beantwoord

Informatievoorziening tijdens reis is onvoldoende

• 15 april 2019
  • 4 reacties
  • 182 Bekeken

Rit 920
Vanochtend om 9.21 uur vertrokken vanuit Rotterdam Cs.
Staan nu al ruim een half uur stil tussen Lage Zwaluwe en Breda Prinsenbeek.
Eerst werd er aangegeven dat we reizigers van een gestrande trein gingen oppikken, toen weer niet. Maar we mochten ook niet verder rijden.
Uiteindelijk moeten we toch reizigers van de andere trein overnemen. Prima natuurlijk.

Niks ten nadele van het treinpersoneel. Zij proberen zoveel mogelijk te communiceren.

Maar jammer dat er andere partijen zijn die dat niet kunnen. Dit scheelt heel veel frustratie.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 15 april 2019, 10:53

Ik heb dit even moeten uitzoeken, Hilde1984. Volgens mijn collega's van de reisinformatie heb je behoorlijk wat vertraging opgelopen doordat de 1129 defect is geraakt bij de aansluiting Zevenhoek. Jouw trein stond erachter en er is sprake van geweest om de reizigers uit de 1129 mee te laten rijden met jouw trein. Voor zover ik heb kunnen achterhalen is dit later weer veranderd. Ik weet niet waarom mijn collega's je deze informatie niet konden geven, deze was namelijk wel gewoon bekend bij de dienst reisinformatie.
Bekijk origineel

4 reacties

Ik heb dit even moeten uitzoeken, Hilde1984. Volgens mijn collega's van de reisinformatie heb je behoorlijk wat vertraging opgelopen doordat de 1129 defect is geraakt bij de aansluiting Zevenhoek. Jouw trein stond erachter en er is sprake van geweest om de reizigers uit de 1129 mee te laten rijden met jouw trein. Voor zover ik heb kunnen achterhalen is dit later weer veranderd. Ik weet niet waarom mijn collega's je deze informatie niet konden geven, deze was namelijk wel gewoon bekend bij de dienst reisinformatie.
Badge
Beste Hilde,

In dit soort situaties is er vaak weinig informatie beschikbaar bij het treinpersoneel en doorgaans wordt alle informatie die van waarde is voor de reizigers meteen omgeroepen zodra deze bekend is bij het treinpersoneel.

In het geval zoals u hem meemaakt is de afhandeling van de gestrande trein geheel in handen van Prorail en de treindienstleider, deze bepalen wat er gaat gebeuren en het treinpersoneel moet de beslissingen hieromtrent ook afwachten. Daarbij moeten meerdere facetten worden afgewogen vooral qua veiligheid en mogelijkheden die er dan nog zijn.

Het treinpersoneel van uw trein zit op zo'n moment eigenlijk in hetzelfde schuitje als u en is ook afhankelijk van de informatie van buitenaf en soms lijkt het een eeuwigheid te duren voordat er informatie bekend is. Er wordt dan echter achter de schermen wel heel hard gewerkt.
Ik geloof ook zeker niet dat er niets gedaan wordt.
Het is alleen vervelend dat er meerdere keren afwijkende informatie wordt gegeven.
Lijkt mij niet moeilijk om een trein die al een uur stilstond te laten evacueren.
Met inachtneming van de veiligheidsprocedures natuurlijk.

Want de dienstregeling was na ons vertrek vanaf Zevenbergen helemaal ontregeld.

Ik geef het alleen als tip mee voor een volgende keer.
Badge
Helaas is een trein evacueren niet meer zomaar gedaan, vroeger werd een trein geƫvacueerd door de mensen uit te laten stappen en langs het spoor of achter het hek naar het dichtstbijzijnde station te laten lopen. Tegenwoordig wordt er een evacuatietrein gezocht welke naast de trein kan komen en dan worden er een loopbrug gemaakt tussen de 2 treinen, dit gebeurt onder toezicht van de incidentenbestrijding van ProRail.

En afhankelijk van de plek waar de plek waar de gestrande trein staat duurt het even voordat deze op de plek aangekomen zijn en er gekeken/overlegd is wat er gaat gebeuren.

En ja, het gebeurt in dit soort hectische situaties wel vaker dat we verschillende en ook tegenstrijdige informatie krijgen op de gestrande trein maar ook op een trein welke hierdoor mede gestrand is maar wel zou kunnen rijden.

Maar het blijft altijd vervelend voor de inzittende van beide treinen.

Reageer