beantwoord

Instructies HC mbt controle Jaartrajectkaart gewijzigd?

• 10 september 2014
  • 30 reacties
  • 814 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Vanochtend werd voor het eerst in mijn leven mijn Jaartrajectkaart gescand door de HC, terwijl ik op mijn vaste traject reisde.

Op mijn opmerking dat ik dacht dat de JTK een zichtabonnement was, antwoordde de HC dat ze moet controleren of ik mijn abonnement niet had opgezegd en het nu als OV-chipkaart gebruikte.

Zijn de instructies aan de HC's op dat punt veranderd en moeten ze tegenwoordig inderdaad JTK's ook op het vaste traject scannen?

Kun je überhaupt je JTK opzeggen zonder de kaart zelf op te sturen? Ik meen namelijk dat ik mijn JTK ook niet heb hoeven activeren; ik kreeg gewoon een nieuwe kaart. Ik zou dus verwachten dat NS, zolang ik die kaart niet heb teruggestuurd, ook gewoon mijn maandelijkse bedragen van mijn rekening blijft afschrijven (of bij jaarlijkse betaling pas gaat restitueren als ik de kaart heb teruggestuurd).
icon

Beste antwoord door Loes 10 september 2014, 13:46

Vanochtend werd voor het eerst in mijn leven mijn Jaartrajectkaart gescand door de HC, terwijl ik op mijn vaste traject reisde.

Op mijn opmerking dat ik dacht dat de JTK een zichtabonnement was, antwoordde de HC dat ze moet controleren of ik mijn abonnement niet had opgezegd en het nu als OV-chipkaart gebruikte.

Zijn de instructies aan de HC's op dat punt veranderd en moeten ze tegenwoordig inderdaad JTK's ook op het vaste traject scannen?

Kun je überhaupt je JTK opzeggen zonder de kaart zelf op te sturen? Ik meen namelijk dat ik mijn JTK ook niet heb hoeven activeren; ik kreeg gewoon een nieuwe kaart. Ik zou dus verwachten dat NS, zolang ik die kaart niet heb teruggestuurd, ook gewoon mijn maandelijkse bedragen van mijn rekening blijft afschrijven (of bij jaarlijkse betaling pas gaat restitueren als ik de kaart heb teruggestuurd).

Hoi IskOV,

Die instructie geldt al langer bij ons, dat we echt alle kaarten tegenwoordig moeten scannen. Of we het doen is een tweede, maar het is toch mogelijk om het abonnement op te zeggen en de OV-chipkaart te behouden, deze is namelijk gewoon de volle 5 jaar geldig als persoonlijke OV-chipkaart. Alleen door te scannen kunnen we zien of het geldig is. Verder moeten we wel scannen als men niet op zijn of haar traject zit, maar deze scaninstructie is al langere tijd actief. De uitvoer door collega's blijft ver achter en de meeste blijven het op zicht controleren.

T.a.v. het probleem van hoe te reizen buiten het traject is onlangs nog een opfrisbericht aan alle HC's geweest, dus hopelijk dat dat nu eindelijk de wereld uit is geholpen.
Bekijk origineel

30 reacties

Hoi IskOV,

Die instructie geldt al langer bij ons, dat we echt alle kaarten tegenwoordig moeten scannen. Of we het doen is een tweede, maar het is toch mogelijk om het abonnement op te zeggen en de OV-chipkaart te behouden, deze is namelijk gewoon de volle 5 jaar geldig als persoonlijke OV-chipkaart. Alleen door te scannen kunnen we zien of het geldig is. Verder moeten we wel scannen als men niet op zijn of haar traject zit, maar deze scaninstructie is al langere tijd actief. De uitvoer door collega's blijft ver achter en de meeste blijven het op zicht controleren.

T.a.v. het probleem van hoe te reizen buiten het traject is onlangs nog een opfrisbericht aan alle HC's geweest, dus hopelijk dat dat nu eindelijk de wereld uit is geholpen.
Hallo IskOV,

Zoals hier al aangegeven door Loes zijn de instructies niet veranderd, maar is het scannen van alle OV-chipkaarten al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegeven van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt. Ik heb je vraag verplaatst naar 'In de trein', omdat je vraag hier onder valt.

Groet,
Marjan
Reputatie 3
Badge
Dag Loes en Marjan,

Dank voor de toelichting. Helder.
Ik heb er natuurlijk geen enkel probleem mee; ik was er alleen door verrast.

