beantwoord

Inhumaan vervoer door de NS

Beste lieve NS,

De titel en het betoog heb ik gejat van een andere klacht over hetzelfde probleem. Dat betoog was heel goed, wat de lading mooi dekt, maar genegeerd werd. Vanochtend was het weer relevant.

Ik heb een aantal vragen betreffende de dienstverlening tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal. De treinen die daar rijnen zijn dubbeldeksmaterieel uit 1985. Totaal oncomfortabel, geen internet en al ruim dertig jaar oud. Zelfs airco bleek teveel luxe. Midden mei en juni was de schaduwtemperatuur 30c buiten. In de trein, in de zon, loopt de temperatuur dan makkelijk op tot ver in de veertig graden. Nog los van de stank door zweet, drukte en iedereen die boos is door de hitte zijn er tot nu toe al twee mensen onwel geworden in mijn bijzijn. De eerste keer viel het mee en kon de reiziger zijn route vervolgen, de tweede keer was een oudere diabetes patiënte die zei dat de hitte haar teveel werd, en zodoende “met gepaste spoed” werd opgehaald door een ambulance. De conducteur wilde al weg nog voordat de vrouw op de brancard lag, dus heel betrokken was hij ook niet. Een bloemetje met beterschapswensen zal ze ook niet hebben gehad. En voor die luxe moeten we ook nog eens veel betalen.

Zijn jullie bekend met deze situatie die jullie veroorzaken door deze oude treinen in te zetten?

In plaats van dat jullie één traject afdanken met afgedankte treinen hadden jullie deze treinen ook heel makkelijk kunnen roteren tussen meerdere stations. Laat hem tussen Enkhuizen – Amsterdam rijden. De volgende dag tussen Hoorn – Beverwijk – Amsterdam. Dan tussen Amsterdam en Leiden, etc. Dan hadden we eens in de wat, tien dagen? een slechte trein in plaats van 100% een slechte, veel te hete trein. Waarom hebben jullie daar niet voor gekozen? En waarom was het dertig jaar lang niet mogelijk om er gewoon eens een airco in te bouwen?

Meerdere mensen hebben hierover geklaagd tegen conducteurs, via telefoon en online. Als we al niet genegeerd worden, krijgen we steeds hetzelfde verhaaltje dat er te weinig materieel is. Alsof dat niet te voorkomen was door goed beleid uit te voeren. Vanochtend kreeg ik, na eerst defensieve antwoorden, zelfs een bespottelijk sarcastisch antwoord door ene KJ van NS_Online omdat ik onwelwordingen, hitte en onhygiënisch reizen als “onprettig” durf te ervaren. Gecombineerd met de chaos van vanochtend, afgelopen weekend en vorige week (29e, die chaos was trouwens te voorkomen daar jullie de dag daarvoor al wisten dat treinen daar extra langzaam reden om het spoor te ontzien) hebben jullie eigenlijk wel genoeg potjes gebroken, en als we dan ook nog eens een lolbroek hebben die daar sarcastisch over gaat zitten doen ben ik er wel een beetje klaar mee.

In Japan is het heel normaal dat CEO’s gewoon excuses aanbieden. Geen lulverhaal, geen slappe verklaringen waar niemand wat mee kan, gewoon oprecht en met tranen omdat ze het niet kunnen verdragen dat de consument zoveel last had: “Het spijt ons.” met een diepe buiging. Wanneer kunnen wij Roger van Boxtel verwachten, die zonder lulverhaaltjes zijn excuses aanbiedt aan West-Friesland, omdat er door wanbeleid van de NS niet genoeg degelijke, normale treinen zijn waar mensen de luxe hebben om zonder flauwvallen in te kunnen reizen? Dat gezegd hebbende, de zomer begint pas net. Wat gaan jullie bij de volgende hittegolven doen om het te voorkomen? Hint: gratis flesjes water uitdelen, kortingen omdat we met subversieve treinen mee moeten, verzin wat leuks. En wanneer kunnen we weer normale treinen verwachten? Als in: wanneer beginnen jullie met treinen roteren tussen verschillende trajecten? Want dat is een hele goede oplossing, dan lijdt heel Nederland heel soms, in plaats van West-Friesland altijd.

