Utrecht CS een overdekt winkelcentrum hebben gemaakt, maar een beetje jammer dat dat ten koste gaat van de service. Het is er ook gruwelijk koud en lijkt wel een windtunnel.

Ik sta nu al een uur te wachten en mijn handen vriezen er af. Is een aantal infrarood lampen een idee, waar verloren reizigers zich een beetje op kunnen warmen?

Ik moet om 11:00 een presentatie geven, maar met een vertraging van meer dan 2,5 uur gaat dat niet lukken.
Wat puntjes om te verbinden:
Kennelijk moest er iemand door de ambulancebroeders uit een trein gehaald worden, die daardoor de doorgang voor andere treinen belemmerde.

Of het onwel worden ermee te maken had dat de bewuste rit met een losse SGM werd gereden is dan weer wat lastiger te achterhalen.
Reputatie 4
Geen informatie van de NS gehad, geen personeel, geen omroepberichten over de situatie, geen omreisadvies. Vorige keer dezelfde situatie.

Als er een trein uit de dienstregeling wordt gehaald, is het dan echt zo moeilijk om om te roepen "excuses voor het ongemak, de volgende trein gaat van spoor ..."?

NS.nl is weer eens "in onderhoud", dus GTBV indienen zit er ook niet in.

Reageer