beantwoord

Inhumaan vervoer door de NS


Beste lieve NS,

De titel en het betoog heb ik gejat van een andere klacht over hetzelfde probleem. Dat betoog was heel goed, wat de lading mooi dekt, maar genegeerd werd. Vanochtend was het weer relevant.

Ik heb een aantal vragen betreffende de dienstverlening tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal. De treinen die daar rijnen zijn dubbeldeksmaterieel uit 1985. Totaal oncomfortabel, geen internet en al ruim dertig jaar oud. Zelfs airco bleek teveel luxe. Midden mei en juni was de schaduwtemperatuur 30c buiten. In de trein, in de zon, loopt de temperatuur dan makkelijk op tot ver in de veertig graden. Nog los van de stank door zweet, drukte en iedereen die boos is door de hitte zijn er tot nu toe al twee mensen onwel geworden in mijn bijzijn. De eerste keer viel het mee en kon de reiziger zijn route vervolgen, de tweede keer was een oudere diabetes patiënte die zei dat de hitte haar teveel werd, en zodoende “met gepaste spoed” werd opgehaald door een ambulance. De conducteur wilde al weg nog voordat de vrouw op de brancard lag, dus heel betrokken was hij ook niet. Een bloemetje met beterschapswensen zal ze ook niet hebben gehad. En voor die luxe moeten we ook nog eens veel betalen.

Zijn jullie bekend met deze situatie die jullie veroorzaken door deze oude treinen in te zetten?

In plaats van dat jullie één traject afdanken met afgedankte treinen hadden jullie deze treinen ook heel makkelijk kunnen roteren tussen meerdere stations. Laat hem tussen Enkhuizen – Amsterdam rijden. De volgende dag tussen Hoorn – Beverwijk – Amsterdam. Dan tussen Amsterdam en Leiden, etc. Dan hadden we eens in de wat, tien dagen? een slechte trein in plaats van 100% een slechte, veel te hete trein. Waarom hebben jullie daar niet voor gekozen? En waarom was het dertig jaar lang niet mogelijk om er gewoon eens een airco in te bouwen?

Meerdere mensen hebben hierover geklaagd tegen conducteurs, via telefoon en online. Als we al niet genegeerd worden, krijgen we steeds hetzelfde verhaaltje dat er te weinig materieel is. Alsof dat niet te voorkomen was door goed beleid uit te voeren. Vanochtend kreeg ik, na eerst defensieve antwoorden, zelfs een bespottelijk sarcastisch antwoord door ene KJ van NS_Online omdat ik onwelwordingen, hitte en onhygiënisch reizen als “onprettig” durf te ervaren. Gecombineerd met de chaos van vanochtend, afgelopen weekend en vorige week (29e, die chaos was trouwens te voorkomen daar jullie de dag daarvoor al wisten dat treinen daar extra langzaam reden om het spoor te ontzien) hebben jullie eigenlijk wel genoeg potjes gebroken, en als we dan ook nog eens een lolbroek hebben die daar sarcastisch over gaat zitten doen ben ik er wel een beetje klaar mee.

In Japan is het heel normaal dat CEO’s gewoon excuses aanbieden. Geen lulverhaal, geen slappe verklaringen waar niemand wat mee kan, gewoon oprecht en met tranen omdat ze het niet kunnen verdragen dat de consument zoveel last had: “Het spijt ons.” met een diepe buiging. Wanneer kunnen wij Roger van Boxtel verwachten, die zonder lulverhaaltjes zijn excuses aanbiedt aan West-Friesland, omdat er door wanbeleid van de NS niet genoeg degelijke, normale treinen zijn waar mensen de luxe hebben om zonder flauwvallen in te kunnen reizen? Dat gezegd hebbende, de zomer begint pas net. Wat gaan jullie bij de volgende hittegolven doen om het te voorkomen? Hint: gratis flesjes water uitdelen, kortingen omdat we met subversieve treinen mee moeten, verzin wat leuks. En wanneer kunnen we weer normale treinen verwachten? Als in: wanneer beginnen jullie met treinen roteren tussen verschillende trajecten? Want dat is een hele goede oplossing, dan lijdt heel Nederland heel soms, in plaats van West-Friesland altijd.