Alle vragen waar ik een antwoord op zoek zijn dik gedrukt.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 11 juli 2017, 18:05

Uiteraard is dit een breed besproken topic geworden, dat had ik ook wel verwacht. Het is bij dit soort zaken belangrijk om bij de kern van het probleem te blijven: het materieel waar Ritchie veel gebruik van maakt is in zijn ogen ongeschikt om reizigers te vervoeren van Enkhuizen naar Amsterdam Centraal en vice versa in de zomer. Nu heb ik daar een aantal punten uiteengezet waar ik gaandeweg op terug wil komen. Het moge duidelijk zijn dat, in het geval van Ritchie, het reizen met de trein op zijn traject niet comfortabel is voor hem.

Waarom is er niet gekozen om het oude DDM1-materieel te verdelen over bepaalde trajecten, zodat het ongemak verdeeld wordt, i.p.v. op 1 bepaald traject gelegd wordt?
Zoals eerder aangegeven: dit zijn keuzes die soms moeilijk te verklaren zijn, omdat er ontzettend veel partijen bij betrokken zijn geweest toen het besluit eenmaal doorgevoerd werd. Hier is het te wijden aan het feit dat wij niet genoeg vernieuwd materieel hebben om alle trajecten in Nederland hiervan te voorzien. We zetten dit materieel (DDM1-materieel) niet continu in, zoals eerder in dit topic besproken, maar wisselen het waar nodig af met DDZ materieel. We proberen de DDM1-treinen 1 van de 4 ritten te laten rijden. Helaas is dit materieel nog niet te vervangen op de korte termijn, maar hier wordt uiteraard wel naar gekeken.

Waarom was het in dertig jaar niet mogelijk om airco in dit materieel te bouwen?
Dit is een beslissing geweest die te maken heeft met visie en uiteraard ons kostenplaatje. Het inbouwen van airco in dit oude materieel zou een complete revisie betekenen, waarvan wij de kosten niet kunnen verantwoorden, gezien de levensduur van dit materieel. Het zou niet rendabel zijn, aangezien wij liever geld besteden aan de productie van nieuwe treinseries, dan het vervangen van dit materieel. Deze treinen hebben geen airco, zo ging dat helaas in die tijd, maar verder voldoet deze trein aan alle eisen. Daarnaast ook nog het praktische aspect: voor deze revisie zouden wij het materieel uit de dienstregeling moeten halen, wat niet wenselijk is: we hebben ze nu juist hard nodig.

Kortom: het is op de korte termijn niet te verantwoorden om airco in te bouwen, ondanks dat de wens hiernaar groot is. Dat erkent NS zeker, maar wij storten liever onze aandacht op het introduceren van nieuw materieel, dan het reviseren van oud materieel. We proberen in de planning zeker te kijken naar het ontlasten van bepaalde trajecten, door te schuiven met deze treinstellen. Helaas is dat niet altijd mogelijk, omdat er ook ruimte moet zijn voor deze treinen om bijvoorbeeld opgesteld, gereinigd en onderhouden te worden. Ik heb jouw signaal neergelegd bij de treinplanners die bezig zijn met de dienstregeling voor 2018. Het geluid is goed ontvangen, er zal nu gekeken worden naar de mogelijkheden om jouw traject draaglijker te maken in de zomerperiode.

Ik hoop dat dit voor nu antwoord geeft op jouw vragen. Wij zien liever dat al ons materieel voorzien is van airco, maar in dit specifieke geval is dit op de korte termijn niet te realiseren. Ik heb gedaan wat ik kon voor je Ritchie!
Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Treinen gaan roteren zal niet gebeuren. Dat is mateloos inefficient en en daarnaast kan niet ieder materieel maar overal rijden. Een van de problemen is dat het DDM1-materieel niet ingekort of verlengd kan worden en daarom alleen kan worden ingezet in specifieke diensten met precies het juiste aantal reizigers. Daarnaast is inzet in de zomer in de kustprovincies (waar het gemiddeld een stuk koeler is dan in het binnenland) dan nog de minst slechte oplossing.

