Intercity direct voorlopig aan de kant

• Anonymous
  • 0 reacties
Zie dit artikel
of wat deze krant er over schrijft.

17 reacties

Badge
Wat ik wel apart vindt: de Beneluxtrein rijdt ook met Traxx-locomotieven, maar die rijdt wel. Gaat het wellicht om een andere 'versie'? Of gaat het om Traxx i.c.m. de HSL?
Voltage is geloof ik 15000 Volt ipv 3000 op een normale lijn.
De spanning op de bovenleiding is in Nederland 1k5 (1500 Volt) op normale lijnen en 25 kV (25.000 Volt) op de HSL en de Betuwelijn.

Bij tram en metro is de spanning 750 Volt.
Waarom laat de NS geen normale intercity's op het HSL-traject rijden om dit gedoe op te vangen? Dat is nog altijd sneller door het kleine aantal tussenstops. En zeker handig in de tijd dat veel mensen willen omreizen i.v.m. de werkzaamheden bij 's-Hertogenbosch.
Wat ik wel apart vindt: de Beneluxtrein rijdt ook met Traxx-locomotieven, maar die rijdt wel. Gaat het wellicht om een andere 'versie'? Of gaat het om Traxx i.c.m. de HSL?

Op de HSL (Amsterdam-Breda) rijdt de TRAXX HSL-E186
Op de lijn Den Haag-Brussel rijdt de TRAXX E186.

Ik vermoed dat dat te maken heeft met de verschillende bovenleiding spanningen.
Nederland 1k5, Belgie 3kV, maar op de HSL ook nog eens 25 kV;
Vandaar wellicht ook de toevoeging "HSL" bij de locs op de Intercity direct.
Badge
Waarom laat de NS geen normale intercity's op het HSL-traject rijden om dit gedoe op te vangen? Dat is nog altijd sneller door het kleine aantal tussenstops. En zeker handig in de tijd dat veel mensen willen omreizen i.v.m. de werkzaamheden bij 's-Hertogenbosch.
Dat is technisch niet mogelijk, onder andere (maar niet uitsluitend) wegens de al genoemde andere spanning op de bovenleiding.
Badge

Op de HSL (Amsterdam-Breda) rijdt de TRAXX HSL-E186
Op de lijn Den Haag-Brussel rijdt de TRAXX E186.

Ik vermoed dat dat te maken heeft met de verschillende bovenleiding spanningen.
Nederland 1k5, Belgie 3kV, maar op de HSL ook nog eens 25 kV;
Vandaar wellicht ook de toevoeging "HSL" bij de locs op de Intercity direct.

Als ik het goed heb, kunnen alle TRAXX'en met de verschillende voltages overweg. Wat dat betreft is er geen verschil tussen de TRAXX'en die op de HSL rijden en die op de Beneluxlijn rijden.
Dat is technisch niet mogelijk, onder andere (maar niet uitsluitend) wegens de al genoemde andere spanning op de bovenleiding.

Oké, begrijpelijk. Wel raar dat alles IC directs weg worden gehaald juist op het moment dat veel mensen willen omreizen.
Dat wordt niet zomaar gedaan, blijkbaar is er iets goed mis mee en komt de veiligheid ermee in het geding, anders wordt er niet zo rigoureus ingegrepen.
Heeft overigens ook met de gereden snelheid te maken die de traxx-locs rijden.

De Vmax (maximale snelheid) van deze locs ligt op de 160 km/h.

De Benelux-trein rijdt de meeste stukken een stuk lager dan deze snelheid. In Belgie rijdt deze wel een stuk 160 km/h. Op de HSL wordt er standaard gereden met 160 km/h. Er kan natuurlijk harder op de HSL worden gereden, maar zoals al is benoemd ligt de Vmax op 160 km/h/. En als een voertuig steeds tot het uiterste moet gaan, wilt deze er uiteindelijk weleens mee ophouden. Want er zal vast meer aan de hand zijn dan alleen problemen met de pantografen.

Maar goed wel zullen maar afwachten wat er nu gaat gebeuren. Het zal dus een stuk drukker worden in de treinen dan normaal.

