beantwoord

Inhumaan vervoer door de NS


Beste lieve NS,

De titel en het betoog heb ik gejat van een andere klacht over hetzelfde probleem. Dat betoog was heel goed, wat de lading mooi dekt, maar genegeerd werd. Vanochtend was het weer relevant.

Ik heb een aantal vragen betreffende de dienstverlening tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal. De treinen die daar rijnen zijn dubbeldeksmaterieel uit 1985. Totaal oncomfortabel, geen internet en al ruim dertig jaar oud. Zelfs airco bleek teveel luxe. Midden mei en juni was de schaduwtemperatuur 30c buiten. In de trein, in de zon, loopt de temperatuur dan makkelijk op tot ver in de veertig graden. Nog los van de stank door zweet, drukte en iedereen die boos is door de hitte zijn er tot nu toe al twee mensen onwel geworden in mijn bijzijn. De eerste keer viel het mee en kon de reiziger zijn route vervolgen, de tweede keer was een oudere diabetes patiënte die zei dat de hitte haar teveel werd, en zodoende “met gepaste spoed” werd opgehaald door een ambulance. De conducteur wilde al weg nog voordat de vrouw op de brancard lag, dus heel betrokken was hij ook niet. Een bloemetje met beterschapswensen zal ze ook niet hebben gehad. En voor die luxe moeten we ook nog eens veel betalen.

Zijn jullie bekend met deze situatie die jullie veroorzaken door deze oude treinen in te zetten?

In plaats van dat jullie één traject afdanken met afgedankte treinen hadden jullie deze treinen ook heel makkelijk kunnen roteren tussen meerdere stations. Laat hem tussen Enkhuizen – Amsterdam rijden. De volgende dag tussen Hoorn – Beverwijk – Amsterdam. Dan tussen Amsterdam en Leiden, etc. Dan hadden we eens in de wat, tien dagen? een slechte trein in plaats van 100% een slechte, veel te hete trein. Waarom hebben jullie daar niet voor gekozen? En waarom was het dertig jaar lang niet mogelijk om er gewoon eens een airco in te bouwen?

Meerdere mensen hebben hierover geklaagd tegen conducteurs, via telefoon en online. Als we al niet genegeerd worden, krijgen we steeds hetzelfde verhaaltje dat er te weinig materieel is. Alsof dat niet te voorkomen was door goed beleid uit te voeren. Vanochtend kreeg ik, na eerst defensieve antwoorden, zelfs een bespottelijk sarcastisch antwoord door ene KJ van NS_Online omdat ik onwelwordingen, hitte en onhygiënisch reizen als “onprettig” durf te ervaren. Gecombineerd met de chaos van vanochtend, afgelopen weekend en vorige week (29e, die chaos was trouwens te voorkomen daar jullie de dag daarvoor al wisten dat treinen daar extra langzaam reden om het spoor te ontzien) hebben jullie eigenlijk wel genoeg potjes gebroken, en als we dan ook nog eens een lolbroek hebben die daar sarcastisch over gaat zitten doen ben ik er wel een beetje klaar mee.

In Japan is het heel normaal dat CEO’s gewoon excuses aanbieden. Geen lulverhaal, geen slappe verklaringen waar niemand wat mee kan, gewoon oprecht en met tranen omdat ze het niet kunnen verdragen dat de consument zoveel last had: “Het spijt ons.” met een diepe buiging. Wanneer kunnen wij Roger van Boxtel verwachten, die zonder lulverhaaltjes zijn excuses aanbiedt aan West-Friesland, omdat er door wanbeleid van de NS niet genoeg degelijke, normale treinen zijn waar mensen de luxe hebben om zonder flauwvallen in te kunnen reizen? Dat gezegd hebbende, de zomer begint pas net. Wat gaan jullie bij de volgende hittegolven doen om het te voorkomen? Hint: gratis flesjes water uitdelen, kortingen omdat we met subversieve treinen mee moeten, verzin wat leuks. En wanneer kunnen we weer normale treinen verwachten? Als in: wanneer beginnen jullie met treinen roteren tussen verschillende trajecten? Want dat is een hele goede oplossing, dan lijdt heel Nederland heel soms, in plaats van West-Friesland altijd.


Alle vragen waar ik een antwoord op zoek zijn dik gedrukt.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 11 juli 2017, 18:05

Uiteraard is dit een breed besproken topic geworden, dat had ik ook wel verwacht. Het is bij dit soort zaken belangrijk om bij de kern van het probleem te blijven: het materieel waar Ritchie veel gebruik van maakt is in zijn ogen ongeschikt om reizigers te vervoeren van Enkhuizen naar Amsterdam Centraal en vice versa in de zomer. Nu heb ik daar een aantal punten uiteengezet waar ik gaandeweg op terug wil komen. Het moge duidelijk zijn dat, in het geval van Ritchie, het reizen met de trein op zijn traject niet comfortabel is voor hem.

Waarom is er niet gekozen om het oude DDM1-materieel te verdelen over bepaalde trajecten, zodat het ongemak verdeeld wordt, i.p.v. op 1 bepaald traject gelegd wordt?
Zoals eerder aangegeven: dit zijn keuzes die soms moeilijk te verklaren zijn, omdat er ontzettend veel partijen bij betrokken zijn geweest toen het besluit eenmaal doorgevoerd werd. Hier is het te wijden aan het feit dat wij niet genoeg vernieuwd materieel hebben om alle trajecten in Nederland hiervan te voorzien. We zetten dit materieel (DDM1-materieel) niet continu in, zoals eerder in dit topic besproken, maar wisselen het waar nodig af met DDZ materieel. We proberen de DDM1-treinen 1 van de 4 ritten te laten rijden. Helaas is dit materieel nog niet te vervangen op de korte termijn, maar hier wordt uiteraard wel naar gekeken.