Overigens hebben in het zuiden en oosten van het land tot midden vorig jaar jarenlang treinen gereden uit de jaren 60 en de reizigers daar hebben dat ook altijd maar moeten accepteren. Het is niet zo dat de Randstad maar altijd het recht heeft op het nieuwste materieel.

Wel heeft U gelijk dat NS destijds veel te lang is doorgegaan met de aanschaf van treinen zonder airco en dat die in de zomer erg warm zijn. Dat geldt overigens nog veel meer voor de dieseltreinen die nog tot komende december rond Zwolle rijden. Alsnog airco inbouwen zal overigens niet meer gebeuren, aangezien het DDM1 binnen enkele jaren gesloopt wordt.

Nieuw materieel is in aantocht maar geleidelijk. NS heeft onvoldoende eigen vermogen om nieuw materieel zelf te kunnen betalen en is daarom voor de financiering van nieuw materieel afhankelijk van externe geldschieters die zeer terughoudend zijn met nieuwe leningen zolang NS niet voldoende heeft afgelost op de nu al uitstaande leningen.
Reputatie 7
Hallo Ritchie en welkom op het NS Serviceforum.

Allereerst wil ik aangeven dat ik blij ben met de gestructureerde manier waarop je jouw topic bent gestart. Dit maakt het fijn om te lezen en geeft mij een goed overzicht van de problemen die er spelen op jouw traject. Enkhuizen - Amsterdam Centraal is een traject dat inderdaad nog gebruik maakt van het inmiddels oude DDM1-materieel. Ook via Social Media zijn de klachten over dit materieel ons niet ontgaan, vooral bij warm weer zijn ritten in dit materieel niet bepaald genieten. Wat betreft het voorbeeld over de diabetespatiënte kan ik geen uitspraken doen; ik heb deze situatie niet geëvalueerd en weet niet of er vervolgacties richting deze reiziger zijn gemaakt. Het illustreert wel de ernst van de zaak, waar ik als forum moderator graag als lijn tussen reiziger en management fungeer. Omdat jijzelf het topic gestructureerd bent gestart, zal ik proberen net zo gestructureerd antwoord te geven.

Zijn wij bekend met de situatie die veroorzaakt wordt door de inzet van verouderd materieel?
Jazeker, via verschillende kanalen krijgen wij feedback op onze trajecten, waarbij Enkhuizen-Amsterdam Centraal veel aan bod komt. Betekent dit dat we kennelijk niet luisteren? Niet bepaald, dit soort beslissingen en aanpassingen kosten tijd. Nieuwe treinmodellen moeten beschikbaar komen voor jouw traject, personeel moet wellicht opgeleid worden om dit materieel te bedienen (denk aan de FLIRT-Sprinters bijvoorbeeld) en er zal gekeken moeten worden naar de eventuele plannen voor de toekomst, voordat er halsoverkop beslissingen gemaakt worden die deze plannen in de weg zouden kunnen staan.

Waarom is er niet gekozen om het oude DDM1-materieel te verdelen over bepaalde trajecten, zodat het ongemak verdeeld wordt, i.p.v. op 1 bepaald traject gelegd wordt?
Dat vind ik persoonlijk een interessante vraag. Waarom-vragen zijn vaak lastig te beantwoorden vanuit 1 persoon, waardoor ik (graag) ga schakelen tussen de verschillende afdelingen, om te kijken wat de afwegingen waren in deze beslissing. Mogelijk kom ik erachter dat er een doordachte reden voor was, maar het kan ook zijn dat er wellicht te makkelijk gedacht is, en een reiziger als jij dit probleem aan de kaak kan stellen. Deze vraag wil ik graag voor je uitzetten; ik kom hierop terug.

