beantwoord

Instructies HC mbt controle Jaartrajectkaart gewijzigd?

• 10 september 2014
  • 30 reacties
  • 816 Bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

Ik werd vandaag toevallig weer eens gecontroleerd, bij het reizen buiten mijn traject. De conducteur leek van plan mijn kaart te gaan scannen, zag toen dat het een trajectkaart was (maar dus niet voor het traject waar ik op dat moment reisde) en was daarmee blijkbaar tevreden want gaf me de kaart weer terug.
De instructie lijkt dus nog steeds niet alle conducteurs te hebben bereikt.
Vandaag een conducteur tegen gekomen die heel raar opkeek en zich geen raad wist met een OV-jaarabonnement. Na een paar momenten stotterend nadenken werd de kaart toch geaccepteerd. Aparte ervaring, ik dacht even dat hij zou zeggen "daar kan je niet mee reizen" :8
Denk dat je bent gecontroleerd door een aspirant-HC, die krijgen in hun opleiding veel praktijk en om alle kaartsoorten meteen uit je hoofd te weten en kennen is vaal veel gevraagd in de eerste weken van hun opleiding, vandaar dat er altijd een mentor bij is. Die hoeft niet perse mee te lopen, kan elders bezig zijn.
Ik weet het niet zeker, maar lijkt mij de meest logische verklaring.
Oh ok, ik moest eigenlijk wel om lachen om die rare situatie 😃 Heb nog netjes gevraagd of hij het zeker wist 😉 Het hielp denk ik wel dat de kaart 2 augustus in was gegaan, dan kon hij niet zeggen dat per 9 juli de kaart niet meer geldig was (die kant leek het op te gaan).

De HC kwam niet over als iemand die nog in de leer was, maar bij nader inzien is dat misschien wel het geval geweest. Dat zal in de toekomst dan wel vaker voor gaan komen. Goed om te weten dat er dan waarschijnlijk een mentor meeloopt.
De aspiranten zijn in het begin ook nog niet BOA bevoegd, dus die dragen niet het BOA insigne. Daar zijn ze het snelst aan te herkennen. Ze mogen dan ook geen uvb schrijven en staande houden. Daar is onder meer de mentor voor, om daarin te ondersteunen. Als ze wat langer meelopen, kan het zijn dat ze al BOA bevoegd zijn en helaas dragen niet alle HC hun functiebordje. Daar kan je dus niets uit afleiden, maar ik kan me voorstellen dat je er vreemd van stond te kijken. De aspirant loopt dus ten alle tijden samen met een mentor, ze zitten normaliter op hetzelfde treinstel, maar bij controle in eem dubbeldekker werken ze vaak apart, dus eentje boven en ander beneden. Mocht de aspirant er niet uitkomen of hij moet een uvb regelen zal hij of zij de mentor erbij roepen om het te regelen. Ben benieuwd of je dit nog vaker meemaakt 😉.

Reageer