beantwoord

Intercity direct, wanneer worden extra treinen ingezet?

Wanneer gaat de NS extra intercity directe inzetten? Ik sta in de vakantie in een overvolle trein tussen Rotterdam en Amsterdam. Dit gebeurd inmiddels bijna dagelijks. Extra betalen om te moeten staan in een trein kan echt niet! Mensen worden onwel in de trein omdat deze zo vol zit. Dit kan echt niet langer zo!
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 25 april 2017, 11:51

De InterCity Direct zal niet verlengd gaan rijden. We rijden met zoveel mogelijk materieel als toestaan en ingezet kan worden en hebben al eerder de keuze gemaakt om extra treinen in te voegen tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal. Soms kan een ICD eerder of later al een wereld van verschil uitmaken, al realiseer is mij terdege dat dit niet altijd mogelijk is.

Gisteren en vandaag was het bovenmatig druk door het omreisadvies in verband met werkzaamheden elders. Ik verwacht dat het vanaf morgen weer genormaliseerd is.
Wellicht kun je nog even aangeven welke treinen echt heel druk zijn, dan ga ik er toch melding van maken zodat we het goed in beeld krijgen.
Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 1
Vandaag en morgen is toeslag niet nodig, door de werkzaamheden. Dit is de reden waarschijnlijk waarom het net wat drukker is deze dagen. Deze werkzaamheden vinden plaats bij Gouda.
Probleem is alleen dat de ICD altijd al extreem druk is. Te druk in mijn mening (de gangpaden staan altijd volledig vol) en nu had ik de hoop dat in de vakantie het mogelijk iets rustiger zou zijn maar het is alleen maar nog drukker!
Reputatie 6
Is het niet mogelijk de negendelige treinen in te zetten die nu de Intercity Den Haag C - Eindhoven rijden?
Reputatie 7
Badge +4
De ICDirect is altijd al druk en nu nog drukker omdat Rotterdam-Utrecht er uit ligt. Dat verkeer loopt nu ook ten dele via Schiphol.
Reputatie 7
Ik denk niet dat er veel ICD materieel over is, om überhaupt te verlengen. Daarbij is de IC Den Haag - Eindhoven met 9 bakken ook vaak geen rustige trein.

Ik vraag me überhaupt af of de ICD mag rijden met 9 rijtuigen in de reizigersdienst, of dat dan die configuratie opnieuw moet worden toegelaten op dat traject .
Reputatie 2
Ik reisde in 2014 al dagelijks met de IC direct van Breda naar Schiphol en het was toen al volle bak tot in de gangpaden toe tussen Rotterdam en Schiphol in de (erg ruime) spitstijden. Zelfs de invoering van de kwartierdienst hielp tot mijn verbazing amper, het bleef staan tot in de gangpaden. Met daar boven op de hoge uitval heeft mij toen doen besluiten om de auto weer te pakken. Jammer want in beginsel is het een goed product maar nu, 3 jaar later, rijden nog steeds die 6 bakken en is de uitval nog steeds aan de hoge kant.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb alleen ervaring buiten de spits en dan heb ik nog nooit een trein gezien die zelfs ook maar halfvol is. Beste oplossing lijkt me (er is geen extra materieel) om de toeslag in de spits te verdubbelen en daarbuiten te halveren.
@Tamzin
Alsof de treinen via Den Haag nog niet vol zitten...
Reputatie 7
Badge +3
Die laatste treinen kun je indien nodig makkelijker versterken omdat daar geen speciaal materieel voor nodig is zoals voor de HSL.
De InterCity Direct zal niet verlengd gaan rijden. We rijden met zoveel mogelijk materieel als toestaan en ingezet kan worden en hebben al eerder de keuze gemaakt om extra treinen in te voegen tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal. Soms kan een ICD eerder of later al een wereld van verschil uitmaken, al realiseer is mij terdege dat dit niet altijd mogelijk is.

Gisteren en vandaag was het bovenmatig druk door het omreisadvies in verband met werkzaamheden elders. Ik verwacht dat het vanaf morgen weer genormaliseerd is.
Wellicht kun je nog even aangeven welke treinen echt heel druk zijn, dan ga ik er toch melding van maken zodat we het goed in beeld krijgen.
Reputatie 3
Door de inzet van ICR op Den Haag - Eindhoven is het simpelweg onmogelijk geworden om extra treinen op de HSL in te zetten. Als er zelfs geen treinen genoeg waren om naar Venlo te rijden - en dat deel dus ingekort is -, is er helemaal niks over om extra HSL-treinen te rijden. De enige mogelijkheid zou zijn om de Brusseldienst volledig met Belgisch materieel te rijden, en de rijtuigen daarvan toegelaten te krijgen voor de ICD-dienst. Dat zit er echter niet in. Hoe druk het dus ook is, NS zal en kan geen extra treinen inzetten.
Ik denk niet dat er veel ICD materieel over is, om überhaupt te verlengen. Daarbij is de IC Den Haag - Eindhoven met 9 bakken ook vaak geen rustige trein.
Maar lang niet alle treinen. Voor deze trein via de HSL ging rijden reed deze trein met tussen de 7 en 10 bakken ICM, nu is alles 9 bakken ICR geworden. Voor de wat rustigere treinen die tegen de spitsrichting in rijden volstaat een zesdelige stam hier waarschijnlijk prima, voornaamste puzzel is zorgen dat de juiste stammen zowel 's ochtends als 's avonds op de juiste ritten belanden. Maar in plaats van die puzzel op de lossen, zet men nu maar op alle ritten de maximale lengte in, en daarmee creëert men eigenlijk de krapte.