Alle vragen waar ik een antwoord op zoek zijn dik gedrukt.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 11 July 2017, 18:05

Uiteraard is dit een breed besproken topic geworden, dat had ik ook wel verwacht. Het is bij dit soort zaken belangrijk om bij de kern van het probleem te blijven: het materieel waar Ritchie veel gebruik van maakt is in zijn ogen ongeschikt om reizigers te vervoeren van Enkhuizen naar Amsterdam Centraal en vice versa in de zomer. Nu heb ik daar een aantal punten uiteengezet waar ik gaandeweg op terug wil komen. Het moge duidelijk zijn dat, in het geval van Ritchie, het reizen met de trein op zijn traject niet comfortabel is voor hem.



Waarom is er niet gekozen om het oude DDM1-materieel te verdelen over bepaalde trajecten, zodat het ongemak verdeeld wordt, i.p.v. op 1 bepaald traject gelegd wordt?

Zoals eerder aangegeven: dit zijn keuzes die soms moeilijk te verklaren zijn, omdat er ontzettend veel partijen bij betrokken zijn geweest toen het besluit eenmaal doorgevoerd werd. Hier is het te wijden aan het feit dat wij niet genoeg vernieuwd materieel hebben om alle trajecten in Nederland hiervan te voorzien. We zetten dit materieel (DDM1-materieel) niet continu in, zoals eerder in dit topic besproken, maar wisselen het waar nodig af met DDZ materieel. We proberen de DDM1-treinen 1 van de 4 ritten te laten rijden. Helaas is dit materieel nog niet te vervangen op de korte termijn, maar hier wordt uiteraard wel naar gekeken.



Waarom was het in dertig jaar niet mogelijk om airco in dit materieel te bouwen?

Dit is een beslissing geweest die te maken heeft met visie en uiteraard ons kostenplaatje. Het inbouwen van airco in dit oude materieel zou een complete revisie betekenen, waarvan wij de kosten niet kunnen verantwoorden, gezien de levensduur van dit materieel. Het zou niet rendabel zijn, aangezien wij liever geld besteden aan de productie van nieuwe treinseries, dan het vervangen van dit materieel. Deze treinen hebben geen airco, zo ging dat helaas in die tijd, maar verder voldoet deze trein aan alle eisen. Daarnaast ook nog het praktische aspect: voor deze revisie zouden wij het materieel uit de dienstregeling moeten halen, wat niet wenselijk is: we hebben ze nu juist hard nodig.



Kortom: het is op de korte termijn niet te verantwoorden om airco in te bouwen, ondanks dat de wens hiernaar groot is. Dat erkent NS zeker, maar wij storten liever onze aandacht op het introduceren van nieuw materieel, dan het reviseren van oud materieel. We proberen in de planning zeker te kijken naar het ontlasten van bepaalde trajecten, door te schuiven met deze treinstellen. Helaas is dat niet altijd mogelijk, omdat er ook ruimte moet zijn voor deze treinen om bijvoorbeeld opgesteld, gereinigd en onderhouden te worden. Ik heb jouw signaal neergelegd bij de treinplanners die bezig zijn met de dienstregeling voor 2018. Het geluid is goed ontvangen, er zal nu gekeken worden naar de mogelijkheden om jouw traject draaglijker te maken in de zomerperiode.