Waarom was het in dertig jaar niet mogelijk om airco in dit materieel te bouwen?
Dit is een beslissing geweest die te maken heeft met visie en uiteraard ons kostenplaatje. Het inbouwen van airco in dit oude materieel zou een complete revisie betekenen, waarvan wij de kosten niet kunnen verantwoorden, gezien de levensduur van dit materieel. Het zou niet rendabel zijn, aangezien wij liever geld besteden aan de productie van nieuwe treinseries, dan het vervangen van dit materieel. Deze treinen hebben geen airco, zo ging dat helaas in die tijd, maar verder voldoet deze trein aan alle eisen. Daarnaast ook nog het praktische aspect: voor deze revisie zouden wij het materieel uit de dienstregeling moeten halen, wat niet wenselijk is: we hebben ze nu juist hard nodig.

Kortom: het is op de korte termijn niet te verantwoorden om airco in te bouwen, ondanks dat de wens hiernaar groot is. Dat erkent NS zeker, maar wij storten liever onze aandacht op het introduceren van nieuw materieel, dan het reviseren van oud materieel. We proberen in de planning zeker te kijken naar het ontlasten van bepaalde trajecten, door te schuiven met deze treinstellen. Helaas is dat niet altijd mogelijk, omdat er ook ruimte moet zijn voor deze treinen om bijvoorbeeld opgesteld, gereinigd en onderhouden te worden. Ik heb jouw signaal neergelegd bij de treinplanners die bezig zijn met de dienstregeling voor 2018. Het geluid is goed ontvangen, er zal nu gekeken worden naar de mogelijkheden om jouw traject draaglijker te maken in de zomerperiode.

Ik hoop dat dit voor nu antwoord geeft op jouw vragen. Wij zien liever dat al ons materieel voorzien is van airco, maar in dit specifieke geval is dit op de korte termijn niet te realiseren. Ik heb gedaan wat ik kon voor je Ritchie!
Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Zodra de CAF-sprinters instromen is het voor SGM toch echt voorbij.
Reputatie 7
Badge
Zodra de CAF-sprinters instromen is het voor SGM toch echt voorbij.

Ja, maar dan is het wel te hopen dat die nieuwe sprinters goed zullen gaan rijden. Want anders hebben we helemaal niks meer. Dan zijn die oude sprinters aan de kant gezet en de nieuwe sprinters zullen dan misschien ook wel aan de kant gezet worden in verband met teveel storingen enzo.

Nieuwe treinen kopen is altijd een groot risico, je weet nooit hoe ze het gaan doen, en of ze wel geschikt zijn voor het Nederlandse spoor.
Reputatie 3
Gelukkig heeft Tamzin het mis in dezen: de SGM's krijgen nogmaals een revisie (overigens meer op technisch gebied), waardoor ze nog wel zo'n 10 jaar door gaan, schat ik zo.
'Nieuwe treinen kopen is altijd een groot risico, je weet nooit hoe ze het gaan doen': inderdaad @Trein-D, daarom houd NS ook alle SGM's in dienst, en dat tot ver na de introductie van de Civity's.
Reputatie 4
Ik schat eerder 8 jaar. NS heeft afspraken gemaakt met de Rijksoverheid om alle Sprintertreinen in 2025 rolstoeltoegankelijk te hebben en op alle trajecten waar geen Sprinter rijdt de Intercity's rolstoeltoegankelijk te hebben.
Reputatie 7
Badge
Gelukkig heeft Tamzin het mis in dezen: de SGM's krijgen nogmaals een revisie (overigens meer op technisch gebied), waardoor ze nog wel zo'n 10 jaar door gaan, schat ik zo.
'Nieuwe treinen kopen is altijd een groot risico, je weet nooit hoe ze het gaan doen': inderdaad @Trein-D, daarom houd NS ook alle SGM's in dienst, en dat tot ver na de introductie van de Civity's.


Kijk, dit is goed nieuws. 😃

Ik vond het sowieso al zonde om de SGM´s zo snel weg te doen. Die dingen rijden nog steeds hartstikke goed.
Reputatie 6

Geen idee waarom dit topic opeens bovenaan mijn lijstje met suggesties kwam maar even de huidige stand van zaken: de recente geluiden vanuit NS suggereren dat het per 2021 afgelopen is met de SGM's. Volgend jaar 2020 rijden ze onder andere tussen Apeldoorn en Enschede, tussen Rhenen en Uitgeest, tussen Amsterdam Centraal en Hoorn, en in het begin van het jaar tussen Den Haag Centraal en Dordrecht. In de loop van 2020 gaan ze dus nog vrij veel te zien zijn, maar het einde is wel nabij.

Reputatie 7
Badge +3

Het einde is inderdaad nabij, de eerste stellen zijn al uit dienst gegaan, in 2020 volgen er nog meer en de rest zal in 2021 voor het laatst rijden. Sinds de vorige post ruim 2 jaar geleden is wel een vervolgorder voor de nieuwe SNG sprinter geplaatst, dat maakte NS in december 2018 bekend. Hierdoor zullen de SGM's al eerder niet meer nodig zijn.

Reageer