Dus Loes ik wens je veel succes, ik wacht wel af totdat mijn lampje weer brandt en ik kan vertrekken 😉.

Mvg,
Jan
Heeft overigens ook met de gereden snelheid te maken die de traxx-locs rijden.

De Vmax (maximale snelheid) van deze locs ligt op de 160 km/h.

De Benelux-trein rijdt de meeste stukken een stuk lager dan deze snelheid. In Belgie rijdt deze wel een stuk 160 km/h. Op de HSL wordt er standaard gereden met 160 km/h. Er kan natuurlijk harder op de HSL worden gereden, maar zoals al is benoemd ligt de Vmax op 160 km/h/. En als een voertuig steeds tot het uiterste moet gaan, wilt deze er uiteindelijk weleens mee ophouden. Want er zal vast meer aan de hand zijn dan alleen problemen met de pantografen.

Maar goed wel zullen maar afwachten wat er nu gaat gebeuren. Het zal dus een stuk drukker worden in de treinen dan normaal.

Dus Loes ik wens je veel succes, ik wacht wel af totdat mijn lampje weer brandt en ik kan vertrekken 😉.

Mvg,
Jan

Dan zal ze op een SGMm toch ook even op de deur moeten kloppen of de porto moeten indrukken om je te vertellen dat de remmen mag lossen en tractie mag geven.
Wordt meestal met de portofoon gedaan Wiarda. Al heb ik tot mijn grote verbazing al 2 weken geen SGMm meer mogen aanraken. Tegenwoordig zit ik vaak op de intercity's met af en toe een SLT ertussen.

Misschien een kleinigheidje. Ik leer mijn leerlingen altijd aan om de rijrichting op neutraal te zetten. Pas als voor mij het vertreksein is gegeven, dan weer rijrichting kiezen, remmen lossen (SLT hoeft dit niet) en dan weer rustig optrekken. Kan je in de tussentijd af en toe een luchtje scheppen.

Prettige avond nog.

Mvg,
Jan
Maakte het laatst op een SGMm mee dat conducteur op het voorste balkon stond en na sluiten van de deuren even op de cabinedeur klopte en aan de MCN door gaf dat de deuren gesloten waren.
Toen de conducteur naderhand wat verder in de trein aan het werk was werd uiteraard wel de porto gebruikt.
Werd in SDM wel even hilarisch. Zowel op spoor 1 als op spoor 2 een SGMm. Conducteur checkt gesprekskanaal en roept MCN om vertrekbevel te geven. Op het moment dat MCN zou antwoorden riep de HC van de andere trein zijn MCN op. Werd echt een zooitje, totdat "onze" MCN ingreep en even via de porto orde op zaken stelde, "onze" HC oproep, waarna er alsnog veilig kon worden vertrokken.
Zo zie je maar weer hoe belangrijk etherdiscipline is.
Gelukkig lijkt de oorzaak van het probleem gevonden te zijn en binnenkort bij alle SGMm's opgelost. Hoewel de HC van die SGMm wel zei ook nadat alles in orde heet te zijn, toch uit veiligheidsoverwegingen daarna voorlopig nog even door te gaan met de huidige vertrekprocedure. Zekerheid voor alles.
En eerlijk is eerlijk, als MCN en HC onderling afspreken nog even per porto e.e.a. te checken, wie zal daar bezwaren tegen maken.

Vr.gr.
Wiarda
Dank je voor het succes wensen Jan, maar ik heb net twee dagen Boxtel achter de rug en ik kan je verzekeren dat ik het koud heb gehad. Ik had graag de tijd nodig gehad om de deuren te sluiten en je het vertrekbevel via de lamp te geven. ;)
Was het zo donker dan in Boxtel?
En die parka dan?
Ook die had ik aan hoor, bleef koud brrrrr
De IC direct kan vandaag vanwege technisch onderzoek maar één keer per uur per richting rijden. Later vandaag worden eventuele gevolgen voor de IC direct dienstregeling van donderdag bekend. Zie ook de informatie op onze website.

Ik heb dit topic verplaatst naar 'in de trein'.

Reageer