Maar nu weet ik dat ik eigenlijk verrast zou moeten zijn door het feit dat het bijna nooit gebeurt 😉 .

@Loes: Ik begin wel nieuwsgierig te worden naar de inhoud van dat opfrisbericht over reizen buiten je traject. Kun je die met ons delen?
@IskOV

Ik ben nu niet in de buurt van mijn railpocket, heb nu geen dienst nl, zal kijken of die er nog in staat, maar ik weet wel dat hetgeen wat ook op het forum is geschreven in dat bericht stond. Dus buiten je traject reizen een enkele reis of retour laden op de ov via de kaartautomaat of met e-ticket. Dit naar aanleiding van veel klachten bij klantenservice is het opnieuw onder de aandacht gebracht. Er stond ook duidelijk in dat inchecken niet hoeft en dat we een uvb moeten schrijven als we iemand buiten her traject treffen en geen reis heeft geladen of e-ticket. De regels heeft men voor ons nog even op een rijtje gezet.

De toeslag 2-1 krijg ik verder niet gevonden in mijn railpocket.

Ik kijk straks of ik hem nog vinden kan en of ik nog iets ben vergeten. 🙂
Reputatie 3
Badge
Dag Loes,

Zoals altijd weer veel dank.

Ik had eigenlijk gehoopt dat er iets zou instaan over de vraag hoe je vaststelt of iemand op zijn vaste traject zit, gezien de vele discussies hier over mogelijke reisroutes, en daaraan gerelateerd: voor welk traject je dan een aanvullend vervoerbewijs zou moeten laden.

De vuistregel dat alles wat in de reisplanner staat een 'toegestane reisroute' is, blijkt niet volledig. Naar het schijnt is de regeling dat ook alles wat NIET in de reisplanner staat, maar niet meer dan 10 tariefeenheden langer is dan de kortste toegestane reisroute een toegestane reisroute. Maar dat is in ieder geval voor de eenvoudige reiziger vaak een enorme uitzoekerij.

Het is een oud voorbeeld van me, maar toch even: geeft dat opfrisbericht uitsluitsel over de vraag of ik met een JTK (of desnoods Traject Vrij) Hlm-Gvc en een aanvullend vervoersbewijs Laa-Tb ook van Hlm via Asd en Ut naar Tb mag reizen? Dus op een manier waardoor ik het niet elke keer voor het instappen aan de HC hoef te vragen? Of reis ik dan per definitie buiten mijn traject?
Hoi IskOV,

In eerste instantie zou ik reageren dat je per definitie buiten het traject zit, het zorgt ervoor dat ik interesse heb of zou kunnen. Zeker als een reiziger naar mij correct reageert ga ik het verder onderzoeken, want om eerlijk te zijn, ik ben een mens en geen lopende encyclopedie 😉, dus als ik alle toegestane routes uit mijn bol ken, dan denk ik dat ik verkeerd bezig ben.

Ik heb ondertussen het bericht (onze reminder) teruggevonden en daar staat het volgende nog extra in:

Kom je een Jaartrajecthouder tegen, controleer de kaart dan altijd met je MCL. Je controleert:

• of de reiziger op het juiste traject reist
  • of hij een enkele reis of retour geladen heeft of beschikt over een e-ticket (als hij niet reist op het afgekochte traject)
  • of de klasse juist is.

Het geeft in je voorbeeld dus helaas geen uitsluitsel. Ik ga zelf altijd van de reisplanner uit, maar ik vrees dat het toch het verstandigste is de HC te blijven vragen, want echte duidelijkheid is daar niet over. Persoonlijk zou ik het goedkeuren op basis van de reisplanner.

Ik hoop dat je hier toch weer iets mee kan. Mocht ik weer iets krijgen wat van belang is, dan deel ik die info zeker op het forum.

• De vuistregel dat alles wat in de reisplanner staat een 'toegestane reisroute' is, blijkt niet volledig. Naar het schijnt is de regeling dat ook alles wat NIET in de reisplanner staat, maar niet meer dan 10 tariefeenheden langer is dan de kortste toegestane reisroute een toegestane reisroute. Maar dat is in ieder geval voor de eenvoudige reiziger vaak een enorme uitzoekerij.