Waarom was het in dertig jaar niet mogelijk om airco in dit materieel te bouwen?
Wederom een lastige vraag. Ik verwacht dat het hier een kostenprobleem zal zijn, waarbij de kosten van het inbouwen van ons 'Climate Control'-systeem niet rendabel was voor zo weinig treinstellen. Dit kan ik uiteraard niet met zekerheid zeggen, dus dit antwoord houd je ook van mij tegoed. Het is een visie-vraag: investeren in nieuw materieel, of het ombouwen en verbeteren van oud materieel. Desalniettemin een hele goede vraag.

Bij het beantwoorden van deze vragen zal ik uiteraard ook jouw andere vragen proberen te beantwoorden. Het is voor mij en voor jou eerst belangrijk om te weten waar deze beslissing vandaag is gekomen, om vervolgens te kijken naar de mogelijke vervolgacties van onze kant. Bepaalde suggesties die jij als oplossing geeft, worden reeds uitgevoerd bij bepaalde situaties (flesjes water). Het is geen slecht idee om dit als discussiepunt aan te dragen voor deze situatie. Een verwachtingspatroon kan ik niet hier en nu voor je schetsen. Ik ga voor je bezig, en hoop je stapsgewijs antwoord te kunnen geven op al jouw vragen. Bedankt voor jouw kritische blik en het werk wat jij doet voor jouw traject. Daar zijn we als organisatie natuurlijk heel blij mee.
Reputatie 7
Badge +3
@Thomas NS
Op de lijn naar Enkhuizen rijdt geen DDZ maar DDM1.
Reputatie 7
Bedankt voor het aangeven Tamzin, automatische piloot. Heb het aangepast.
Reputatie 7
Badge
@Ritchie
Dus in alle treinen die rijden tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal zit er geen airco?

In de ICMm en de VRIMm zit gewoon airco hoor, en die rijden ook (soms) op dit traject. En trouwens...De DDZ rijd trouwens ook heel vaak (meestal) op dit traject en die heeft ook gewoon airco.
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Nee, het gaat over de spitsuurtreinen die met DDM1 worden gereden.

Wellicht is het een oplossing deze spitsuutreinen niet in juli en augustus te laten rijden. Omdat er dan geen studenten zijn en veel mensen met vakantie zijn zouden 2 treinen per uur dan voldoende moeten zijn.
Reputatie 7
Badge
@Thomas NS
Op de lijn naar Enkhuizen rijdt geen DDZ maar DDM1.

Dat is niet waar. Het is juist meestal DDZ die daar rijd.

Ik weet dat omdat ik vaak in de avond terug ga naar Alkmaar en wacht op de trein met eindbestemming Den Helder (ik moet zelf in Alkmaar wezen). en op het perron naast mij vertrekt dan dus de trein naar Enkhuizen, en raad eens welke trein ik daar altijd aan zie komen....DDZ.
Reputatie 7
Badge
@Trein-D
Nee, het gaat over de spitsuurtreinen die met DDM1 worden gereden.

Ja maar dat is ook meestal DDZ hoor.
Reputatie 7
Badge +3
@Trein D
De treinen naar Enkhuizen die naast de treinen naar Den Helder staan zijn de reguliere intercity's naar Enkhuizen en niet de spitstreinen. De spitstreinen vertrekken een kwartier eerder en later dan de trein naar Den Helder.

Verder weet ik niet of ALLE spitsuurtreinen met DDM1 worden gereden. Zoveel DDM1 is er nou ook weer niet en ze rijden als ik me goed herinner ook de spitsdienst Alkmaar-Haarlem.
Een aantal spitsritten rijdt met DDM1, voor veel spitsreizigers is het dus dagelijks DDM1-lol op weg naar werk/huis.
Reputatie 7
Badge
Ik zeg ook niet dat ALLE spitsuurtreinen met DDM1 worden gereden. Zoveel DDM1 is er nou ook weer niet en ze rijden als ik me goed herinner ook in de spitsdienst Alkmaar-Haarlem.