De grap is dan ook dat wanneer men het ICR materieel door nieuw materieel vervangt, men minder bakken nodig heeft dan nu, doordat het nieuwe materieel efficiënter ingezet kan worden (stel afkoppelen na de ochtend, en 's middags bij een andere trein weer bijplaatsen).
Reputatie 7
Badge +3
Die rustige uren valt tegen, je zit ook met een spitsuur richting Eindhoven.
Reputatie 7
Badge +4
Als dalurenrijder van en naar Eindhoven ben ik niet ongelukkig met die lange trein. Er zit een fatsoenlijke eersteklasinrichting in a la Koploper. Een goedmakertje na vier maanden onnodige ellende op zondag tussen de Randstad en het Noorden en Oosten.;-)
Reputatie 6
Gezien de krapte van HSL-geschikt materieel kan men ook de vraag stellen of de Intercity Den Haag - Eindhoven (via de HSL) niet nog een paar jaar met "normaal" materieel (via Dordrecht) gereden had kunnen worden.

Wellicht is het dan mogelijk op de HSL - in combinatie met de Intercity Brussel - een tien-minutendienst Amsterdam - Rotterdam - Breda te rijden.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk dat weinig mensen naar die situatie terug willen. Rotterdam-Eindhoven binnen een uur en zonder de vertraging die Dordrecht geeft, is ideaal. Dat men er in Dordt er niet blij mee is, snap ik. Omrijden door Dordt, hoe trager het wordt.
Reputatie 6
Je kunt er ook voor kiezen om in Rotterdam over te stappen op de Intercity Direct naar Breda.
Reputatie 7
Badge +4
Je zult wel gek zijn. Er is een rechtstreekse verbinding tussen Rotterdam en Eindhoven. Zonder overstap binnen een uur met met perfecte cross-platform overstap naar Venlo en Zuid-Limburg. Deze lijn loopt via de HSL.
Die rustige uren valt tegen, je zit ook met een spitsuur richting Eindhoven.
Maar ook dat zijn slechts enkele ritten. Er rijden nu acht treinen heen en weer tussen Den Haag en Eindhoven, waarvan misschien maar de helft echt alle negen rijtuigen nodig heeft. In de oude dienstregeling van december 2015 waren er ook maar vier treinen in de ochtend en vier in de middag die met 3xICM reden (in de ochtend 3 van Venlo naar Den Haag en eentje van Den Haag naar Venlo, in de middag andersom).

Het voornaamste probleem is dat de ritten waar dit 's ochtends nodig is en de ritten waar het 's middag nodig is niet door dezelfde trein gereden worden, en aangezien afkoppelen niet (meer, vroeger had men daar rangeerlocs voor) kan bij getrokken materieel moet je dan overdag stellen omwisselen als je een mix van ICR6 en ICR9 laat rijden.
Reputatie 7
Badge +3
@Bertus
Een 10 minuten dienst op de HSL? Voor die paar drukke spitstreinen? Buiten de spits is de bezetting nu misschien gemiddeld 25%, bij een nog hogere frequentie zakt dat onder de 20%. De toeslag in de spits verdubbelen en in het dal halveren is echt een betere oplossing. De toeslag in de spits betaalt meestal de baas, die in het dal moeten mensen zelf betalen en dat leidt tot de huidige wanverhouding in drukte.

En verder moet er iets gebeuren aan het te laat beginnen van de diensten vanuit Rotterdam.
Reputatie 7
Badge +4
Waar heb je die cijfers vandaan?
Reputatie 7
Badge +3
Eigen ervaring.
Reputatie 7
Badge +4
Dan is het schijnexactheid.
Volgens de reisplanner van de NS (betrouwbaarheid van die gegevens is aan de NS zelf) zijn er slechts vier ritten per dag 'druk' op de HSL tussen Rotterdam en Schiphol. Officiële maakt reisplanner geen verder onderscheid dan 'rustig', 'gemiddeld' en 'druk', maar stiekem maakt deze dat toch wel, via een trucje met de Chrome DevTools kun je de werkelijke drukte zien op een schaal van 0 tot 100. In de reisplanner is alles onder de 50 'rustig', maar de werkelijke score voor de HSL is overdag eerder rond de 25, superrustig dus.
Reputatie 4
i.d.d. zoals meerdere reacties al aangeven, zijn alle rijtuigen op ik dacht 3 (mogelijk geplukte) eerste klas rijtuigen na, gebruikt. De toeslag tussen Schiphol en Rotterdam heeft ook met deze materieelkrapte te maken. De haagse stammen zijn zeker nodig op het huidige traject, omdat deze nu 9-delige stammen 11/12-delige combinaties van ICM in de spits vervangen die reden tussen Den Haag (Eindhoven vaak een stel eraf) en Venlo. Andere treinen waren minimaal 7/8-delig overdag en alleen 's-avonds wanneer maar tot Eindhoven, Dordrecht of Rotterdam werd gereden kwam je enkele stellen tegen die toch vol waren. De ICD is eigenlijk een extra dienst ter versterking van de oude lijn, de ic Gvc-Ehv een vervanging van de 1900 Gvc-Vl. Ik rijd deze trein (de 1100) en ook soms de 900/1000 en zie dat de kwartier-dienstregeling tussen Asd-Rtd even druk is als de halfuur-dienstregeling Gvc-Ehv. Antwoord op de vraag is dus nee, totdat er in 2021 de nieuwe ICNG instroomt.

Reageer