Deze is ook even nieuw voor mij, want die regel krijg ik ook niet direct teruggezocht. Ik heb er ook eigenlijk nog niets over gehoord, dus als dat zo is, hoor ik daar graag meer over, toch handig als wij ook goed op de hoogte zijn he 🙂

• of de reiziger op het juiste traject reist
  • of hij een enkele reis of retour geladen heeft of beschikt over een e-ticket (als hij niet reist op het afgekochte traject)
  • of de klasse juist is.
    Alle relevante informatie op het vaste traject is toch visueel van de kaart af te lezen, waarom moet deze dan gescand worden?

Ik heb altijd mijn kaart in moeten leveren wanneer het abonnement op de kaart vroegtijdig beëindigd was, ook als de chipkaart nog jaren geldig was. De NS heeft dit beleid aangepast? Dat zou heel raar zijn.

Als de kaart wel behouden mag blijven met een vroegtijdig beëindigd abonnement, dan is het onlogisch dat alle informatie nog wel op de kaart geprint wordt: stuur dan een kaart met alleen een pasfoto.

Het was ook wel fijn geweest om de abonnementhouder te informeren dat het geen zichtkaart meer is, zodat we weten dat we hem nu horen te overhandigen.

• Alle relevante informatie op het vaste traject is toch visueel van de kaart af te lezen, waarom moet deze dan gescand worden?

Ik heb altijd mijn kaart in moeten leveren wanneer het abonnement op de kaart vroegtijdig beëindigd was, ook als de chipkaart nog jaren geldig was. De NS heeft dit beleid aangepast? Dan is het erg onlogisch dat alle informatie nog wel op de kaart geprint wordt, dan is het logischer blanco persoonlijke chipkaarten te versturen.

Ik weet dat er gevallen bekend zijn dat het abonnement was opgezegd en dat de kaart bij de OV-chipkaart houder is gebleven. Ik durf niet te zeggen of dat particulier of zakelijk was en of het een foutje is geweest. Alle nieuwe abonnementen zijn nu ook geen zichtkaarten meer, om dit probleem te voorkomen, af en toe moet ik ook twee keer kijken dat een kaart visueel is verlopen en de houder er netjes ander reisrecht op geladen heeft.
    Het idee achter de zichtkaart is natuurlijk dat de controle voor ons sneller verloopt, ik zie het een stuk sneller. Of het een aanpassing van het beleid is geweest of niet, daar weet ik helaas te weinig van af. Daar kan ik verder geen info over geven.
    Reputatie 3
    Badge

De vuistregel dat alles wat in de reisplanner staat een 'toegestane reisroute' is, blijkt niet volledig. Naar het schijnt is de regeling dat ook alles wat NIET in de reisplanner staat, maar niet meer dan 10 tariefeenheden langer is dan de kortste toegestane reisroute een toegestane reisroute. Maar dat is in ieder geval voor de eenvoudige reiziger vaak een enorme uitzoekerij.

Deze is ook even nieuw voor mij, want die regel krijg ik ook niet direct teruggezocht. Ik heb er ook eigenlijk nog niets over gehoord, dus als dat zo is, hoor ik daar graag meer over, toch handig als wij ook goed op de hoogte zijn he :)

Dag Loes,

Het is hier op verschillende plekken, maar altijd een beetje zijdelings, genoemd.

Zie bijvoorbeeld
    • https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-berekening-3327, antwoord nummer 5 van Hessel NS
    • https://forum.ns.nl/abonnementen-2/uitsluitsel-toegestane-reisroutes-in-uitcheckstations-traject-vrij-3561, antwoord nummer 12 van Ramon NS

Ik weet dus niet of het ergens hard op papier staat, maar er zijn minstens twee moderators hier die zeggen dat dit de vuistregel is.
    Bedankt voor je links IskOV. Ik ga eens op onderzoek uit of ik het zelf gemist heb.
    Reputatie 3
    Badge
    Bedankt voor je links IskOV. Ik ga eens op onderzoek uit of ik het zelf gemist heb.

Dank je! Veel succes met uitzoeken.

De kwestie werd hier buitengewoon verwarrend, omdat het erop leek dat je met Traject Vrij mag in- en uitchecken op alle tussengelegen stations langs de KORTSTE reisroute, maar dat je de langere reisroutes alleen maar mag gebruiken om van begin naar eind van je vaste traject te komen. Met andere woorden: dat in- en/of uitchecken op een tussenstation langs een langere reisroute opgevat zou worden als "reizen buiten je traject".
    Als dat werkelijk waar is, moet je als reiziger de spoorkaart toch ook behoorlijk in je hoofd hebben, inclusief de onderlinge afstanden 😉 .
    Reputatie 6
    Badge +2