Ja dat klopt, daar rijden ze idd wel altijd.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie nu dat er 4 treinsets DDM1 op Amsterdam-Enkhuizen rijden en dat die niet alleen de spitsdiensten van de serie 145xx rijden maar dat ze ook overdag rijden.
Correct, en onder andere de spitsreizigers krijgen dus dagelijks warme DDM1's vol met mensen voor de kiezen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ze rijden waarschijnlijk precies in die omlopen waarin qua ze aantal plaatsen "passen". En dat zullen dan inderdaad iedere dag dezelfde treinen zijn.
Reputatie 7
Uiteindelijk draait toch alles om geld. Dat er niet voldoende is. Vroeger denk ik ook al niet, daarom zijn veel keuzes lang uitgesteld, is de hand overspeeld of koos men voor goedkope tussenoplossingen. Uiteindelijk zie je dat steeds achter de feiten aangelopen wordt. Wordt ergens een probleem opgelost, bijvoorbeeld een trein structureel verlengd, ontstaat elders weer een ander probleem. Nu moet er een inhaalslag plaatsvinden, maar in de spoorsector malen de molens uiterst traag en is veel, heel veel geduld nodig. En geld.
Overigens hebben in het zuiden en oosten van het land tot midden vorig jaar jarenlang treinen gereden uit de jaren 60 en de reizigers daar hebben dat ook altijd maar moeten accepteren. Het is niet zo dat de Randstad maar altijd het recht heeft op het nieuwste materieel.
Dat zijn uw woorden, ik impliceerde niks over het zuiden. Waar ik het wel voor West-Friesland wil opnemen is de tijdsduur. Ik heb het eens opgezocht, en de Mat64 is uitsluitend als sprinter ingezet, of als intercity tussen Sittard - Heerlen á 20 minuten. De trein van Amsterdam CS naar Hoorn alleen al is 35 minuten, en met een beetje pech woon je verder en zit je er 45-60 minuten in. En dat tikt aan, als het dan bloedheet is. Wat dat betreft had deze trein misschien beter ingezet kunnen worden op een kort traject. Hilversum - Almere, of iets in die trant. Als dezelfde situaties plaatsvonden in het zuiden hadden zij uiteraard net zoveel recht van klagen.

Heel interessant om de bedrijfskunde erachter te lezen, ik wist niet dat het zo werkte. Ik kan er niet veel over zeggen, maar interessant is het zeker. 🙂 Ik weet ook dat de NS met nieuwe treinen komt. Hopelijk wil het een beetje opschieten en zien we snel resultaat.

Betekent dit dat we kennelijk niet luisteren? Niet bepaald, dit soort beslissingen en aanpassingen kosten tijd.

Ik denk dat het gevoel van niet luisteren voortkomt uit het feit dat het niet opgepakt wordt door beleidsmakers. Er waren bijvoorbeeld ook problemen in het noorden van Noord-Holland met de nieuwe dienstregeling; langere reistijden, drukte, overstappen, etc. Hier werd aandacht aan besteed door NS, en het wordt verwerkt in de dienstregeling van 2018. Ik zou zo graag zien dat iemand de problematiek van Enkhuizen – Amsterdam CS oppakt en tenminste onze klachten worden erkend. Het hoeft niet morgen opgelost te worden, maar neem het serieus en laat het niet stranden op twitter of fora.

Dit raakt mensen fysiek, in hun gezondheid. Twee onwelwordingen, maar zelf ben ik ook kapot als ik thuis kom. Soms met hoofdpijn, soms bezweet en wil ik douchen, etc. Hetzelfde met mijn vrouw, het eerste wat ze doet als ze thuiskomt is even op bed liggen om bij te komen. En nogmaals, ’s winters valt dat reuze mee. Maar met deze temperaturen, het is heet, vochtig, etc. is het gewoon loodzwaar op sommige dagen.

Bedankt voor het luisteren. Een deel was gewoon frustratie van me afschrijven i.v.m de chaos vanochtend en de hitte, bij deze is dat gelukt en daar ben je goed mee om gegaan.