Ik hoop dat dit voor nu antwoord geeft op jouw vragen. Wij zien liever dat al ons materieel voorzien is van airco, maar in dit specifieke geval is dit op de korte termijn niet te realiseren. Ik heb gedaan wat ik kon voor je Ritchie!
Bekijk origineel

57 reacties

@Trein-NS:
Correct, en onder andere de spitsreizigers krijgen dus dagelijks warme DDM1's vol met mensen voor de kiezen :)
Reputatie 7
Badge
@Trein-NS:
Correct, en onder andere de spitsreizigers krijgen dus dagelijks warme DDM1's vol met mensen voor de kiezen :)


Ja, maar dat is helemaal niet zo want ik heb op dat traject vroeger ook best vaak gereisd vroeger. En dat was meestal gewoon DDZ hoor. Maar sowieso rijd daar ook gewoon meestal DDZ op dat traject.
In dienstregeling 2017 zijn een aantal spitsritten met DDM1. Als je dagelijks om dezelfde tijd reist omdat je niet anders kan, kan het zijn dat je enkel de DDM1 ziet. Dat blijkt duidelijk uit de logging.
Reputatie 7
Badge
In dienstregeling 2017 zijn een aantal spitsritten met DDM1. Als je dagelijks om dezelfde tijd reist omdat je niet anders kan, kan het zijn dat je enkel de DDM1 ziet. Dat blijkt duidelijk uit de logging.

Dan moet je in de avondspits om een andere tijd reizen. In de ochtend kan dat natuurlijk niet, dat snap ik, maar dan hoeft het ook niet want in de ochtend is het natuurlijk nog geen 30 graden. Maar in de avond spits pak je gewoon een trein later en dan zit je misschien wel in een DDZ (met airco).
Zo makkelijk is dat niet voor iedereen helaas, ook in de avond kan een mens verplichtingen hebben.
Reputatie 7
Badge
Zo makkelijk is dat niet voor iedereen helaas,

Ja maar ik vind van wel.
Helaas heeft de topicstarter daar heel erg weinig aan.
Reputatie 7
Badge
Helaas heeft de topicstarter daar heel erg weinig aan.

Tuurlijk, dat ben ik met je eens. Maar wat is dan wel de oplossing dan?
TS stelt een aantal hele duidelijke vragen, dikgedrukt, en wil daar een antwoord op. De bedoeling van dit klantenservice-kanaal, want dat is het gewoon, is om daar antwoord op te geven. In dit geval zou ik dat lekker aan het beheer overlaten.

De oplossing voor het probleem is om met nieuw materieel te komen. Ook TS lijkt te snappen dat je dat niet bij IKEA haalt en na een paar middagen vechten met een brakke handleiding en inbusschroefjes klaar bent. Tot die tijd kan je in ieder geval vragen beantwoorden en alsnog je uiterste best doen om te reis, ondanks het oude materieel, zo prettig mogelijk te maken.

Doen alsof TS helemaal geen probleem heeft en maar een treintje later moet pakken, is in ieder geval geen antwoord en in mijn ogen zelfs olie op het vuur.
Reputatie 7
Uiteraard is dit een breed besproken topic geworden, dat had ik ook wel verwacht. Het is bij dit soort zaken belangrijk om bij de kern van het probleem te blijven: het materieel waar Ritchie veel gebruik van maakt is in zijn ogen ongeschikt om reizigers te vervoeren van Enkhuizen naar Amsterdam Centraal en vice versa in de zomer. Nu heb ik daar een aantal punten uiteengezet waar ik gaandeweg op terug wil komen. Het moge duidelijk zijn dat, in het geval van Ritchie, het reizen met de trein op zijn traject niet comfortabel is voor hem.

Waarom is er niet gekozen om het oude DDM1-materieel te verdelen over bepaalde trajecten, zodat het ongemak verdeeld wordt, i.p.v. op 1 bepaald traject gelegd wordt?
Zoals eerder aangegeven: dit zijn keuzes die soms moeilijk te verklaren zijn, omdat er ontzettend veel partijen bij betrokken zijn geweest toen het besluit eenmaal doorgevoerd werd. Hier is het te wijden aan het feit dat wij niet genoeg vernieuwd materieel hebben om alle trajecten in Nederland hiervan te voorzien. We zetten dit materieel (DDM1-materieel) niet continu in, zoals eerder in dit topic besproken, maar wisselen het waar nodig af met DDZ materieel. We proberen de DDM1-treinen 1 van de 4 ritten te laten rijden. Helaas is dit materieel nog niet te vervangen op de korte termijn, maar hier wordt uiteraard wel naar gekeken.