Deze is ook even nieuw voor mij, want die regel krijg ik ook niet direct teruggezocht. Ik heb er ook eigenlijk nog niets over gehoord, dus als dat zo is, hoor ik daar graag meer over, toch handig als wij ook goed op de hoogte zijn he :)

Dit gaat volgens mij over de in rekening gebrachte kosten bij Traject Vrij, niet over wat zonder omchecken is toegestaan. Dat zou betekenen dat het niet van belang is voor controle in de trein.
    Ik weet dat er gevallen bekend zijn dat het abonnement was opgezegd en dat de kaart bij de OV-chipkaart houder is gebleven. Ik durf niet te zeggen of dat particulier of zakelijk was en of het een foutje is geweest.
    Zeker vier jaar geleden is de OV chipkaart in heel Nederland al in gebruik genomen, in die vier jaar zijn mijn kaarten nog nooit gecontroleerd door NS personeel.

Het idee achter de zichtkaart is natuurlijk dat de controle voor ons sneller verloopt, ik zie het een stuk sneller. Of het een aanpassing van het beleid is geweest of niet, daar weet ik helaas te weinig van af. Daar kan ik verder geen info over geven.

Er werd net verteld dat de kaart geen zichtkaart meer is? De laatste maand vond ik de conducteurs erg raar als ze mijn kaart afpakten om te scannen: ik kan toch niet inchecken, "om te controleren of de gegevens kloppen" werd er dan gezegd. In feite controleren ze dus of ik de kaart als vermist/gestolen heb opgegegeven?

Dus: ik hoef de OV jaarkaart niet meer te laten zien, maar moet hem alleen afgeven?
    Reputatie 3
    Badge

Dit gaat volgens mij over de in rekening gebrachte kosten bij Traject Vrij, niet over wat zonder omchecken is toegestaan. Dat zou betekenen dat het niet van belang is voor controle in de trein.

Mijn idee is dat, als er met Traject Vrij geen kosten in rekening worden gebracht voor een bepaald traject, dat traject kennelijk tot de toegestane reisroute behoort. Doorvertaald naar het Jaartrajectabonnement betekent dat, dat je geen aanvullend vervoerbewijs hoeft te kopen voor dat traject. En dan is het voor de HC dus wel relevant bij controle.

Overigens zijn volgens mij de verplichting tot omchecken en het in rekening brengen van kosten twee kanten van dezelfde medaille. Als je niet omcheckt wanneer je met een 'niet-toegestane' omweg reist, zullen er ook geen extra kosten in rekening worden gebracht en reis je dus minstens een deel van het traject zwart. De HC zal dat moeten controleren, lijkt me.
    Reputatie 3
    Badge

Zeker vier jaar geleden is de OV chipkaart in heel Nederland al in gebruik genomen, in die vier jaar zijn mijn kaarten nog nooit gecontroleerd door NS personeel.

Vanaf nu dus wel. Want vandaag werd hij alweer gescand. . .

Dus: ik hoef de OV jaarkaart niet meer te laten zien, maar moet hem alleen afgeven?

Reken maar dat de HC ernaar kijkt als je hem afgeeft . . . En hem nog scant ook.

Feitelijk is er natuurlijk helemaal niets veranderd in wat je "moet". Je moet gewoon een geldig vervoersbewijs kunnen laten zien, en om vast te stellen of je een geldig vervoersbewijs hebt moet de HC die kaart kunnen scannen. Kennelijk omdat er kaarten in omloop zijn waarop de einddatum van een inmiddels opgezegd abonnement is voorgedrukt, en waar dus geen geldig abonnement meer opstaat.
    Feitelijk is er natuurlijk helemaal niets veranderd in wat je "moet". Je moet gewoon een geldig vervoersbewijs kunnen laten zien, en om vast te stellen of je een geldig vervoersbewijs hebt moet de HC die kaart kunnen scannen.

Daarmee is feitelijk dus de definitie van een geldig vervoersbewijs gewijzigd. Voorheen was een zichtabonnement met een defecte chip is immers nog een geldig vervoersbewijs en nu blijkbaar niet meer.
    Daarmee is feitelijk dus de definitie van een geldig vervoersbewijs gewijzigd. Voorheen was een zichtabonnement met een defecte chip is immers nog een geldig vervoersbewijs en nu blijkbaar niet meer.
    Precies, maar in dat geval zal de conducteur vast bellen met het hoofdkantoor om het abonnement te controleren. Mag ik hopen?

