Inrichting stiltecoupé

• 28 augustus 2014
  • 10 reacties
  • 730 Bekeken

Reputatie 4
Badge
Waarom staan de stoelen in de stiltecoupé in de dubbeldeks intercity (VIRM) in viertjes? Dat lijkt me niet logisch. Viertjes worden juist bezet door mensen die samen reizen en graag willen praten. Het lijkt mij meer voor de hand liggen om in de stiltecoupé de stoelen zoveel mogelijk achter elkaar te zetten. Op die manier gaan mensen in groepjes was minder snel in de stiltezone zitten. Dat scheelt weer ergernis bij de reizigers die bewust de stiltecoupé opzoeken en reizigers die er per ongeluk terecht komen.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat deze indeling er al was, voordat men besloot bij de VIRM de stiltecoupés vooral bovenin te zetten. Overigens hou ik wel van deze opstelling maar veel mensen juist niet. Dat is persoonlijk, denk ik.
Reputatie 4
Badge
Dat zou best kunnen, want ze zijn ouder dan het fenomeen stiltecoupé.
Ik heb niks tegen die viertjes, maar feit is dat in de betreffende rijtuigen de viertjes boven zijn en de tweetjes beneden. En als je met een paar mensen bent, wil je vaak liever kletsen in zo'n viertje. Dat werkt dus contra-productief. Een argument tegen de stiltecoupé boven is trouwens ook dat kinderen graag boven willen zitten aan het raam.
Ik denk dat deze indeling er al was, voordat men besloot bij de VIRM de stiltecoupés vooral bovenin te zetten. Overigens hou ik wel van deze indeling maar veel mensen juist niet. Dat is persoonlijk, denk ik.

Men had de stiltecoupés beneden moeten maken. Behalve de geschiktere stoelopstelling heb je beneden immers minder uitzicht dan boven en mensen die in de stiltecoupé zitten te werken of te lezen hebben toch minder behoefte aan uitzicht dan bijvoorbeeld moeders met kinderen. Helaas is die fout niet meer consequent te herstellen sinds de introductie van NID/DDZ.
Reputatie 7
Badge +4
Het is de vraag waarom het eigenlijk zo besloten is. De meeste passagiers gaan beneden zitten is mijn indruk.
Het enige nadeel van stiltecoupés beneden is dat je daar iets meer geluid van de trein zelf hoort: het geluid van de wielen en de 'doedelzak'.
Stiltezones bevinden zich in dubbeldeks Intercity's verdeeld over de trein. We doen er zoveel mogelijk aan om reizigers bewust te maken dat ze zich in een stiltecoupé bevinden. Zo hangen onze huisregels sinds enige tijd op de balkons in alle treinen. Dit zorgt voor duidelijkheid. Want soms zijn reizigers zich er niet van bewust dat ze in een stiltezone zitten. Ook adviseren wij reizigers andere reizigers zoveel mogelijk vriendelijk aan te spreken bij overlast. Want zowel reizigers als NS-personeel houden de regels in dergelijke gevallen samen ‘levend’. De inrichting van de stiltecoupé is inderdaad niet speciaal aangepast op deze coupes. Na het bouwen van de coupes is besloten welke coupes als stiltecoupes gaan functioneren.
Dat besluit is dus onlogisch geweest, want de viertjes zullen meer leiden tot geklets. En kinderen zullen inderdaad vaker naar boven gaan....

Overigens kan de inrichting ook beter, want ik zie het zelf ook pas vaak na 10 minuten ofzo.
Reputatie 4
Badge
Een zeer afwijkende vormgeving kan helpen. Dan vragen mensen zich af wat er aan de hand is. Zo hadden de Franse corail-rijtuigen lichte plafonds in de niet-rokengedeeltes en hele donkere plafonds in de rookgedeeltes. Bij een grote onderhoudsbeurt van een treinstel is een nieuwe opvallende bekleding van de wanden vrij eenvoudig te realiseren.

Leuke ontwerpopdracht voor een opleiding vormgeving of interieurarchitectuur!
Stiltezones bevinden zich in dubbeldeks Intercity's verdeeld over de trein. We doen er zoveel mogelijk aan om reizigers bewust te maken dat ze zich in een stiltecoupé bevinden. Zo hangen onze huisregels sinds enige tijd op de balkons in alle treinen. Dit zorgt voor duidelijkheid. Want soms zijn reizigers zich er niet van bewust dat ze in een stiltezone zitten. Ook adviseren wij reizigers andere reizigers zoveel mogelijk vriendelijk aan te spreken bij overlast. Want zowel reizigers als NS-personeel houden de regels in dergelijke gevallen samen ‘levend’. De inrichting van de stiltecoupé is inderdaad niet speciaal aangepast op deze coupes. Na het bouwen van de coupes is besloten welke coupes als stiltecoupes gaan functioneren.

Beste Ramon,

Er zit nog een ontwerpfout in de stiltecoupés in de dubbeldeks intercity's. De deuren sluiten niet. In enkeldeks intercity's, de oudere treinen dus, wordt de coupé aan de instapkant afgesloten met een deur die met een rubberstrip sluit, zodat geluid van de andere kant nauwelijks doordringt. Precies de bedoeling. Maar in de dubbeldeks zijn het 'open deuren'. Dat houdt in dat, hoewel gezeten in een stiltecoupé oude stijl met de S op de ramen, je kansloos bent als in het halletje beneden een of meerdere personen zitten te kwetteren of anderszins luidkeels bezig is. Waarom heeft de NS er niet voor gekozen de betreffende coupés geluidwerend af te sluiten?
Waarom is in de stiltecoupé nieuwe stijl in de nieuwe dubbeldekkers de plastic bekleding van de ramen verdwenen? Gisteren gereisd in zo'n coupé. Toen ik twee tamelijk luid pratende dames er op wees dat dit een stiltecoupé was, wezen ze mij erop dat er geen S op de ramen stond. De begeleidene pictogram op de ramen is er ook niet duidelijk over. Ik moest tot mijn chagrijn de dames gelijk geven. De S is verdwenen en het pictogram met de vinger tegen de lippen ook.
Gelukkig was in de volgende trein nog een stiltecoupé oude stijl met de S op de ramen. Alle reizigers hielden hun mond of praatten gedempt, zoals de bedoeling is.

Reageer