Waarom was het in dertig jaar niet mogelijk om airco in dit materieel te bouwen?
Dit is een beslissing geweest die te maken heeft met visie en uiteraard ons kostenplaatje. Het inbouwen van airco in dit oude materieel zou een complete revisie betekenen, waarvan wij de kosten niet kunnen verantwoorden, gezien de levensduur van dit materieel. Het zou niet rendabel zijn, aangezien wij liever geld besteden aan de productie van nieuwe treinseries, dan het vervangen van dit materieel. Deze treinen hebben geen airco, zo ging dat helaas in die tijd, maar verder voldoet deze trein aan alle eisen. Daarnaast ook nog het praktische aspect: voor deze revisie zouden wij het materieel uit de dienstregeling moeten halen, wat niet wenselijk is: we hebben ze nu juist hard nodig.

Kortom: het is op de korte termijn niet te verantwoorden om airco in te bouwen, ondanks dat de wens hiernaar groot is. Dat erkent NS zeker, maar wij storten liever onze aandacht op het introduceren van nieuw materieel, dan het reviseren van oud materieel. We proberen in de planning zeker te kijken naar het ontlasten van bepaalde trajecten, door te schuiven met deze treinstellen. Helaas is dat niet altijd mogelijk, omdat er ook ruimte moet zijn voor deze treinen om bijvoorbeeld opgesteld, gereinigd en onderhouden te worden. Ik heb jouw signaal neergelegd bij de treinplanners die bezig zijn met de dienstregeling voor 2018. Het geluid is goed ontvangen, er zal nu gekeken worden naar de mogelijkheden om jouw traject draaglijker te maken in de zomerperiode.

Ik hoop dat dit voor nu antwoord geeft op jouw vragen. Wij zien liever dat al ons materieel voorzien is van airco, maar in dit specifieke geval is dit op de korte termijn niet te realiseren. Ik heb gedaan wat ik kon voor je Ritchie!
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb vandaag maar eens de proef op de som genomen en de trein van 13.06 van Amsterdam naar Hoorn genomen. Dat is een van de treinen die met DDM1 rijdt.

Met het DDM1 materieel is weinig mis, behalve natuurlijk dat het op warme dagen vervelend is dat er geen airco in zit. De treinen zelf verkeren in prima staat, het interieur is duidelijk beter onderhouden dan dat van DD-AR of SGM. De kwaliteit van de stoelen is ook beter dan dat van DD-AR (met de harde groene planken) en SGM.

Wat betreft de warmte. Vandaag was het natuurlijk geen echt warme dag en was de temperatuur in de trein prima. Verder geldt dat op de benedenverdieping gewoon de raampjes open kunnen. Alleen boven is er nauwelijks ventilatie en zal het (overigens net als in DD-AR) bij hoge temperaturen vooral 's middags onaangenaam warm worden.

Mijn conclusie: materieel dat nog prima inzetbaar is, maar wellicht wel in juli en augustus zo min mogelijk moet worden ingezet.

Overigens verbaasde ik me over de inzet van al dat DDZ6 buiten de spits aangezien voor vrijwel alle treinen die ik op deze lijn gezien heb een Iosse ICM3 ruim voldoende was geweest. Het is in feite een drukke spitslijn met minimaal vervoer daarbuiten, hetgeen mede wordt veroorzaakt door het niet stoppen in Purmerend.
Tja, een DDZ6 splits je niet zomaar in tweeën. Hetzelfde probleem heb je met de 3600 serie van Zwolle naar Roosendaal, en natuurlijk de 1100 serie van Den Haag naar Eindhoven, in de daluren en 's avonds al helemaal zijn deze treinen veel te lang. Je zou kunnen zeggen dat de NS een overschot heeft aan lange treinstellen die niet gesplitst kunnen worden in kleinere eenheden. Als er ICM zou rijden had men waarschijnlijk twee viertjes ingezet in de spits en in de daluren een los viertje. Maar met al die zesdelige dubbeldekkers gaat dat niet.
Reputatie 7
Badge +3
Tja, een DDZ6 splits je niet zomaar in tweeën. Hetzelfde probleem heb je met de 3600 serie van Zwolle naar Roosendaal, en natuurlijk de 1100 serie van Den Haag naar Eindhoven, in de daluren en 's avonds al helemaal zijn deze treinen veel te lang.
Nou, Zwolle-Roosendaal is overdag toch nog een heel stuk beter bezet dan Amsterdam-Enkhuizen.