Een aantal spitsritten rijdt met DDM1, voor veel spitsreizigers is het dus dagelijks DDM1-lol op weg naar werk/huis.
Exact! Het hele probleem zit hem hierin. Er rijden ook andere treinen, maar ik moet op een vast tijdstip op werk zijn, en ben op een vast tijdstip klaar. Ik heb zo twee keer de DDM1. Eén trein eerder of later, en je hebt een normale trein. Helaas heb ik dat niet voor het zeggen. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Uiteindelijk draait toch alles om geld. Dat er niet voldoende is. Vroeger denk ik ook al niet, daarom zijn veel keuzes lang uitgesteld, is de hand overspeeld of koos men voor goedkope tussenoplossingen.
Inderdaad, als je iets wil kopen moet je ook geld hebben om dat te betalen. NS heeft dat zelf niet en kan gezien zijn balanspositie ook nog maar zeer mondjesmaat geld lenen. NS had vorig jaar op papier wel een behoorlijke winst maar die was voor het leeuwendeel eenmalig dankzij de verkoop van grond als gevolg van de aantrekkende economie. De winst uit de reguliere exploitatie was verwaarloosbaar dus daar breek je geen potten mee als je ergens gaat aankloppen voor extra leningen.

En zonder geld kom je vanzelf uit bij goedkopere oplossingen uit zoals ouder materieel opknappen, afgeschreven materieel langer in dienst houden of reizigers wegjagen met een extra spitsheffing. De hele situatie rond Mat'64 was natuurlijk ook niet uit luxe.
Inhumaan is wel een beetje overdreven natuurlijk, tien jaar geleden reed half Nederland nog zonder airco. De levensduur van een trein is nou eenmaal een flinke tijd, en de doorlooptijd om nieuwe treinen aan te schaffen ook. Dat laatste heeft de NS dan ook gedaan, er worden nieuwe intercity's gebouwd, maar tussen aanbesteding en het in gebruik nemen van zo'n trein zit rustig 7 jaar, dus de komende jaren zal er nog wel oud spul blijven rijden.
Tip:
Zorg ervoor dat u bij warm weer als eerste in de trein zit. Als u dan alle raampjes openzet, dan is het rechts achterin de coupé bij het vierzitje prima te doen.
Reputatie 6
De reguliere IC tussen Enkhuizen en Amsterdam rijdt met een combinatie van DDM1 en DDZ6. Wellicht is het een idee Ritchie, om te kijken welk materieeltype op welk tijdstip rijdt, en je reis daarop aan te passen indien mogelijk?

Vanaf de nieuwe dienstregeling in december 2017 wordt deze trein doorgetrokken naar Limburg, dus ik denk dat je dan wel gewoon volwaardig IC-materieel zult krijgen.
Reputatie 4
Tip:
Zorg ervoor dat u bij warm weer als eerste in de trein zit. Als u dan alle raampjes openzet, dan is het rechts achterin de coupé bij het vierzitje prima te doen.

Er kan geen raampje open. Er is een radar wieltje waaraan gedraaid kan worden, maar het maakt niets uit voor de luchtstroom: die is niet waar te nemen. Het was een ware sauna in de trein, de oudere treinen met raampjes die open kunnen zijn prettiger om in te reizen.
Inhumaan is wel een beetje overdreven natuurlijk, tien jaar geleden reed half Nederland nog zonder airco. De levensduur van een trein is nou eenmaal een flinke tijd, en de doorlooptijd om nieuwe treinen aan te schaffen ook. Dat laatste heeft de NS dan ook gedaan, er worden nieuwe intercity's gebouwd, maar tussen aanbesteding en het in gebruik nemen van zo'n trein zit rustig 7 jaar, dus de komende jaren zal er nog wel oud spul blijven rijden.
Inhumaan vind ik het juiste woord. Ik snap best dat je het niet kan voorstellen hoe erg het is, maar ik zit er per week tien uur in en dat gaat aardig vervelen naar verloop van tijd. Wat ook veranderd is, is de standaard, en dit kan anno 2017 echt niet meer. Als ik nu ook de prijs voor vijftien jaar terug zou betalen, alé. Maar ik betaal bijna €300.- per maand. Voor dat bedrag mag ik best verwachten dat ik niet in een trein word vervoerd waarin mensen flauwvallen of waar het "normaal" is dat je bekaf en met hoofdpijn uitstapt door de hitte.