Precies, maar in dat geval zal de conducteur vast bellen met het hoofdkantoor om het abonnement te controleren. Mag ik hopen?

In ieder geval van twijfel kunnen we altijd bellen om na te gaan of een abonnement inderdaad nog geldig is, dus ook al is de chip kapot kunnen wij dat telefonisch controleren. Dat is nog steeds wel de bedoeling ja.
    Reputatie 3
    Badge

Het is maar de vraag of een vervoersbewijs met een defecte chip tot nu toe geldig was. Alleen werd het nooit gecontroleerd . . .
    Reputatie 6
    Badge +2

Mijn idee is dat, als er met Traject Vrij geen kosten in rekening worden gebracht voor een bepaald traject, dat traject kennelijk tot de toegestane reisroute behoort. Doorvertaald naar het Jaartrajectabonnement betekent dat, dat je geen aanvullend vervoerbewijs hoeft te kopen voor dat traject. En dan is het voor de HC dus wel relevant bij controle.

Overigens zijn volgens mij de verplichting tot omchecken en het in rekening brengen van kosten twee kanten van dezelfde medaille. Als je niet omcheckt wanneer je met een 'niet-toegestane' omweg reist, zullen er ook geen extra kosten in rekening worden gebracht en reis je dus minstens een deel van het traject zwart. De HC zal dat moeten controleren, lijkt me.

Dat doorvertalen van toch al onduidelijke regels is wel erg speculatief.

Bij Traject Vrij zou het bij een bepaalde reis zo kunnen zijn dat je moet omchecken, maar dat je voor die reis toch niet hoeft bij te betalen.
    Reputatie 3
    Badge

Dat doorvertalen van toch al onduidelijke regels is wel erg speculatief.

Dat zijn twee verschillende dingen.
    Het eerste is hoe we de regels duidelijk krijgen.
    Het tweede is, of de regels voor Traject Vrij ook gelden voor JTK. Ik dacht dat de definitie van 'toegestane reisroute' voor beide abonnementsvormen hetzelfde is, en in dat geval moeten de regels dus ook wel doorvertaald kunnen worden.

Bij Traject Vrij zou het bij een bepaalde reis zo kunnen zijn dat je moet omchecken, maar dat je voor die reis toch niet hoeft bij te betalen.

Daar heeft u gelijk in. Ik had beter kunnen zeggen dat het omchecken dient om het tarief te kunnen vaststellen voor het deel buiten het vaste traject. Dat tarief kan nul euro zijn. Zoals je ook kunt reizen met een korting van 0%, of een korting van 100%.
    Reputatie 6
    Badge +2
    (..) of de regels voor Traject Vrij ook gelden voor JTK.
    Er gelden voor de extra kosten verschillende tarieven/regels, het zijn bij Traject Vrij niet eens altijd veelvouden van 10 cent (zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/voorwaarden-traject-vrij-gvc-asd-andere-trajecten-5692/index1.html#post37359), bij JTK wel.
    Reputatie 3
    Badge
    (..) of de regels voor Traject Vrij ook gelden voor JTK.
    Er gelden voor de extra kosten verschillende tarieven/regels, het zijn bij Traject Vrij niet eens altijd veelvouden van 10 cent (zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/voorwaarden-traject-vrij-gvc-asd-andere-trajecten-5692/index1.html#post37359), bij JTK wel.

De prijsberekening bij Traject Vrij is inderdaad wat merkwaardig, maar ik zou toch zeggen (zo u wilt: speculeren) dat een toegestane reisroute bij Traject Vrij ook een toegestane reisroute voor de JTK is en omgekeerd.
    De HC moet zich bij controle afvragen of ik me op een toegestane reisroute bevind. Zo niet dan moet ik (met Traject Vrij) omgecheckt hebben, of (met JTK) aanvullende kaartjes geladen hebben. Met de prijs heeft de HC niets te maken.
    De prijsberekening bij Traject Vrij is inderdaad wat merkwaardig, maar ik zou toch zeggen (zo u wilt: speculeren) dat een toegestane reisroute bij Traject Vrij ook een toegestane reisroute voor de JTK is en omgekeerd. . .

Die laatste opmerking gaat in ieder geval niet volledig op. Indien een langere route is toegestaan van A naar B, dan mag je met een JTK ook bij elk tussengelegen station uitstappen (en eventueel in de loop van de dag je reis vervolgen naar 😎 terwijl hiervoor bij Traject Vrij kosten in rekening zullen worden gebracht.

Reageer