Maar inderdaad, die enorme grote stellen zijn erg onhandig en inefficent qua inzet. Die kunnen ze beter op de IC-lijnen naar het noorden en oosten inzetten.
Feit is gewoon dat het merendeel van het materieel al aardig oud is. OK, er zijn wat nieuwe sprinters ingestroomd, maar het overgrote deel van het IC-materieel heeft de levensduur allang gehad. De SGM-stellen gaan binnenkort de mat '64 stellen naar de kroon steken, als het over het langst in gebruik zijnde materieel betreft. Maar ook de ICR-rijtuigen en de koplopers hebben hun tijd er eigenlijk al op zitten. Evenzo de oudere dubbeldekkers. Materieel dat jonger is dan 20 jaar zul je dan ook maar zelden of nooit aantreffen bij NS.
Reputatie 7
Badge +3
Feit is gewoon dat het merendeel van het materieel al aardig oud is. OK, er zijn wat nieuwe sprinters ingestroomd, maar het overgrote deel van het IC-materieel heeft de levensduur allang gehad. De SGM-stellen gaan binnenkort de mat '64 stellen naar de kroon steken, als het over het langst in gebruik zijnde materieel betreft. Maar ook de ICR-rijtuigen en de koplopers hebben hun tijd er eigenlijk al op zitten. Evenzo de oudere dubbeldekkers. Materieel dat jonger is dan 20 jaar zul je dan ook maar zelden of nooit aantreffen bij NS.
Een normale levensduur voor een elektrische trein is 35 jaar. En dat betekent dat alleen SGM en ICR qua levensduur al aan de kritische grens zitten. De oudste series ICM en het DDM1 gaan de kritische grens de komende jaren bereiken. DD-AR lijkt wel oud maar is het niet, het is alleen nooit gemoderniseerd.

Er is natuurlijk best wat materieel dat jonger dan 20 jaar is (een groot deel van het VIRM, SLT en Flirt) maar los daarvan moet er de komende 10 jaar inderdaad een behoorlijk groot deel van het materieelpark vervangen worden. En dat wordt gezien de balanssituatie van NS nog een levensgroot probleem. Ik zou dus niet verbaasd zijn als ICR en ICM tot 40+ jaar worden opgerekt.
Dat lijkt me geen straf voor de reizigers.
Ieder zijn voorkeuren natuurlijk, maar ICM en ICR steken naar mijn mening qua comfort mijlenver boven VIRM en DDZ uit.
Leeftijd zegt op zich natuurlijk niets over het rijcomfort.
In de Berlijntrein rijden rijtuigen die meer dan 40 jaar oud zijn, maar dat rijdt nog uitstekend.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zat vandaag voor het eerst in een gemoderniseerde VIRM en dat is een hele verbetering. Veel meer beenruimte door de nieuwe stoelen en niet meer van die onhandige afvalbakjes tussen je benen. Verder is er behalve een schilderbeurt overigens niet zo veel veranderd.

Wel zal dubbeldeksmaterieel (zeker gezien het Nederlandse profiel) qua ruimte en comfort altijd minder blijven dan enkeldeksmaterieel.