Ik heb het eens opgezocht, de regels voor veevervoer. Bij een temperatuur van 35 graden mag een transport niet doorgaan. De schaduwtemperatuur voor midden mei en juni was 30 graden, dus in de trein was het ruim, ruim boven de veertig graden. Als we varkens waren was het illegaal om die trein te laten rijden. :)

Ik ben bekend met plannen voor nieuwe treinen, maar dit tekort aan treinen was geen ongeluk. Dit was wanbeleid, en ik wil dat de NS daar hun verantwoording voor neemt.

@VIRM: Dank voor de tip! Helaas lukt het niet om mijn tijdstippen aan te passen. Ik zit vast aan mijn werktijden, dus tenzij ik eerder wil vertrekken, en later terug wil komen, kan ik er niks aan doen. Ik hoop dat de NS misschien met de tijden kan roteren, zodat de last verdeeld wordt. Goed om te horen dat het in december waarschijnlijk anders is. Helaas is dat wel een verplaatsing van het probleem, maar nieuwe treinen toveren gaat ook niet lukken.

@Nooduitgang: je hebt er ervaring mee. 🙂 Ik ga het eens proberen! Bedankt voor de tip. 🙂
Tip:

Er kan geen raampje open. Er is een radar wieltje waaraan gedraaid kan worden, maar het maakt niets uit voor de luchtstroom: die is niet waar te nemen. Het was een ware sauna in de trein, de oudere treinen met raampjes die open kunnen zijn prettiger om in te reizen.

Beneden wel, boven niet.
Het materieel van de NS is nou eenmaal grotendeels erg oud. Dankzij de nieuwe instroom van Flirts en de afdanking van Mat '64 is het gemiddelde iets geflatteerd, maar door de bank genomen kan je er gewoon van uitgaan dat het materieel tussen de 30 en 35 jaar oud is gemiddeld.

Hier in Brabant weten we daar nog wel meer van. Jarenlang reed de intercity Venlo-Den Haag met zwaar antiek materieel, eerst de (rode) K4 wagons die al zowat uit het spoorwegmuseum kwamen (Ex SNCF, daarna tweedehands verkocht naar NMBS, daarna van de sloop gered door NS die ze inhuurde), en daarna met verouderde wagons van de Deutsche Bundesbahn die voor de lol een NS-verfje hadden gekregen, maar daardoor niet minder verouderd waren.
Reputatie 7
Badge

Inhumaan vind ik het juiste woord. Ik snap best dat je het niet kan voorstellen hoe erg het is, maar ik zit er per week tien uur in en dat gaat aardig vervelen naar verloop van tijd. Wat ook veranderd is, is de standaard, en dit kan anno 2017 echt niet meer. Als ik nu ook de prijs voor vijftien jaar terug zou betalen, alé. Maar ik betaal bijna €300.- per maand. Voor dat bedrag mag ik best verwachten dat ik niet in een trein word vervoerd waarin mensen flauwvallen of waar het "normaal" is dat je bekaf en met hoofdpijn uitstapt door de hitte.

Ik heb het eens opgezocht, de regels voor veevervoer. Bij een temperatuur van 35 graden mag een transport niet doorgaan. De schaduwtemperatuur voor midden mei en juni was 30 graden, dus in de trein was het ruim, ruim boven de veertig graden. Als we varkens waren was het illegaal om die trein te laten rijden.

40 graden?
Mag ik even wat vragen? Hoe kom je erbij dat er bij jouw traject in de spits nooit een trein rijd met airco?
op dat traject van jouw rijd er meestal DDZ (ook in de spits) en die hebben gewoon airco hoor. En als je eens een keer toevallig een DDM1 hebt ja, ik zou zeggen, doe eens een raampje open dan. Dat scheelt echt enorm hoor, het word dan meteen een stuk koeler in de trein.

Reageer