De Berlijn-ruituigen zijn qua comfort inderdaad nog prima maar vallen qua elektrische systemen van ellende uit elkaar vandaar de vele storingen aan airco, deuren, reserveringssysteem, bar-bistro, etc.
De SGM-stellen gaan binnenkort de mat '64 stellen naar de kroon steken, als het over het langst in gebruik zijnde materieel betreft.
SGM, in ieder geval de drietjes, blijft nog wel even hoor, die krijgen nu juist een extra onderhoudsbeurt zodat ze er weer een aantal jaren tegenaan kunnen.
Reputatie 7
Die SGM vind ik niet prettig, Klein, benauwd. De Berlijntrein is fijn.... ook een stille trein, weinig geluid. En mooie grote ramen! In Nederland is inderdaad enkeldeks vele malen beter qua comfort. Veel ruimer, en geen gekke klapdeurtjes. Als je lang bent zoals ik is de dubbeldekker sowieso al niet te prefereren, zeker bovenin niet. Maar ja we doen het er maar mee.
Reputatie 7
Badge +3
De Berlijntrein is fijn.... ook een stille trein, weinig geluid. En mooie grote ramen!
Het is anders de nachtmerrie van het Duitse onderhoudspersoneel. Ze weten niet hoe ze die dingen rijdend moeten houden, alles behalve de inrichting en de draaistellen is totaal versleten.

Als je lang bent zoals ik is de dubbeldekker sowieso al niet te prefereren, zeker bovenin niet. Maar ja we doen het er maar mee.
Ik ben ook lang vandaar dat ik de nieuwe stoelen in de gerenoveerde VIRM een verademing vind.
Reputatie 7
Badge
Ik heb vandaag maar eens de proef op de som genomen en de trein van 13.06 van Amsterdam naar Hoorn genomen. Dat is een van de treinen die met DDM1 rijdt.

Met het DDM1 materieel is weinig mis, behalve natuurlijk dat het op warme dagen vervelend is dat er geen airco in zit. De treinen zelf verkeren in prima staat, het interieur is duidelijk beter onderhouden dan dat van DD-AR of SGM. De kwaliteit van de stoelen is ook beter dan dat van DD-AR (met de harde groene planken) en SGM.

Wat betreft de warmte. Vandaag was het natuurlijk geen echt warme dag en was de temperatuur in de trein prima. Verder geldt dat op de benedenverdieping gewoon de raampjes open kunnen. Alleen boven is er nauwelijks ventilatie en zal het (overigens net als in DD-AR) bij hoge temperaturen vooral 's middags onaangenaam warm worden.

Mijn conclusie: materieel dat nog prima inzetbaar is, maar wellicht wel in juli en augustus zo min mogelijk moet worden ingezet.

Overigens verbaasde ik me over de inzet van al dat DDZ6 buiten de spits aangezien voor vrijwel alle treinen die ik op deze lijn gezien heb een Iosse ICM3 ruim voldoende was geweest. Het is in feite een drukke spitslijn met minimaal vervoer daarbuiten, hetgeen mede wordt veroorzaakt door het niet stoppen in Purmerend.


Dit is dus de werkelijkheid en hier moet iedereen het maar mee doen. 🙂 Amen.
Reputatie 7
Badge

SGM, in ieder geval de drietjes, blijft nog wel even hoor, die krijgen nu juist een extra onderhoudsbeurt zodat ze er weer een aantal jaren tegenaan kunnen.


De SGM is prima, niks mis mee.
Tip:
Zorg ervoor dat u bij warm weer als eerste in de trein zit. Als u dan alle raampjes openzet, dan is het rechts achterin de coupé bij het vierzitje prima te doen.
Reputatie 7
Badge +3
De SGM is prima, niks mis mee.
De oudste stellen zijn inmiddels 40 jaar oud en dan krijg je hetzelfde als met een auto van 25 jaar oud. Reparatie na reparatie, geen onderdelen meer te krijgen, verouderd comfort, etc. Tijd om ze te vervangen.
Reputatie 7
Badge
De SGM is prima, niks mis mee.
De oudste stellen zijn inmiddels 40 jaar oud en dan krijg je hetzelfde als met een auto van 25 jaar oud. Reparatie na reparatie, geen onderdelen meer te krijgen, verouderd comfort, etc. Tijd om ze te vervangen.


Ach dat valt wel mee hoor, die SGM treinen zijn volgens mij best sterk. die kunnen echt nog wel een aantal jaartjes mee hoor.

Reageer